Auteur Topic: Chippen of niet?  (gelezen 5634 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Chippen of niet?
« Gepost op: oktober 01, 2006, 01:25:23 am »
Kaya komt van een hobbykweker vandaan en heeft geen ringetje om zijn pootje. Nu vraag ik me af of ik hem niet moet laten chippen. Misschien is dit zowiezo een aanrader want wat zegt nou helemaal een ring over de eigenaar? Alleen de kweker is te achterhalen toch? Of krijg je normaal ook bij de gaai papieren waar het ringnummer op staat?

Heeft iemand van jullie de gaai gechipt? Is het iets standaards net als bij honden of is het echt iets abnormaals om te doen? Weten jullie ook toevallig de kosten daarvan ?

Wickingh

• Gast
Re: Chippen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2006, 01:45:10 am »
Hai,

voor chippen van 1 enkele vogel moet je ca. 50,= euro rekenen.
Al mijn vogels worden gechipt zelfs al hebben ze een vaste voetring, kwaadwillenden kunnen nooit de chip verwijderen wel de ring.
Zelfs alle babies worden ,voor ze naar hun nieuwe baasje gaan, allemaal gechipt.
Het ziet er naar uit dat grijzen over niet al te lange tijd Cites 1 vogels gaan worden en dan ben je verplicht de herkomst aan te tonen, dat kan je nu vastleggen dmv die chip. Dat vind ik al een goede reden om je vogel te chippen,

mvg Frank

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2006, 01:50:58 am »
Tjee ook al de grijze op de CITES 1....Maar goed dan is dat 1 van de dingen die Hedwig voor ons mag gaan doen! Bedankt Frank!

fkbmac

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2006, 14:47:19 pm »
Hai,

voor chippen van 1 enkele vogel moet je ca. 50,= euro rekenen.
Al mijn vogels worden gechipt zelfs al hebben ze een vaste voetring, kwaadwillenden kunnen nooit de chip verwijderen wel de ring.
Zelfs alle babies worden ,voor ze naar hun nieuwe baasje gaan, allemaal gechipt.
Het ziet er naar uit dat grijzen over niet al te lange tijd Cites 1 vogels gaan worden en dan ben je verplicht de herkomst aan te tonen, dat kan je nu vastleggen dmv die chip. Dat vind ik al een goede reden om je vogel te chippen,

mvg Frank

Hallo Frank,

Nu begrijp ik nog steeds niet het echte voordeel van chippen! (buiten dan het voordeel voor de VA namelijk 50 euro)

Alleen als de papegaai bij goedwillende mensen terechtkomt zou de chip van dienst kunnen zijn. Een dierenarts kan dan de chipgegevens uitlezen en aanhand daarvan de (oorspronkelijke) eigenaar kunnen achterhalen.
Maar goedwillende mensen melden hun vondst ook bij "gevonden voorwerpen" en als ze een beetje clever zijn kunnen ze vrij eenvoudig achterhalen of de "eigenaar" die zich meldt ook daadwerkelijk de eigenaar is.

Kwaadwillende mensen houden de papegaai gewoon zelf of verkopen de papegaai.

Goed, stel na verloop van tijd komt betreffende papegaai bij een VA. Heeft deze een lijst van gestolen - gechipte - papegaaien, en zoja, controleert hij ook elke - gechipte - papegaai of deze op die lijst staat?
Indien ja... is het dan aan de VA om daar melding van te maken en wel bij wie??

Melding doen bij de mensen die de papegaai momenteel in bezit hebben, deze ook eerlijk gekocht hebben en gek zijn op dat beestje.
Wat moeten zij dan doen??

Melding doen bij de politie? ... wat doen die eraan??? ... niets!!!!

OK, stel de politie gaat er achteraan, weet de verkoper te achterhalen... en deze meldt dat hij de papegaai te goeder trouw van een vreemde gekocht heeft.... einde verhaal!!!!

En de papegaai... die blijft in bezit van degene die de papegaai momenteel in bezit heeft.

Kortom... chippen... ik ben er nog niet van overtuigd.

Maar ik laat me graag beleren, misschien zie ik iets over het hoofd.

Chippen lijkt mij alléén van belang bij papegaaien waar men ook eigendomspapieren van moet hebben.
Dus papegaaien die men uitsluitend mag houden en verkopen met eigendomspapieren. 
Dan heeft men dus een gelijksoortige registratie als bij auto´s die men ook niet zonder papieren kan verkopen.
Koopt men toch zonder papieren... is de koper fout.

Groet,

fkbmac

« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2006, 14:53:40 pm door fkbmac »

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2006, 15:38:34 pm »
Oke maar deze papegaai had geen papieren want hij kwam 10 jaar geleden bij de vorige eigenaar via een hobbykweker terecht, hoe werkt zoiets dan nu voor mij? Zeker als de grijze roodstaart op de CITESlijst komt te staan wat Frank aangeeft dan zal ik toch papieren moeten hebben zeker ook omdat de vogel niet geringt is....

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2006, 15:53:18 pm »
Een chip is geen eigendomsbewijs...niet bij paarden en vast ook niet bij vogels  :(

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2006, 16:39:27 pm »
Tja dan weet ik ook niet hoe zoiets werkt in de toekomst, ik zal het Hedwig vragen en kom er zeker op terug.

fkbmac

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 03, 2006, 18:35:37 pm »
mocht de grijze roodstaart cites I worden dan wordt vanzelfsprekend een ieder in de gelegenheid gesteld papieren aan te vragen voor zijn grijsje.

maar zo´n vaart zal dat alles wel niet lopen.

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #8 Gepost op: oktober 03, 2006, 18:36:03 pm »
Een chip is geen eigendomsbewijs...niet bij paarden en vast ook niet bij vogels  :(

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #9 Gepost op: oktober 03, 2006, 18:39:38 pm »

Ik weet niet of dat helemaal waar is wat je daar verteld,iid geval staat er een nr,naam  en datum en door wie hij gechipt is,dwz,wie de toenmalige eigenaar was en dat is beter dan niets.

Gr Kees.
ps vorig bericht niet doorgekomen,heb ik wel meer last van :cry:.

russelltje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 03, 2006, 19:31:11 pm »
Handigheid nr. 1
Zoals bij honden en katten is er een orgaan dat de chips registreerd. Dus wanneer je hond/kat kwijt is en gevonden word kijkt men altijd eerst of het dier is gechipt. code in de databank invoeren en je weet meteen van wie het beest is.
Handigheid nr. 2
Ik hoorde laatst een verhaal van giggels over vivke d'r gaai die kwijt was.
Gaai werd gevonden/gevangen door de nieuwe eigenaar, op een gegeven moment kwam vivke hem op het spoor, maar door onvoldoende bewijs kon vivke fluiten naar d'r gaai.
(even een beknopt voorbeeld. Kan vivke beter uitleggen)

Chippen is veel minder fraude gevoelig, wanneer het op een rechtzaak zou uitdraaien is een chip een goed bewijsmiddel.
"Nieuw" voor vogels misschien, maar bij honden en katten heeft het zich al wel bewezen.
Ik vind het chippen nog wel duur overigens, bij honden en katten is het ongeveer € 30,- bij vogels € 50,-

Bij aankoop kunnen mensen de adres gegevens die bij het chipnummer horen heel gemakkelijk zelf wijzigen via internet, met de daarbij behorende barcode op een brief/bewijs.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: oktober 03, 2006, 20:56:27 pm »
Ik neem aan dat ik op geen enkele manier aan eigendomspapieren kan komen nu, dus lijkt me chippen de enige manier om vast te leggen dat hij van mij is, toch of heb ik dat fout?

Koko

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 03, 2006, 21:16:21 pm »
ik weet dat chippen bij honden en katten ook zeer fraude gevoelig is, de chip wordt in gebracht in de linker schouder en deze is door een corrupte dierenarts zo te verwijderen.
sterker nog ik weet dat dit al gedaan wordt, ook de eventuele handelaar kan de chip makkelijk er uit halen.
hoe zit dat met vogels ?

Groetjes
Boudewijn

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 03, 2006, 21:19:46 pm »
Ik weet niet of dat helemaal waar is wat je daar verteld,iid geval staat er een nr,naam  en datum en door wie hij gechipt is,dwz,wie de toenmalige eigenaar was en dat is beter dan niets.

Gr Kees.
ps vorig bericht niet doorgekomen,heb ik wel meer last van :cry:.

Ik weet dat door de paarden.  ;) Paarden moeten verplicht gechipt worden, maar het is GEEN eigendomsbewijs. Als de volgende eigenaar de bijbehorende papieren niet op zn naam zet is hij dus nog steeds de eigenaar. Het is idd wel handig dat er iemand (meestal de baas of de vorige baas) te vinden is als het dier vermist raakt en zo uiteindelijk de baas gevonden kan worden, maar als de vinder er niks mee doet heb je geen poot om op te staan :(

Dat het niet fraude gevoelig is betwijfel ik ook. Ik heb eens iets gehoord over het uitschakelen van de chip? :CENS

Tommy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 03, 2006, 21:20:38 pm »
ik weet dat chippen bij honden en katten ook zeer fraude gevoelig is, de chip wordt in gebracht in de linker schouder en deze is door een corrupte dierenarts zo te verwijderen.
sterker nog ik weet dat dit al gedaan wordt, ook de eventuele handelaar kan de chip makkelijk er uit halen.
hoe zit dat met vogels ?

Groetjes
Boudewijn

Hij zit onder de borstspier...ik denk dat weghalen lastig is? ???