Hai,
voor chippen van 1 enkele vogel moet je ca. 50,= euro rekenen.
Al mijn vogels worden gechipt zelfs al hebben ze een vaste voetring, kwaadwillenden kunnen nooit de chip verwijderen wel de ring.
Zelfs alle babies worden ,voor ze naar hun nieuwe baasje gaan, allemaal gechipt.
Het ziet er naar uit dat grijzen over niet al te lange tijd Cites 1 vogels gaan worden en dan ben je verplicht de herkomst aan te tonen, dat kan je nu vastleggen dmv die chip. Dat vind ik al een goede reden om je vogel te chippen,
mvg Frank
Hallo Frank,
Nu begrijp ik nog steeds niet het echte voordeel van chippen! (buiten dan het voordeel voor de VA namelijk 50 euro)
Alleen als de papegaai bij goedwillende mensen terechtkomt zou de chip van dienst kunnen zijn. Een dierenarts kan dan de chipgegevens uitlezen en aanhand daarvan de (oorspronkelijke) eigenaar kunnen achterhalen.
Maar goedwillende mensen melden hun vondst ook bij "gevonden voorwerpen" en als ze een beetje clever zijn kunnen ze vrij eenvoudig achterhalen of de "eigenaar" die zich meldt ook daadwerkelijk de eigenaar is.
Kwaadwillende mensen houden de papegaai gewoon zelf of verkopen de papegaai.
Goed, stel na verloop van tijd komt betreffende papegaai bij een VA. Heeft deze een lijst van gestolen - gechipte - papegaaien, en zoja, controleert hij ook elke - gechipte - papegaai of deze op die lijst staat?
Indien ja... is het dan aan de VA om daar melding van te maken en wel bij wie??
Melding doen bij de mensen die de papegaai momenteel in bezit hebben, deze ook eerlijk gekocht hebben en gek zijn op dat beestje.
Wat moeten zij dan doen??
Melding doen bij de politie? ... wat doen die eraan??? ... niets!!!!
OK, stel de politie gaat er achteraan, weet de verkoper te achterhalen... en deze meldt dat hij de papegaai te goeder trouw van een vreemde gekocht heeft.... einde verhaal!!!!
En de papegaai... die blijft in bezit van degene die de papegaai momenteel in bezit heeft.
Kortom... chippen... ik ben er nog niet van overtuigd.
Maar ik laat me graag beleren, misschien zie ik iets over het hoofd.
Chippen lijkt mij alléén van belang bij papegaaien waar men ook eigendomspapieren van moet hebben.
Dus papegaaien die men uitsluitend mag houden en verkopen met eigendomspapieren.
Dan heeft men dus een gelijksoortige registratie als bij auto´s die men ook niet zonder papieren kan verkopen.
Koopt men toch zonder papieren... is de koper fout.
Groet,
fkbmac