Auteur Topic: met de pot mee-eten.... waarom niet?  (gelezen 2678 keer)

fkbmac

• Gast
met de pot mee-eten.... waarom niet?
« Gepost op: oktober 09, 2006, 03:08:51 am »
Hallo Papegaaienliefhebbers,

Als ik nou mijn papegaai volgende te eten geef: (verdeeld over een week)

* aardappel (kort gekookt)
* brood
* één hardgekookt ei
* elke dag verse groente (kort gekookt)
* ook wat rauwe groente (sla, paprika, pepers, enz.)
* wat noten (verschillende)
* wat zaadjes gemengd… ook wat zonnebloempitjes
* elke dag vers stukje fruit
* wat grit
* paar vitaminedruppeltjes (direct door het voer gemengd)

Kortom… een supergezond vegetarisch menu met héél veel groente.

Doe ik dan mijn papegaai tekort?  Krijgt hij dan de juiste voedingsstoffen binnen?

Ik zou het eventueel nog aan kunnen vullen met een stukje gekookte kip.

Graag jullie mening.

Ik denk als ik dat alles in een mixer doe, aaneensluitend versneld zou laten drogen en dan tot brokjes pers ….. dat ik dan een supergezonde pellet heb.

Kortom… waarom kopen wij toch van die ontzettend dure pellets?
We hebben alle ingrediënten in huis en voor de papegaai lijkt het me ook veel prettiger om gevarieerder te eten.

Groet..  fkbmac

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: met de pot mee-eten.... waarom niet?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2006, 07:57:04 am »
Ik denk dat je alles geeft wat nodig is. Alleen hebben velen het probleem dat de gaai niet alles eet. In de pellets zit per brokje uitgebalanceerd wat ze nodig hebben en weet je zeker dat alles naar binnen gaat, wat naar binnen moet. En.. het is makkelijk naatuurlijk, die pellets!! ;)
Enne.. in brood zit toch ook zout?

fkbmac

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2006, 15:29:08 pm »
Hoi Loes,

Wellicht heb ik een makkelijke papegaai... hij eet zowat alle groenten die we zelf ook eten.

Maar op zich hoeft het geen probleem te zijn als de papegaai bepaalde dingen niet wil eten, ofschoon het ook vaak is "wat de boer niet kent dat (vr)eet hij niet". Die dingen die hij niet wil eten kan men vermalen, lekker maken met wat dingen die hij wel lekker vindt, wat fijn gesneden spaanse pepers erin, beetje geklutst ei erdoor... heel licht bakken en voilá je papegaai krijgt een quiche geserveerd waarvan die echt zal smullen.

Sterker nog... even wennen aan de scherpe smaak (vanwege de pepers) en je smult het grootste deel zelf op.  :)

Brood en zout... zo'n klein beetje zout dat zal voor de papegaai toch geen probleem zijn. Misschien is het wel juist gezond, een beetje zout.

groet,

fkbmac

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2006, 15:44:13 pm »
Voor mensen klinkt het heel gezond!  :thumsup: Maar wat ik me afvraag is of wel alle dingen die een gaai nodig heeft hierin zit.
Ik weet er zelf niet genoeg van om dat te beoordelen.
Maar ik kan me zo voorstellen dat er van bepaalde vitamines wat extra of juist wat minder nodig is! En dat is wel onderzocht bij pellets ed.

Gr Corina

russelltje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2006, 17:18:21 pm »
Vroeg of laat zal je gaai een tekort krijgen van bepaalde voedingsstoffen.

Dit is meer het wiel opnieuw proberen uit te vinden.

Een hoop gedoe en risico's. Waarom niet gewoon aan de pellets (speciaal voor grijzen) zo duur is het nou ook weer niet.
Fabrikanten hebben alles uitvoerig uitgezocht en er zit precies in wat je gaai nodig heeft.

gr rené

Africangrey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2006, 17:32:39 pm »
Ja, helemaal mee eens hoor :thumsup:
Inderdaad gewoon pellets met aanvullingen natuurlijk, weet je zeker dat ze alles binnenkrijgen.
Met die zelfgemaakte maaltijden weet je dat nooit helemaal zeker.
En een hoop aanvullingen betekent ook met de pot mee-eten, zoals groenten, ei, rijst, aardappel ;)

jb

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 10, 2006, 14:03:59 pm »
Met de pot mee eten is voor de papegaai veel leuker, afwisselender (en voor de eigenaar eigenlijk ook). Bij voldoende variatie is het zeker zo gezond als pellets, mits je geregeld (zo'n 2 keer per week voor een huiskamergaai) wat mineralen + eivoer van een goed merk (bijvoorbeeld CeDe of Orlux) geeft. Daarmee zijn alle mogelijke voedingsbehoeftes wel gedekt.

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2006, 15:52:14 pm »
Ik voer dat ook, maar geef er toch ook nog pellets naast. Savonds wat pellets, sochtends t groente mengsel en wat zaad door de resten van de pellets. Dat alleen pellets echt voldoende is lijkt mij moeilijk te bewijzen...dus daar vertrouw ik ook niet helemaal op ;)
Je moet natuurlijk wel verschillende soorten groente geven en er niet te veel fruit door gooien.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2006, 22:31:29 pm »
Het blijft lastig. De amazone moet vetarm eten krijgen, de grijsjes weer extra kalk. Met zo'n menu ben je er helaas niet. Al ziet het er voor een menu voor een mens goed uit.

Ik geef als basis pellets en zaadmengsel. Daarbij mogen de gaaien af en toe met de pot mee eten.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2006, 22:41:17 pm »
uit "met de pot mee-eten " versta ik toch eerder dat ze mee-eten wat er op ons bord ligt; dwz,alles geprepareerd met boter en sausjes ,dat kan je toch niet geven
geef ik hier groenten kook ik ze af en houd ze apart ,de mijne worden gestoofd met een ajuintje ,die van de gaai niet,dus echt met de pot mee-eten kan dus niet,behalve de dingen die ze wel mogen hebben uit de pot natuurlijk

fkbmac

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 11, 2006, 11:24:26 am »
Tja,

en daar hebben we een oplossing voor gevonden. Onze papegaai, (eet deels met de pot mee en deels pellets ++) krijgt regelmatig "geblancheerd" eten.

We gaan als volgt te werk:

alle groenten worden de eerste gekookt zonder zout en kruiden, na een paar minuten halen we het deel voor de papegaai eruit en pas dan kruiden we onze groenten en aardappelen. Het afkoken gebeurt dus met kruiden.

Het werkt pefect, dus gewoon het zout wat later in het pannetje gooien.

Bij ovenmaaltijden en stoofgerechten zal dat mogelijk moeilijker gaan, maar een portie van gisteren uit de koelkast of van eergisteren uit de diepvries eet de papegaai ook graag.

groet,

fkbmac

« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2006, 11:33:21 am door fkbmac »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: oktober 11, 2006, 11:42:43 am »
Ja dit is een goeie tip, ik heb hem al een aantal keren toegepast toen ik hem gelezen had! :thumsup: