Auteur Topic: gekniekte veer  (gelezen 3213 keer)

Africangrey

• Gast
gekniekte veer
« Gepost op: oktober 09, 2006, 08:52:13 am »
Hoi allemaal,

Jamie heeft sinds gisteren een gekniekte/afgebroken veer.
Het was zo zielig :cry: hij zat gisteren buiten in de klimboom en ineens was er zo'n grote luchtballon, hij schrok daar verschrikkelijk van en krijsend fladderde hij naar de grond, maar kwam verkeerd terecht denk ik, dus nu hangt die veer er raar bij.
Valt die veer vanzelf af of moet ik hem afknippen (durf ik eigenlijk niet hoor :))
Sindsdien is Jamie niet zichzelf, praat en fluit niet, maar geeft af en toe rare krijsgeluidjes die ik nog nooit gehoord heb, zou het kunnen dat hij pijn heeft?

Gr
Ineke

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: gekniekte veer
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2006, 09:58:07 am »
Als de veer aan ruien toe is zal hij er vanzelf uitvallen en voor nu zou ik hem toch afknippen waar hij nu geknikt is! Ik denk haast wel dat hij pijn heeft als hij zich zo gedraagt, even afwachten maar! Zie je ook bloed ofzo? ???

Africangrey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2006, 10:44:31 am »
Nee geen bloed gelukkig.
Nu gedraagt Jamie zich gelukkig weer normaal :thumsup: al is hij wel wat stil, net zat hij nog in de kooi en die afgebroken veer schuurt zo nu en dan langs de tralies en dat irriteert natuurlijk en is misschien wel pijnlijk ???
Of die veer aan ruien toe is weet ik niet, het is een veer die toch nieuw is denk ik, want sinds een paar dagen ofzo steekt hij onder de andere (afgeknipte) veren uit en precies hetzelfde aan de andere kant.
Hij is volgens mij helemaal in t begin afgebroken, maar mag je wel zover knippen?
Of is het beter de veer af te knippen, zodat hij net zo lang wordt als de andere afgeknipte veren?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2006, 10:52:42 am »
Maar hij is toch al afgebroken? Normaal zou je daar natuurlijk nooit knippen.. Zoals jij het beschrijft is het idd,. een net doorgekomen pen! Jammer! :(

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2006, 10:55:09 am »
Ja dat zou ik doen. Afknippen zover als je hem kortwiekt. Zodat het niet meer gaat schuren. Want ik kan me voorstellen dat dat irriteert.
Misschien dat hij nog verder moet groeien, zodat je uiteindelijk het geknakte kunt knippen.

Africangrey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2006, 11:17:42 am »
Ok, bedankt hoor :thumsup:

De veer steekt helemaal naar de zijkant uit, dus met een beetje geluk kan ik hem ineens met een snelle beweging eraf knippen. Anders durf ik het denk ik niet :)
Ik ga even moed verzamelen ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2006, 11:43:11 am »
Succes! ;)

Africangrey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2006, 16:20:51 pm »
Nou ik heb het nog niet gedurfd hoor :(
Voor een ander misschien een fluitje van een cent :), maar ik wacht wel tot vanavond als er iemand bij is.
Nou heb ik even verder op internet gekeken en er wordt wel gesproken over 'bloedveren'.
Dat zijn nog niet uigegroeide veren (zoals de gebroken veer van Jamie) waar bloed in de schacht zit.
Mochten deze veren breken, kan het weleens vervelende gevolgen hebben.
Maar voorzover ik kan zien bloedt de veer niet, dus hoef ik me toch geen zorgen te maken? ???
En als ik de veer afknip, kan deze dan alsnog gaan bloeden? Vind het allemaal wel een beetje eng hoor.
Net op de klimboom zag ik, toen hij zijn vleugel een beetje van zijn lichaam afhield, behalve de veer ook de schacht zitten.
Ik denk dat hij nog met een puntje vastzit ofzo, misschien toch beter wachten tot hij vanzelf uitvalt? :CENS

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 09, 2006, 16:32:51 pm »
Ik denk dat dat als hij er last van heeft, hij hem zelf wel eruit zal trekken!  :CENS Maar ik zou hem even knippen om meer schade en pijn te voorkomen!

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2006, 16:52:23 pm »
Als de veer te kort is , kan je hem beter er uit trekken dan knippen.

Henk

Africangrey

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 09, 2006, 17:25:58 pm »
Nou te kort is de veer niet, het is een vrij lange veer.
Een nieuwe slagpen, maar hij is nog niet uitgegroeid.
Dus mijn vraag is, als ik de veer afknip zou hij dan kunnen gaan bloeden?