Auteur Topic: Dilemma  (gelezen 3974 keer)

007

• Gast
Dilemma
« Gepost op: oktober 09, 2006, 11:43:06 am »
Kira, ons BB'tje is heel erg eenkennig. We hebben haar nu 3 maanden en ze trekt heel erg naar mij toe. En dat terwijl anderen (vooral mijn moeder) haar ook wel aandacht geeft. Als ik naar college ben, zorgt mijn moeder voor kira. Dat wil zeggen, ze praat tegen haar en geeft haar lekkers. Maar Kira wil niks van haar weten. Zodra ze met een lekker zaadje aan komt zetten, rent Kira op haar af om haar te bijten. Heel gemeen. Kira moet ook niks weten van mijn vader of broertjes.
Maar nu komt het. Ik vond Kira vrij alleen, dus kocht ik een maatje voor haar. Tico, een Lutino valkje. Ik wist dat vogels lang niet altijd met elkaar op kunnen schieten. Maar soms ging het wel heel goed. Daarom kocht ik Tico, in de hoop dat Kira daar een leuk maatje aan had. Wie niet waagt die niet wint.....Maar helaas, Kira valt hem aan en moet niks van hem weten  :(
Mijn ouders gingen er van uit dat ze op den duur wel in 1 kooi konden (!). Maar dat zit er dus echt niet in. Maar ze willen niet beide vogels houden in 2 verschillende kooien. Dat vinden ze teveel gedonder en teveel ruimte innemen. Het komt nu dus hier op neer: Als de vogels niet met elkaar overweg kunnen, dan moet er een weg...  :cry: Het liefst hou ik ze natuurlijk beide, dan maar in gescheiden kooien. Maar dat zit er dus niet in...
En daar zit het dilemma. Natuurlijk, ik zou kiezen voor Kira. Zij was er eerst, zij is de gaai waar ik van hou. Maar ja, ik ben niet alleen, helaas. Mijn ouders en broertjes zijn verliefd op Tico omdat deze hen tenminste niet bijt als zij hem willen kroelen of iets lekkers aanbieden. Heel begrijpelijk, maar ik zit dan dus met een dilemma. Ik wil Kira houden, maar vind het absoluut niet leuk dat ze zo eenkennig is. Die eenkennigheid is trouwens bij ons niet makkelijk af te leren. Ik zeg steeds wel wat ze moeten doen (zoals met Kira gaan trainen) maar dat doen ze niet. Ook heb ik aangeboden om eens een weekje bijna niks met Kira te doen, terwijl mijn moeder de verzorging op haar neemt. Zodat Kira leert dat ook andere mensen haar verzorgen. Maar ook dat vinden ze niks. Het lijkt mijn moeder namelijk niks om een bijtende papegaai te verzorgen.... eigenlijk best begrijpelijk. Een gaai verzorgen die wil bijten is ook niet makkelijk. En dat terwijl mijn ouders toch wel eens op haar moeten passen omdat ik niet altijd thuis ben. Op zich geen probleem, als Kira haar maar zou gedragen.
Maar nu is mijn vraag, nu jullie weten hoe het zit, wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik wordt hier verscheurd tussen 2 partijen. Aan de ene kant mijn gaaitjes die ik wil houden en aan de andere kant mijn ouders... Het is trouwens niet zo dat mijn ouders zeggen dat ik Kira weg MOET doen. Nee, ik moet zelf kiezen welke vogel dan zou moeten vertrekken. Maar de keuze van mijn ouders en broertjes is meer dan duidelijk... :S
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2006, 11:45:21 am door 007 »

Cosch

• Gast
Re: Dilemma
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2006, 11:52:43 am »
Jeetje wat moeilijk! Succes met je beslissing.
Je moet je hart volgen. Welke van de 2 red zich beter bij een ander in huis en welke is het meeste gehecht aan jou/jullie. En dan bedoel ik niet, welke het tamste is!

moeilijk hoor!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2006, 11:53:04 am »
Jeminee, wat moeilijk zeg...  :( Wisten je ouders dan niet dat het soms niet gaat, twee gaaien in 1 kooi? Dat de kans er in zat dat dat niet ging lukken?

Als jij moet kiezen dan zou ik gaan voor je Bonte Boertje waar je het meest van houdt volgens mij.. Misschien dat ze dan toch zeggen (omdat zij de valkparkiet het liefst vinden) dat ze Tico toch ook niet kwijt willen. En jij moet echt degene houden die je het liefst houdt en niet voor je ouders Tico kiezen!! :(

007

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2006, 12:47:08 pm »
Bedankt voor de antwoorden.
Ik vind Tico ook heel erg leuk hoor, dat is het probleem niet. Vooral ook omdat hij tenminste een allemans vogel is. Ik heb het er soms best moeilijk mee dat Kira zo eenkennig is. Als ik dan eens weg ben, weet ik dat ze niet genoeg aandacht krijgt. Ze halen haar wel uit de kooi (met moeite trouwens) en zetten haar in de speelboom, maar echt contact krijgt ze niet, want dan bijt ze. Wat ik wel weet is dat Kira en Tico beide wel geschikt zijn voor een nieuw huis. Tico omdat hij zowieso vriendelijk is. Kira omdat, als ik eenmaal uit beeld ben, ze zich waarschijnlijk heel snel hecht aan een ander. Maar het is en blijft een moeilijke keuze.

Loesje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2006, 13:06:34 pm »
Ik kan er niets aan doen maar ik vind het wel dom dat jullie ervan uitgingen dat ze de beste vriendjes werden en samen in een kooi konden.
Dit komt bijna nooit voor, en heeft zeker de tijd nodig. Dat had je van tevoren toch kunnen bedenken? Nu is er straks weer een vogel de dupe...
Bob mijn bonte boer is nu anderhalf jaar en sinds kort heb ik er een grijsje bij. Ik woon ook nog thuis en heb meteen duidelijk gemaakt dat er dan 2 gigantische kooien in de kamer kwamen te staan. Gelukkig hadden mijn ouders hier geen problemen mee. Zij hebben ook de instelling: als een dier hier eenmaal is dan blijft hij/zij ook. Wij hebben Emma ook gekocht voor onszelf, niet als vriendje voor Bob. Misschien egoistisch maar wel duidelijk.
Zou je niet eerst nog even met je ouders kunnen praten? Misschien is het mogelijk om bijvoorbeeld 1 van de kooien in een andere kamer neer te zetten?
Als ik straks op kamers ga, gaat Bob met mij mee. Hij is ook erg eenkennig (al bijt hij anderen niet zo snel) terwijl Emma juist een echte gezinsvogel is die het liefste door iedereen verwent wordt. Dus eigenlijk heb ik ook al een keuze gemaakt door te beslissen dat Bob met mij gaat. Hij was hier het eerst, en is echt mijn schatje.
Ik denk dat je zelf ook wel weet wie je zou kiezen als het dan echt moet?

007

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2006, 14:01:20 pm »
Ik heb mijn ouders vertelt dat 2 gaaien in 1 kooi meestal niet kan. Maar mijn ouders zijn dan zo dat ze denken dat het wel een beetje meevalt. Nu ze hebben gezien dat Kira niet al te vriendelijk reageert denken ze er wel anders over.
Gelukkig heb ik nog wel even de tijd om er over na te denken. Er is niet echt een tijdsdruk. En misschien worden ze toch nog vrienden?

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2006, 15:08:00 pm »
Ik zit dit met stomme verbazing te lezen. Op fluffies heb je eerst raad gevraagd, veel reacties gekregen en iedereen zei dat je er NOOIT vanuit moest gaan dat ze in 1 kooi kwamen...dat was geen probleem zei je :( Ik vond dat erg verstandig en doordacht lijken...

en dan nu dit? t Valkje is er nog maar pas :( Onvoorstelbaar dat t nu toch zo gaat :( Je hebt je ouders of verkeerd voorgelicht...of hebt toch alle adviezen links laten liggen??

Als er 1 weg moet en je ouders zullen zo vaak de zorg op zich moeten nemen is de keus wie er blijft volgens mij aan hen ...niet aan jou. ::) Feit is nu 1 maal dat jij blijkbaar nog niet de tijd hebt om het zelf te doen en t hebben van een dier is meer dan alleen aanschaf. Degene die ze verzorgt moet er achterstaan. ;) Als dat je ouders zijn , dan lijkt t me belangrijk dat zij ook met de vogel opm kunnen gaan. Tuurlijk zou dat ook t BBTje kunnen zijn..en ook beide, maar t is duidelijk dat ze geen 2 kooien willen en die tijd er niet in (willen) steken en daar zul je je dan bij neer moeten leggen. Heel jammer, maar wel een beetje "eigen schuld" doh

007

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2006, 15:22:16 pm »
Op Fluffies zeiden ze inderdaad je er nooit van uit moest gaan dat ze bij elkaar konden. Dat deed ik dus ook niet en heb ik mijn ouders ook vertelt. Maar ze zeiden ook op fluffies dat het soms heel goed gaat. Het verschilt per vogel. En de enige manier om er achter te komen of het goed gaat is toch zelf zien?
Mijn ouders doen (praktisch) niks aan de verzorging. Ik voer de gaaien, maak de kooien schoon, train met ze en wat dan ook maar. Het enige probleem is dat ik af en toe ook naar college moet. Dan zitten ze een paar uurtjes alleen. Dat is niet erg. Maar mijn ouders vinden het dan wel leuk om ook aandacht te geven aan de gaaien. Dus komen ze aanzetten met een zonnebloempitje, of laten ze ze uit de kooi. Ze verzorgen de gaaien dus niet, maar willen ze wel aandacht geven (wat bij Kira dus moeilijk gaat, helaas).
Mijn ouders vinden 2 kooien in de kamer niet goed, omdat dat teveel ruimte inneemt (eentje is al best veel). Bovendien rommelt het veel, met 2 kooien nog veel meer, en ook dat vinden ze minder charmant. Ik dacht dat mijn ouders het niet erg vonden dat de gaaien eventueel apart gehuisvest moesten worden, maar helaas blijkt het tegendeel waar.
We hebben Tico nu zo'n 2 weken. In het begin leek het vrij goed te gaan tussen die 2 (er werd in ieder geval niet aangevallen). Maar het gaat nu steeds slechter. Kira stormt nu op het valkje af alsof ze hem echt wil vermoorden. Het idee was dat ze in ieder geval bij elkaar konden, buiten de kooi. Maar zelfs dat is nu niet vertrouwd.

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 09, 2006, 15:38:38 pm »
Ja, soms kan het goed gaan...maar je gaat geen vogel nemen om dat uit te proberen en weg te doen als t niet lukt. t Was toch wel duidelijk dat de kans dat t mis ging te groot was? ::)

Je hebt dus niet goed overlegd met je ouders en bent er maar vanuit gegaan dat 2 kooien wel kon. Heeel erg onverstandig  :(
Ik snap wel dat je t zelf graag wilt..maar t is niet zo dat als je de dingen niet goed overlegd, of half vertelt...dat t dan dus goed gaat ;)

Heel jammer hoor, vooral voor 1 van de vogels. Ik wens je veel succes met je beslissing. In 1 kooi kun je wel uit je hoofd zetten...ik denk dat je je ouders nog eerder overtuigt van 2 kooien dan dat t in 1 goed gaat.  doh Buiten de kooi kunnen ze vast aan elkaar wennen, maar gezelschap betekent lang niet altijd vriendschap of samen spelen :(

Nogmaals veel succes met deze moeilijke beslissing. Jullie moeten die maken en niemand kan je daarbij helpen. Wij hebben nu 1maal geen tovertruc waardoor de vogels in 1 kooi kunnen console

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2006, 15:41:06 pm »
Oh ja...een 2e vogel nemen terwijl hij heel 1 kennig is en niet opgevoed vind ik zowiezo niet erg verstandig :-[
Als hij andere mensen al aanvalt,..dan bestaat er immers ook de kans dat hij geen vogel accepteert.

giggles

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2006, 21:57:14 pm »
Ja, soms kan het goed gaan...maar je gaat geen vogel nemen om dat uit te proberen en weg te doen als t niet lukt. t Was toch wel duidelijk dat de kans dat t mis ging te groot was? ::)

Je hebt dus niet goed overlegd met je ouders en bent er maar vanuit gegaan dat 2 kooien wel kon. Heeel erg onverstandig  :(
Ik snap wel dat je t zelf graag wilt..maar t is niet zo dat als je de dingen niet goed overlegd, of half vertelt...dat t dan dus goed gaat ;)

Heel jammer hoor, vooral voor 1 van de vogels. Ik wens je veel succes met je beslissing. In 1 kooi kun je wel uit je hoofd zetten...ik denk dat je je ouders nog eerder overtuigt van 2 kooien dan dat t in 1 goed gaat.  doh Buiten de kooi kunnen ze vast aan elkaar wennen, maar gezelschap betekent lang niet altijd vriendschap of samen spelen :(

Nogmaals veel succes met deze moeilijke beslissing. Jullie moeten die maken en niemand kan je daarbij helpen. Wij hebben nu 1maal geen tovertruc waardoor de vogels in 1 kooi kunnen console

Goed gezegd  :thumsup:

fkbmac

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 19, 2006, 04:33:27 am »
Hoi

007 vraagt hier om een raad, niet om verwijten!

Voor mij zou de keus niet moeilijk zijn.... Het meest ideale is toch een vogel waar iedereen blij mee is, volgens mij voelt de vogel zich daar zelf ook het meest gelukkig mee.

Dus... sorry voor Kyra, zij zal aan een nieuw baasje moeten wennen. Ze krijgt een nieuwe kans... een nieuwe start en wie weet heeft ze het daar véél beter naar haar zin, want waar ze nu zit bevalt het haar eigenlijk toch niet zo best...anders zou ze zich wel anders gedragen.

007, het is misschien hard, maar volgens mij zou dat het beste zijn... voor iedereen, ook voor Kyra!... Zorg dat ze op een nieuw adres komt waar géén kinderen zijn, liefst bij een persoon alléén of misschien in een voillere.

Even doorbijten ....sterkte!

Laat nog even horen wat je doet, of gedaan hebt
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2006, 04:36:50 am door fkbmac »

Loesje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 19, 2006, 13:16:50 pm »
Pfff sorry hoor, maar alleen omdat een gaaitje verkeerd is opgevoed moet ie weg?
Ik vind je argumenten maar vreemd hoor :-[

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: oktober 19, 2006, 14:40:34 pm »
Genoeg nu over dat het niet zo slim was om van te voren alles te overdenken etc. etc. Denk dat ie dat nu onderhand wel opgepikt heeft  :P Er is nu genoeg over gezegd! ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 19, 2006, 15:00:19 pm »
Dus... sorry voor Kyra, zij zal aan een nieuw baasje moeten wennen. Ze krijgt een nieuwe kans... een nieuwe start en wie weet heeft ze het daar véél beter naar haar zin, want waar ze nu zit bevalt het haar eigenlijk toch niet zo best...anders zou ze zich wel anders gedragen.

007, het is misschien hard, maar volgens mij zou dat het beste zijn... voor iedereen, ook voor Kyra!... Zorg dat ze op een nieuw adres komt waar géén kinderen zijn, liefst bij een persoon alléén of misschien in een voillere.

Hier ben ik t niet mee eens :(