Ik kan me heel goed voorstellen dat je soms knetter wordt van die schelle geluiden hoor

En dat bepaald schreeuw of- gilgedrag altijd aan het baasje ligt, vind ik niet altijd opgaan.
Het karakter van de gaai speelt zeker een grote rol.
Ik heb 4 jaar een grijze roodstaart gehad, een lief beest en rustig ook, nooit schreeuwend of harde hoge tonen producerend. Er staat altijd in de boekjes dat grijsjes het minst luidruchtig zijn van alle papegaaien, ik dacht dan altijd, ja dat klopt wel

Nu heb ik een andere grijze en die heeft een heel ander karakter, een wereld van verschil. Heel druk, de hele dag bezig en ook zo jij het omschrijft kunnen er op bepaalde momenten van de dag hele snerpende hoge pieptonen of harde oerkreten

uit dat bekkie komen, daar tuiten je oren van. Maar dat is maar een paar keer per dag een kwartiertje ofzo en dat zal er wel bijhoren denk ik dan.
Voorzover ik begrijp doet jouw gaai dat veel vaker op een dag tja en dan wordt het een probleem.
Je zegt dat je hem 8 jaar hebt, was je vriend er in het begin gelijk al bij? Ik denk dat daar het probleem een beetje zit, want hij is toch favoriet voor Pino?
Tja favoriete personen en grijze roodstaarten kan soms heel vervelend zijn om dat in goede banen te leiden, ik weet zeker mensen die alleenstaand zijn en een grijsje hebben het makkelijker hebben wat dat betreft
Mijn grijsje is helemaal gek van mijn man, echt helemaal idolaat. Die hoge schelle geluiden gaat hij dan ook produceren als ik eten ga koken, want dan weet hij dat mijn man gauw thuiskomt, het is echt waar hij 'roept'hem gewoon. Als ik alleen met hem ben is er vaak niks aan de hand, maar in het weekend is het prijs.
Het is eigenlijk vergelijkbaar met jouw situatie, ik denk dat het een contactroep is om bij de favoriete persoon te willen zijn.
En ja hoe op te lossen?

Ben er ook mee bezig hoor. Compleet negeren, zoals hier vaak geadviseerd wordt heb ik ook gedaan, soms hielp het maar meestal niet, die gaaien hebben gewoon een bord voor hun kop

Ik stel me weleens voor dat ze dan op zo'n gilmoment in trance zijn, helemaal gefixeerd op hetgeen waar ze mee bezig zijn. En de geluiden worden steeds harder, hoger en vervelender. En dan kan je negeren wat je wilt, ze merken niet eens dat ze genegeerd worden

Wat ik nu weleens doe, en echt dat helpt beter (hier tenminste wel) stel hij heeft zo'n gilmoment en het houdt al een poosje aan dan klap ik plotseling in mijn handen (hem niet aankijken) of laat expres iets kletterend op de grond vallen en hij is plots stil. Ik wacht een halve minuut is hij nog stil dan pak ik hem op en loop even door het huis en beloon hem dat hij stil was en zet hem weer terug op zijn plek.
Het gillen wordt dan doorbroken, ik weet niet of dit een goede methode is, want ik ben er ook pas mee begonnen.
Misschien heb je iets aan, succes en laat de moed niet zakken hoor

Gr
Ineke