Op aanraden van Frank (Wikkingh) ben ik overgestapt op Eco-Bird.
Grijze roodstaart Japie en amazone Orrie kregen beide Nutribird pellets. Dit ging goed, ze aten hier goed van, maar de ontlasting van beide gaaitjes was door de NB erg vreemd van kleur en samenstelling. Soms heel dik met een donker legergroene kleur. De andere keer was het heel waterig en zaten er een paar witte stukjes door.
Reden voor mij dus om op zoek te gaan naar iets anders.
Ik ben bij Frank geweest om wat van de Ecobird pellets op te halen. Frank was zo vriendelijk om mij het eerst te laten proberen, alvorens ik mijn bestelling zou plaatsen bij eco-bird. Het risico is er uiteraard dat de gaaitjes het niet lusten of willen eten.
Ik heb afgelopen donderdag Japie voor het eerst de ecobird gegeven. Hij zag me met zijn voerbakje lopen en klom enthousiast naar beneden om te gaan eten. Echter vond hij EB ipv NB. Hij kijkt in zijn bakje, hij kijkt mij aan en klimt vervolgens weer naar boven met zo'n houding van: "Wat geef JIJ mij nou?"
Die dag heb ik hem niets extra's gegeven om honger bij hem te kweken. De volgende dag heb ik de pellets iets aangevuld en heb een ander bakje gevuld met extra voeding (komkommer, tomaat, paprika, mango, appel, druif, eimengsel, kalk en een beetje maagkiezel). Ben vervolgens naar mijn werk gegaan. Bij thuiskomst was ik erg verbaasd. EB bakje was leeg :thumbsup:, maar ook zijn 'salade' was geheel op :thumbsup:. Sindsdien eet hij de EB direct als ik het 's ochtends aanbied.
Door deze voeding (+ aanvullende 'salade') begint zijn ontlasting weer een gezonde vorm aan te nemen. Groen met wit dus. 8)
Voor Orrie is het een ander verhaal. Die vindt de EB geloof ik niet zo lekker als de NB. Ik kijk dit nog even een paar dagen aan. Als het niet veranderd ga ik voor Orrie terug naar zijn oude voeding. Voor Orrie vind ik dit niet zo heel erg, omdat Orrie er erg goed uit ziet en zijn ontlasting minder erg was op NB dan dat van Japie. Voor Japie wil ik gewoon betere voeding, omdat hij een verenpikkertje is geweest. Hij is door NB al een heel eind, maar ik hoop dat hij met de EB en zijn aanvullende salade van groenten, fruit, eimengsel en kalk de laatste push krijgt voor zijn verenpak.
We wachten gewoon met spanning af.
In ieder geval bedank ik Frank voor al zijn uitleg over hoe hij zijn gaaien hun voer geeft. Thanx Frank :thumbsup: :thumbsup: