Auteur Topic: Eco-Bird  (gelezen 46503 keer)

Wickingh

• Gast
Re: Eco-Bird
« Reactie #255 Gepost op: januari 16, 2006, 00:05:23 am »
Hai,

ja hoor het formaat klopt ,omdat het geperst wordt is een grotere brok kennelijk niet mogelijk.
Het verhaal dat ze meer gaan drinken heb ik ook wel eens gehoord, maar kan niet uit eigen ervaring zeggen dat mij dat is opgevallen,

mvg Frank

Pluisje

• Gast
« Reactie #256 Gepost op: januari 16, 2006, 00:28:00 am »
Dat ze zo klein zijn is erg jammer. Het was een altijd heel ritueel hier 's avonds met Harrison's.
Ieder naar haar eigen kooi om een pelletje te pakken (en Aphyn nam meestal 2 of 3)
en ermee naar buiten om op eigen deurtje lekker op te eten.
Eco's zijn zo klein dat ze het niet eens in een pootje kunnen nemen.
Zijn ze nog van plan om grotere brokjes ooit te maken?
Gr. Pluisje

Wickingh

• Gast
« Reactie #257 Gepost op: januari 16, 2006, 00:32:11 am »
Hai,

heb ik ook gevraagd ,maar helaas technisch schijnt dat niet mogelijk te zijn,

mvg Frank

coco

• Gast
« Reactie #258 Gepost op: januari 16, 2006, 01:58:30 am »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet alles heb gelezen, maar vraag het toch maar ff: wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die pellets?? eco-bird, harrisons, nutribird en wat is er allemaal nog meer en wat is het verschil hier tussen?? en vooral..wat is beter??

Cosch

• Gast
« Reactie #259 Gepost op: januari 20, 2006, 08:35:48 am »
Ben Kaya aan het overzetten op Eco en vandaag is het voor het eerst dat hij alleen maar eco in zijn bakje heeft gekregen! Hij heeft er in ieder geval wat kruimeltjes van gegeten vanochtend. Hij zat wel te piepen enzo!  :cry:
Dus ik hoop dat hij snel toegeeft en dat hij vanmiddag zijn bakje leeg heeft!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #260 Gepost op: januari 20, 2006, 09:21:27 am »
Laten we 't hopen! Je weet hoe eigenwijs ze kunnen zijn.. :)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #261 Gepost op: januari 20, 2006, 09:47:47 am »
Ik volg dit topic al een tijdje en ben nu toch zwaar in dubio.
Joda eet nu smorgens Nutribird (maar niet van harte) en savonds wat (afgemeten) zaadjes. Ik vind die Nutribird zo groot en hard. Als Joda een pellet in dr snavel heeft, schiet er altijd een stuk een paar meter door de kamer. Ik heb het idee dat het dan te hard is. Wat denken jullie?
Maar overstappen naar Ecobird zie ik ook tegen op, omdat het bij Joda al zo akelig ging met overzetten naar Nutribird. Ik had eerst dat overstapschema aangehouden, maar dat ging niet goed. Op een gegeven moment werd ze bol en een paar dagen later viel ze aldoor van dr stokje, gelijk naar de da en ik moest stoppen met overzetten! Nou, dan durf je niet meer eigenwijzer dan je aga te zijn! Daarna langzaam geprobeerd met geweekte pellets en dat ging heeeel langzaam.
Is de Ecobird kleiner/zachter dan de Nutribird?
Zou de omschakeling van Nutribird naar Ecobird gemakkelijker gaan?

qliqi

• Gast
« Reactie #262 Gepost op: januari 20, 2006, 09:51:13 am »
wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die pellets?? eco-bird, harrisons, nutribird en wat is er allemaal nog meer en wat is het verschil hier tussen?? en vooral..wat is beter??

Ik denk dat maar weinigen dat verschil echt goed kunnen aangeven - Harrisson is natuurlijk al wat langer op de markt en de voorstanders zeggen van deze pellet dan ook dat hij is 'gecertificeert' Ikzelf vind het vrij snel bederven... Heb je geen grote vriezer is het vrij duur in aanschaf aangezien je kleinere hoeveelheden besteld dan. Wel is de acceptatie makkelijker dan bij de eco-bird bv. Ze lijken het lekkerder te vinden in het begin.

Eco-Bird is er nog niet zo lang maar de eerste berichten zijn erg goed - de pellet is weliswaar wat kleiner maar een stuk voordeliger en makkelijker te bewaren naar mijn mening. Ik geef deze pellet (voorheen gaf ik harrison) nu een maand of vier en zie dezelfde ontlasting als bij de Harrison pellet maar ze lijken een stuk minder te eten. (zou ie beter vullen, geen idee?)

Nutribird hoorde ik net iets te vaak van dat met name de grotere papegaaiensoorten er 'spuitpoep'van kregen en ik heb dan ook geen ervaring met dit merk.

Wat is beter? Daar is niet zo 1. 2, 3 een pasklaar antwoord op...... Ik denk dat de conditie van je vogels - de prijs - de wijze van bewaren allemaal meetellen bij de keuze van je voer. Dat geldt in ieder geval wel voor mij.

(btw- ik voer heel af en toe biologisch zaad en vul dagelijks wel hun dieet aan met fruit en groenten. Dit schijnt niet nodig te zijn maar ik ben een voorstander van een gevarieerde en afwisselende maaltijd. En verder is het gewoon leuk ze af en toe iets te geven ;))

Cosch

• Gast
« Reactie #263 Gepost op: januari 20, 2006, 09:59:34 am »
Ik volg dit topic al een tijdje en ben nu toch zwaar in dubio.
Joda eet nu smorgens Nutribird (maar niet van harte) en savonds wat (afgemeten) zaadjes. Ik vind die Nutribird zo groot en hard. Als Joda een pellet in dr snavel heeft, schiet er altijd een stuk een paar meter door de kamer. Ik heb het idee dat het dan te hard is. Wat denken jullie?
Maar overstappen naar Ecobird zie ik ook tegen op, omdat het bij Joda al zo akelig ging met overzetten naar Nutribird. Ik had eerst dat overstapschema aangehouden, maar dat ging niet goed. Op een gegeven moment werd ze bol en een paar dagen later viel ze aldoor van dr stokje, gelijk naar de da en ik moest stoppen met overzetten! Nou, dan durf je niet meer eigenwijzer dan je aga te zijn! Daarna langzaam geprobeerd met geweekte pellets en dat ging heeeel langzaam.
Is de Ecobird kleiner/zachter dan de Nutribird?
Zou de omschakeling van Nutribird naar Ecobird gemakkelijker gaan?

Dit lijkt heel veel op het verhaal van een vriendin met haar valkparkiet.
Die wilde ze ook overzetten op de nutribird. Maar hij wilde gewoon niet! Hij zat op een gegeven moment ook onder in de kooi. En toen heb ik ook tegen haar gezegd: geef hem maar gauw zaadjes want dit is niet goed. Ze zijn wat dat betreft misschien nog wel erger dan grijsjes.

Ze zeggen dat het makkelijker overzetten is van pellet naar een andere pellet. Maar ik heb die ervaring niet! Elke keer is weer een strijd!

Gr Corina

qliqi

• Gast
« Reactie #264 Gepost op: januari 20, 2006, 10:03:27 am »
Ze zeggen dat het makkelijker overzetten is van pellet naar een andere pellet. Maar ik heb die ervaring niet! Elke keer is weer een strijd!

Een strijd die je niet moet opgeven - is de vogel in een goede conditie gewoon abrupt overzetten bij de kieskeurige monstertjes - dan is het in een dag of twee echt gepiept. Niets anders erbij voeren, hoe moeilijk ook is bij sommigen nou eenmaal de enige manier. En dan eten ze het vaak goed ook.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #265 Gepost op: januari 20, 2006, 10:06:47 am »
voor nieuwelingen echt moeilijk om te volgen..
ik heb nu nutri-bird en gemengd met zaad , 50-50 verhouding
nadeel is dat je moeilijk weet of hij het eet of niet

los daarvan, zijn er tegenstrijdigheden wat pellets betreft,
er zijn meldingen dat het slecht is alleen pellets te geven (platte kaketoe)
alleen zaad is ook niet goed.
Dus heb ik voor de gulden middenweg gekozen,
zo geeft hij altijd zijn zaad waar hij aan gewoon is
en ook pellets..en eerlijk gezegd; eet hij ze niet,
ik blijf ze erdoor mengen tot de zak leeg is en probeer ik dan met eco-bird of zo.
eet hij ze wel od soms dan heeft hij dan beter voer als voordien.

Cosch

• Gast
« Reactie #266 Gepost op: januari 20, 2006, 10:09:59 am »
Een strijd die je niet moet opgeven - is de vogel in een goede conditie gewoon abrupt overzetten bij de kieskeurige monstertjes - dan is het in een dag of twee echt gepiept. Niets anders erbij voeren, hoe moeilijk ook is bij sommigen nou eenmaal de enige manier. En dan eten ze het vaak goed ook.

Ja inderdaad! Als zij de strijd eenmaal opgeven dan eten ze zich ook helemaal vol! En eten ze het ook goed!
Ze zijn zo eigenwijs!  ::)

Het is altijd goed om zaad bij te geven. Voor de variatie in ieder geval. Of het nodig is voor de krop, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar als ik in mijn geval 50-50 zou doen, zou Coco leven op die 50 van het zaad. Dus hij krijgt het bij mij als traktatie. En fruit en groente natuurlijk!

Gr Corina

qliqi

• Gast
« Reactie #267 Gepost op: januari 20, 2006, 10:16:21 am »
voor nieuwelingen echt moeilijk om te volgen..
ik heb nu nutri-bird en gemengd met zaad , 50-50 verhouding
nadeel is dat je moeilijk weet of hij het eet of niet

Zaad heeft als groot nadeel dat ze kunnen uitzoeken en dat ook doen. Je geeft zelf al aan dat ie de pellet waarschijnlijk niet eet. Voor mezelf vind ik de pellet zo goed omdat ik zeker weet dat ze alles wat ze nodig hebben binnenkrijgen en het is dan ook de hoofdvoeding. Zo kan ik gerust iets bijvoeren als zaad, groenten, fruit.

Overzetten, nogmaals, moet echt zonder zaad. Is ie er eenmaal aan gewend kan je bijvoeren - eerder niet.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #268 Gepost op: januari 20, 2006, 10:19:37 am »

Ja dat zeg jij nou wel, maar zoals je kunt lezen ging dat met Joda (aga) niet op! Die had ik dan wel op het overstapschema, maar daar kom je ook op meerdere dagen enkel pellets uit. Door dit soort adviezen en de "je moet eigenwijzer zijn dan je vogel" hield ik stug vol. Gevolg: dikke bolle aga die zels omviel en waar ik mee naar de da moest!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #269 Gepost op: januari 20, 2006, 10:45:56 am »
Wat ik een lange tijd heb gedaan is:
's morgens pellets geven (meestal hebben ze dan het meeste honger),
en 's avonds wat zaad zodat ze in elk geval niet helemaal zonder eten weer gingen slapen.