Auteur Topic: help mijn papagaai bijt.  (gelezen 6567 keer)

las28

• Gast
help mijn papagaai bijt.
« Gepost op: november 03, 2006, 17:37:19 pm »
hallo allemaal,

ik zit met een voor mij groot probleem.
ik heb een edelpapagaai van ongeveer 20 weken.
maar de laatste 3 dagen doet hij niets anders als bijten als je hem wil pakken.
is dit normaal.
Zoiets als papagaaien pubertijd ofzo?
ik hoop dat jullie het weten.

groetjes las

russelltje

• Gast
Re: help mijn papagaai bijt.
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2006, 19:02:11 pm »
Pubertijd komt later pas, toch zullen gaaien je altijd uit testen. Geef daar vooral niet aan toe.
Dus niet je vinger/hand terugtrekken wanneer je edel wilt bijten. Hoe moeilijk het misschien ook lijkt, negeren dat bijtgedrag. Wanneer hij het toch blijft doen, terug zetten in de kooi voor een kwartier ofzo.

billy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2006, 19:13:46 pm »
20 weken, dan is het nog een baby, probeer eens goed te kijken wat je met hem doet en hoe en waneer hij bijt.
Wat heel belangrijk is dat hij genoeg rust krijgt.
Misschien wil je te snel en teveel dingen doen, een papegaai bijt niet zomaar vooral zo jong niet.
Groetjes Els

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: november 03, 2006, 19:15:27 pm »
Het is heel belangrijk om totaal niet te reageren op het bijten. Dus geen au of hee wat doe je, of iets dergelijks zeggen. Eigenlijk moet je doen alsof er niets aan de hand is en gewoon doorgaan met wat je wilt doen. Dat is uiteraard makkelijker gezegd als gedaan als er echt hard gebeten wordt, maar wel het beste wat je kunt doen. Als  ;)

billy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2006, 19:20:20 pm »
Het is heel belangrijk om totaal niet te reageren op het bijten. Dus geen au of hee wat doe je, of iets dergelijks zeggen. Eigenlijk moet je doen alsof er niets aan de hand is en gewoon doorgaan met wat je wilt doen. Dat is uiteraard makkelijker gezegd als gedaan als er echt hard gebeten wordt, maar wel het beste wat je kunt doen. Als  ;)

Dat ben ik toch niet met je eens Loes. waarom zou een papegaai van 20 weken al bijten?
Misschien doet ze wel dingen niet op de goede manier een papegaai kan niet zeggen , schei eens uit daarmee, maar maakt zijn ongenoegen kenbaar door te gaan bijten en gewoon doorgaan tja, het is een baby nog he.
Groetjes Els

giggles

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 03, 2006, 19:28:28 pm »
Bijt ie hard?
Ik heb ook een edelpapegaai, maar dat is echt een watje als het op bijten aan komt.

Dat ben ik toch niet met je eens Loes. waarom zou een papegaai van 20 weken al bijten?
Misschien doet ze wel dingen niet op de goede manier een papegaai kan niet zeggen , schei eens uit daarmee, maar maakt zijn ongenoegen kenbaar door te gaan bijten en gewoon doorgaan tja, het is een baby nog he.
Groetjes Els

Els, een papegaai gebruikt zijn snavel om dingen te verkennen en een babypapegaai weet nog niet hoe hard hij in bepaalde voorwerpen mag bijten.
Hierom moet ongewenst gedrag genegeert worden, of de papegaai moet terug op de kooi worden gezet.
Het hoeft dus niet perse ongenoegen te zijn.

Dit is wat ik heb gedaan:
Mijn grijze roodstaart wilde mij ook elke keer bijten, dus ik ben er toen een avondje voor gaan zitten.
Ik bleef mijn hand aanbieden en als zij beet deed ik niks en toen ze klaar was, drukte ik gelijk mijn hand weer onder haar snavel.
Toen had ze snel door dat het niet werkte. Nu bijt ze alleen nog maar, als ze druk is aant spelen en even vergeet dat mijn vingers het speelgoed vasthouden  :)

Voor de rest zijn er heel veel topics te vinden over het bijten van een papegaai. Ik zou zeggen, gewoon even de zoekfunctie gebruiken hier op het forum.
Sterkte met je bijtende vogel en bij veranderingen lezen we er graag over  :yahoo:
« Laatst bewerkt op: november 03, 2006, 19:33:17 pm door giggles »

fkbmac

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 03, 2006, 19:37:15 pm »
Russeltje, Els en Loes.... allemaal hebben ze een beetje gelijk.

1e... waarom bijt de papegaai en deze situatie proberen te voorkomen.
2e... je hand (vinger) niet terugtrekken... maar wel duidelijk maken dat je bijten niet op prijs stelt door één maal duidelijk "nee" te zeggen
3e... zodra papegaai aanstalte maakt te bijten al duidelijk "nee"zeggen
4e... bijt de papegaai toch nog... deze uitsluitend straffen door hem/haar te negeren (pakweg 20 minuten)  Liefst in een omgeving waar hij geen afleiding heeft en ook niet kan spelen. De eigen kooi is daar eigenlijk niet geschikt voor!!!!!

Uitgebreide informatie over bijten kan je vinden op www.koppiekrauw.com klik daar op "gedragsproblemen"

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2006, 20:09:22 pm »
Ik vind, net als Els, 20 weken ook wel heel jong om zo te bijten!
Ik zou eerst lichamelijk oorzaken uitsluiten. Heeft hij geen honger? Eet hij goed? Is zijn gedrag anders dan anders (behalve het bijten)

Maar ondertussen idd zoals de anderen zeggen, negeren!
Er staan hier op het forum zo veel tips over het bijten! Met de zoekfunctie kun je ze vinden!  :thumsup:

billy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2006, 20:15:10 pm »
Ik zou eerst heel graag willen weten, hoe ze omgaat met haar papegaai, de bijtnegeerdingen adviezen vind ik absoluut niet passen bij een papegaai van 20 weken en vroeg of laat komt dat bij je terug, een papegaai bijt niet zomaar zeker van die leeftijd niet, de fout ligt niet bij de papegaai.
Groetjes Els

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2006, 20:24:52 pm »
Ja, is wel belangrijk voor het verhaal om te weten wanneer de gaai bijt.

Te veel aandacht?
Verkenning?
Angst?

Er zijn zoooooooow veel redenen dat een gaai gaat bijten idd  ???
Dus eigenlijk praten we allemaal voor onze beurt.

Goeie opmerking billy  :good:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: november 03, 2006, 20:31:41 pm »
Ik zou eerst heel graag willen weten, hoe ze omgaat met haar papegaai, de bijtnegeerdingen adviezen vind ik absoluut niet passen bij een papegaai van 20 weken en vroeg of laat komt dat bij je terug, een papegaai bijt niet zomaar zeker van die leeftijd niet, de fout ligt niet bij de papegaai.
Groetjes Els

Uiteraard niet! :) Maar een papegaai van 20 weken kan heus wel bijten hoor! Ik meen dat die edel van Lejah ook al beet een keer? Uiteraard moet je altijd kijken of je het bijtgedrag kan voorkomen, maar ik vind het ook belangrijk dat het bijten niets uithaalt, waardoor hij het zal laten. Juist een belangrijke les voor een jonge vogel om te leren! ;)

billy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2006, 20:40:06 pm »
Uiteraard niet! :) Maar een papegaai van 20 weken kan heus wel bijten hoor! Ik meen dat die edel van Lejah ook al beet een keer? Uiteraard moet je altijd kijken of je het bijtgedrag kan voorkomen, maar ik vind het ook belangrijk dat het bijten niets uithaalt, waardoor hij het zal laten. Juist een belangrijke les voor een jonge vogel om te leren! ;)

Ik denk juist op die leeftijd, dat je ten alle tijden moet kijken of leren kijken naar je omgang met je papegaai, waarom gaat hij sinds 3 dagen bijten? Wat doe je anders of verkeerd.
Ik vind dat een papegaai niet moet bijten op die leeftijd, want dan doe je als eigenaar iets fout, dat mag maar leer ervan.
Groetjes Els

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #12 Gepost op: november 04, 2006, 09:44:20 am »
Billys opmerking is erg goed.Vertel eens iets over hoe je met je edel omgaat.Hoe zwaar is ze???Wat eet ze ??Hoeveel aandacht krijgt ze. Vertel eens iets over je edel

Iedere gaai gebruikt zijn of haar snavel.Daar is het een vogel voor.Hij/zij zal ook altijd je vinger een keer pakken.MAAR DE EIGENAAR MOET BEPALEN TOT HOE HARD.Teratoriumgedrag daar kunnen ze een periode last van hebben.Kooi verdedigen maar erbuiten mogen ze absoluut niet aanvallen.

Moet gewoon meer weten om goed advies te kunnen geven

Rob

chantal

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 04, 2006, 13:08:06 pm »
Mijn Chico is nu inmiddels 21 weken maar die kan echt flink bijten hoor!! En dat doet hij al zeker 7 weken. Hij doet het echt bij iedereen die bij ons in huis komt ook personen die bijna elke dag bij ons thuis zitten. Mijn vriend en ik kunnen alles met hem doen maar zodra er iemand anders in de buurt is word hij helemaal bol en als ze maar met hun hand in de buurt komen valt hij aan. Dit vind ik echt heel erg. Vaak zeggen we 1 keer NEE en als hij het nog een keer probeert  gaat hij direct zijn kooi in.

russelltje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2006, 16:45:31 pm »
Mijn Chico is nu inmiddels 21 weken maar die kan echt flink bijten hoor!! En dat doet hij al zeker 7 weken. Hij doet het echt bij iedereen die bij ons in huis komt ook personen die bijna elke dag bij ons thuis zitten. Mijn vriend en ik kunnen alles met hem doen maar zodra er iemand anders in de buurt is word hij helemaal bol en als ze maar met hun hand in de buurt komen valt hij aan. Dit vind ik echt heel erg. Vaak zeggen we 1 keer NEE en als hij het nog een keer probeert  gaat hij direct zijn kooi in.

Toch is dit gedrag niet nodig lijkt mij. Dat hij éénkennig word is bijna zeker, maar zo uit zijn slof schieten zou ik niet accepteren. Ik weet haast zeker dat je met oefenen hem bij iedereen op kan laten stappen.