Auteur Topic: help mijn papagaai bijt.  (gelezen 6558 keer)

fkbmac

• Gast
Re: help mijn papagaai bijt.
« Reactie #30 Gepost op: november 06, 2006, 10:18:13 am »
Ik je tips zeker opvolgen maar dan moet ik wel iemand hebben die niet bang voor Chico is en dat is het probleem. Zodra hij maar met zijn snavel in de buurt komt trekken ze hun hand weg. Aan de ene kant vrij logisch want ik zou hetzelfde doen. Heeft iemand daar misschien tips voor.

Hallo Chantal,

Natuurlijk zal je iemand in je omgeving moeten vinden die bereid is er wat tijd aan te besteden.
Om te beginnen zou ik, als je papegaai zaadjes als voer heeft, de lekkerste zaadjes uit zijn voer halen. (meestal zijn dat de zonnebloempitjes).
Leg deze zaadjes in een apart bakje naast de kooi. Leer je papegaai zo'n lekker zaadje door de tralies te accepteren. Laat nu je bezoek ook regelmatig je papegaai zo'n lekkernij aanbieden. Door de tralies zijn ze redelijk beschermd tegen een eventuele beet.
Eet je papegaai uitsluitend pellets dan koop je misschien wat zonnebloempitjes of een andere lekkernij.

Wat je allemaal verder kan doen, om dat alles hier neer te schrijven, dat zou een heel boekwerk worden.

Wil je daar meer over te weten komen kijk dan gewoon op mijn site onder bijvoorbeeld clickertraining of tam maken.
Overigens over clickertraining heb ik op dit forum ook een hele introductie met voorbeeld geschreven.

groet,

fkbmac

« Laatst bewerkt op: november 06, 2006, 10:20:07 am door fkbmac »

charon

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: november 06, 2006, 12:00:15 pm »
hoi even over dat allemans vriendje zijn :

Het is inderdaad leuk als je gaai alles met zich laat doen door iedereen, maar ik heb het idee dat sommige dieren daarvoor een vetrouwensband met die gene moet hebben.

ik heb mijn bbtje nog niet zolang en het heeft even geduurd totdat ik wat met hem kon doen mijn man en kids mogen hetzelfde als ik maar als er een vreemde binnenkomt mag die echt niet over z'n bolletje aaien.

wij mensen zijn daar ook niet veel anders in de een zoent iedereen goedendag en de ander vind het al heel wat om goedendag te zeggen.

ze socialiceren is erg belangrijk en ze mogen niet direct aanvallen als het niet het alledaagse volk betreft , maar om nu door jan en alleman aangehaald te worden is dat nu zo nodig??
ik hoop het niet

Koko

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: november 09, 2006, 10:11:37 am »
persoonlijk vindt ik het dus belachelijk dat een gaai maar bij iedereen op moet stappen, of geaaid moet worden
(als de visite een beest wil aaien dan pakken ze maar 1 van de honden, er lopen er hier genoeg :))

Mijn gaaien zitten rustig op de klimboom als er visite komt geen probleem, als ze dan bij de boom gaan staan en tegen de gaaien gaan staan praten, ja dan kunnen ze een flinke knauw verwachten (ik zeg er wel altijd bij dat ze de gaaien met rust moeten laten) doen ze dat niet hebben ze pech. (en ik kan de pleisters weer pakken  :))
Gaaien zijn vogels die in princiepe maar 1 eigenaar hebben, daar doen ze alles voor, dus waarom zou iik tegen de natuur in gaan en ze dat leren ? zodat je een stelletje van die sufkippen op een stokje krijgt :(

Nee ik persoonlijk vindt dat respectloos naar de gaai, andere mensen behoren ze met rust te laten dan is er niets aan de hand, en gelukkig doet iedereen dat

groetjes
Boudewijn

Cosch

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: november 09, 2006, 10:27:26 am »
Heb ik net een heel bericht getypt, word ik uitgelogd! :angry:

Ik vind dat je in principe gelijk heb.

Maar wat als je zelf niet meer voor je gaaien kunt zorgen. En je moet ze weggeven of verkopen. Dan moet dat beestje wennen aan een nieuw huisje en nieuwe mensen, waar hij eerst voor beschermd werd. Dus is het dubbel zo erg. Daarom is het mijn inziens, belangrijk dat hij af en toe bij andere mensen zit, zodat hij daaraan went.

Aaien vind ik ook onnodig, als de vogel dat niet wil. Vreemde mensen kunnen Coco ook niet aaien. Maar als ik hem bij die personen op de arm zet, blijft hij wel rustig zitten.

Gr Corina

proppertje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: november 09, 2006, 10:51:56 am »
Mijn grijsje van een maand of 4 had al snel in de gaten dat ze bij mij hoorde,
onder luid protest van haar stapt ze nu op bij boudewijn als hij haar eens buiten zet , maar andere mensen daar haalt ze naar uit ,onder luid gesnater ,
visite mag hier niet ineens naar de gaaien toelopen ,gewoon negeren dan komen ze zelf wel of niet ,
aaien door visite is al helemaal uit den boze , de oude coco wil wel graag gekoppie krauwd worden ,maar de rest stelt dat echt niet op prijs ,
en zeker niet door onbekende .
het blijven zitten bij vreemde gaat hier ook niet op want dan vliegen ze gewoon naar mij toe  :)
de vliegende vogels komen gewoon als ik ze dat vraag en als ik op vakantie wil (vreselijk ) of ik ga dood  dan gaan ze naar boudewijn en andersom is dat ook zo , ;)

groeten heleen

russelltje

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: november 09, 2006, 11:15:41 am »
Gaaien zijn sociale dieren en kunnen ook prima omgaan met andere gaaien behalve dan hun partner in de natuur, dus één baasje cq partner hebben en nergens anders mee om kunnen gaan is NIET natuurlijk.
Dit éénkennige gedrag vertonen ze omdat ze niet anders gewend zijn en ze niks wordt aangeleerd.

Het gaat er ook niet om dat iedereen maar je papegaai moet kunnen aaien.
Wanneer je iedereen met je gaai leert omgaan brengt dit een aantal voordelen met zich mee.
Een éénkennige papegaai die zijn "partner" minder te zien krijgt doordat zijn werksituatie bijvoorbeeld verandert, zal eerder pluk- of schreeuwgedrag gaan vertonen.
Ook kan de vrouw of man van de papegaaienpartner soms niet eens meer bij haar man of vrouw in de buurt komen zonder aangevallen te worden door de gaai.
Ook willen wij wel eens met vakantie en zal de gaai niet altijd meekunnen, hij/zij zal dan dus moeten logeren bij vrienden oid. Als onze gaai jan en alleman zou bijten weet ik zeker dat het voor hem of haar geen leuke week zal zijn, want dat zou dus betekenen dat hij/zij niet uit de kooi komt.
Om maar even wat voorbeelden te noemen.

Hoe meer contact de gaai heeft met mensen des te flexibeler hij uiteindelijk kan worden en dus makkelijker in de omgang.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #36 Gepost op: november 09, 2006, 11:26:22 am »
dit gaat niet altijd op. Pika is vanaf dag 1 uit het ei door jan en alleman bewonderd, gevoerd, geaaid ed toch heeft ze voor mij gekozen. Ze valt andere mensen niet aan maar ze komt niet bij hen in de buurt en meestal moeten ze ook niet bij haar komen. Deze gaai heeft van kleins af aan te maken gehad met veel mensen, dieren en alleen in positieve zin toch is ze eenkennig.

gr jeannette

Koko

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: november 09, 2006, 11:47:21 am »
Gaaien zijn sociale dieren en kunnen ook prima omgaan met andere gaaien behalve dan hun partner in de natuur, dus één baasje cq partner hebben en nergens anders mee om kunnen gaan is NIET natuurlijk.
Dit éénkennige gedrag vertonen ze omdat ze niet anders gewend zijn en ze niks wordt aangeleerd.

Wanneer je iedereen met je gaai leert omgaan brengt dit een aantal voordelen met zich mee.
Een éénkennige papegaai die zijn "partner" minder te zien krijgt doordat zijn werksituatie bijvoorbeeld verandert, zal eerder pluk- of schreeuwgedrag gaan vertonen.
Ook kan de vrouw of man van de papegaaienpartner soms niet eens meer bij haar man of vrouw in de buurt komen zonder aangevallen te worden door de gaai.
Ook willen wij wel eens met vakantie en zal de gaai niet altijd meekunnen, hij/zij zal dan dus moeten logeren bij vrienden oid. Als onze gaai jan en alleman zou bijten weet ik zeker dat het voor hem of haar geen leuke week zal zijn, want dat zou dus betekenen dat hij/zij niet uit de kooi komt.

Hoe meer contact de gaai heeft met mensen des te flexibeler hij uiteindelijk kan worden en dus makkelijker in de omgang.

een gaai onder de gaaien zal heel ander gedrag vertonen als een gaai die in een huiskamer woont, dus ik vindt deze vergelijking absoluut niet op gaan.
Als onze gaaien met zijn6 en in in de voliere zitten vertonnen ze heel ander gedrag als dat ik ze ieder appart heb

Groetjes
Boudewijn

Koko

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: november 09, 2006, 11:53:26 am »
Heb ik net een heel bericht getypt, word ik uitgelogd! :angry:

Ik vind dat je in principe gelijk heb.

Maar wat als je zelf niet meer voor je gaaien kunt zorgen. En je moet ze weggeven of verkopen. Dan moet dat beestje wennen aan een nieuw huisje en nieuwe mensen, waar hij eerst voor beschermd werd. Dus is het dubbel zo erg. Daarom is het mijn inziens, belangrijk dat hij af en toe bij andere mensen zit, zodat hij daaraan went.

Aaien vind ik ook onnodig, als de vogel dat niet wil. Vreemde mensen kunnen Coco ook niet aaien. Maar als ik hem bij die personen op de arm zet, blijft hij wel rustig zitten.

Gr Corina

als ik er zelf niet meer voor kan zorgen, dan gaan ze naar Heleen, en anders om.
Mocht dit niet kunnen gaan ze naar het n.o.p of als ook dit niet meer kan, dan zou ik ze nog liever aflaten maken, dan dat ze bij andere de vleugels worden gekortwiekt, en ze van alles moeten doen, omdat HUN  dat zo leuk vinden
voor koko zou dat werkelijk een regel rechte nachtmerrie worden :cry:
Voor kimmy zou het vreselijk zijn na jaren te hebben gevlogen dan op eens hup de vleugels er af, en dat ze bij haar pogingen direct op haar snavel pleurt
voor Rico zou het niet zoveel uit maken deze gaai is vrij makkelijk en schikt zich erg makkelijk in elke situatie, maar ik vraag me af of menig mens wel tegen zijn schreeuw uurtje kan :)

Groetjes
Boudewijn

Cosch

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: november 09, 2006, 11:59:58 am »
Ok. Jij hebt je plan getrokken voor jouw gaaien. Prima. Niks op tegen.
Maar niet iedereen heeft zo'n achtervang. Misschien kun je het voorstellen dat anderen daarom hun gaai ook willen wennen aan andere mensen.

chantal

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: november 09, 2006, 12:04:05 pm »
Ik respecteer dat Chico niet geaaid wil worden door andere mensen maar ik vind wel dat ie gewoon bij iemand moet kunnen zitten.
En ik heb gewoon gemerkt dat hij steeds agressiever word. Maar fkbmac bedankt weer aan je tips heb ik zeker wat. We gaan er gewoon voor.

fkbmac

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: november 09, 2006, 14:28:01 pm »
Dankje Chantal,

Ik respecteer een ieder zijn mening.

Voor wat betreft het aaien heb ik in de reactie die ik op de vorige pagina gegeven heb ook een zekere reserve ingebouwd omdat ik al het vermoeden had reacties, over het wel of niet aaibaar maken van de papegaai, op te roepen. (Dat moet ook ieder voor zich weten, net zo als bij het kortwieken... de een wil het de ander niet, of voeren... de een geeft zaden en de ander zweert bij pellets)

Kopie deel van mijn antwoord: Een huisdier dat sociaal en (eventueel) aaibaar is.

Héél bewust heb ik ook het woordje eventueel er tussen haakjes bij geplaatst, de een wil namelijk juist dat een papegaai aaibaar is voor iedereen en de ander juist niet!

Veel papegaaien geven dat vaak zelf aan wat ze wel willen en wat ze niet willen ofschoon het ook soms ook een kwestie van opvoeding en gewenning is.

Verder als een papegaai toestaat door een ieder geaaid te worden impliceert dat niet automatisch dat een ieder de papegaai ook moet aaien... daar ben je altijd zelf nog bij!

Onze Timo (16 weken) , eigenlijk pas sinds 1 week handtam vindt het heerlijk om door iedereen gekroeld te worden terwijl onze Mac (2,5 jaar) welliswaar bij iedereen op de hand gaat zitten, maar zich uitsluitend door mij laat aaien. Heel jammer voor Mac, want ik weet dat hij het heerlijk vindt om gekroeld te worden en hij zou een hoop meer kunnen genieten als hij het kroelen ook van mijn vrouw zou accepteren. (een heel klein beetje accepteert hij wel)

« Laatst bewerkt op: november 09, 2006, 14:33:28 pm door fkbmac »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #42 Gepost op: november 09, 2006, 14:41:53 pm »
Hoi Vivke,
Ik vraag me af of het nog goed gekomen is met dat neefje.

:offtopic: ik heb die nog één keer gezien,hier bij ons in huis en tegelijk ook de laatste keer ,hij had op die 20 minuten dat hij binnen was de spaarpot van men (toen nog kleine) zoon leeggemaakt en hij werd de toegang verboden,nooit meer gezien,goed vanaf

proppertje

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: november 09, 2006, 16:06:21 pm »

Ja dat is hier ook  ,alle gaaien gaan goed met elkaar om maar hebben duidelijk voorkeur voor hun eigen soort , blauwe voorhoofden zoeken en verwelkomen elkaar en de grijsjes idem dito .dus hebben ze niet 1 partner of baasje ,maar ook in de natuur hebben gaaien duidelijk voorkeur en zitten vaak of met twee of alleen , ik zie mezelf niet zozeer als baas of partner van mijn dieren  meer als vriendin  :)en als ik niet meer in de buurt van mijn eigen partner zou mogen komen van mijn gaai dan heb ik iets fout gedaan in de opvoeding lijkt me ,en dan wordt het hoogtijd daar door gesprekken met de vogel verandering in te brengen , maar gelukkig is daar geen sprake van  ;)
toen het grijsje hier pas was maakte het haar niet zo uit wie haar pap gaf  maar naarmate ze ouder wordt trekt ze toch het meest naar mij toe ,dus duidelijke voorkeur ,en uiteraard leren we de gaaien dagelijks dingetjes bij er wordt ze genoeg aangeleerd en ik vind die van mij erg makkelijk in de omgang .

proppertje

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: november 09, 2006, 16:10:31 pm »
dit gaat niet altijd op. Pika is vanaf dag 1 uit het ei door jan en alleman bewonderd, gevoerd, geaaid ed toch heeft ze voor mij gekozen. Ze valt andere mensen niet aan maar ze komt niet bij hen in de buurt en meestal moeten ze ook niet bij haar komen. Deze gaai heeft van kleins af aan te maken gehad met veel mensen, dieren en alleen in positieve zin toch is ze eenkennig.

gr jeannette

Dat lijkt me dezelfde reactie al keetje van mij , :)