Als mensen angstig en nerveus op je papegaai afkomen, dan neemt je gaai dat gedrag over.
En wat valt onder een beet van een gaai? Mijn vogels bijten mij soms ook wel is iets te hard, maar het bloed bijna nooit. (soms hebben ze een velletje te pakken) Met een hond is dat toch precies hetzelfde? Heel veel mensen worden door honden gebeten, maar gewoon niet zo hard dat het pijn doet.
Dat bijten zit hem in de hele benadering naar de papegaai toe ben ik van mening... (op de papegaaien die al bijtgedrag vertonen na natuurlijk.)
Ik zag het vanavond weer bij Diva en me vader. Als Diva onverwachts aangeraakt wordt, dan geeft ze een schreeuw en doet haar vleugels wijd en gaat met haar snavel richting de plek waar ze aangeraakt wordt. (niks aan de hand verder) Mijn vader schrikt ze eigen de pleures en trekt met een noodvaart zijn hand terug.
Dus ik zeg dat hij dat niet moet doen en dat Diva hem niet bijt. Zegt ie, ja jij hebt makkelijk praten. (alsof ik nooit gebeten word door me gaaitjes...

)
Nou op zo'n manier wordt bijtgedrag dus weer gestimuleerd en zal Diva snel doorkrijgen dat haar schrikreactie een voor haar positief gevolg zal hebben.
Onzekere/bange mensen mogen dus ook niet zomaar bij mijn gaaien komen...