Auteur Topic: Voor- en nadelen pellet merken  (gelezen 3792 keer)

Valkje

• Gast
Voor- en nadelen pellet merken
« Gepost op: november 16, 2006, 13:40:49 pm »
Ja, ik weet het, weer een topic over pellets maar ik zie door alle pellets de pellets niet meer... ::)
Ik zou graag de voor- en nadelen van de verschillende merken eens naast elkaar willen zien.
Bepaald door jullie ervaringen. Waarom gebruik je een bepaald merk wel of waarom juist niet meer.
Luste je vogel het niet, stonk het, was het te duur, enz?
De merken die ik hier tegen kom zijn; Harrisons, Nutribird, Pretty bird, Scenic, Kaytee en er zullen er nog wel meer zijn.

Als ik jonge valkjes pap geef in geval van nood of als bijvoeding heb ik altijd Kaytee handopfok en dat vond ik altijd wel goed.
Ze hebben hier ook Kaytee pellets dus eigenlijk wilde ik dat proberen.
Of Scenis pellets, die kan ik bij Dr. Bastiaansen halen.

Even terzijde, ik wil het aan m'n toekomstige jonge roodstaartje gaan geven.

Loesje

• Gast
Re: Voor- en nadelen pellet merken
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2006, 13:52:41 pm »
Emma (grijsje) krijgt hier scenic. Ik had eerst ecobird voor haar gekocht maar dat sloeg niet aan (snap wel waarom, stinkende en saaie pellet). De scenic gaat er hier erg goed in. Emma krijgt elke dag twee keer een bakje met zaadjes en de scenic pellets (niet helemaal vol natuurlijk ;)) en het gaat altijd helemaal op. Ik vind de scenic wel duur, maar ik heb het er wel voor over. Ze krijgt trouwens de jungle mix. Soms laat ik de pellets even weken in warm water, ze vindt warme pellets echt heerlijk (natuurlijk de ik dat niet elke dag ;))

Sanco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2006, 14:02:51 pm »
Tony krijgt van mij Ecobird en hij eet er heel goed van. Zijn ontlasting stinkt niet en hij vindt het erg lekker. Hij had dat al toen hij bij de kweker vandaan kwam en ik heb er (nog) nooit problemen mee gehad.  ;)  Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe een pellet saai kan zijn? Het zijn geen mooie gekleurde brokjes nee maar er zit toch gewoon alles in wat een papegaai nodig heeft?

Jarie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2006, 14:07:36 pm »
Jarie en Jessie eten hier Harrisons,ze stapte allebei makkelijk op dit voer over en het schijnt heel goed te zijn(wel prijzig!)

briandylan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 16, 2006, 14:38:09 pm »
Loco krijgt eco-bird met nutribird.Alleen de nutribird eet hij dus nog steeds niet  en de diernarts raden af om de nutribird te geven aan een edel zou te licht zijn.Eco-bird vind hij dus erg lekker, ik zou nog wel meerdere merken willen proberen maar ik vind het jammer dat het soms zo moeilijk is om te krijgen in de winkels hier.

Loesje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 16, 2006, 14:42:30 pm »
Citaat
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe een pellet saai kan zijn?

Met saai bedoelde ik de vorm en de kleur. De scenic is groot genoeg om in de pootjes te houden en daar zijn ze hier gek van. Ik kan de scenic ook warm maken, en dat lukt me met de eco niet. Ik vind de eco ook zeker niet lekker ruiken.
Ik heb hier ook een bbtje dat echt elke soort pellets eet, hij eet de eco wel maar alleen als zijn andere pellets eral uitgevist zijn.

Sanco

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 16, 2006, 14:47:27 pm »
Met saai bedoelde ik de vorm en de kleur. De scenic is groot genoeg om in de pootjes te houden en daar zijn ze hier gek van. Ik kan de scenic ook warm maken, en dat lukt me met de eco niet. Ik vind de eco ook zeker niet lekker ruiken.
Ik heb hier ook een bbtje dat echt elke soort pellets eet, hij eet de eco wel maar alleen als zijn andere pellets eral uitgevist zijn.

Ja Ecobird is inderdaad niet groot genoeg om vast te houden. Het is ook maar net waar de voorkeur van je vogel naar uitgaat. Niet iedere vogel is een makkelijke eter natuurlijk. Soms vraag ik me ook echt af wat er nou lekker is aan die brokken maar gelukkig heeft Tony nog niet geklaagd.  :)

Loesje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2006, 14:51:17 pm »
Ja precies, Bob zeurt echt nooit hij eet gewoon wat hij in zijn bakje vindt. Hij eet wel het liefst iets wat hij in zijn poot kan houden (echt hij houdt zelfs hele walnoten in die pootjes van hem :o)
Emma is opgegroeid met de weaning pellet van scenic, dus dat was de eerste die ze echt goed at.
Ze is ook veel kieskeuriger dan haar broer.
Ik heb nu alleen een hele grote emmer van de eco en maar een heel klein bbtje die alles op moet eten :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: november 16, 2006, 15:27:45 pm »
Ik gaf Harrisons en Ecobird, aangevuld met fruit, groente, palmnoten en een beetje zaad! Nu zit ze alleen op de Ecobird, ik kan het me in de toekomst toch niet meer veroorloven die Harrisons! Ze eet nu de Ecobird net zo graag als de Harrisons! En de ontlasting is ook normaal! ;)

russelltje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 16, 2006, 17:18:44 pm »
Ik vind de eco ook zeker niet lekker ruiken.

Ruikt zaad wel lekker? Het gaat erom wat erin zit en of het gezond is.

Loesje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 16, 2006, 17:24:25 pm »
Ik vind zaad niet zo stinken als deze pellet.
Ik ben gewoon geen fan van deze pellet en dat het ook erg stinkt vind ik zeker geen voordeel.
In de eerste post vroeg Valkje of het ook stonk, daarom vermeld ik het ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: november 16, 2006, 17:44:37 pm »
Ik geef nutribird tropical (de gekleurde brokjes), dit omdat ik van de "goedkopere" hier makkelijker aan kan komen, de andere merken (bv pretty bird) moet ik meteen een hele doos afnemen met 6 pakken omdat de winkel het dan speciaal voor mij besteld...het staat hier namelijk niet in de schappen  :S
Het heeft eventjes geduurd (een weekje dacht ik) maar Kaya is over gezet, 's ochtends krijgt hij dus de pellets en 's avonds extra vital zaad. Op die manier krijgt hij van beide het goede binnen. De geur van nutribird is de eerste dagen wat vreemd, een beetje aanleng-limonade geur? Nu ruik ik het niet meer, alleen als ik de deksel van de pot doe dan ruikt het even sterk maar de eerste dagen rook je het al als je rond de kooi liep. Nutribird kost ongeveer 6 a 7 euro per pak van 1 kilo. Ik heb de keuze nutribird gemaakt en niet Harisson omdat ik bij Hedwig heb nagevraagd welke pellets ze adviseerde, nutribird (en de senic ?)  had haar voorkeur.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: november 16, 2006, 18:43:39 pm »
Ik kan me niet voorstellen dat Hedwig Harrisons niet goed vindt! In mijn ogen is Harrisons nog steeds de beste pellet en het komt net zo duur als de Scenic, als je het moet laten opsturen! ;) Ecobird is wel een stuk goedkoper en ik vind het echt niet stinken! Toch geef ik liever H. maar het prijsverschil is mij een beetje te gortig. Misschien dat ik in de toekomst af en toe een 5 pound H. neem, maar Ecobird zal ik zeker bij blijven voeren! :thumsup:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2006, 19:03:27 pm »
Ik kan me niet voorstellen dat Hedwig Harrisons niet goed vindt! In mijn ogen is Harrisons nog steeds de beste pellet en het komt net zo duur als de Scenic, als je het moet laten opsturen! ;) Ecobird is wel een stuk goedkoper en ik vind het echt niet stinken! Toch geef ik liever H. maar het prijsverschil is mij een beetje te gortig. Misschien dat ik in de toekomst af en toe een 5 pound H. neem, maar Ecobird zal ik zeker bij blijven voeren! :thumsup:

Ik heb het ook wat kort door de bocht uit gedrukt, ze vindt harrison ook niet slecht..maar in haar ogen was nutribird een prima pellet en dan geeft het prijsverschil bij mij de doorslag. Als Kaya het niets gevonden had, had ik ook weer wat anders geprobeerd  ;) Verder noemde ze volgens mij ook senic op als een goed merk, maar we hebben ook niet alle pellets besproken  ;) ik wilde alleen van haar weten of de nutribird (omdat hij veel goedkoper is) wel een goed merk is en daar is heel even op door gebabbeld.

Valkje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 16, 2006, 19:39:22 pm »
Bedankt alvast voor zoveel reacties! ;)

Maar er zijn hier dus weinig Kaytee pellet gebruikers?
Naar die ervaringen ben ik ook wel benieuwd, dat verkopen ze hier nl. en wil ik misschien proberen.
Mits er hier mensen zijn die het echt afraden?