Auteur Topic: koppelvorming wel of niet ??  (gelezen 1664 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
koppelvorming wel of niet ??
« Gepost op: november 25, 2006, 16:50:53 pm »
deze namiddag had ik ff deze overdenking

ik heb 2 grijsjes,weet niet welk geslacht (komt ooit wel) en nu was ik zo aan het denken,
stel je nu voor dat het een manneke en een popje is,zouden die automatisch een koppeltje gaan vormen
1 omdat ze al die tijd al bij mekaar zitten en dus niemand anders zien
2 zouden ze gewoon vriendjes blijven
3 als ooit de hormonen opspelen zou de nood aan paren hoger worden omdat er de kans is
4 of zit de kans erin dat ondanks de hormonen ,het nooit koppel word

het was maar een bedenking zenne,maar ik vroeg het me toch af

wat denken jullie

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
Re: koppelvorming wel of niet ??
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2006, 16:58:09 pm »
Ik weet niet hoe het met grijzen zit, maar als ik kijk naar mijn grasparkietjes (de 2 volwassen dan) die zitten al 2 jaar samen en hebben een haat/liefde verhouding... Ze kunnen beslist niet zonder elkaar, maar het is geen koppel... Sterker nog, als de nood voor Ukkie te hoog word komt ie bij mij....wantr bij Coco mag hij er niet op...

Ik kan me voorstellen dat dit bij de grijzen ook zo werkt...

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2006, 17:02:42 pm »
Sterker nog, als de nood voor Ukkie te hoog word komt ie bij mij....wantr bij Coco mag hij er niet op...

:)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2006, 17:53:49 pm »
Ja dat zit ik mij ook af te vragen.
Maar hoe gaat dat bij kwekers? Of is het anders als de gaaien niet of minder tam zijn?

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2006, 18:22:02 pm »

wat ben ik blj dat ik niet de enige ben met zo'n soort vragen

russelltje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2006, 18:56:54 pm »
Mijn optiek: werkt hetzelfde als bij mensen.

russelltje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2006, 19:03:48 pm »
Wildere gaaien zullen eerder op elkaar aangewezen zijn.
Sommige koppels moet je zoveel mogelijk met rust laten wil je/ze voor nakomelingen zorgen.
Misschien dat wickingh of riboet het kan beantwoorden...

Pascalle

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2006, 19:07:46 pm »
Mijn optiek: werkt hetzelfde als bij mensen.

cheesy3
dan gaan ze zeker weten paren vivke, als het aan de man ligt! :)

russelltje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2006, 19:57:25 pm »
tenzij de "man" (flip of tuur) vivke knapper vind  cheesy2

pvg

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 26, 2006, 13:36:32 pm »
dag allemaal,
Nu snij je een onderwerp aan dat me al heel wat speurwerk en vraagstelling bezorgd heeft aan kwekers, liefhebbers op internet en verkopers van baby grijsjes! Ik zit dus ook in zo'n situatie : pop en man, weliswaar en beide met handopfok grootgebracht.
Na het inwinnen van info uit diverse bronnen, zou ik durven stellen dat Vivke een vraag stelt en gelijktijdig-onbewust-de respectievelijke antwoorden ook geeft...want daar komt het unaniem op neer : eens de hormonenwinkel begint te werken, is er kweekdrift en broedlust maar grijzen zijn rare snuiters op vlak van partnerkeuze. Klikt het of niet...that's the question, waar wij weinig kunnen aan forceren, de natuur is hier precies nog zeer sterk in!
Een geval dat ik zelf gezien én gehoord heb : Twee grijsjes zitten in een grote kooi in een winkel,nestkast is bevestigd aan de buitenkant.De pop is het heel anders gewend geweest want heeft in de woonkamer geleefd en was zeer gehecht aan de zoon des huizes. Hij ging op kamers om te studeren en de miserie begon...ze treurde.Hebben zij er een haltamme man bijgezet en het klikt;zij kweken onder het volk, in feite! Zij praten nog en ook tegen elkaar! De winkelier zei wel dat ze niet meer geaaid en gekroeld worden en niet uit de kooi vrijgelaten worden. Ze zijn dus terug op elkaar aangewezen en voilà...
Een andere kweker-waar 1 van mijn gaaien van komt,vertelt dat het gevaar groot is bij handopfok dat de vogel in zijn verzorger,de partner ziet. Zal zich dus niet zo gauw aan een andere gaai koppelen.Zeker niet, als het baasje ze nog vertroetelt,uit de kooi neemt, dus alles doet wat wij doen...dus hier zie ik mijn kans op een nestje ook al slinken.In feite moet je ze dan laten doen, verzorgen en wat tegen praten,maar niks meer...
tenzij de "man" (flip of tuur) vivke knapper vind cheesy2
Is inderdaad een grote kans voor dat de gaaikes elkaar als concurrent zien naar de aandacht van Vivke toe...is hier bij mij trouwens ook het geval.
Maar hoe gaat dat bij kwekers? Of is het anders als de gaaien niet of minder tam zijn?
Heb ik ook naar gevist en ja hoor = totaal anders. Zij kiezen ook wel zelf en als het met de ene vogel niet pakt, zetten ze er een andere bij en soms is het dan ineens ok!Deze kweekvogels zitten meestal ook anders gehuisvest dan onze verwende nesten :) :)maar ik vind de omstandigheden niet altijd zo diervriendelijk-heb er geweten in een kooi van 1m op1m met slechts 1zitstok én in het duister.Hier ga ik liever niet over uitwijden want dan trap ik bepaalde mensen serieus op hun tenen.Let wel, ik veralgemeen absoluut niet naar alle kwekers toe...

Ja, Vivke, je gaaien zullen je nog verrassen met hun parings(?)gedrag maar de tijd heeft hier alle voordeel...moet toch leuk zijn,hé,een nestje hebben van je eigen vogels...zalig...

Alleszins succes en tot de volgende maar weer... :thumsup:
groetjes allemaal,

Rick.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: november 26, 2006, 17:42:37 pm »
Ja, Vivke, je gaaien zullen je nog verrassen met hun parings(?)gedrag maar de tijd heeft hier alle voordeel...moet toch leuk zijn,hé,een nestje hebben van je eigen vogels...zalig...

komt tijd ,komt raad
maar daartegen zijn ze allang gesext zenne,(diep in men hart wil ik het wel weten) :)