Auteur Topic: Negeren  (gelezen 3624 keer)

Leo

• Gast
Negeren
« Gepost op: december 07, 2006, 10:09:45 am »
Hoelang negeren jullie een stoute gaai ?   >:D
Als Bijou mij heeft gebeten dan weet zij dat dit verkeerd is en gaat op haar kooi zitten.
Hoelang negeren jullie haar dan?
Wat gebruiken julie om je gaai te belonen  :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Negeren
« Reactie #1 Gepost op: december 07, 2006, 10:13:24 am »
Langer dan 5 minuten negeren heeft geen zin heb ik wel eens gelezen, dus langer doe ik het ook niet. Hoewel ik dan meestal ook al weer met andere dingen bezig ben, dus wordt het automatisch een beetje verlengd!

Als beloning: zonnepitjes, piepkleine stukjes kaas (Heel soms maar), cedernootjes, stukjes gedroogde banaan, stukjes kokos! ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 07, 2006, 10:19:26 am »
Ja idd!

Amandel of walnot vinden ze ook erg lekker!

Offline tommy-z

• NOP Sponsor
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • japie en Bowy.
« Reactie #3 Gepost op: december 07, 2006, 11:29:34 am »
negeren doen we maar een paar minuten.
japie heeft al gauw door dat hij iets verkeerds heeft gedaan.
hij is alleen een beetje hardleers. tongue2
hij is gek op walnoten en pijnboompitjes . :yahoo:(en vingers van vrouw en dochter)

fkbmac

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 07, 2006, 13:26:29 pm »
Ik heb er toch duidelijk een andere mening over en vind dat je je gaai heel duidelijk moet laten merken dat hij iets fout gedaan heeft.

5 Minuten vind ik daarom echt te kort en meen dat minimaal 20 minuten tot een heel uur negeren beter resultaat geeft.

In ieder geval merk ik vaak duidelijk een verbetering als onze vogel gedurende zo'n tijd genegeerd is geweest en merk dat hij daarne echt zijn best doet om weer in een goed blaadje te staan.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #5 Gepost op: december 07, 2006, 20:26:57 pm »
hangt ook wel af van het karakter van de gaai ,niet ??

Africangrey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 07, 2006, 21:09:51 pm »
Ja, hangt zeker af van het karakter denk ik hoor.
En alleen negeren werkt niet goed genoeg, tenminste bij Jamie niet, maar die is ook erg hardleers >:D
Behalve negeren, werkt afleiden ook wel en vooral heel vaak belonen als hij braaf is he :)
Hoeft niet perse met wat lekkers, maar 'goed sooo', of 'wat ben jij een lieve vogel' heel overdreven zeggen, daar is die van mij heel gevoelig voor ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: december 07, 2006, 21:11:41 pm »
Ik weet het echt niet. Ik heb gelezen dat 5 minuten genoeg is omdat ze na 5 minuten toch niet meer weten waar het door kwam.. Maar uit mezelf deed ik het toch meestal wel langer en zoals ik al zei dat komt dan ook omdat ik hetn hele beestje even vergeet doordat ik met andere dingen bezig ben! :)
Uiteraard het belonen niet vergeten als ze lief en braaf zijn! :a036:

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 07, 2006, 21:45:37 pm »
Als Balou stout is hou ik gewoon me vinger omhoog en kijk haar heel boos aan en dan zeg ik: Dat dacht ik niet hè.

Dan kijkt ze me aan van... Ik ben toch ook niet stout  ;D
Maar daarna doet ze het niet meer. Ze weet het donders goed.

Diva daarentegen zet ik wel op de kooi als ze vervelend is. Meestal een minuut of 10 en vaak zit ze dan alweer heel zelfvoldaan op een stok te dutten.

En Tigo... sja, dass gewoon een schatje. Die doet eigenlijk nooit wat fout... (is een mannetje hè  ;) )

Kortom, ik denk dat het voor elke gaai weer anders is hoe je die moet straffen.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: december 07, 2006, 23:30:34 pm »
Ligt denk ik ook aan de stituatie denk ik...  ??? Ik had Kaya straks voor het eerst een schaal water gegeven en besprekelde hem met wat water in de hoop dat hij zou gaan pootje baden en zijn bolletje in het water zou gaan steken (heb hem dat 1x zien doen in zijn drinkbakje  :) ) maar hij ging niet baden dus ik besprekelde hem met natte vingers. Hij liet al merken door uithalen dat hij het niet leuk vondt. Ik eigewijs drupte hem nog een keer nat en toen beet hij vrij hard maar hij liet gelukkig wel zelf meteen los :seestars: Hij was het duidelijk zat. Ik heb hem daarvoor dus niet gestraft, was eigenlijk mijn eigen schuld denk ik ik had eerder moeten in zien dat hij het echt niet leuk vondt. Ik heb het bijten gewoon genegeerd en hem afgeleid. Maar of ik daar goed aan heb gedaan?

fkbmac

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 08, 2006, 03:10:29 am »
Ligt denk ik ook aan de stituatie denk ik...  ??? Ik had Kaya straks voor het eerst een schaal water gegeven en besprekelde hem met wat water in de hoop dat hij zou gaan pootje baden en zijn bolletje in het water zou gaan steken (heb hem dat 1x zien doen in zijn drinkbakje  :) ) maar hij ging niet baden dus ik besprekelde hem met natte vingers. Hij liet al merken door uithalen dat hij het niet leuk vondt. Ik eigewijs drupte hem nog een keer nat en toen beet hij vrij hard maar hij liet gelukkig wel zelf meteen los :seestars: Hij was het duidelijk zat. Ik heb hem daarvoor dus niet gestraft, was eigenlijk mijn eigen schuld denk ik ik had eerder moeten in zien dat hij het echt niet leuk vondt. Ik heb het bijten gewoon genegeerd en hem afgeleid. Maar of ik daar goed aan heb gedaan?

Hallo Diana,

Ik denk dat ik bij die situatie, zoals jij die omschrijft, de papegaai toch echtwel duidelijk had gemaakt dat hij niet mag bijten. Misschien had ik de beet ook wel genegeerd maar ik was zeker doorgegaan met het spetteren met water.
Doe je dat namelijk niet... dan leer je de papegaai dat bijten effect heeft en zal hij de volgende keer mogelijk sneller naar dat (bijt)middel grijpen als hem iets niet zint.

Neemt niet weg dat het is goed dat je de signalen die de papegaai afgeeft goed weet te interpreteren. Maar jij blijft de baas en jij bepaalt wat er gedaan wordt.
De papegaai moet dat leren respecteren en mag je dus niet bijten.
Het is natuurlijk iets anders als je hem pijn doet, dan is de bijtreactie heel natuurlijk.

groet,

frans

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 08, 2006, 07:50:36 am »
Ik ben het met Frans eens. Ik ga ook door met wat ik aan het doen ben als Sjakko bijt.. ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: december 08, 2006, 23:47:36 pm »
Hallo Diana,

Ik denk dat ik bij die situatie, zoals jij die omschrijft, de papegaai toch echtwel duidelijk had gemaakt dat hij niet mag bijten. Misschien had ik de beet ook wel genegeerd maar ik was zeker doorgegaan met het spetteren met water.
Doe je dat namelijk niet... dan leer je de papegaai dat bijten effect heeft en zal hij de volgende keer mogelijk sneller naar dat (bijt)middel grijpen als hem iets niet zint.

Neemt niet weg dat het is goed dat je de signalen die de papegaai afgeeft goed weet te interpreteren. Maar jij blijft de baas en jij bepaalt wat er gedaan wordt.
De papegaai moet dat leren respecteren en mag je dus niet bijten.
Het is natuurlijk iets anders als je hem pijn doet, dan is de bijtreactie heel natuurlijk.

groet,

frans
Oke das inderdaad waar Frans  :CENS .... Toch blijf ik dan weer met dat gevoel zitten van respect hebben voor de keuze van de gaai, van de andere kant mag hij me ook weer niet bijten... maar respect moet ik net zo goed tonen toch, hij had me eigenlijk al enkele malen laten weten het niet leuk te vinden door in de lucht naar mijn vingers te happen (hij kon toen ook makkelijk raak happen maar deed het niet)... eigenlijk had ik het bijten moeten voorkomen door zelf eerder te stoppen denk ik dan.

giggles

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 08, 2006, 23:50:56 pm »
Mee eens. Bijtgedrag negeren en doorgaan waar je mee bezig bent. Laten zien dat bijten geen gevolgen heeft voor zijn of haar negatieve ervaringen.
Dus jij leert wel wat je gaai leuk of niet leuk vindt, maar je gaai krijgt niet zijn zin.

fkbmac

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 09, 2006, 02:02:30 am »
Oke das inderdaad waar Frans  :CENS .... Toch blijf ik dan weer met dat gevoel zitten van respect hebben voor de keuze van de gaai, van de andere kant mag hij me ook weer niet bijten... maar respect moet ik net zo goed tonen toch, hij had me eigenlijk al enkele malen laten weten het niet leuk te vinden door in de lucht naar mijn vingers te happen (hij kon toen ook makkelijk raak happen maar deed het niet)... eigenlijk had ik het bijten moeten voorkomen door zelf eerder te stoppen denk ik dan.

Tja Diana.... daar zit je dan... met een dilemma.
Maar Kaya mag onder geen geval bijten... en moet ook dingen leren accepteren die jij op dat moment wil en hij misschien op dat moment niet.
Wellicht is het wijs situaties te voorkomen waarbij je weet dat Kaya die niet graag heeft, maar soms zijn die situaties niet te voorkomen en dan moet Kaya jouw wil accepteren zonder te bijten. En dat leert hij niet door hem zijn zin te geven als hij bijt.

Ik wil het je aan hand van een eenvoudig voorbeeld nog wat verduidelijken.
Stel Kaya wil graag buiten de kooi zijn... maar het spreekt voor zich dat als iedereen weg is Kaya weer in de kooi moet.
Maar Kaya wil niet in de kooi en maakt dat aan jou kenbaar door een paar maal in de lucht te happen als waarschuwing en als je hem dan toch naar de kooi brengt krijg je een knauw.
Waanzin toch....
Kortom zorg dat jij de baas bent. Kaya mag nooit bijten!