Auteur Topic: Kun je zien dat je vogel ziek is? (amerikaans artikel)  (gelezen 2647 keer)

Cosch

• Gast
Kun je zien dat je vogel ziek is? (amerikaans artikel)
« Gepost op: december 22, 2006, 12:26:11 pm »
Een hele bekende amerikaanse gedragsdeskundige, Liz Wilson, heeft een artikel geschreven over het ziek zijn van de papegaai.

Het is een heel interessant artikel. Het gevaar is nu wel dat mensen gaan denken: oh jee die symptonen heeft mijn vogel ook! Is tie nu ziek? Dus word niet meteen ongerust. Maar lees het door en het zal je duidelijk worden!

Ik heb getwijfeld om het te plaatsen omdat er nogal discussies zijn geweest over amerikaanse artikelen. Maar ik doe het toch!  :). Dus lees het en trek je eigen conclusies.

Gr Corina

IS IT TRUE YOU CAN'T TELL WHEN A BIRD IS SICK??

dutchgerard

• Gast
Re: Kun je zien dat je vogel ziek is? (amerikaans artikel)
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2006, 13:06:28 pm »
Het is een goed en leerzaam artikel, maar ik denk dat de meeste van ons zo veel met onze vogels bezig zijn dat we het direct merken als iets anders is dan anders. Je moet altijd blijven opletten en bij twijfel naar een vogelarts gaan.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2006, 13:44:56 pm »
men engels lezen is niet fel genoeg,jammer  :S

Dorian

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2006, 15:42:12 pm »
Ik vind het een leuk opgezet artikel. het meeste voelen de meesten van ons wel aan denk ik.

Caiolinda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2006, 19:00:34 pm »
Ik vind dat je inderdaad wel kan zien dat je vogel ziek is.

Bij ons ging het zo Quinzy zag er totaal niet ziek uit speelde gewoon floot en praatte maar toch zag ik op de een of andere manier dat ie anders was vraag me niet hoe na hem een aantal daagjes in de gaten te hebben gehouden zagen we dat hij net aan het doen was alsof hij aan het eten was hij brak zijn zaadjes en alles gewoon doormidden maar hij gooide alles naar beneden en at niets.

Dus ik denk dat als je je gaaitje kent je ook wel kan zien dat ie ziek is toch door het gedrag denk ik net anders dan normaal.

Groetjes Linda

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2006, 20:13:56 pm »
men engels lezen is niet fel genoeg,jammer  :S

hier ook   :)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2006, 00:04:10 am »
Heel mooi artikel en heel herkenbaar...

Ik zei straks nog tegen mijn man dat ik Kaya nog nooit zo actief en speels heb gezien sinds wij hem hebben. Hij is duidelijk wat Hedwig aan gaf al ziek geweest toen we hem kregen alleen heeft hij dus nog 2 en halve maand toneel kunnen spelen.... nu pas begint hij zich zelf te worden en beginnen we een andere Kaya te leren kennen. Niet dat hij altijd stilletjes op een stokje zat, maar nu is er een veel bewegelijkere en kwebbelendere gaai te zien. En hij kan enorm lang aandacht opbrengen als je met hem traint of hem iets nieuws laat zien. Erg leuk maar ook ergens vreemd, want we dachten Kaya inmiddels te kennen maar onder die veertjes begint zich een kadootje te ontvouwen tot een nieuwe vrolijke blije gaai die echt duidelijk veel lekkerder in zijn velletje begint te komen. Ook begint hij nu pas zijn kooi echt te verkennen, die heeft hij nu ongeveer ik denk een week of 5, hij klimt er boven op hangt aan de deur, dat heeft hij voor hij (zichtbaar) ziek werd nooit gedaan. Mijn verhaal is dus het verhaal achteraf op dit artikel, want ik ken Kaya niet voor hij ziek werd want dat was hij dus al toen hij bij ons kwam.

Toevallig schoot me vandaag nog iets te binnen, laats heb ik hier in een tophic geschreven dat Kaya steeds vaker viel, hij klauterde toen ook iets meer dan voorheen op zijn klimboom, ik dacht dus tja logisch gevolg als je meer het lefgozertje uit gaat hangen zul je ook vaker vallen...ik baal daar nu een beetje van want waarschijnlijk had het wel te maken met het meer klauteren maar ook zeker met het steeds meer verzwakken van Kaya. Volgens mij hadden we het in die tophic over epilepsie  :CENS

Maar goed in deze tophic gaat het niet over Kaya, maar het artikel maakt weer veel los...sorry

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 23, 2006, 00:11:22 am »
Als je Kaya al langer had gehad, had je waarschijnlijk de symptonen wel gezien. Omdat zijn gedrag veranderde. Maar idd omdat je hem nog maar kort had, kon je dat niet weten!
Maar het is wel duidelijk dat, als er iets veranderd of als je twijfel altijd naar een VA moet gaan!

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2006, 10:24:05 am »
Nou, nadat ik gisteren dit las, omdat ik dacht dat Pinkey niet lekker was, heb ik eigenlijk niks gezien wat erbij zat. Het was gevoel. Maar wel meteen naar de VA...
Ze was gewoon heel anders dan normaal....
En inderdaad ziek  :cry:

Dorian

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2006, 10:27:14 am »
Heel mooi artikel en heel herkenbaar...

Ik zei straks nog tegen mijn man dat ik Kaya nog nooit zo actief en speels heb gezien sinds wij hem hebben. Hij is duidelijk wat Hedwig aan gaf al ziek geweest toen we hem kregen alleen heeft hij dus nog 2 en halve maand toneel kunnen spelen.... nu pas begint hij zich zelf te worden en beginnen we een andere Kaya te leren kennen. Niet dat hij altijd stilletjes op een stokje zat, maar nu is er een veel bewegelijkere en kwebbelendere gaai te zien. En hij kan enorm lang aandacht opbrengen als je met hem traint of hem iets nieuws laat zien. Erg leuk maar ook ergens vreemd, want we dachten Kaya inmiddels te kennen maar onder die veertjes begint zich een kadootje te ontvouwen tot een nieuwe vrolijke blije gaai die echt duidelijk veel lekkerder in zijn velletje begint te komen. Ook begint hij nu pas zijn kooi echt te verkennen, die heeft hij nu ongeveer ik denk een week of 5, hij klimt er boven op hangt aan de deur, dat heeft hij voor hij (zichtbaar) ziek werd nooit gedaan. Mijn verhaal is dus het verhaal achteraf op dit artikel, want ik ken Kaya niet voor hij ziek werd want dat was hij dus al toen hij bij ons kwam.

Toevallig schoot me vandaag nog iets te binnen, laats heb ik hier in een tophic geschreven dat Kaya steeds vaker viel, hij klauterde toen ook iets meer dan voorheen op zijn klimboom, ik dacht dus tja logisch gevolg als je meer het lefgozertje uit gaat hangen zul je ook vaker vallen...ik baal daar nu een beetje van want waarschijnlijk had het wel te maken met het meer klauteren maar ook zeker met het steeds meer verzwakken van Kaya. Volgens mij hadden we het in die tophic over epilepsie  :CENS

Maar goed in deze tophic gaat het niet over Kaya, maar het artikel maakt weer veel los...sorry

Ik ben benieuwd of dat bij ons ook zo gaat gaan. De eerste maanden dat Pinkey bij ons was, was ze nog zo jong dat ze toch soms gewoon moe was en dus stilletjes.
Later werd ze wel actiever, maar waarschijnlijk had ze toen al onwijze last van de wormen (zie mijn topic). Dus wat zij gaat doen als ze helemaal beter is.......

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2006, 14:06:27 pm »
Tjee Dorian, ik heb je tophic nog niet gezien, sterkte hoor! Rust en regelmaat is even heel belangrijke voor je Pinkey, zet hem op vaste tijden in de kooi met eventueel de grodijnen dicht als hij niet uit zich zelf gaat dutten, dit moest ik ook doen toen het ietsje beter met Kaya begon te gaan, het toneel spel begint al heel snel weer opnieuw, het lijkt dan goed te gaan maar als er een terug val komt zoals Kaya had besef je dat ze er nog niet zijn en echt regelmatig op een dagje verplicht moeten gaan dutten. Sterkte.

Dorian

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2006, 19:12:16 pm »
Hey Dianne (even lekker  :offtopicninja: allebei. hihi)

Ze heeft een doek en de regelmaat heeft ze tot nu toe altijd gehad. Dus dat zit gelukkig wel goed.
Ik heb wel twee weken vakantie dus dat is lekker. Ik kan bijna de hele dag bij haar zijn...

Alleen moeten we nog even naar Groningen met Kerst, maar gelukkig maar een nachtje en dinsdag pas....

Asura

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 24, 2006, 14:19:13 pm »
Hmz, ik vind het slecht geschreven dus ik heb het niet helemaal gelezen.. maar ik merk het altijd wel erg snel als er iets mis is met mijn vogels (ik sla meestal te snel op tilt :) )

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 24, 2006, 17:18:06 pm »
Da's fijn Asura  ;) Zou willen dat ik ook eerder dingen had kunnen vinden bij Pinkey...

Sommige vogels laten niets merken. Maar dan zie je de dingen die in het artikel genoemd worden ook niet natuurlijk.