Ik heb al van meerdere kwekers gehoord dat in principe elke vogel bij een ander gezet kan worden.
Hier hebben we 3 papegaaiensoorten van verschillend ras, bij verschillende kwekers weg in 1 kooi zitten en dit gaat eigenlijk heel goed.
Onze edel en grijze gaan uitmuntend met elkaar. (wij noemen ze hier al
Buurman en Buurman)
Mijn Rosé wil niet met mijn edel en is eigenlijk schijtsbenauwd voor hem, maar als het puntje bij het paaltje komt accepteren ze elkaar wel op een paar pestmomentjes na.
Onze grijze en onze Rosé gaat soms wel en soms niet met elkaar. Hangt van hun stemming af denk ik.
Wel hebben we er een paar keer over nagedacht om de Rosé te scheiden van de anderen, maar naar goed observeren hebben we dit uiteindelijk niet gedaan.
Dit omdat:
* We onze Rosé haar slachtofferrol niet willen bevestigen en daardoor het gedrag van onze edel te versterken.
* De Rosé nog steeds een constant gewicht houdt en er niet ongelukkig onder lijkt.
Criteria voor ons voor het scheiden zijn:
* Een vogel die constant in de stress zit.
* Een vogel die verwondt wordt door anderen, of door zichzelf.
* Een vogel die minder speels wordt en te weinig eten krijgt door "pesterijen."
* Een vogel die gewicht verliest.
Ik denk dat het ook een beetje van de eigenaar af hangt of die het aan durft verschillende vogels bij elkaar te zetten.
Af en toe zijn ze hier ook wel boos op elkaar (zelfs
Buurman en Buurman) en dan beginnen ze ruzie te maken dat wij er af en toe van schrikken, maar als je dan 1 minuut later kijkt zitten ze weer gewoon naast elkaar alsof er niks aan de hand is.
Als eigenaar moet je af en toe stevig in je schoenen staan. Dit weet ik uit eigen ervaring, want wij hebben al meer dan eens voor de keuze gestaan om de Rosé te scheiden van de rest.
Maar uiteindelijk komt het toch op het individuele karakter van jou vogels uit, want ik heb Diva (onze Rosé) in meerdere situaties bij verschillende diersoorten gehad, maar ze is gewoon echt voor alles bang Â

Behalve dan voor mensen.
Ik hoop door Diva bij de andere gaaien in de kooi te houden dat ze hier zelfverzekerder van wordt en uiteindelijk een beetje van zich af gaat bijten.
Zodra ze gewicht gaat verliezen of stress, of verwondingen gaat vertonen halen we haar wel uit de kooi, maar tot die tijd redt ze haar kont maar Â

Het klinkt heel hard, maar zo gaat het in de natuur in een kolonie ook. Wij hebben er vertrouwen in dat ze haar plaats wel gaat vinden, of misschien al wel heeft gevonden bij ons in de kolonie.
Groeten Jarno