Auteur Topic: overeen komsten met kaketoes  (gelezen 4476 keer)

Jeffrey

• Gast
overeen komsten met kaketoes
« Gepost op: december 26, 2006, 01:37:57 am »
haha dit is het 1e nieuwe onderwerp dat ik open (spannend)  :)  maar ik wilden vragen: wie hebben er ook geel kuiven.. en ik wil vraag me heel erg af hoe jullie de verschillen en overeen komsten tussen de soorten kaketoe's zien.. ;) ik heb 2 geel kuiven, een kleine en een grote geelkuif. Maar ik ken een paar witkuiven waar ik heel veel van hun gedrag herken in dat van mijn geelkuiven, maar ik merk weer wel een groot verschil tussen mijn kleine geelkuif (gijs) en een roze kaketoe die ik ken. Ik kan heel moeilijk omschrijven wat ik nou precies voor groot verschil zie ??? wat ik ook wel merk is dat kleine geelkuiven een stuk dominanter zijn dan grote geelkuiven ten opzichte van andere kaketoe's.. gijs heeft het echt voor het zeggen bij coco en op een aantal papegaaien drive inn's en wandel dagen zag ik ook heel duidenlijk dat die kleine geel kuiven heel dominant naar elkaar waren  ;) ik heb daar echt een aantal keer heel duidenlijk op gelet, en vogelarts Hooimeijer zij ook dat ik echt een heel veel geluk heb dat gijs en coco het redenlijk goed met elkaar kunnen vinden omdat dat echt een uitzondering was dat je 2 geelkuiven bij elkaar heb die niet samen zijn opgegroeid of een broed koppel zijn, en dan zo met elkaar overweg kunnen. Hij vond het heel bijzonder! :a036: ben benieuwd naar de ervaringen en reacties van jullie!! coolthumb

Jeff

Jeffrey

• Gast
Re: overeen komsten met kaketoes
« Reactie #1 Gepost op: december 26, 2006, 01:43:46 am »
volgens mij hoort dit topic meer bij gedrag en verzorging he!? (stom van mezelf, had ik ff niet aan gedacht.. hoop niet dat het erg is.. doh )

Jeff

giggles

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2006, 02:00:46 am »
Ik heb al van meerdere kwekers gehoord dat in principe elke vogel bij een ander gezet kan worden.
Hier hebben we 3 papegaaiensoorten van verschillend ras, bij verschillende kwekers weg in 1 kooi zitten en dit gaat eigenlijk heel goed.
Onze edel en grijze gaan uitmuntend met elkaar. (wij noemen ze hier al Buurman en Buurman)
Mijn Rosé wil niet met mijn edel en is eigenlijk schijtsbenauwd voor hem, maar als het puntje bij het paaltje komt accepteren ze elkaar wel op een paar pestmomentjes na.
Onze grijze en onze Rosé gaat soms wel en soms niet met elkaar. Hangt van hun stemming af denk ik.

Wel hebben we er een paar keer over nagedacht om de Rosé te scheiden van de anderen, maar naar goed observeren hebben we dit uiteindelijk niet gedaan.
Dit omdat:
* We onze Rosé haar slachtofferrol niet willen bevestigen en daardoor het gedrag van onze edel te versterken.
* De Rosé nog steeds een constant gewicht houdt en er niet ongelukkig onder lijkt.

Criteria voor ons voor het scheiden zijn:
* Een vogel die constant in de stress zit.
* Een vogel die verwondt wordt door anderen, of door zichzelf.
* Een vogel die minder speels wordt en te weinig eten krijgt door "pesterijen."
* Een vogel die gewicht verliest.

Ik denk dat het ook een beetje van de eigenaar af hangt of die het aan durft verschillende vogels bij elkaar te zetten.
Af en toe zijn ze hier ook wel boos op elkaar (zelfs Buurman en Buurman) en dan beginnen ze ruzie te maken dat wij er af en toe van schrikken, maar als je dan 1 minuut later kijkt zitten ze weer gewoon naast elkaar alsof er niks aan de hand is.

Als eigenaar moet je af en toe stevig in je schoenen staan. Dit weet ik uit eigen ervaring, want wij hebben al meer dan eens voor de keuze gestaan om de Rosé te scheiden van de rest.
Maar uiteindelijk komt het toch op het individuele karakter van jou vogels uit, want ik heb Diva (onze Rosé) in meerdere situaties bij verschillende diersoorten gehad, maar ze is gewoon echt voor alles bang  ??? Behalve dan voor mensen.
Ik hoop door Diva bij de andere gaaien in de kooi te houden dat ze hier zelfverzekerder van wordt en uiteindelijk een beetje van zich af gaat bijten.
Zodra ze gewicht gaat verliezen of stress, of verwondingen gaat vertonen halen we haar wel uit de kooi, maar tot die tijd redt ze haar kont maar  :P
Het klinkt heel hard, maar zo gaat het in de natuur in een kolonie ook. Wij hebben er vertrouwen in dat ze haar plaats wel gaat vinden, of misschien al wel heeft gevonden bij ons in de kolonie.

Groeten Jarno

Jeffrey

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2006, 02:16:15 am »
owh dat is idd soms wel lastig dat je rosétje een beetje buiten gesloten word, haha buurman en buurman cheesy2 Ik ben blij dat coco en gijs het goed met elkaar kunnen vinden  :thumsup: al maakt gijs nogal eens misbruik van coco's handicap haha ;D dan zien we coco opeens op de grond zitten heeft gijs hem weer een zetje gegeven om ergens bij te kunnen.. tjah en met stompies blijf je dan niet stevig op je stok zitten. cheesy2  ik heb coco en gijs wel appart in een kooi zodat ze toch iets voor zichzelf hebben en in alle rust hun dingetje kunnen doen. Maar wat vooral mijn vraag was is hoe jullie de karakters van de verschillende kaketoe soorten vinden verschillen en lijken op elkaar.. ;)

Jeff

giggles

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 26, 2006, 10:39:44 am »
Als ik verhalen van Dorian lees over Pinkey is dat toch een heel ander vogeltje dan onze Diva.
Sommige dingen zijn heel herkenbaar. Rollen en krijzen van plezier en dat soort dingen.
Voor de rest is ze erg aanhankelijk en mag ze graag bij je zitten (net als elke andere kaketoe volgens mij) en gekroeld worden.
Ze is ook stronteigenwijs, want hoe vaak we haar soms op de kooi moeten zetten, omdat ze elke keer tegen onze broekspijp omhoog klimt...
Sja en dat bange en onzekere... dat hadden wij dus echt niet verwacht van onze "voillierevogel." Ik had echt verwacht dat deze wat meer gewent zou zijn...  :S
(Dit is onze eigen schuld, want in het begin lieten we dit toe, maar zijn nu druk bezig om het haar weer af te leren  :-[ )

Ik denk dat elk vogeltje zijn eigen karakter heeft, maar de basis is toch wel het algemene karakter van de vogelsoort...
« Laatst bewerkt op: december 26, 2006, 10:41:40 am door giggles »

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 26, 2006, 11:23:44 am »
Jammer genoeg hebben we niet zo heel veel kaketoe eigenaren op het forum.

Maar zeggen ze niet: hoe kleiner de vogel, hoe dapperder?
Ik denk dat jouw Gijs heel goed weet dat als hij Coco een zetje geeft dat hij valt!  :)
Het is natuurlijk wel de sterke en de 'zwakke'. Al hoe wel ik wel denk dat als Coco een knauw naar Gijs zou geven, dat Gijs het onderspit delft of niet?

En jouw Coco is een goedzak heb ik begrepen. Zo wonderlijk als je bedenk wat hem gebeurd is!  :(

giggles

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 26, 2006, 11:53:03 am »
idd ja, maar zo zie je maar wat een beetje liefde al niet kan doen  :hart:

Jeffrey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 26, 2006, 13:54:01 pm »
haha corina je hebt helemaal gelijk, klein maar dapper  :good:  het is alleen zo stom dat coco te lief is voor hem!! haha hij laat hem alles maar gebeuren  doh van mij mag hij gijs wel eens flink op z'n donder geven hoor  ;D
haha en giggels.. dat kroelen hebben ze vlgns mij idd allemaal  cheesy2 daar kunnen ze geen genoeg van krijgen!!..  af en toe denk ik wel eens heb ik nou een schoot hondje of een vogel  ;D en eigenwijs kunnen ze ze idd heeeeeel erg zijn  cheesy2 ik heb er echt heel lang met gijs moeten oefenen zodat hij niet meer op mijn schouder klom!! en nog probeert hij het soms nog wel eens!  :)  haha een beetje het zelfde als bij jouw broeks pijp  :)  zijn rosé kaketoes een beetje rustig in omgang en wat stiller.. of zijn het echte uitslovers en herrie schoppers!?

Jeff

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 26, 2006, 23:22:52 pm »
Onze Rosé is over het algemeen wel rustig, maar als ze druk aan het spelen is dan laat ze wel merken dat ze lol heeft hoor  :hart:  ::)  cheesy2

Jeffrey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2006, 01:25:41 am »
corina, bedankt voor het verplaatsen  :-*

Jeff

Eefjuh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2007, 00:27:21 am »
Ik kan helaas niet weten of mijn oranjekuif (komt toch heel dicht in de buurt van ene kleine geelkuif) anders is dan mijn witkuif.

De witkuif hebben we vanaf jongs afaan, kodi is een wildvang....

Wat ik wel heb gemerkt is dat witkuiven over het algemeen erge aandachtvragers zijn in de vorm van kroelen, daarnaast zijn geelkuiven daar toch net even wat anders.... Ook het gedrag wat jij zegt over hoe kleiner hoe feller is te merken bij mij thuis. Kodi laat niet over zich heenlopen (noch door een ara is hij niet van onder de indruk) terwijl Kera dik en dwars zich gewoon laat bijten en dus telkens weer naar me toeholt!

Jeffrey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 25, 2007, 15:48:15 pm »
haha dat komt zo bekend voor!!  ;D  precies het zelfde bij coco en gijs, geweldig!!  ;D

Jeff

sappy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 25, 2007, 20:58:41 pm »
Wij hebben een kleine geelkuif (Paco) en een oranje kuif (Mico).
Alhoewel de mico een hoog aaibaarheidsgehalte uitstraalt is juist hij degene die het langst
de kat uit de boom kijkt. Mico houdt wel enorm van knuffelen maar dan wel door de door hem uitgekozen mensen.
Paco daarentegen is dol op mensen in het algemeen  en laat zich maar wat graag door iedereen aanhalen en stapt graag op bij een ieder die dat wil, terwijl hij er juist wat minder
aaibaar uit ziet. Maar ook hij kan zijn kuren hebben.
Mico is in alles wat hij doet veel gematigder dan Paco. Paco kan vanuit het niets enorm druk worden, en helemaal van zijn stuk raken, maar is ook weer binnen no time
een kroelkip. Het is bij Paco allemaal wat heftiger dan bij Mico , wat absoluut zijn charme heeft.
Mico is een echte technicus, wat hij kan met veters is niet te geloven. Hij zou eigenlijk een strik diploma moeten hebben. Mico kan uren zichzelf vermaken met een plastic dingetje en een touwtje.
Paco is een echte sloper , dol op zijn doos en beukensnippers. Allebei heel verschillend en allebei zo verschrikkelijk lief.

O ja ze ziijn allebei dol op winkelen . ;)

Eefjuh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 25, 2007, 21:24:07 pm »
O wat grappig hoe je de oranjekuif omschrijft!

Ik herken dit heel erg terug bij kodi behalve het met de veters! :)