Auteur Topic: Jonge roodstaart moeilijk van de pap en aan de pellets  (gelezen 16167 keer)

Valkje

• Gast
Jonge roodstaart moeilijk van de pap en aan de pellets
« Gepost op: december 28, 2006, 15:41:19 pm »
Hallo allemaal,

In mijn dagboek vertel ik over Pino die ik maar moeilijk van de pap en aan de pellets krijg;
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,26540.msg187031.html#msg187031

Sinds vanochtend 10.30 was Pino aan het fluiten en at niks.  :(
Ik negeerde 'm. Maar toen liet hij zich telkens van de klimstok vallen want iedere keer dat ik 'm oppakte en terug zette was natuurlijk aandacht.
Toen heb ik 'm dus maar terug in de kooi gedaan en genegeerd.
Zojuist heb ik 'm gewogen en hij weegt nu nog maar 353 gram!  :o
Hij is dus al 20% afgevallen, het dubbele dus!
Ook ga je z'n borstbeen steeds beter voelen.
Hij had al 48 uur geen pap gehad en amper pellets gegeten dus zojuist heeft hij 60ml gehad.
Dat meng ik ook al een paar weken met pellet kruimels voor de smaak.
Het helpt allemaal weinig.
Zijn er van jullie ook die hun jonge papegaai zo slecht aan de pellets en van de pap kregen?  ???
Tips/adviezen zijn welkom!

Met m'n 1e roodstaart Chico had ik geen problemen want die at en smulde maar al te graag van haar zaad en fruit.
Ook heb ik zonder problemen jonge valkjes met pap groot gebracht.
Maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, erg vervelend.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2006, 22:15:15 pm door Valkje »

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Jonge roodstaart moeilijk van de pap en aan de pellets
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2006, 18:32:47 pm »
ik begrijp je, is best lastig zo, misschien kan fotomaadje je helpen. hoop dat t snel goed komt, want zo zit je alleen maar in de zorgjes!
 console nic

Jarie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2006, 19:43:36 pm »
jessie deed het in het begin heel goed met Harrisons en nu de laaste weken weer minder.............ik doe altijd wel gewoon papegaaien voer erdoor(door de pellets)maar meestal is het Jarie die ze opeet.
Ik blijf het gewoon geven met groente en fruit.......................eens zal ie t toch gaan eten
maar tis wel vervelend ja

sterkte ermee ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 28, 2006, 21:29:43 pm »
Welke pellets krijg hij?
Pinkey vind de ene ook lekkerder dan de andere.
Toen wij haar kregen kreeg ze Scenic. Die kun je laten weken (in lauw water) en dat vond ze heerlijk. Je kunt het dan ook door eten heenmengen wat hij wel lust.
Samen eten met je papegaai schijnt ook nogal eens te helpen. Dat je een pellet nat maakt, zodat hij lekker zacht is, doet alsof je die zelf eet en dan aanbiedt alsof het iets heel lekkers is aan je papegaai.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #4 Gepost op: december 28, 2006, 21:52:13 pm »
probeer eens een schaaltje pap met hele pellet geweekt onderin de kooi te zetten
hier heb het geholpen om de stap te maken om aan de pellets te gaan

maar ik zou ook zaad geven, en kijken waar hij het eerste mee begint want hij zal uit eindelijk toch zelf moeten gaan eten

giggles

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 28, 2006, 23:03:29 pm »
Hahaha, ik kan je nu al zeggen dat ze beginnen met de zaadjes hoor!!!  cheesy2

Jarie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2006, 12:16:27 pm »
maak niet uit,beter dan niets eten

Valkje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 29, 2006, 22:02:54 pm »
Bedankt voor de reacties.
Inmiddels is Pino 14 weken en woog vandaag slechts 349 gram.
Ik heb nog met Sjaak overlegd en hij denkt dat hij misschien wat meer babyvet heeft gehad.
Pino is verder namelijk wel actief en je voelt z'n borstbeen wel beter als eerst natuurlijk maar is niet messcherp.
Het eten van de pellets is niet veel beter geworden.
Hij mag alleen nog geen fruit en zaad omdat hij eerst goed op de pellets moet zitten.
Volgens het boekje zou dat al moeten zijn en zou hij al van de pap af moeten zijn maar Pino is een uitzondering.
Chico hadden we met 11 weken al van de pap.
Ondanks dat moesten we vandaag toch weer een keer overslaan met de pap, gewoon volhouden want hij probeert ons uit.
Als het nu al zo gaat dan ben ik bang wat de toekomst ons gaat brengen, we zien er nu al zo mee af.
Je neemt verdorie toch geen roodstaart om die te negeren omdat die dan wel eet, pfff moeilijk hoor...
Zo is het niet genieten van een nieuwe roodstaart, ik loop er alleen maar van te balen. :(
Ik heb ook al geprobeerd te pellets een beetje vochtig te maken en zelf te geven, beetje roosvice erover maar nee hoor.
Ik heb wel sinds gisteren wat Kaytee pellets erbij gedaan en die pakt hij nu wel makkelijker en eet hij als eerste.
Het kan me nu even niet schelen welk merk het is als hij maar aan de pellets gaat.
En ik las hier en daar al dat smaken toch verschillen dus misschien vindt hij deze wel lekkerder?
Het is het proberen waard vind ik. Morgen moet ik weer ff bellen en als het niet beter gaat neemt Sjaak Pino misschien terug om zelfstandig te maken.
Zou wel heel vervelend zijn als het zover moet komen want ik zie het dan wel als een falen van ons.
Ook al weet ik niet wat we nu verkeerd doen. Zoveel aandacht hebben we niet gegeven, minder als toen we Chico net hadden.
Pino zette vandaag trouwens wel een giga keel op toen ik 'm nat sproeide onder de douche. De afgelopen keren ging wel goed maar nu ineens niet meer.
En omdat Pino in z'n kooi alleen maar op z'n touwring zat en verder nergens anders in de kooi, dus ook niet bij de voerbakjes, heb ik die nu even weggehaald, hij is helemaal van slag. Hij is aan het fluiten en roepen en zit gefrustreerd op de bodem te graven, zucht... ???

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 29, 2006, 23:24:43 pm »
Dag Valkje,

je hoeft Pino echt niet helemaal te negeren hoor. Als hij gewoon rustig aan het spelen is en verder geen aandacht zit te trekken mag jij rustig zijn aandacht vragen hoor.
Ik snap je probleem, want wij zitten op het moment met Lola, die nog maar net over is van papvoer aan pellets.
Ik maakte me daar in het begin ook best wel zorgen over, maar je moet echt volhouden.
Toen Lola nog bij Lotte en René was, hadden ze hun gewaarschuwt dat Lola niet onder de 900gr mocht komen en dat ze haar dan moesten bijvoeden 's avonds met pap. Dit deden Lotte en René dus ook trouw.
Wij hebben er voor gekozen om haar geen pap meer te geven, omdat ze af en toe al wel een pellet at en wel fruit at.
De eerste paar dagen zat ze alleen maar te bedelen om pap en wilde ze niet eten. De eerste dag denk je dat het elk moment kan veranderen, maar na een paar dagen begin je toch heftig te twijfelen. Helemaal als je haar weegt en je ziet dat ze maar 890gr weegt. Toch besloten om haar nog steeds geen papvoeding te geven en nu eet ze heel vaak een beetje pellets. Dan gaat ze weer spelen en daarna gaat ze weer bedelen om pap. Wij negeren dit en af en toe zetten we haar op haar voerbak en dan begint ze weer te eten, etc etc.
Ik zie nu al dat ze zelf al vaker naar haar voerbak gaat (en ook naar de voerbakken van onze andere gaaien  ;D )

Je moet gewoon volhouden en ook niet te veel switchen in het begin met pellets. Wij geven ze hier PrettyBird en Ecobird. Die PrettyBird vinden alle gaaien hier errug lekker, maar de Ecobird pellets zijn gezonder. (het is me wel is uitgelegd waarom de een gezonder was dan de ander, maar ik weet het niet meer  :S Het had geloof ik iets met het verteringsstelsel te maken)
Wij hebben er eerst voor gezorgt dat onze gaaien goed regelmatig eten en dit betekende dus vaak dat ze alleen de zaadjes en de prettybird opaten. Daarna gingen we als alle ecobird pellets er nog inlagen het voer laten staan, zodat ze door kregen dat ze alles moeten opeten, voor ze nieuw voer krijgen. Dit werkte erg goed en zo gaan we het dus ook bij Lola aanpakken. We gaan er eerst voor zorgen dat ze regelmatig eet en daarna gaan we zorgen dat ze ook de ecobird helemaal op gaat eten.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal, maar je moet dus gewoon volhouden en niet in Pino zijn dramatische acties trappen hoor.
En wat het gewicht van je grijsje betreft... Je moet je niet blindstaren op het gewicht, maar hou het wel in de gaten dat ze niet elke keer lichter wordt.
Als ze nu, ondanks dat ze te licht is, een constant gewicht heeft, zou ik me er niet te druk om maken hoor.

Groeten Jarno

Africangrey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 29, 2006, 23:49:38 pm »
Ik weet niet hoeveel Pino woog toen hij nog volledig aan de pap zat?
Ja, eerlijk gezegd vind ik 349 gram wel weinig hoor.
Ik weet nog met Jamie, die kreeg ik toen hij ruim 10 weken was en had de laatste papvoeding bij Sjaak gehad 2 dagen ervoor.
Dus ook best wel moeilijk zo'n jonge gaai al van de pap af, maar hij at wel pellets dus dat is een ander verhaal.
Alleen 's avonds bedelde hij om pap en dat heb ik opgelost door hem wat lekkers aan te bieden (dus geen pellets) fruit, groente, mais of nootjes, vooral een klein stukje banaan vond hij heerlijk.
Na een week was het bedelen om pap over.
Misschien is het een ideetje om hem behalve pellets overdag ook allerlei andere lekkere dingen aan te bieden, zo leert Pino van alles en nog wat te proeven en als hij eenmaal iets geproefd heeft wat hij lekker vindt, zal hij ook eerder zelfstandig eten.
Dus gewoon allerlei bakjes met verschillend lekkers (ook pellets) aanbieden en dan moet het gewoon lukken denk ik.
En volgens mij hoef je niet bang te zijn dat Pino later hierdoor moeilijker zijn pellets zal eten, die gaai van mij vreet pellets ;D

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: december 30, 2006, 00:08:07 am »
nou valkje,
zoals je in mijn topic kan lezen heb ik ook nogal wat afgetobt met mijn grijsje.

/www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,26594.0.html

en ik wil hem ook aan de pellets hebben maar vind het op dit moment belangrijker dat hij niet afvalt.
op dit moment is hij/zij jacco 13weken krijgt 's ochtends ecobird met avi+ zaad en een apart bakje met wat fruit en papegaaidiner van avi
's avonds voor het slapen gaan krijgt hij nog ongeveer 30 a 40 cc pap.
en nu begint hij zo langzamerhand te groeien ( 8 Gram)
wij kregen hem met 7 weken woog toen 500gr en is toen in 1 1/2 week wel 100gr afgevallen dus het komt wel goed.

wel willen we hem helemaal op pellets hebben want de zaadjes zijn toch het lekkerst maar pellets zijn beter.
wij weten ook niet of je als ze zo jong zijn ze al een paar dagen kan laten hongeren om alleen maar pellets te laten eten.

Valkje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2006, 00:22:24 am »
Bedankt voor de reacties.
Wij zijn dus gelukkige toch niet de enige, voelde me al zo'n uitzondering.
Pino woog dus eerst 450 gram voor de pap en na de pap 500 gram. En nu is het dus 350 gram.
En hij bedelt niet echt zoals in het begin om pap maar hij roept/fluit om aandacht.
En daar houdt hij dus enorm in vol. Maar als je 'm geen aandacht geeft gaat hij eten.
Daarna nemen we 'm wel weer bij ons, op het moment dat hij niet roept, maar eenmaal bij ons gaat hij weer roepen.
Hij is niet meer op ontdekking uit en vermaakt zich niet meer zoals een paar weken geleden.
Toen begon hij te brabbelen en vond alles leuk en interessant, nu zit hij maar wat te zitten.
Maarja, als ik 20% af zou vallen en van 55 naar 44 kg zou gaan zou ik me ook niet happy voelen.
We kijken het maar weer aan en houden maar vol.
Ik geef de Dieca pellets met een beetje Kaytee pellets en hopelijk gaat het straks beter en mag hij er fruit en zaad bij.
Dan zal hij wel een hoop gewicht inhalen. Maar het is moeilijk je nu geen zorgen te maken.
Ik ben momenteel ook erg labiel en negatief ingesteld en ben gewoon bang 'm ineens op z'n rug te vinden.
En dat ik niet goed in m'n vel zit voelt hij misschien ook wel aan?

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2006, 00:28:39 am »
Alle dieren voelen stemmingen aan, dus daar kan je heel goed gelijk in hebben.

Heel veel kwekers geven de papegaai ook pas mee, als hij volledig zelfstandig is, om situaties als deze te voorkomen.
Het papgeven van een babygaai is echt niet moeilijk, de moeilijkheid zit hem in het overzetten naar pellets.
Je moet stevig in je schoenen staan en weten waar je aan begonnen bent.

Ik zie het bij Lola, die is eigenlijk ook te vroeg weggegaan en het is hier ook een moeilijke periode, maar we zien hier toch licht aan het eind van de tunnel.

Tigo hadden we eigenlijk ook iets te vroeg en als ik daar op terug kijk herken ik eigenlijk wel veel van Lola haar gedrag als toen bij Tigo.

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: december 30, 2006, 00:32:10 am »
 nee hoor echt niet de enige  jacco heeft ons ook tot wanhoop gedreven zelfs zover dat we een paar dagen dwangmatig pap gevoerd hadden want hij at echt niets en zijn gewicht ging met de dag achteruit.
hij gefrusteerd en wij ook toen hebben we besloten : we zetten voer neer en bieden hem pap aan wil hij pap prima en anders maar niet.
dat heeft bij ons goed geholpen , maar ja niets zo eigenwijs als een grijs.
onze andere grijsje pipo is nu 6 maanden en krijgt nog steeds 10 cc pap voor het slapen gaan en hij eet er echt niet minder overdag door.
dus je moet proberen het een beetje aan te voelen , maar ja als je zelf niet goed in je vel zit valt dat niet mee.

het zal echt wel goed komen.

Valkje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 30, 2006, 14:32:43 pm »
Hij is weer 20 gram in een dag afgevallen, hij weegt nu nog maar 329 gram en is dus 25% gewicht kwijt. :(
Zal zo naar Sjaak bellen en overleggen.