Auteur Topic: Hoe lang duurt het voordat gewiekte vleugels aangroeien?  (gelezen 7795 keer)

elmo

• Gast
Hoe lang duurt het voordat gewiekte vleugels aangroeien?
« Gepost op: januari 05, 2007, 11:30:45 am »
Wij hebben twee forpussen (muspapegaaien) Tommy en Elmo. Elmo hebben we sinds 4 weken en Tommy sinds 3. Het zijn broertjes.
Om ze tam te kunnen maken en te laten wennen aan onze huiskamer (we hebben fotobehang van een bos...) zijn ze allebei gewiekt. Elmo is niet zo ver gewiekt en kon al snel weer een beetje vliegen. De kweker heeft Tommy ook voor ons gewiekt toen we hem haalden, alleen een stuk verder....
Nu moeten we Elmo steeds blijven wieken omdat het verschil te groot is. Elmo wordt heel dominant, laat Tommy niet eten en plukt zijn hoofdje kaal.
Als we hem wieken is dit een stuk minder. Nu willen we hem zelf niet zover wieken als bij Tommy gedaan is, ik knip hem liever wat vaker.
Tommy kan namelijk echt niet vliegen en dat vind ik wel zielig.... Nu vraag ik me dus af hoe lang het duurt voor de vliegels van Tommy aangegroeid zijn en wanneer we dus kunnen stoppen met wieken!!
Wie heeft hier ervaring mee?? Ik heb al wel op het forum gelezen dat het soms 6 mnd kan duren?????

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe lang duurt het voordat gewiekte vleugels aangroeien?
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2007, 11:33:00 am »
Hallo!

Hoever is hij gewiekt dan? Want hier zijn alle aga's gewiekt, en ze kunnen nog wel vliegen, landen en kleine stukjes laag vliegen gaat goed, opstijgen niet meer zo.
Als je vogel echt heel kort gewiekt is, kun je inderdaad wel uitgaan van minimaal 6 maanden ja.
Goede voeding is ook noodzakelijk voor de conditie van je vogel.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2007, 11:41:22 am »
Ik sluit me helemaal bij Janina aan.

elmo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2007, 12:55:14 pm »
Elmo is ongeveer 1.5 cm onder de dekveren gewiekt door ons. Maar Tommy is maar een 0.5 cm onder de dekveren gewiekt... Veel te kort volgens mij!
Ik hoop dus dat het wel weer aan zal groeien....

Met de voeding houden we inderdaad zeker rekening. Vitaminedruppels en zelf brandnetelthee met knoflook!
We hopen dat de veertjes op het hoofdje van Tommy zo sneller aangroeien en minder geplukt worden door Elmo..

Maar mochten jullie nog meer tips hebben, ik hoor het graag!!!

Het liefs heb ik dat Tommy morgen al een beetje kan vliegen nl.... Hij is veel rustiger en angstiger als Elmo waardoor Elmo echt een baasje aan het worden is!

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2007, 13:44:11 pm »
Als hij onder de dekveren geknipt is, dan maakt het wat betreft aangroeien niet veel uit of dat nu 0,5 cm is of 1,5 cm. De gewiekte veer zelf groeit nl niet meer, die moet uitvallen en dan komt er een nieuwe voor in de plaats.
Dat Elmo dan weer kan vliegen is omdat hij geleerd heeft met zijn kortere vleugeltjes te vliegen, dus hij heeft daarmee leren omgaan, dat kan als je te weinig wiekt.
Maar wat is niet vliegen dan? Mijn gewiekte aga's kunnen niet omhoog vliegen. Ze kunnen vanaf de bank bv wel naar de salontafel toe. En ze vallen daarvanaf niet te pletter op de grond, maar kunnen zweven, maar geen meters, hooguit 1 a 2 meter.
Het gebeurt idd vaker dat de aga die kan vliegen dominant is tegenover de gewiekte.
Hoe oud zijn jou aga's?
Want als ze wat ouder zijn, kan er ook een logische natuurlijke manier zijn voor dominant gedrag  ;), of 2 popjes die de rangorde aan het beslechten zijn, of 2 mannetjes natuurlijk.
En hoe weet je dat het broertjes zijn? (uit 1 nest begrijp ik, maar ik doel op het geslacht)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2007, 13:59:14 pm »
Citaat
En hoe weet je dat het broertjes zijn? (uit 1 nest begrijp ik, maar ik doel op het geslacht)

Bij forpussen is dat heel goed te zien, mannen hebben kobaltblauw in de vleugels en blauw op de rug
Poppen hebben nimmer blauw in de vleugels, kunnen wel is blauw hebben op de rug maar is dan minder en lichter van kleur.
Dit is al in het nest te zien , zodra er veren doorkomen.

Inderdaad maakt het niet uit hoeveel je van een veer afknipt, dit groeit niet meer aan.
Pas na de rui komen de veren opnieuw en op volle lengte terug.
Meestal maar 1x, maar maximaal 2x per jaar.

Henk

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2007, 14:05:39 pm »
Bij forpussen is dat heel goed te zien, mannen hebben kobaltblauw in de vleugels en blauw op de rug
Poppen hebben nimmer blauw in de vleugels, kunnen wel is blauw hebben op de rug maar is dan minder en lichter van kleur.

O dat is handig! Dat wist ik niet, weer wat geleerd. ;)

Offline Ticodelft

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2007, 16:51:52 pm »

Dan heb ik even een vraag.. Mijn Forpus is volledig groen. Geen blauw in de vleugels.. .Maar wel heel mooi blauw groen op zijn staart... is het dan een vrouwtje of een mannetje????

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2007, 16:58:35 pm »
Citaat
Mijn Forpus is volledig groen. Geen blauw in de vleugels.. .Maar wel heel mooi blauw groen op zijn staart

Dat is dus een popje ( vrouwtje)

De foto is een heel jong mannetje, zat nog in het blok

« Laatst bewerkt op: januari 05, 2007, 17:03:00 pm door broto »

Offline Ticodelft

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2007, 17:18:01 pm »
Oke dan weet ik het nu zeker  :thumsup:

Vind ze wel mooi....

elmo

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2007, 23:47:48 pm »
:-) Ook ik heb weer wat geleerd....
Wist niet dat de vleugels niet aangroeien.... Ik was echt in de veronderstelling dat ze zouden groeien!!

En inderdaad kun je het geslacht aan de kleur zien, maar bij die van ons nog het meest makkelijk aan hun kopje.
Mannetjes hebben nl vanaf hun oog een duidelijke blauwe steep lopen. Vrouwtjes hebben dit niet. De kweker van wie wij ze hebben heeft ons
dit laten zien.

http://modulo7.rendered.hyves.org/41800001-41850000/41841001-41841100/41841043_5_Y9pf.jpeg
http://modulo7.rendered.hyves.org/41800001-41850000/41841001-41841100/41841045_5_h59g.jpeg

elmo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2007, 00:10:29 am »
het lukt me niet om foto's goed te te voegen....

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2007, 02:26:50 am »
het lukt me niet om foto's goed te te voegen....
http://musiskwartier.hyves.nl/fotos/41841045/0/h59g/

http://musiskwartier.hyves.nl/fotos/41841045/0/h59g/
                                                              ik mis hier ^^^ een stukje link, waar de naam van je foto staat
heb deze link ingevuld en het is het adres van je foto album op hyves
deze link:
http://modulo7.rendered.hyves.org/41800001-41850000/41841001-41841100/41841045_5_h59g.jpeg is een link van een foto,
die vind je door op de gewenste foto te klikken met je rechtermuisknop en dan eigenschappen (in t engls properties) te kiezen en dan het "adres" in zijn geheel te kopieren die plak je dan tussen de ] [ van

als je mijn bericht citeerd kan je precies zien wat ik gedaan heb met de code!
hoop dat t je nu wel lukt ;)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: januari 06, 2007, 02:28:11 am »

bij deze hetzelfde gedaan, als je citeerd zie je de [img] ervoor en erachter!
 ;) moet lukken nu toch?

elmo

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 06, 2007, 10:25:47 am »
Thanks!!!
Gelukt zoals jullie zien.....