Auteur Topic: arthur vertikt het eten van pellets  (gelezen 6053 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
arthur vertikt het eten van pellets
« Gepost op: januari 08, 2007, 18:26:43 pm »
kan er iemand mij een tip vertellen hoe ik arthur leer om iets aan te pakken met zijn bek

nu marc terug werken is krijgt hij smorgens zijn zaadmengeling niet ,alleen de nieuwe senic-pellets,tuur vertikt ervan te eten,nu wou ik hem al een paar keer lokken met een zaadje (hij monkt een beetje) maar tuur pakt niets aan,ook geen zaadjes en die moet ondertussen toch al flink honger hebben
de pellets heb ik wat bevochtigd met manderijnensap ,waar hij gek op is

moet ik hem nu zijn zaad geven voor hij gaat slapen of moet ik hem laten zitten op zijn pellets en morgen weer aanbieden ? ik wil wel volhouden nu,volgens marc is die al half dood van de honger  cheesy2
maar wat ik wel niet wil is dat hij met lege krop gaat slapen ?
wie weet wat raad ?

edit,kheb de titel veranderd
« Laatst bewerkt op: januari 11, 2007, 14:50:49 pm door vivke »

Dorian

• Gast
Re: zaadjes aannemen
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2007, 18:47:15 pm »
Pinkey vertikte het ook een tijdje om pellets te eten. (at twee dagen helemaal niks meer)
We gaven haar elke ochtend nieuwe pellets, maar als ze 's avonds niks had gegeten kreeg ze een heel klein beetje zaadjes.
Elke keer mengden we de zaadjes met gewlede pellets, zodat ze daar wel wat van proefde als ze zaadjes wilde eten.
Dit hebben we afgebouwd naar weer alleen pellets en die is ze dan toch maar gaan eten.
Maar zij kende ze wel al.

Daarna kreeg ze alleen zaadjes als ze genoeg pellets had gegeten (gesloopt).
Nu krijgt ze inmiddels pellets en die eet ze gewoon. 3 keer per week krijgt ze zaadjes...

Ik weet niet of dit de manier is hoor, ik vertel alleen wat wij gedaan hebben...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2007, 19:06:51 pm »
Ik heb Yiska in no time op de Scenic gekregen (nog niet eens gewend aan andere pellets) door 's morgens pellets in het bakje te doen en de hele dag er in te laten, niets anders, ook geen tussendoortjes. Als ze 's avonds echt niets gegeten had (en dat hield ze 2 dagen vol) gaf ik haar een bakje zaad en mocht ze eten wat ze wou. Dan haalde ik het bakje weer weg (omdat ze anders 's morgens er weer van zou kunnen eten) en de volgende morgen weer pellets, enz. enz.  ;)

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2007, 19:16:46 pm »
Vaak staat achterop het pak van de pellets ook een truuk om je gaai over te zetten naar pellets  ;)

Hier aten ze in het begin ook alleen de zaadjes uit het voer mengelmoesje, maar we hebben toen de tip gekregen, als de bak nog vol genoeg zit, gewoon een dag laten staan.
De volgende dag was de bak zo goed als leeg  ;D
Een zelfstandige gaai verhongert zichzelf echt niet, dus ik zou gewoon volhouden met pellets aanbieden. Volgens mij zitten de gaai bezitters er meer mee, als de gaaien zelf  doh

Ik vind Loes haar manier op zich ook een goeie methode.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2007, 20:13:30 pm »
zo houd ik het vandaag dus aan
de geweekte pellets heb ik weggedaan,daarnet heeft hij een klein beetje zaad mogen eten,en in zijn kooi zit nog een bakje met pellets
ben benieuwd of hij er morgen gaat van eten,morgen geef ik er een paar geweekt in roosvicee

maar arthur is een rare kweepeer zenne,wat hij niet kent,wil hij niet bezien,laat staan aanraken of proeven  :o
nu de aanhouder wint hé,kben benieuwd of het deze keer ook ik zal zijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2007, 20:52:23 pm »
Dat weet ik wel zeker! :a036:

TWEETY

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2007, 20:55:05 pm »
daar twijfel ik geen minuut aan viv  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2007, 21:18:26 pm »
Een zelfstandige gaai verhongert zichzelf echt niet

Dat zou ik nog niet zo snel zeggen. Sommige gaaien zijn echt extreem eigenwijs en gaan tot het uiterste. Dat hebben we hier op het forum wel es meegemaakt en een vriendin met haar valkje ook!  :o Dat was niet grappig!

+ een gaai mag nooit met een lege krop gaan slapen. Dus als hij de hele dag niets gegeten heeft, mag hij 's avonds een beetje van het zaad. Niet te veel.

..ingrid..

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2007, 21:35:39 pm »
ik heb in het begin wat pindakaas erop gesmeert  :) :).Dit werkte erg goed

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2007, 22:13:31 pm »
ik heb in het begin wat pindakaas erop gesmeert  :) :).Dit werkte erg goed

oesje kaas  :o arthur is gek op stinkkaas,daar probeert die gekke vogel zelfs voor te vliegen/springen,vraag maar aan marc,landde pardoes in de tas koffie,alleen voor die kaas
dus dit houd ik op reserve,pellets met camenbert  :CENS

@corina,hij heeft geen lege krop hoor,hij heeft beetje zaadjes gehad

@loes en tweety,jullie kennen arthur niet hé  :seestars: die is koppiger als ik

giggles

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2007, 22:17:56 pm »
+ een gaai mag nooit met een lege krop gaan slapen. Dus als hij de hele dag niets gegeten heeft, mag hij 's avonds een beetje van het zaad. Niet te veel.

Sja, wij doen altijd een klein schepje zaad door het voer heen, dus daar konden ze bij ons altijd van eten. Toen ze regelmatig gingen eten en ze de pellets lieten staan hebben wij het voer laten staan en toen aten ze het zo op. Misschien wel mazzel gehad ik weet het niet, maar ze eten hier graag zaad, maar ook graag pellets.

Enneh, ik dacht dat kaas niet goed is voor kromsnavels???

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2007, 22:22:27 pm »
Enneh, ik dacht dat kaas niet goed is voor kromsnavels???

is ook niet goed,ivm de lactose die ze niet zouden afbreken of zoiets,maar je geeft ook geen hopen hé
flip die knabbelt soms de randjes van de kaas af,hoeveel heeft die dan werkelijk binnen,als je dan ziet hoeveel hij nog vermorzelt

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2007, 22:27:29 pm »
Misschien een domme vraag van mij hoor, maar waarom geef je ze iets terwijl je weet dat het slecht voor ze is???  ???

..ingrid..

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2007, 22:28:07 pm »
het is ook maar een heel klein beetje pindakaas hoor, je kan ook jam (light) proberen  ???viel hier ook goed in de smaak cheesy2

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2007, 22:32:41 pm »
Misschien een domme vraag van mij hoor, maar waarom geef je ze iets terwijl je weet dat het slecht voor ze is???  ???

nee goede vraag en waarom  ???