Auteur Topic: nav tam maken agaatjes  (gelezen 2331 keer)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
nav tam maken agaatjes
« Gepost op: januari 09, 2007, 12:40:25 pm »
hoi allemaal, ik zit toch nog met een vraagje, onlangs kwam er in een topic voorbij dat er een verschil is tussen het tam maken van een parkietje en een agaatje,
dat verschil is binnen en buiten de kooi. wat ik mij nog afvraag is:

voordat je een agaatje tam maakt moet ie eerst gewiekt worden toch? anders heeft het zitten op de vloer, zoals janina zegt geen nut, dan vliegt ie zo weg...  :)
maar voordat ie gewiekt kan worden moet ie eerst vlieguren gemaakt hebben toch?
maar als je eerst een paar weken vlieguren geeft moet je er toch steeds achteraan vliegen omdat ie nog niet tam is om "opgestapt" weer naar binnen te gaan?  :-[

dus hoe pak je dat dan aan? toch laten vliegen voor een tijdje, dan wieken en dan tam maken? ? ?  ???
dat lijkt me dan weer onlogisch...

het klinkt misschien allemaal onbenullig maar ik begrijp em nog niet  :-[  ;D
groetjes nicole

Asura

• Gast
Re: nav tam maken agaatjes
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2007, 13:16:30 pm »
Ik zou er zeker niet achteraan gaan rennen als je hem los laat vliegen, want dan maak je hem alleen maar bang.
Ik zou hem uit de kooi laten als je zeker veel tijd hebt en niet meer weg hoeft, dan kun je net zo lang wachten totdat de vogel uit zichzelf weer terug in de kooi gaat (en dat doen ze wel als ze honger krijgen of weer lekker op hun veilige, vertrouwde stekje willen zitten ;) )

Ik vind wieken absoluut niet nodig, dus daar ga ik verder niks over zeggen.. :-[

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2007, 14:39:56 pm »
Ik zou er zeker niet achteraan gaan rennen als je hem los laat vliegen, want dan maak je hem alleen maar bang.

dat begrijp ik wel ;)  was ook maar bijwijze van spreke zeg maar...  ;D

Ik vind wieken absoluut niet nodig, dus daar ga ik verder niks over zeggen.. :-[

nee ok, daar wil ik ook niet over in discussie hoor ;)
maar het gaat mij meer om de volgorde waar ik nog niet uitkom  :-[

ps vind dat jij mooie agaatjes hebt in je avatar!  :hart:

Asura

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 09, 2007, 15:42:47 pm »
ps vind dat jij mooie agaatjes hebt in je avatar!  :hart:
Dank je, maar het zijn forpusjes ;)

Als je aga niet te jong meer is, heeft ie waarschijnlijk bij de kweker al rond kunnen vliegen dus dan zou je hem wel meteen kunnen kortwieken en tam maken, lijkt me? ???

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: januari 09, 2007, 15:46:16 pm »
Dank je, maar het zijn forpusjes ;)

sorry  :-[ dat verschil zie ik nog niet  :-[ heb net het verschil tussen een halsbandparkiet en een grote alexanderparkiet geleerd  ::)

ik denk dat ik moet wacht op janina :CENS dat is hier de aga-vrouw dacht ik   ;) :)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: januari 09, 2007, 18:29:55 pm »
Joda heb ik heel jong gekregen, die komt uit een moederloosnestje. Die heb ik met veel twijfels ed op handvoeding gehad. Dat hield wel in dat Joda helemaal niet bang voor handen was, in tegendeel,  was dol op mijn handen want daar kreeg hij voeding mee. Zo jong als hij was, was hij al gewiekt, nog voor hij kon vliegen. Dus geen voorbeeld verhaal.
Cody was net zelfstandig dat ik m kreeg. Cody was niet dol op handen en kon wel vliegen. Cody was de kooi niet uit te branden, dus die pakte ik in de kooi. Dat was niet altijd even makkelijk, maar je moet wat. ;) Als ik Cody dan had, nam ik m bij me en bij me zitten vond Cody niet erg, maar als er een hand aan kwam..... dan sjeesde hij bij me weg, zo rechtstreeks zijn kooi in! :) Totdat ik eindelijk op het idee kwam zijn kooi dicht te doen als hij er uit was. ;) Veel oefenen en Cody veel naar de kooi. De kooi stond strategisch opgesteld, zodat ik de kooi van 3 kanten kon benaderen. :) ik heb ik weet niet hoe vaak Cody weer van zijn kooi af moeten plukken. Dat ging niet gepaard met veel opjagen trouwens. Ik deed 1 hand schuin voor hem en dan pakte ik hem met mijn andere hand van achteren. En zoals ik al zei, bij me zitten zonder handen vond ie wel gezellig. Ik probeerde dat extra aantrekkelijk te maken met lekkere zaadjes enzo. Af en toe probeer ik m te laten opstappen, maar het echte opstapprogramma vond pas plaats nadat ie gewiekt was. Dat heb ik gedaan een kleine 2 weken nadat Cody goed kon vliegen. Ik moet zeggen dat op de handen na het best goed ging in die 2 ongewiekte weken.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: januari 09, 2007, 18:53:28 pm »
dus eerst 2 weken tam maken buiten de kooi, vliegend, en daarna gewiekt en verder tam gemaakt!
bedankt lejah  :-* hier snap ik iets van  cheesy2

ps jij heb geen dagboek van cody en joda? alleen van Mr. Darcy toch?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: januari 09, 2007, 19:11:12 pm »
ps jij heb geen dagboek van cody en joda? alleen van Mr. Darcy toch?

uh, klopt. :-[
Op het lief en leed board p.2 staat wel een soort minidagboekje van toen ik Cody net kreeg, het heet Joda en ..... Cody. (ik kan niet goed linken  :-[) Maar dat gaat eigenlijk meer over het aanelkaar laten wennen en maar een beetje over het tam maken. Ook zijn er een paar foto's verandert, waarschijnlijk doordat ik ruimte nodig had, dus ipv Joda en Cody staan er nu ook een paar foto's van Mr Darcy in. doh

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2007, 19:25:51 pm »
uh, klopt. :-[
Op het lief en leed board p.2 staat wel een soort minidagboekje van toen ik Cody net kreeg, het heet Joda en ..... Cody. (ik kan niet goed linken  :-[) Maar dat gaat eigenlijk meer over het aanelkaar laten wennen en maar een beetje over het tam maken. Ook zijn er een paar foto's verandert, waarschijnlijk doordat ik ruimte nodig had, dus ipv Joda en Cody staan er nu ook een paar foto's van Mr Darcy in. doh

:) zal is kijken daar!