Auteur Topic: Wat vraagt Lorre van me ?  (gelezen 2893 keer)

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Lorre en Diesel
Wat vraagt Lorre van me ?
« Gepost op: januari 10, 2007, 23:33:43 pm »
Ik heb vanavond in het dagboek van mijn gaaies verteld dat Lorre en ik elkaar echt aan het ontdekken zijn en het steeds beter gaat , van allebei de kanten ...
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,26844.0.html

Nu stond ik drnet weer even 1 op 1 met Lorre te kletsen , heb een speeltje laten zien en voelen en mocht hem weer lekker koppiekroelen en zelfs een kus op zn snavel en voorhoofd geven ...
Onderwijl het kroelen en speeltjes bekijken enz stond ik echt als een mafketel hem aan te prijzen , vertellen dat ie zo mooi is , mijn grote vriend is enz ...

Op de foto zie je hoe hij met het kroelen voor me staat , maar terwijl ik dat dus deed , ging hij steeds iets schuiner staan , en stak zn pootje naar me uit .. eerst de een , dan de ander en dat meerdere keren
Dus ik , grote held , durfde het aan mn arm voor hem te houden , en toen ... hapte hij heel hard  :o

Mijn vraag is dus .. wat wilde hij van me , ik dacht bij me zitten , durfde hij toch op het laatste moment niet ,of voelde hij mss toch iets van mijn onzekerheid ... en dat ie daardoor lelijk deed ...
2 tellen later mocht ik hem toch weer kroelen, zie foto ....

Waarschijnlijk ligt het antwoord voor de hand en/of heb ik hem zelf al gegeven , maar toch wil ik graag weten wat jullie ervan denken  :-[

giggles

• Gast
Re: Wat vraagt Lorre van me ?
« Reactie #1 Gepost op: januari 10, 2007, 23:46:27 pm »
Hoe je het verteldt duid wel op enthousiasme van Lorre.
Het zou kunnen idd dat er nog te veel onzekerheid is van jou kant.

Misschien is proberen met een opstapstok of opstapdoek?
Kijken wat Lorre dan doet.
Misschien bij Lorre wel om te kijken wat je doet. (uit vorige negatieve terugtrekervaringen)

Persoonlijk zou ik het proberen met een opstapstok, zolang je te bang bent om gebeten te worden.
Denk je de pijn van de beet te kunnen doorstaan, dan zou ik hem je hand aanbieden, laten bijten en misschien dat hij daarna wel durft op te stappen...

Het blijft natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet het.

Succes  :thumsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2007, 23:50:16 pm »
Ik heb geen ervaring met amazones, maar staan die er niet bekend om het onbetrouwbare?

misschien dat amazone bezitters dit wel herkennen!  ???

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2007, 23:57:02 pm »
@ giggles 

Opstapstok en alles heb ik allemaal geprobeerd , hij is er echt angstig voor ( spreek ik over 2 maanden geleden) , en dus door mijn eigen onzekerheid heb ik het maar even laten rusten allemaal .
Dit was echt de eerste keer dat hij dit deed , dacht eigenlijk niet eens aan een stok of touw te pakken ...
Ik ga daar morgen lekker weer opnieuw mee aan de slag .

@ cosch

Ik heb het ook wel vaker gehoord ja , met de gewone verzorging kan ik alles met hem .. hand in kooi bv voor zn voerbakje te pakken zonder gebeten te worden , hij doet niks dan ..
Pakt eten zelfs zachtjes uit mn hand enzo ...
T is echt met dat soort (nieuwe) momenten dat ie dat hakken doet ....

Africangrey

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2007, 00:30:06 am »
Zoals ik begrepen heb is dit de eerste keer dat je 'mocht' koppiekrauwen? :)

Zo ja dan zou het daar aan kunnen liggen (onzekerheid van beide kanten).

Ik zou inderdaad, ondanks dat je het al vele malen geprobeerd hebt, eerst het opstappen (prioriteit nr. 1 zeggen ze weleens he :)) onder de knie te krijgen, dat is echt heel belangrijk.

Misschien iets lekkers aanbieden, zoals je zelf al zegt dat gaat goed, en dan niet vertrouwen winnen door koppiekrauwen, maar min of meer dwingen op te stappen (eventuele beten voor lief nemen ;D)
Je moet hem zeg maar overdonderen denk ik en daardoor geef je te kennen dat jij hem overheerst.

Ik weet het het is moeilijk, maar succes verder ;)

Jeffrey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 11, 2007, 00:58:33 am »
haha dit gedrag herken ik in een andere amazone, die heeft zijn hele leven in een kooi gezeten en als je hem dan koppie krauwde deed hij z'n eene pootje altijd tegen de tralies, en dat is zo'n automatisme geworden, dat toen hij eindenlijk uit zijn kooi mocht, hij dat bleef doen, ook al zaten er geen tralies meer voor zijn snavel  ;) . Maar het is idd een goede kans om hem te leren opstappen als hij toch zelf zijn pootje aanbied, suc6!!!  :thumsup:

Jeff

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 11, 2007, 07:35:59 am »
 cheesy2 Dat klinkt als een logische verklaring, Jeffrey!!  :thumsup:

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2007, 08:05:03 am »
Zoals ik begrepen heb is dit de eerste keer dat je 'mocht' koppiekrauwen? :)

Nee dat ook weer niet , dat mag/kan ik al een maandje buiten de kooi , t is echt de eerste keer dat ie zn pootje aanbood op die manier ...
Heb er nu een nachtje over geslapen  :) en ik ga gewoon vandaag weer opnieuw met het hele circus van oefenen met opstappen beginnen , eerst even een speciale opstakstok alleen voor Lorre regelen.

@Jeffrey 
Das zeker een logische verklaring , behalve dat ik het hem echt nog nooit eerder heb zien doen ..
Misschien op dat moment voor allebei een beetje over-enthousiasme .

Maar ja , we gaan dr gewoon mee aan het werk , ik zie het ondanks het bijten maar als weer een stapje vooruit ...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2007, 08:35:31 am »
Yiska heeft dit gedrag ook. Dat bijten is gewoon onzekerheid. Nog geen wederzijds vertrouwen. Dt is bij Yiska en mij precies het zelfde. Jij bent al verder dan ik hoor. Maar ook ik ga vandaag aan de gang met opstaptouw (die ze overigens ook aanvalt, liever het touw dan mjin hand..). Geduld en niet te snel willen. Wat Ineke (African Grey)zegt is waar, maar ook ik zit niet te wachten om in mijn hand gehakt te worden. Amazones zijn toch weer een ander verhaal dan een grijsje. Ze zijn wat dat betreft veel onbetrouwbaarder. Bij Sjakko heb ik me maar een aantal keren hoeven laten bijten en toen as het goed, maar een amazone is onberekenbaarder (dat is een beter woord)! Dus ook voor mij eerst een opstaptouw en daar leer ik het op en afstappen mee. Daarna maar eens verder kijken! :)

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2007, 09:13:05 am »
Ik merk wel dat alle theorie in de praktijk toepassen op Diesel veel makkelijker is , simpel omdat ik voor hem geen angst en onzekerheid heb .
Met Diesel ben ik heel consequent en ik weet precies wat ik aan hem heb , en hij aan mij ..

Alle theorie op een oudere gaai toepassen is veel lastiger vind ik , juist omdat je toch niet weet of je het in de praktijk "goed" doet.

1 ding is absolute waarheid , het meeste valt of staat met je eigen houding .Dat heb ik al gemerkt..

Wat ik al vertelde , Lorre had ik nog lang niet verwacht , heb nog niet echt de kans gehad "ervaring" te krijgen.
Dat doen Lorre en ik nu dus in stroomversnelling  cheesy2 cheesy3

qliqi

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2007, 09:51:34 am »
het is onzekerheid en uitproberen..... Jouw reactie is echt van essentieel belang.

Bobo zit zodra je in de buurt zit al met haar poot in de lucht en het heeft me wel eens hogelijk verbaasd dat bij een schermutseling tussen grijze Rocko en amazone Bobo ook zo'n hulpeloos pootje wordt opgehouden door mijn amazone  :seestars: Best onlogisch eigenlijk - Rocko hing er meteen in. Maar ook wanneer ik haar kroel, mn hand in haar buurt doe, haakt ze haar pootje om vinger of houdt ze hem hoog in de lucht als een hig-five grinnnnnnnn Denk nu zeker dat meerdere amazones dat doen.... dat gehengel met die poot. Ik zou er niet direct van uitgaan dat ze wilde opstappen dus...... Ik zie haar dit gebaar ook afwerend maken (inderdaad ook wel eens tijdens het kroelen als het haar even teveel werd)

Dreigend uitvallen deed ze ook, op haar vorige adres werd ze Rambo genoemd. Maar aangezien ik daar nooit van onder de indruk ben geweest (al heeft ze me in het begin best een paar maal hard gebeten hoor) hield dat gedrag snel op. Zie het haar eigenlijk hoogst zelden meer doen: aanvallen maar je weet nooit. Schrik je - dan hebben ze gescoord, jouw angst laten zien maakt dat ze het gedrag herhalen. Nu is het van mijn vier papegaaien de liefste papegaai! Het aanvallen gebeurde eigenlijk alleen uit onzekerheid en angst en misschien omdat men haar al zo voorzichtig benaderde dat ze daarmee haar 'gevaarlijkheid' bevestigd zag?

Onvoorspelbaar is eigenlijk geen enkele amazone wanneer je de lichaamstaal leert herkennen. Bobo spreid haar staart op een bepaalde manier wanneer ze aanvalt of zich in een hoek gedrukt voelt. Vooral in het begin zul je die taal moeten leren 'lezen' en vergeet niet - zij ook de jouwe! Voor Bobo was het ook maar raar dat ik haar niet als een Rambo zag maar als een lief, onzeker en verkeerd begrepen papegaaitje en paste haar gedrag ook aan. (uiteindelijk hihi)

Opstapstok? Hand? Een luide KWAAK was het gevolg en ze rende er op een holletje vandoor, werkte dat niet deed ze een uitval. Heel fel en plotseling - weg jij! En was dan heel verbaasd dat ik niet stopte. (al hoedde ik me er echt wel voor dat ze me niet hard kon bijten hoor) Ik zette gewoon door, bleef lief praten en gaf haar geen kans tot vluchtgedrag. En dat wierp op een gegeven moment zn vruchten af. Maar in het begin was het opstappen op de stok toch nét iets minder eng dan de hand.

Eerlijk is eerlijk, wat enorm scheelde was mijn Bonte Boertje Kinky - door te laten zien wat Kinky allemaal kon doen nadat ze was opgestapt, mee naar de douche. naar de keuken, ze kreeg een beloning, kreeg Bobo iets van: hee dat wil ik ook. Af en toe vatte ze met dat ophooggestoken pootje de opstapstok en dan prees ik haar hemelhoog de lucht in. En dat werpte ook zn vruchten af. Maar zelfs de lichtste onzekerheid van mij en dan kwam weer die uitval: alsof ze me constant aan het testen was.

Mijn advies: als je echt heel heel heel zeker weet dat je geen greintje angst of onzekerheid gaat laten merken, en heel heel zeker bent dat jij niet als ie uitvalt automatisch een terugtrek of angstreactie vertoont kun je er met je hand in de buurt. Anders kun je het beter met een opstapstok proberen tot je die angst echt niet meer hebt.  Want iedere keer dat ze scoren ben je weer terug bij af.....

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2007, 10:09:13 am »
Dank je voor je reactie , ik geef je helemaal gelijk , kan er heel veel in terugvinden ( in mijn reactie en die van Lorre )
Gister heb ik heel het verslag gelezen van je missie op gedragsconsult.
Wat ik daar las deed ik een paar dingen onbewust eigenlijk al .. van zijkant naderen , mn lichaam schuin houden enz ..

Nu paste ik dus de benadering toe van dat 5-stappen plan( negeren , opmerken en dan contacten)  en toen kreeg ik dus die reactie , een reactie dus ....

Ik ga me deze dagen goed verdiepen in het 5-stappen plan lezen en het proberen me eigen te maken , en het dan weer opnieuw samen met Lorre te proberen.

qliqi

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 11, 2007, 10:21:45 am »
Gaat echt lukken hoor - met veel liefde en nog meer geduld zoals je weet hahaha. Maar geven ze zich eenmaal gewonnen: de moeite meer dan waard!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #13 Gepost op: januari 11, 2007, 10:46:44 am »
Dat pootje optillen doet Flurry als ie bijv niet wil dat ik 'm aai of op wil laten stappen,
hij wil me dan als het ware wegduwen met dat pootje  :)

Cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 11, 2007, 10:51:26 am »
Jaa dat is papegaaien taal he?
Het pootje optillen als 'waarschuwing'. Zie je in het NOP ook veel bij papegaaien onderling!