hoi Aschra, allereerst gefeliciteerd met je nieuwe gaaitje. 8 maanden nog maar en al naar het volgende huis... Laten we hopen dat ie het bij jou wat meer naar zn zin gaat hebben... Ik vind het TOP dat je deze papegaai een tweede kans wilt geven!
Het is nog een peutertje die de wereld en zn omgeving nog uitprobeert en volop verkent. Ik lees: hij beet het vrouwtje en moest weg .... wat zijn er toch een %^^&**(&*^&&**(& mensen op de wereld. Aan dat bijten is veel te doen en meestal komt het gewoon omdat de papegaai je uitprobeert of je helemaal niet snapt en daar doodonzeker van je wordt.
Allereerst: een papegaai is in en om de kooi helemaal in zn element. In de maanden dat ie op deze wereld zit is dat zn veilige haven en toevluchtsoord geweest - dat zal ie (zeker nu ie net bij je is) verdedigen met zn leven

Dat ie vanaf hier niet wil opstappen is zo vreemd dus niet en dat verklaart ook meteen waarom je geen moeite had hem te laten opstappen vanaf de grond.
Eigenlijk geef je dus de oplossing voor dit probleem zelf al aan: als ie niet in zn vertrouwde omgeving is pakt ie mn uitgestoken hand wél aan en stapt op. Gebruik die wetenschap en begin met oefenen vanaf een vreemde plaats. Toen Rocko (grijze roodstaart van 15 die vreselijk beet in het begin) nét bij me was heb ik voor hetzelfde probleem gestaan. In geen 15 jaar uit die kooi geweest en aaien kon niet, laat staan opstappen. Ik koos ervoor de kooi weg te doen en hem overdag op een speelboom te zetten. En had daarmee natuurlijk meteen een stapje voor - ik was vertrouwder dan de boom

. Opstappen deed ie in het begin meestal op een opstapstok die ik maakte van een bezemsteel met wat touw eromheen.
Ik heb Rocko allereerst ZELF uit de kooi laten komen, eten kan hierbij een hele goeie manier zijn. In het begin gebruikte ik een opstapstok, zelfs een washandje werd door hem enorm aangevallen. Ik lokte hem met eten op de kooi maar ALTIJD moest ie er wat voor doen. Over mn arm heenstappen, een kusje geven (steeds iets anders want anders doen ze de opdracht al vantevoren en ongevraagd en aangezien je wilt dat ie JOU als de 'baas' gaat zien moet jij degene zijn die de dienst uitmaakt en niet de papegaai

).
De papegaai moet je gaan zien als verzorger, waarvan leuke dingen te verwachten zijn. Ik kan je adviseren om op tijden dat je met hem aan de slag gaat een apart plekje te creeren, buiten de kooi. Verder moet je heel goed op gaan letten wat ie leuk vind - een wcrolletje... een doos... waarvan gaat ie uit zn dak en gebruik dat als lokmiddel om m uit de kooi te krijgen.
Iedere keer dat je hem op de stok, de hand (sommigen gebruiken een rooster uit de oven omdat tralies soms veeeeeeeeeel minder eng opstappen zijn) ga je met hem wandelen. Doe een rondje door je huis en benoem alles wat je ziet. Lamp aan - lamp uit..., laat m zien wat de voordelen zijn van opstappen. Neem m mee de was ophangen, geef m een knijper en laat m lekker zn gang gaan... Uiteindelijk zal dat absoluut zn vruchten afwerpen! Ik zag het al aankomen als ie tijdens deze wandelingetjes toch even naar mn hand wilde bijten en gaf dan een snelle korte draai met stok of hand zodat ie een beetje uit balans raakte. Zo 'vergat' ie dat ie me eigenlijk had willen bijten (lees uitproberen)
Laat je niet bijten, probeer dat te voorkomen maar áls het gebeurt: NIET REAGEREN (zwaar moeilijk, zelfs bijna niet te doen). Het moment zal echt terugkomen dat ie ook jou uitprobeert en dan is het zaak hem niet met zijn bijten te 'laten scoren'. Probeer je voor ogen te houden dat zijn beet niet bedoeld is om je pijn te doen maar om te zorgen dat je met je actie stopt of de situatie naar zn hand te zetten. Laat je hem bijten geef je hem die kans dus! Scoort ie niet zal het bijten stoppen - echt waar

Probeer je echt te verdiepen in de lichaamstaal van je papegaai. Ik merk dat je dat al doet - je ziet al duidelijk wanneer ie zn veren opzet om je te waarschuwen! Heel goed want daar kan je wat mee. Ga ermee aan de slag, experimenteer met je houding, hoe loop ik op m af en hoe praat ik dan... krijg ik dan die reactie weer? Pas je houding aan, benader m zoals een andere papegaai m zou benaderen en wat ik je vooral op je hart wil drukken - kijk niet zoveel naar je papegaai. Kijk hem niet rechtreeks aan... dat is voor hun heel onnatuurlijk. Draai je bovenlijf eens zijwaarts op m af om te kijken of dat scheelt. Zo kom je al zoveel minder bedreigend over dan als je alles frontaal en rechtreeks doet. Ik merkte bij bijtertje Rocko dat daar heel veel van die boze afweerreacties mee konden worden voorkomen.
En ja....geduld.... dat zul je nodig hebben maar dat is het meer dan waard. Want elk blijkje van vertrouwen en welwillendheid zal je opvallen en er is niets mooiers dan dat!