Auteur Topic: een nieuwe gaai  (gelezen 2491 keer)

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
een nieuwe gaai
« Gepost op: januari 16, 2007, 11:45:26 am »
sinds vorige week heb ik van mensen hun gaai overgenomen.
de grijze is ongeveer 8 maanden oud was wel tam maar moest weg om dat hij de vrouw des huizes had gebeten
dus nu is deze hier.
ik kan hem wel koppie krauw doen en af en toe geef ik hem wat lekkers maar opstappen dat doet hij dus niet hij zet dan alle veren wijd en probeer als je te dicht bij komt te bijten
nu weet ik ook dat het nog vroeg is om er misschien al aan te gaan beginnen, maar wil toch wel weten wat ik wel en niet kan doen.
zaterdag was hij eruit zat op de kooi maar ik kon hem er nog niet inzetten, dus toen vladderde hij van de kooi en heb ik hem gepakt en kon hem zo in de kooi zetten.

hoe kan ik het beste beginnen om hem zover te krijgen dat hij weer opstapt.

TWEETY

• Gast
Re: een nieuwe gaai
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2007, 12:08:50 pm »
hallo aschra,
eerst en vooral welkom  :-*
met een beetje geduld en veel goede raad hier komt dat allemaal in orde en zal je veel plezier beleven aan je grijsje ,
net als ik.  hoe noemt je gaai ?

gr sandra en grijsje tweety

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2007, 12:20:00 pm »
de gaai heet rocco dus die naam laat ik ook zo

..ingrid..

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2007, 17:34:56 pm »
gefeliciteerd met je aanwinst!! leuk hoor :).Veel geduld en steeds een stukje verder proberen en zo veel mogelijk goed gedrag belonen
succes :-*

carolien

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2007, 18:11:37 pm »
welkom hier

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2007, 18:14:11 pm »
Gefeliciteerd! :thumsup:

Dorian

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2007, 18:18:43 pm »
gefeliciteerd. :-*

Ik denk trouwens dat je er maar beter wel mee kunt beginnen, dat opstappen.
Ik geloof ook dat als je hier even door het forum heen zoekt er gegoeg manieren te vinden zijn.

Opstaptouwen schijnen te werken, washandjes om je hand om het bijten niet zo goed te voelen, doorzetten, geduld, geduld en geduld.  ;D
Ik denk dat als je hem nu gaat leren dat hij zelf uit zijn kooi mag komen wanneer hij wil, omdat jij de deur open zet, het daarna nog moeilijker wordt om hem op te laten stappen.

Ik hoop dat anderen met nog veel meer ideeen komen

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2007, 22:02:11 pm »
Als je hem wilt laten opstappen uit zijn kooi moet je eigenlijk met een handdoek in je ene hand hem benaderen en met je andere hand hem laten opstappen.Als je nl een washandje om je opstaphand doet ziet hij het nog steeds als bijten in je hand en dat mag hij niet.Dat moet afgeleerd worden.Als je een doek in je andere hand neemt bijt hij er ook in maar dan legt hij geen link met bijten in hand.
Dan moet je van de kooi weglopen,zodat hij op neutraal terrein is en dan met hem bezig gaan.

Rob

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2007, 22:15:26 pm »
Welkom hier  :-*
En gefeliciteerd met je aanwinst  :thumsup:

Je zal hier veel informatie vinden op het forum. Als je het niet weet even de zoekfunctie gebruiken en als je het nog niet vindt, gewoon een topic aanmaken.

Een website waar ik zelf heel veel aan gehad heb is deze http://www.parrotbunch.com

Voor de rest, niet te snel en HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL geduld.

charon

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2007, 10:07:53 am »
Veel suc6 met je nieuwe gaai
en veel oefenen!!

Welkom hier  :-*
En gefeliciteerd met je aanwinst  :thumsup:

Je zal hier veel informatie vinden op het forum. Als je het niet weet even de zoekfunctie gebruiken en als je het nog niet vindt, gewoon een topic aanmaken.

Een website waar ik zelf heel veel aan gehad heb is deze http://www.parrotbunch.com

Voor de rest, niet te snel en HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL geduld.

Ashra is al een tijdje hier   :)

qliqi

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2007, 10:38:57 am »
hoi Aschra, allereerst gefeliciteerd met je nieuwe gaaitje. 8 maanden nog maar en al naar het volgende huis... Laten we hopen dat ie het bij jou wat meer naar zn zin gaat hebben... Ik vind het TOP dat je deze papegaai een tweede kans wilt geven!

Het is nog een peutertje die de wereld en zn omgeving nog uitprobeert en volop verkent. Ik lees: hij beet het vrouwtje en moest weg .... wat zijn er toch een %^^&**(&*^&&**(& mensen op de wereld. Aan dat bijten is veel te doen en meestal komt het gewoon omdat de papegaai je uitprobeert of je helemaal niet snapt en daar doodonzeker van je wordt.

Allereerst: een papegaai is in en om de kooi helemaal in zn element. In de maanden dat ie op deze wereld zit is dat zn veilige haven en toevluchtsoord geweest - dat zal ie (zeker nu ie net bij je is) verdedigen met zn leven ;) Dat ie vanaf hier niet wil opstappen is zo vreemd dus niet en dat verklaart ook meteen waarom je geen moeite had hem te laten opstappen vanaf de grond.

Eigenlijk geef je dus de oplossing voor dit probleem zelf al aan: als ie niet in zn vertrouwde omgeving is pakt ie mn uitgestoken hand wél aan en stapt op. Gebruik die wetenschap en begin met oefenen vanaf een vreemde plaats. Toen Rocko (grijze roodstaart van 15 die vreselijk beet in het begin) nét bij me was heb ik voor hetzelfde probleem gestaan. In geen 15 jaar uit die kooi geweest en aaien kon niet, laat staan opstappen. Ik koos ervoor de kooi weg te doen en hem overdag op een speelboom te zetten. En had daarmee natuurlijk meteen een stapje voor - ik was vertrouwder dan de boom :P. Opstappen deed ie in het begin meestal op een opstapstok die ik maakte van een bezemsteel met wat touw eromheen.

Ik heb Rocko allereerst ZELF uit de kooi laten komen, eten kan hierbij een hele goeie manier zijn. In het begin gebruikte ik een opstapstok, zelfs een washandje werd door hem enorm aangevallen. Ik lokte hem met eten op de kooi maar ALTIJD moest ie er wat voor doen. Over mn arm heenstappen, een kusje geven (steeds iets anders want anders doen ze de opdracht al vantevoren en ongevraagd en aangezien je wilt dat ie JOU als de 'baas' gaat zien moet jij degene zijn die de dienst uitmaakt en niet de papegaai ;)).

De papegaai moet je gaan zien als verzorger, waarvan leuke dingen te verwachten zijn. Ik kan je adviseren om op tijden dat je met hem aan de slag gaat een apart plekje te creeren, buiten de kooi. Verder moet je heel goed op gaan letten wat ie leuk vind - een wcrolletje... een doos... waarvan gaat ie uit zn dak en gebruik dat als lokmiddel om m uit de kooi te krijgen.

Iedere keer dat je hem op de stok, de hand (sommigen gebruiken een rooster uit de oven omdat tralies soms veeeeeeeeeel minder eng opstappen zijn) ga je met hem wandelen. Doe een rondje door je huis en benoem alles wat je ziet. Lamp aan - lamp uit..., laat m zien wat de voordelen zijn van opstappen. Neem m mee de was ophangen, geef m een knijper en laat m lekker zn gang gaan... Uiteindelijk zal dat absoluut zn vruchten afwerpen! Ik zag het al aankomen als ie tijdens deze wandelingetjes toch even naar mn hand wilde bijten en gaf dan een snelle korte draai met stok of hand zodat ie een beetje uit balans raakte. Zo 'vergat' ie dat ie me eigenlijk had willen bijten (lees uitproberen)

Laat je niet bijten, probeer dat te voorkomen maar áls het gebeurt: NIET REAGEREN (zwaar moeilijk, zelfs bijna niet te doen). Het moment zal echt terugkomen dat ie ook jou uitprobeert en dan is het zaak hem niet met zijn bijten te 'laten scoren'. Probeer je voor ogen te houden dat zijn beet niet bedoeld is om je pijn te doen maar om te zorgen dat je met je actie stopt of de situatie naar zn hand te zetten. Laat je hem bijten geef je hem die kans dus! Scoort ie niet zal het bijten stoppen - echt waar ;)

Probeer je echt te verdiepen in de lichaamstaal van je papegaai. Ik merk dat je dat al doet - je ziet al duidelijk wanneer ie zn veren opzet om je te waarschuwen! Heel goed want daar kan je wat mee. Ga ermee aan de slag, experimenteer met je houding, hoe loop ik op m af en hoe praat ik dan... krijg ik dan die reactie weer? Pas je houding aan, benader m zoals een andere papegaai m zou benaderen en wat ik je vooral op je hart wil drukken - kijk niet zoveel naar je papegaai. Kijk hem niet rechtreeks aan... dat is voor hun heel onnatuurlijk. Draai je bovenlijf eens zijwaarts op m af om te kijken of dat scheelt. Zo kom je al zoveel minder bedreigend over dan als je alles frontaal en rechtreeks doet. Ik merkte bij bijtertje Rocko dat daar heel veel van die boze afweerreacties mee konden worden voorkomen.

En ja....geduld.... dat zul je nodig hebben maar dat is het meer dan waard. Want elk blijkje van vertrouwen en welwillendheid zal je opvallen en er is niets mooiers dan dat!
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 11:58:13 am door qliqi »

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #11 Gepost op: januari 17, 2007, 11:44:52 am »
zaterdag is hij dus hier gekomen en is weer in zijn vertrouwde kooi gezet, er zaten wat speeltjes in die in mijn ogen wel aan vervanging toe waren dus die heb ik gisteren vervangen door nieuwe toen hij netjes op de kooi zat.
dat was voor hem natuurlijk wel vreemd, maar toen hij later in de kooi zat vond hij het wel erg leuk om daar mee te spelen
bovenop de kooi hem ik een touw vastgemaakt met leuke speeltjes eraan dat hij daar ook wat mee kan doen.

hij gaat zich ook wat meer op zijn gemak voelen want gisteren maakte hij ook wat geluidjes en ging zitten fluiten op zijn manier

koppiekrauw mag ik gewoon bij hem doen vind hij ook fijn en probeer dan ook niet te bijten, zo kan ik ook langzaam aan hem wennen.
als ik hem fruit geef dan pakt hij het gewoon aan, en ook cedernootjes
fruit en groenten krijgt hij nu uit mijn hand, om meer vertrouwen te krijgen met rocco

wat ik nog wel raar vind is als hij iets niet wil dat hij zich zo van zijn stok laat vallen onderin de kooi, ik schrik daar van en weet eigenlijk niet hoe ik daarmee om moet gaan
negeren als hij dat doet is heel moeilijk, het gaat zo vlug dat je ineens boem hoort en zit hij onderin de kooi.

hij ziet er ook niet uit want zijn staart veren zijn allemaal afgebroken en ook wat vleugel veren staan raar , maar dat komt ook doordat hij zich iedere keer laat vallen.

hij is ook erg onzeker, hangt dan in de tralies met zijn ene poot omhoog
dit doet hij heel veel als ik bv wegga of als ik naar bed ga

qliqi

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2007, 11:55:11 am »
toch moet je absoluut niet reageren als hij valt - zelfs niet met een schrikreactie of omkijken. Ook iets zeggen tegen een ander in de trant van: 'kijk nou, nou doet ie t weer' begrijpen ze hoor ;) Want daar is hij op uit - kijken of ie de situatie naar zn hand kan zetten. Zelfs je schouderophalen of verschrikt ineenduiken zal ie zien als: mooi! gelukt!

Ze zien PRECIES (beter nog dan mensen) hoe je pet staat, waar je mee zit en waar niet.... Dat in die tralies hangen is nog een beetje onzekerheid en ik vermoed ook hier enige manipulatie... Want zo te horen zit jij hier nog mee en dat heeft ie ongetwijfeld al gezien. Niet teveel aandacht aan besteden dus. Dan zal het snel beter gaan - ook daarmee

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2007, 11:57:06 am »
Hai Aschra, alle begin is moeilijk en wennen, maar het gaat je lukken. En achteraf gezien in korte tijd als je je maar verdiept in het gedrag en omgang met je gaaitje. Gligli heeft daarvoor een duidelijk en mooi verhaal voor je opgetypt!  :-*

Als je je nog meer wilt verdiepen koop dan via stichting papegaaienhulp het boek: Gek van mijn vogel van Bonnie Talsma, dit boek is echt een aanrader! Het boek is compleet gericht op het gedrag en omgang met je gaaitje.

Hoe moeilijk ook je moet elk vreemd gedrag (of ongewenst) gedrag volkomen negeren, wordt steeds makkelijker. Want blijft je reageren (elke reactie is een beloning) zal hij dat juist blijven doen en het gedrag zal verergeren! Ook dat rare vallen van hem! Nu zul je nog schrikken van die val maar probeer je lichaam stil te houden (natuurlijke houding) en ga niet kijken! Loop eventueel weg en ga iets doen wat veel geluid veroorzaakt zodat jij de aandacht van je gaaitje krijgt en niet hij van jou, dan kun je daarna eventueel gaan kijken of hij zich bezeerd heeft, maar ga nooit rechtstreeks na zijn val naar hem kijken!
Succes met je moppie!

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2007, 12:24:50 pm »
oke ik ga er mee aan de slag
en zal als hij weer valt, proberen niet te reageren als is dat soms best wel moeilijk want je schrikt echt wel