Auteur Topic: Schreeuwen  (gelezen 3337 keer)

s4bin3

• Gast
Schreeuwen
« Gepost op: januari 22, 2007, 18:11:40 pm »
Vanmiddag begon lorre zomaar uit het niets te schreeuwen  :CENS ik moest toevallig even na de buren een paar gangen (woon in een apartementencomplex) verder op .. zelfs daar hoorde ik hem schreeuwen, wat kan dit zijn  :CENS (als ik hem dan aandacht geef is het niet goed en als ik weg ga ook niet)

Cosch

• Gast
Re: Schreeuwen
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2007, 18:27:24 pm »
Amazone hebben zo'n hun schreeuw momenten. Dat is natuurlijkgedrag.
Zolang jij er niet op reageer, zal het niet uit de hand lopen. Dus vooral geen aandacht geven als hij schreeuwt! ;)

s4bin3

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2007, 18:31:14 pm »
okee dan weet ik dat  ;)

maar vond het zo raar want hij had het nog nooit gedaan..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2007, 18:44:09 pm »
Misschien voelt ie zich meer op zijn gemak? Geen aandacht aan besteden, anders zou hij het ook kunnen gaan doen om aandacht te trekken en heb je de hele dag een schreeuwende amazone!! ;)

giggles

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2007, 19:27:21 pm »
Als hij het anders nooit doet is hij misschien wel gewoon geschrokken of zo...
Wel heerlijk als hij nooit schreeuwt zeg  :P
Ik wou dat mijn gaaien nooit schreeuwden  ::)

Jeffrey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2007, 15:38:09 pm »
haha jah hij moet ook wel eens ff z'n ei kwijt he  ;D ik denk ook dat hij zich steeds meer op zijn gemak gaat voelen en zich gewoon even liet horen  ;)

Jeff

monty

• Gast
Schreeuwen
« Reactie #6 Gepost op: januari 25, 2007, 21:02:52 pm »
hallo allemaal,

ik zal me even voorstellen, ik ben Erdo en ben sinds 3 weken in het bezit van een edel man van 1,5 jaar.(Monty)
hij is erg tam.
de eerste week moest hij erg wennen aan ons gezin, maar veel verschil was er niet met het gezin waar hij vandaan kwam 2 kinderen man en vrouw, en wij zijn met zijn drieen waaronder 1 kind. hij kon het heel goed vinden met mijn dochter, deed ook erg rustig met haar wat de benadering betreft.
nu is hij de laatste week begonnen met schreuwen en vooral 's avonds.
ik lees heel veel dat de edel soorten niet schreuwen maar deze schreuwt heel veel en het wordt ook erger.

wat kan ik hier aan doen.??????

wel of geen aandacht geven helpt niet hij blijvt het doen.

zijn kooi staat in principe de hele dag open zolang er iemand thuis hij is niet gekortwiek, dus kan de hele dag vliegen als hij wil en dat doet hij ook.
aandacht krijgt hij ook genoeg.
en 's avonds laten we hem met rust soms komt hij bij ons en soms blijft hij bij z'n kooi hangen.
heeft genoeg speelgoed maar doet er niks mee, ik wissel eens in de week zijn speelgoed voor ander maar hij wil er niet mee spelen.

is het misschien nog te vroeg? hij is ook nog maar 3 weken bij ons en nu al erg aan ons gewend.
oja waar hij ook heel goed in is is bietsen.
hij bietst (smeken) heel erg als wij aan het eten zijn en doet er alles aan om ook iets te krijgen.

en weet precies wat hij lekker vindt. groentes laat hij links liggen en alles wat ongezond is wil hij hebben.

is dit een teken dat de oude eigenaren hem heel slecht hebben opgevoed?

wie kan mij raad geven hoe om te gaan met zijn geschreeuw/ en gesmeek!!!!!

op welke leeftijd moeten de Edel papagaaien kunnen praten?????
deze wil wel veel zeggen maar we verstaan er nog niets van en hij is ook al 1,5 jaar. en dit doet hij het liefst alleen met zijn rug naar ons toe gekeerd.

alle raad is welkom

monty

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 25, 2007, 21:10:24 pm »
o ja,

voor ik het vergeet, als hij begint met schreeuwen gaat hij een beetje liggen (als een vliegtuig) en gaat heel kort met zijn vleugels op en neer.
ik weet eigenlijk niet precies hoe ik het moet uitleggen.

hoe is dit te verklaren

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2007, 21:47:02 pm »
Ok. eerst zou ik je willen aan raden om es te zoeken op schreeuwen op het forum. Hier vind je heel veel informatie over.

Om het even in het kort te zeggen. Als alle lichamelijk oorzaken uitgesloten zijn dan schreeuwen papegaaen vaak om aandacht! ZOdra jij dus die aandacht geef, word hij beloond.
En dus zal hij dat middel vaker gaan gebruiken om aandacht te krijgen.
ze kunnen bijv het boos kijken al zien als aandacht. Of het schreeuwen naar ze, KOp dicht. Is helemaal heerlijk voor ze!
Daarom is het belangrijk om het te negeren. En met negeren bedoel ik net doen alsof je het niet hoort. Gewoon door gaan met wat je aan het doen was!

Citaat
wel of geen aandacht geven helpt niet hij blijvt het doen.
In 3 weken tijd kun je daar geen resultaat in zien. Dat duurt veeel langer. Je moet namelijk een gewoonte doorbreken. Het kan zelfs zo erg zijn dat als jij 3 maanden negeer en dan 1x uit frustratie wel reageer, je bijna opnieuw kunt beginnen.

Een papegaai lust fruit. helemaal een edel. Dus het blijkt dat hij blijkbaar zijn zin krijgt door net te doen of hij het niet lust. Dus is het taak voor jou om je daar niets van aan te trekken en gewoon te geven. Zolang je dat gewoon doet, alsof het iets heel normaal is, dan garandeer ik je dat hij heel snel fruit en groente zal eten!

Ik hoop dat ik zo kort duidelijkheb gemaakt dat als je iets wil veranderen in zijn gedrag, je daar erg consequent mee om moet gaan. En niet te veel toegeven. Ze zijn zo slim, ze bespelen je waar je bij sta!

Succes!

Gr Corina

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: januari 25, 2007, 22:46:37 pm »
je kan miss ook het topic van wesly lezen,"help mijn papegaai schreewt" dat gaat over caro een edelvrouwke en dat was zo erg het schreeuwen dat wesly haar bijna de deur heeft uitgedaan en die door veel geduld er een hele lieve dame aan heeft overgehouden
dus niet wanhopen,negeren ,negeren en nog eens negeren
succes

giggles

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2007, 22:49:45 pm »
Edels zijn over het algemeen hele rustige vogels, maar ze hebben zeker wel schreeuw momenten hoor.
Hier precies hetzelfde.

billy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 25, 2007, 22:53:41 pm »
Ik ben het met Corina eens, maar ik zou het ook omdraaien nu bepaalt je edel waneer hij wat wil, in en uit de kooi enz, maak regels en hou je daaraan , doe leuke dingen met hem in huis maar jij bepaalt waneer evenzo met eten, in en uit de kooi ,negeer gebedel maar geef hem ook absoluut niets dan .
Het op en neer gaan met zijn vleugels doen ze als ze heeel graag iets willen en aan jouw de fijne taak om dat te doorbreken  :)

Groetjes Els

monty

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 25, 2007, 23:32:18 pm »
alvast bedankt voor de reacties.
ik zal mijn best doen om nog consequenter met hem om te gaan.

alleen met dat bedelen zal wel moeilijk gaan want ik heb een dochter van 1.5 die het ook heel leuk vindt om hem te voeren met de hand.
en zodra hij haar ziet gaat hij al op haar af om weer te bedelen. mijn dochter die begrijpt dat nog niet.voor haar is hij een speel kameraatje.

maar toch dank ik een ieder voor de reactie's en zal mijn best doen

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #13 Gepost op: januari 26, 2007, 17:43:49 pm »
Hey monty

Ik heb een edel vrouwtje die ook heel erg veel geschreeuwt heeft en haar daardoor zoals vivke verteld bijna de deur uit gedaan heb.
Een edel heeft veel vastigheid nodig en vind ik strenge regels in huis anders gaan ze een loopje met je nemen.
Ons edeltje schreeuwde op het moment dat ik thuis was totdat ik naar bed ging niet te doen dus.
Nu heeft ze nog wel haar momentjes maar dat duurt hoog uit 30 sec

Ik ben het trouwens totaal niet mee eens dat giggles zegt dat edels rustig zijn.
Als baby zijnde krijgen ze vaak meer aandacht namate ze groter worden dan kun je ook merken dat ze meer gaan schreeuwen.
Ik heb veel verhalen gelezen over edels die enorm zijn gaan schreeuwen.

Ik zal evel uitleggen hoe wij reageerde op schreeuw gedrag (wel conseqeunt doen)

Wij zijn eerst het gedrag van onze edel gaan straffen. Zodra ze langdurig schreeuwde streng nee zeggen en weer verder gaan waar je mee bezig was. Zo drie keer en dan in een katten mandje en even appart gezet. Dit is niet echt een goede oplossing want na 10 min begin ze dan weer , maar je krijgt daardoor wel zelf even rust omdat het ons te veel werd.

We zijn toen caro gaan negeren en dan ook echt negeren. Stil prima lekker spelen lekker tegen haar gaan babelen enz enz.
Ook al zat ze bij je en ze begon te schreeuwen met 1 beweging weg zetten en vooral niet aankijken.
Zet haar met name achter je neer zodat je haar ook niet aankijkt of niks. Bijvoorbeeld op bed zitten vogel op je schoot lekker spelen praten enz enz begint ze te krijsen zet haar achter je rug op bed neer en kijk haar 10 min niet aan geen aandacht niks.
Na een 1,5 week ging het bij ons beter.

Toen zijn we echt met haar gaan trainen op vaste tijden zo 2 keer een uurtje of zo tot ze intresse verloor.
Het trainen was een hele belevenis voor haar zowel als voor ons. Ze genoot van de aandacht en wij genoten ervan om caro iets te leren ze leerde vlug en het werd steeds leuker. Ze kreeg van ons als beloning uitgebreid juigen spraakbeloning soms zelfs een dansje van ons en nartuurlijk gepelde zonnepitjes.
Dit hielp echt omdat caro wist dat ze haar aandacht per dag wel wist ze ging ons er zelf aan herrinneren dat het train tijd was. En dan ook echt bijna op de tijd van de klok soms iets te vroeg soms iets te laat maar wel altijd rond de tijd dat scheelde geen 5 min.

Cortom edels hebben nodig volgens mij mening :

duidelijke regels
regelsmaat vaste tijden trainen spelen enz enz
en training!!!

1 tip nog schreeuw nooit ergens waar je vogel het kan horen ze gaat er over heen.

als je er niet uitkomt met je edeltje mag je me altijd mailen.
Geef niet al te vlug op blijf doorzetten
denk niet ow nu schreeuwt ze niet meer ze zal altijd een keer schreeuwen.
Blijf de regels volgen.
Beloon goed gedrag.

zo ik hoop dat ik je genoeg informatie heb gegeven en er iets mee kan

Heel veel succes en zet hem op!!
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2007, 18:45:47 pm door wesly »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #14 Gepost op: januari 26, 2007, 17:45:53 pm »
Nog 1 ding

wij merkte dat caro altijd in ons zichtveld stond
ze stond naast de tv en als wij tv keekte keken wij altijd naar haar.
Heel het huis omgegooid en ook dat scheelde een hoop!!!

Gr wesly