Auteur Topic: van pellets weer naar zaad  (gelezen 2442 keer)

rocko

• Gast
van pellets weer naar zaad
« Gepost op: januari 26, 2007, 13:12:13 pm »
zoals jullie weten heb ik een grijze die zich plukt. Vanalles heb ik al geprobeerd. In het begin gaf ik hem een goed zaadmengsel en eivoer en fruit. Maar omdat ik zoveel las over pellets ben ik overgestapt op harrisons pellets. Op een gegeven moment at Sjefke alleen nog maar pellets omdat dat het enige hoofdvoer was wat dat ie kreeg. (dom natuurlijk). Maar zijn verenpakje werd er niet, helemaal niet beter van.

Daarom ben ik twee maanden geleden van de pellets afgestapt. Nu geef ik hem het volgende.
2 eetlepels gemengd zaadmix
1 dessertlepel eivoer
2 eetlepels versele lage excotic fruitmix ( hier zit echt vanalles lekkers in)
en daarbij een stuk of 15 pellets van harrisons.

Als jullie konden zien hoe hij van dat nieuwe eten geniet. Het is gewoon plezierig om te zien. Hij is veel meer tijd kwijt met eten.  en zijn verenpakje wordt er zeker niet slechter van. zeker niet.

Ik weet dat sommige mensen zweren bij pellets. En ze zullen zeker ook niet slecht zijn. Maar een papegaai moet ook net als wij genieten van zijn eten.

gr. Rocko

Cosch

• Gast
Re: van pellets weer naar zaad
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2007, 13:41:50 pm »
Tja ik ben zo iemand die zweert bij pellets. Maar hier krijgen ze ook dit soort extra's erbij. Niet elke dag maar wel regelmatig. En de verenpakken van mijn vogels zien er wel super uit. Dus waar dat dan aan ligt! ???

MIsschien moet je dan de oorzaak van het plukken ergens anders zoeken. Bijv, plaats van de kooi, te kort aan uvlicht, te droge lucht in huis, aard van het beestje. Ik noem maar wat hoor.

CT

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2007, 13:42:48 pm »
hoi,
volkomen met je eens hoor Rocko.
hier eten de gaaien ook een mix van zaden pellets en fruitmix.
Ze zijn er verlekkerd op en ja, gezond zijn ze ook.
Gaaien hebben inderdaad zaadjes nodig om hun darmflora niet te beschadigen.
groetjes
Dinnie >:D

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2007, 13:49:09 pm »
Bij mij krijgen ze ook pellets,en 's avonds een schepje zaad,maar ik moet eerlkijk zeggen dat 2 van mijn aratinga's
er nooit meer zo mooi uit hebben gezien als toen ze nog alleen zaad kregen.
Maar ik weet niet zeker of het daaraan ligt hoor  ???

rocko

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2007, 14:00:08 pm »
Ja Corina het is natuurlijk zo dat plukken niet alleen aan de voeding ligt. Sjefke krijgt genoeg aandacht. de luchtvochtigheid is goed. Hij heeft true light lampen, hij heeft de knoflookthee gehad. Maar plukken zit volgens mij ook een beetje in zijn koppie. en ik heb het geaccepteerd. Ik doe er niks meer voor. Als ie maar gelukkig is.

Als ik smorgens bij hem kom roept ie al. lekker lekker he. supergrappig

gr Rocko

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2007, 14:42:45 pm »
en ik heb het geaccepteerd. Ik doe er niks meer voor.

Ja idd en misschien is dat ook maar het beste!  :thumsup:

Wat mij bijv opvalt bji Kaya is dat hij sinds hij bij mij is en dus harrisons krijgt zulke glanzende nieuwe veren heeft. Viel me laatst nog op.
Hij doet het er super op en enige nadeel is dat ze bij mij er heel veel energie van krijgen!  :S

Maar ik geloof absoluut dat er ook gaaien zijn die het er niet goed op doen. Die ervarign had ik bijv met eco. Daar deden ze het van heel slecht op en anderen hebben er geen problemen mee!

Cheetah

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2007, 00:38:25 am »
Bij 2 van mijn vogels (grijze + amazone) ben ik van de Pellets (Nutri, Kayte, Zupreem, Eco, Pretty en 1 jaar harrisons) toch weer overgestapt op zaadmengsels.

De andere grijze zal voorlopig nog Harrisons krijgen omdat die het er perfect op deed.

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2007, 12:44:25 pm »
Te veel eivoer geeft leverproblemen

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2007, 13:52:21 pm »
En wat is teveel ?Of beter gevraagd,hoeveel kan je het beste geven ?

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2007, 14:07:12 pm »
Te veel eivoer geeft leverproblemen

Volgens mij was dat juist de nieren.. niet dat ik je oordeel in twijfel wil trekken, maar wat ik begrepen heb is als de vogel nierproblemen heeft er juist zo min mogenlijk eivoer gegeven mag worden, en bij leverproblemen juist wel eivoer gegeven moet worden.
We hebben voorheen een hond gehad met nierproblemen en hij kreeg een dieet met een zolaag mogenlijk eiwit. Dat is bij mij het ezelsbruggetje om dit te onthouden.

Aangezien mijn grijze roodstaart een leverprobleem heeft ga ik nu wel voor de zekerheid er na het weekend een telefoontje aan wagen naar Hedwig vd Horst. Dit omdat hij naast de pellets af en toe zaad krijgt en ik sinds kort weer extra vital geef als zaad. Daarin zit in mijn ogen veel eivoer (eigenlijk te veel) maar hij eet het niet bewust op. Wat aan het zaad kleeft krijgt hij binnen, de rest blijft liggen.

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2007, 14:15:13 pm »
Hai ,

sorry je hebt helemaal gelijk , het is idd schadelijk voor de nieren.
Wij geven per 2 vogels een theelepeltje per dag,

mvg Frank

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2007, 14:17:20 pm »
Dus als je vogel een nierprobleem heeft,mag ie het eigenlijk helemaal niet ?

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2007, 14:43:37 pm »
Dus als je vogel een nierprobleem heeft,mag ie het eigenlijk helemaal niet ?

Nee beter van niet.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2007, 14:45:27 pm »
Oké dank je wel,dan is het voor Flurry voorlopig geen eivoer,tot ik zekerheid heb.
Gelukkig kreeg hij het al niet zoveel meer.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2007, 14:51:18 pm »
Let wel mochten het de nieren zijn, dan is het dus alles wat een hoog eiwit gehalte heeft verminderen, dus ook vlees een "echt ei" enz...
Ook de voeding kun je dan na kijken op de hoogte van eiwit-gehalte. Maar dit is denk ik wel iets wat je eerst met de vogelarts goed moet over leggen en niet te drastisch moet aanpakken nu. Je weet immers nog niet waar je aan moet denken. Mocht het namelijk de lever zijn is vlees ei en dus eivoer wel prima om te geven.
Kaya krijgt op advies van Hedwig dagenlijks 1 soms 2 koffielepetjes biogarde. Hij vindt het gelukkig heerlijk dus is het ook geen probleem om te geven.

Maar Antonia denkt de vogelarts bij Flurry in de richting van nieren of een lever kwaal?