Auteur Topic: een buitenvolière in de praktijk??  (gelezen 1413 keer)

Gizmo

• Gast
een buitenvolière in de praktijk??
« Gepost op: februari 05, 2007, 13:13:47 pm »
Hoi allemaal,

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik een oplossing zoek voor mijn probleem. Ik heb al zo'n 14 jaar twee grijze roodstaarten in een ruime binnenkooi zitten. Sinds een dik jaartje hebben we een dochtertje en blijft er heel weinig tijd over voor mijn papegaaien (ben er niet fier op maar het is nu eenmaal zo: fulltime werk, een huishouden (waar veel werk aan is door het vele stof), een dochter, een hond en een kat en plannen voor nog een kindje slorpen voorlopig al mijn tijd en energie op). Mijn vriend (GEEN dierenliefhebber) wil ze weg omwille van het lawaai (vooral als dochter moet slapen) en het feit dat ze toch wat op zichzelf aangewezen zijn. Aangezien ze met twee zijn vervelen ze zich niet echt, maar ze verdienen idd beter. Mijn oplossing zou een buitenvolière zijn maar ik weet niet wat daar allemaal komt bij kijken: kopen of zelf maken? Waarop letten voor de inrichting? Wat gebruik je als bodembedekker? Hoeveel onderhoud vergt zoiets? ...
Ik moet voor mezelf een reële inschatting kunnen maken voor ik de knoop doorhak. Ik weet niet of ze bij NOP echt goed zouden gedijen (de oudste is voor ik hem kocht blijkbaar ooit verkeerd gekortwiekt en kan dus niet vliegen) en of ze daar mogen samenblijven. Niet alle vogels zitten daar tenslotte in die hele grote kooien. Kan iemand mij raad geven ??

Asura

• Gast
Re: een buitenvolière in de praktijk??
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2007, 15:25:54 pm »
Ik heb geen ervaring met het houden van grote papegaaien of het bouwen van volieres. :-[
Maar qua onderhoud valt het volgens mij enorm mee. Elke dag even voer en schoon drinkwater geven is zo gedaan en schoonmaken hoeft ook veel minder vaak dan een binnenkooi ;)

Je kunt volieres kopen maar dat is volgens mij wel erg duur. Als je een handig iemand in je familie of kennissenkring hebt, zou ik proberen of die je zou kunnen helpen om er zelf een te bouwen.

Ik gebruik zelf bij mn grasparkietjes in de voliere beukensnippers en ik denk dat die ook wel geschikt zijn voor grijze roodstaarten ???

TWEETY

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2007, 19:34:41 pm »
over een buiten voliere voor grijsjes kan ik je niet informeren  ???
persoonlijk vind ik dat als ze altijd binnen en onder de mensen gezeten hebben je ze niet zomaar plots buiten kan zetten.
dat doe je blijkbaar ook niet met je kat of hond  :CENS
voor mij is dit geen mooi verhaal maar ik hoop voor je grijsjes dat je hier toch goeie raad krijgt.

gr sandra

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2007, 20:54:58 pm »
Wij willen ook een buitenvoilliere straks voor de gaaien, maar wat is precies je bedoeling? Moeten ze daar in blijven of is het alleen voor overdag?
Persoonlijk vind ik namelijk niet dat je na 14 jaar de vogels buiten de deur kan doen...
Ik zou niet graag in je schoenen willen staan,maar volgens mij moet er wel op één of andere manier een mouw aan te passen zijn.
Dus misschien dat je ze een gedeelte van de dag in een voilliere kan plaatsen en toch ook nog voor een deel in het gezin kan betrekken.

Ik ben het met Sandra eens... Je doet je hond of kat toch ook niet naar buiten, omdat ze blaffen/miauwen/slopen/verharen???
Vogels zijn sneller de dupe van een verandering in een huishouden, als een kat of een hond.   :(

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2007, 22:57:53 pm »
oesje wat een probleem heb je daar zeg,ikzelf zou de gaaien die zo lang hebben binnengezeten ook zo maar niet in een buitenvoliere zetten,kan je geen goed opvangadres voor ze zoeken dan,waar je eventueel in kontakt mee kan blijven en dat ze überhaupt samen kunnen blijven
je kan je vraag hier gerust stellen,maar we verwachten dan ook eens een antwoordje van je ,okéé ??  ;)

Gizmo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2007, 13:45:22 pm »
Blijkbaar word ik hier al direct beoordeeld. Ik wil ze helemaal niet weg doen maar leven met altijd weerkerende ruzies en spanningen, daar schieten zij ook niets mee op. Ik heb nog nooit van mijn leven een huisdier weggedaan om wat voor reden dan ook en behandel ieder dier met evenveel respect (of het nu mijn hond, kat of papegaai is) Maar er zijn nog mensen met wie ik moet rekening houden en dat maakt er de zaken niet eenvoudiger op. Soit, 1 van de redenen waarom ik ze wil "buitenzetten" zoals jullie dat noemen, is omdat ik ook geloof dat ze in zo'n buitenvolière een beter leven zouden hebben met veel meer ruimte en speelmogelijkheden, waar ze ook eens in het zonnetje kunnen zitten enz... Als ik hun kooi in de zomer buiten zet, genieten ze daar ook enorm van. En waarschijnlijk zullen ze dan minder tam worden, maar dat is dan vooral spijtig voor mij, niet voor hen. Ik wou eigenlijk alleen wat goeie praktische tips om een buitenvolière (met binnenhok) zo goed mogelijk aan hun noden aan te passen, geen preek over hoe ik mijn dieren "slecht" zou behandelen. Trouwens bij NOP zitten ook veel vogels die vroeger altijd binnen zaten  - 'k denk niet dat dat onder dierenmishandeling valt...
Daarom wil ik ze ook niet aan iemand anders geven, omdat er idd veel mensen zijn die een papegaai leuk vinden voor eventjes maar al snel vallen over de ongemakken. Ik wil niet dat ze om de zoveel jaar van eigenaar en thuis moeten verhuizen.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2007, 14:18:07 pm »
sorry maar ik lees hier geen veroordeling maar alleen geschokte reacties en idd,het is niet altijd makkelijk de juiste beslissing te nemen en met iedereen rekening te houden
kwens je een goede beslissing toe,zowel voor jou en je medemens maar zeker voor de gaaitjes

buitenvoliere kan zeker als je het ze tijdig gewoon maakt en zoals je zemf al aanhaalt met binnenhok ,zodat er toch enige bescherming is in koude tijden,succes met je beslissing en neus eens even rond op het forum,er zijn topics genoeg over volieres

TWEETY

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2007, 20:19:20 pm »
beste gizmo,
het was inderdaad geen veroordeling , de mensen die al een tijdje op het forum zitten horen gewoon veel verhalen zonder happy end.
meestal verhuizen ze eerst naar buiten om uiteindelijk toch in het nop of naar de zoveelste andere eigenaar te belanden.
maar ik hoop echt voor jou dat je er uit geraakt.
je zegt dat ze veel lawaai maken wat me verwonderd, grijsjes krijsen meestal niet.
en eigenlijk heb je binnen evenveel werk als buiten, je moet daar ook kuisen en eten geven.
kan je het toch niet nog eens proberen en je vriend te overtuigen?
grijsjes zijn zo een lieve fantastische dieren, neus aub eens rond hier op het forum
er zijn hier heel veel mensen met veel verschillende dieren en met kinderen in huis.
en als het uiteindelijk echt niet anders kan dan ze buiten te houden laat je hier dan maar goed informeren.

veel succes met je beslissingen

sandra

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2007, 14:54:35 pm »
ik snap je probleem wel, maar ik snap de reacties hier ook.
het is zo dat dieren die altijd binnen hebben gewoond moeilijk kunnen wennen buiten. dat is niet alleen met papegaaien zo, dat is met alle dieren zo.
dus als je ze naar buiten wil doen, lijkt het me verstandig dat ze heel erg veel ruimte geeft om te wennen.
in het NOP zitten ze idd buiten, ook na jaren huiskamers gewend te zijn. maar ook dat gaat niet zomaar maar met goede begeleiding van de vogels.
dus dat voorop gesteld.

hoe je een voliere moet maken weet ik niet. geen idee.
ik denk alleen dat je (en dat is geen veroordeling) je huiskamervogels het beste wil geven, als het bij jullie in huis niet meer gaat, een ander leuk huisje moet zoeken.

(reageer je wel nog of ben je nu weer weg omdat de reacties niet zijn zoals je had gehoopt of wat je wilde horen?)