Auteur Topic: eenzijdige voeding  (gelezen 1176 keer)

jack

• Gast
eenzijdige voeding
« Gepost op: maart 06, 2007, 23:22:34 pm »
Ik heb grijze roodstaart overgenomen. Ik heb hem een tijdje naast mijn andere grijzen gezet met de bedoeling hem mettertijd bij de anderen te doen. Het viel mij al  een tijdje op dat de nieuwe niet alles op at. Zijn voerbakje was dus nooit leeg. Een week of 6 geleden werd de vogel , zo op het oog, ziek. Ik heb hem naar binnen gehaald en toen bleek dat hij niet ziek was, maar uitgehongerd. Hij bleek alleen maar zonnebloempitten te eten. Hij weigert elk ander voedsel. Wat kan ik doen
groeten Jack

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: eenzijdige voeding
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2007, 23:28:06 pm »
wat zit er dan in zijn voerbakje ,pellets ??

niets tegen pellets hoor,maar hier zit ook een grijze die dat niet wilt eten en zichzelf uithongert

eet hij geen fruit ,groenten ??

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 07, 2007, 08:09:10 am »
Waarschijnlijk kun je em beter even apart van de anderen overzetten!
En hem even apart overzetten op pellets. Je kunt het ook op de langzame manier doen. Mengen met zaadjes en dan steeds meer pellets erbij geven.
Of dit in een paar dagen tijd doen. Maar je zult wel sterk in de schoenen moeten staan.
Ik weet niet hoe tam hij is.. maar vaak helpt het als je het zelf eet (of net doet alsof) dat ze ook wel willen eten.
Mensen met een sapje werkt ook vaak.

Geef er niet te veel aandacht aan dat hij niet wil eten.. daardoor zal hij zich alleen maar sterk voelen en dan word het een wedstrijd van: wie houd het het langste vol ;)

jack

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 07, 2007, 16:56:06 pm »
Deze eigenwijze grijze eet enkel zonnebloempitten. Al het andere voer wat hem voorgezet wordt eet hij niet. Zoals ik hierboven schreef, hij hongert zichzelf dood. Ik houd hem nu in leven met zonnebloempitten en vitamine door het drinkwater. :help: :help:

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2007, 18:14:39 pm »
Als je nu eens een papje maakt met pellets en vruchtensap (of bv juvenille baby(gaaien)voeding) en daarin de zonnebloempitten doet? Dan kleeft er toch voedingsstoffen van de pellet (of pap) aan de zonnebloempit en gaat hij langzaam aan de smaak wennen. Het is een idee om een start te maken... succes!  :good:

giggles

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2007, 18:30:15 pm »
Er zijn wel een paar topics met deze vraag. Gebruik ook is de zoekfunctie.

Je begint met het verhaal van Corina. Zaadjes met klein beetje ander voer (pellets???)
En dan de verhouding langzaam veranderen.
Op een gegeven moment moet je hem 's ochends geen zaad meer aanbieden. Als hij niks gegeten heeft dan eind van de avond een klein beetje zaadjes.
Als hij niks gaat eten, geef je hem alleen om de 2 dagen een klein beetje zaadjes.
Maak hem ook nieuwsgierig naar het voer, door er zelf van te eten en te vertellen hoe lekker het wel niet is. (alles wat je gaai eet kan jij ook eten... geloof me maar  ;) )

Vaak staat op de doos van de pellets ook nog tips over hoe je je gaai over moet zetten van zaad naar pellets.

En nu me belangrijkste tip:
Heb heel veel geduld met je gaai, wil niet te snel en wees volhoudend.

PS: Hou ze gewicht goed in de gaten.

Heel veel succes  :thumsup:

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2007, 18:41:43 pm »
een gaai verhongerd zich niet vlug dood hoor.
Als ze echt honger krijgen eten ze wel.

Ik zou hem idd wel even appart zetten zodat je zijn etensbak in de gaten kunt houden.
Niet te vlug opgeven een gaai kan makkelijk een dag zonder eten.
Jij maakt je dan erg zorgen terwijl hij stiekem van binnen lacht als hij weer zonnepitten krijgt.

Wees eigenwijzer dan je gaai!

jack

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2007, 22:15:02 pm »
Bedankt voor jullie reacties. Enkele opmerkingen van mij zijn nodig. Ik denk dat een aantal van jullie de ernst van situatie niet inzien. Ik heb hierboven gezegd dat de grijze zich zelf doodhongert. Dit echt zo. Hij was zo zwak dat hij niet meer op de stok kon zitten. Ik had al een afspraak met de da gemaakt. Vlak voordat ik naar de da zou gaan kwam ik opeens op het idee dat het wel eens aan het eten kon liggen.
Wesly: deze gaai kan dagen zonder eten. Hij doet het niet.
Diane: Jouw idee dan het papje had ik al gedaan. Hij doet het niet.Hij kijkt in de voerbak en je ziet hem denken.
Giggles: Ik heb geduld , al een aantal maanden.

De gaai is niet tam, hij komt uit een buitenvlucht.

groeten Jack

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 07, 2007, 22:25:01 pm »
Begin eerst met zijn vertrouwen te winnen.
Ik zou het ook niet helemaa super vinden om van een riante bungalow naar een wchokje te verhuizen...

Wat ik wil zeggen is. Zorg dat je gaai binnen gelukkig wordt, voordat je hem nog verder uit zijn patroon/ritme gaat halen.

Het lijkt me een moeilijk iets. Probeer er alsnog met een DA over te praten, wie weet wat voor verassends deze te melden heeft...

Groeten Jarno

billy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 07, 2007, 22:54:21 pm »
Heel langzaam opbouwen, maar ik zou eerst naar een goede va gaan voor een volledig onderzoek, of is dat al gedaan?, ik hoop van wel omdat hij naast je andere grijsjes heeft gezeten.

Ik heb zelf een grijsje die alleen witte zonnetpitten kreeg en dan nog alleen waneer de baas zin had om een handje in zijn kooi te gooien :angry: die heb ik eerst zaad gegeven en ben na een half jaar op pellets overgegaan.

Groetjes Els

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: maart 07, 2007, 23:37:19 pm »
Dat wordt inderdaad lastig zeg, ik zou dit zeker in overleg gaan regelen met een vogelarts, want alleen op zonnebloempitten leven is geen gezond leven. Je krijgt er echt spijt van als je dit niet gaat proberen om te turnen naar een gezondere voedingspatroon. Onze gaai kwam op 10 jarige leeftijd bij mij en at hoofdzakelijk zonnebloempitten, ik heb er ook hard voor moeten knokken om hem aan de pellets te krijgen maar het lukte door de pellets te weken met appelsap, appelsap kende hij namelijk en hij was daar gek op. Helaas binnen enkele weken werd hij ernstig ziek, meer dood dan levend is hij onderzocht. Hij had een darminfectie die hij al langer moest hebben gehad maar het ergste was dat zijn lever overduidelijk geleden had van de eenzijdige voeding bij de vorige eigenaar! Dit kon Hedwig (vogelarts) opmaken uit de leverwaarde's in het bloed. Hoe het nu is weet ik niet precies maar ik hoop en verwacht dat we er optijd bij zijn geweest. Na dat Kaya was opgeknapt heb ik hem zo snel mogenlijk op bijna 100% pellets (Harrison) gezet, af en toe krijgt hij nog een bakje zaadjes om de 2 dagen ongeveer een kleine portie. In mei ga ik terug voor controle en hoop dat dan duidelijk wordt dat zijn lever genoeg is aangesterkt om nog een redelijk lange tijd bij ons te mogen zijn. Helaas hersteld een lever maar een kleine 15% maximaal, de hoop is dat de lever dus niet te slecht was geworden want dan doet die 15% (als we die al hebben gehaald) niet veel goeds meer voor de toekomst, het zou dan niet voldoende zijn en een groot zorgenkindje blijven. Maar ik heb een goed gevoel tot nog toe, hij is zwaarder dan toen ik hem overnam en lekker vrolijk. Wat ik dus met mijn verhaal wil zeggen is, geef de moed niet op maar probeer het overzetten met een vogelarts te regelen, het is te schadelijk voor zijn ingewanden om alleen op zonnebloempitten verder te leven. Heel veel succes ermee!