Dat wordt inderdaad lastig zeg, ik zou dit zeker in overleg gaan regelen met een vogelarts, want alleen op zonnebloempitten leven is geen gezond leven. Je krijgt er echt spijt van als je dit niet gaat proberen om te turnen naar een gezondere voedingspatroon. Onze gaai kwam op 10 jarige leeftijd bij mij en at hoofdzakelijk zonnebloempitten, ik heb er ook hard voor moeten knokken om hem aan de pellets te krijgen maar het lukte door de pellets te weken met appelsap, appelsap kende hij namelijk en hij was daar gek op. Helaas binnen enkele weken werd hij ernstig ziek, meer dood dan levend is hij onderzocht. Hij had een darminfectie die hij al langer moest hebben gehad maar het ergste was dat zijn lever overduidelijk geleden had van de eenzijdige voeding bij de vorige eigenaar! Dit kon Hedwig (vogelarts) opmaken uit de leverwaarde's in het bloed. Hoe het nu is weet ik niet precies maar ik hoop en verwacht dat we er optijd bij zijn geweest. Na dat Kaya was opgeknapt heb ik hem zo snel mogenlijk op bijna 100% pellets (Harrison) gezet, af en toe krijgt hij nog een bakje zaadjes om de 2 dagen ongeveer een kleine portie. In mei ga ik terug voor controle en hoop dat dan duidelijk wordt dat zijn lever genoeg is aangesterkt om nog een redelijk lange tijd bij ons te mogen zijn. Helaas hersteld een lever maar een kleine 15% maximaal, de hoop is dat de lever dus niet te slecht was geworden want dan doet die 15% (als we die al hebben gehaald) niet veel goeds meer voor de toekomst, het zou dan niet voldoende zijn en een groot zorgenkindje blijven. Maar ik heb een goed gevoel tot nog toe, hij is zwaarder dan toen ik hem overnam en lekker vrolijk. Wat ik dus met mijn verhaal wil zeggen is, geef de moed niet op maar probeer het overzetten met een vogelarts te regelen, het is te schadelijk voor zijn ingewanden om alleen op zonnebloempitten verder te leven. Heel veel succes ermee!