maar als je je zoon van 10 jaar alleen maar friet geeft zie je dat ie dikker wordt en er dus iets mis is. mijn dieren zijn in uitstekende conditie.
Hoe weet je dat jou vogels in uitstekende conditie zijn dan? Bij kromsnavels zie je het niet zo snel als de aderen dicht slippen, door te vet eten, maar het gebeurt wel.
Weet je, ik geloof echt wel dat je altijd tips van anderen kan gebruiken, dat het goed is om er over te lezen enz. maar ik vind het jammer dat ik voor mijn gevoel in andermans ogen (lees: in de ogen van papegaailiefhebbers of wat dan ook) het nooit goed genoeg zal doen.
Niemand zegt hier op het forum hoe jij iets MOET doen. Wel worden er hier tips gegeven over hoe je het zou KUNNEN doen. Ik zit hier nu al ruim een half jaar te forummen, maar ik heb bijna nog niemand iemand zien veroordelen, omdat ze een andere aanpak hebben als de rest. Iedereen heeft het recht om het op zijn eigen manier te doen, maar hier heeft iedereen de de gezondheid van zijn huisdier als hoogste prioriteit. Dus als iemand hier om tips vraagt of een verhaal verteld zullen mensen altijd reageren vanuit het oogpunt van het betreffende huisdier.
Iemand kan wel denken dat hij/zij het heel goed doet en hier trots zijn verhaal vertellen en dan ineens van alle kanten te horen krijgen dat hij/zij het eigenlijk helemaal niet goed heeft gedaan al die tijd. Mensen zullen je echt niet veroordelen, als jij onbewust je gaai schaadt op wat voor manier dan ook. Wel zullen mensen je tips geven over hoe het beter kan.
Als mensen dan gaan reageren van; "Ja, ik weet het allemaal beter dus jullie kunnen me wat," dan denk ik dat je op een forum niks te zoeken hebt.
Ik heb mijn eigen parkiet zelf met de hand opgetrokken zonder er veel over te lezen of raad te vragen, het is perfect gegaan en het is een mooie jongen geworden die kerngezond is. Ik weet dat veel liefhebbers daar een hartverzakking van krijgen en zeggen dat dat niet kan, maar toch deed ik het en kan het dus. En dat is geen geluk maar gewoon omdat ik wist dat ik het kon.
Er zijn meer mensen die zelf hun vogel opvoeden. Hier zijn de meningen idd over verdeelt. Voorstanders van het zelf opvoeden hebben waarschijnlijk nog geen of weinig verhalen gehoord, gelezen, of meegemaakt over hoe vaak het fout kan gaan en hoe erg als dat is voor de eigenaar, als voor de vogel.
Bij jou is het goed gegaan en je zegt dat het geen geluk is. Ik neem aan dat je me dan kan vertellen wat alle gevaren van zelf pap voeren kan zijn. En als je dit weet dan heb je deze informatie toch ergens vandaan gehaald en dus toch (of je het wilt of niet) naar advies van anderen geluisterdt.
Ik wil heel graag een grijsje, ik heb dan het beste met hem voor. Maar ik wordt straal depressief en zeer onzeker als anderen mensen alleen maar gaan verkondigen hoe moeilijk het wel niet is ....ik kies een tussenweg, ik luister naar de goeie tips van mensen, lees erover. Maar luister nog het meest naar de vogel en mezelf...
Dat doet iedereen hier toch

Ik vind je bericht grappig omdat je jezelf tegenspreekt. Aan de ene kant zeg je. Ik heb geen advies nodig, want ik doe het op mijn eigen manier.
ik wordt straal depressief en zeer onzeker als anderen mensen alleen maar gaan verkondigen hoe moeilijk het wel niet is.
ik zou zelf nooit naar een papegaaien cursus gaan omdat ik er niet van houdt als anderen mensen gaan zeggen hoe het moet.
Maar aan de andere kant heb je al je kennis die je tot nu toe al vergaart hebt toch ergens anders opgedaan.
ik luister naar de goeie tips van mensen, lees erover.
Nogmaals. Niemand verteld jou hoe jij iets moet doen. Zowel hier (fora) als op een cursus zullen mensen hun visie geven over hoe jij je (in dit geval) kromsnavel hoort op te voeden.
De meningen van deze mensen zijn vaak gevormt, door onderzoek, ervaring en vallen en opstaan. Dingen die een leek allemaal nog niet heeft.
Het is geen verplichting om hun adviezen op te volgen. Daar kiest een mens altijd zelf voor.
ik luister naar de goeie tips van mensen, lees erover. Maar luister nog het meest naar de vogel en mezelf...
Hiermee sla je de spijker op de kop.
Groeten Jarno