Auteur Topic: Titel veranderd in: Klein dagboekje over de ontwikkeling van mijn 2 aga's  (gelezen 10064 keer)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Titel veranderd in: Advies gevraagd over gedrag... 2 aga's
« Reactie #15 Gepost op: mei 04, 2007, 14:27:19 pm »
Nee hoor zolang ze elkaar lief vinden is het prima toch  ;)

En dat terug willen naar de kooi is heel herkenbaar, ze zijn gek op hun kooi, je zou de kooi even in een andere kamer kunnen zetten, zodat ze deze niet meer zien bijv.

Martijn

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 07, 2007, 19:28:53 pm »
We zijn een week verder... ze worden steeds brutaler en steeds vrijer...
Ook het volume neemt toe   :CENS

Wat ook toe neemt zijn de "ruzie-tjes" tussen de 2... Wat ik me nou afvraag is of dit normaal is... Het gaat er soms best wel even fel aan toe... Snavel tegen snavel... aan de poten pakken... en een flink gepiep. Meestal duurt het maar een paar seconden, de jongste (de gele) verliest negen van de tien keer!

Toch gebeurt dit regelmatig. Vooral bij het gedraai naar het etens bakje... we hebben soms het idee dat de jongste wel heel veel uitdaagt en dat de oudste heel pittig is in zijn reactie!?

Heeft iemand een idee/advies/raad... misschien iets geruststellends  :)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #17 Gepost op: mei 07, 2007, 21:21:54 pm »
In ieder geval je niet inmengen in de ruzie want dan wordt het erger. Je moet het dus volkomen negeren wat vaak heel moeilijk is  ;)

Martijn

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: mei 07, 2007, 21:38:43 pm »
Maar is het voor jonge aga's normaal dat ze soms flink tekeer gaan tegen elkaar? Nu zitten ze weer dicht tegen elkaar aan...

Zou het te maken hebben met "de pikorde"?

Wanneer komt er wat stabiliteit in de kooi? (ze kennen elkaar pas een week!), Wanneer beginnen ze te spelen met spulletjes, zolang ze lekker kunnen slapen dan is het goed... maar met dat ze wakker worden dan zijn nog steeds erg op hun hoede... vooral de groene (jip, de oudste!!)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #19 Gepost op: mei 07, 2007, 22:13:14 pm »
Het is inderdaad pikorde gedrag.
Nu zijn aagjes toch wel wat pikkeriger dan bv de grasparkiet. De aga's van mij zijn nu 1 jaar. Als ik bij hun kooi ga staan eist Pipo alle aandacht op en Kiko wordt weg gepikt. Dat hoort er helaas bij, en mag je je niet inmengen. Hoe hard Pipo ook gaat pikken ik zal altijd allebei aandacht geven.
Het spelen komt vanzelf wel  ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #20 Gepost op: mei 08, 2007, 09:26:28 am »
Ja hoor, heel normaal, ze kunnen niet met en niet zonder elkaar, eigelijk.

De pop is de baas, zij bepaald zo'n beetje alles en mag alles als 1e.  ::) :)
Ruzie zoeken is ook normaal, zolang ze ook af en toe kroelen, is er niks aan de hand.
Als er alleen maar gevochten word, dat gaat het niet helemaal goed.

Martijn

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: mei 08, 2007, 10:24:32 am »
Nou ben benieuwd.... Ze kunnen heel lief zijn voorelkaar... Maarja soms kunnen ze elkaar niet uitstaan (soms zijn het net mensen he  :) )

Tjonge wat kunnen ze bijten als ze zich bedreigd voelen he... jeetje!! Vooral met het uit de kooi pakken dan gaan de rug veren omhoog... en aaanvvvalllluuhhhhhhh!! hahahaha
Maarja gewoon negeren en direct pakken en tot rust laten komen... Eenmaal gepakt dan doet ie niks meer totdat hij weer los is pfffff...  en als hij dan een kwartiertje uit kooi heeft kunnen uitpuffen dan gaat het al een stuk beter.. Dan stapt ie al netjes op de vinger enzo...  Maar bij stress is er niks mee te beginnen hahaha

Wat ik me nog wel afvraag is het volgende... De fokker had het er over dat het 2 mannetjes zijn... mocht één van de twee toch een pop zijn :hart:  dan moesten we de eieren vernietigen... Ik vermoed dat dit met de bloedlijn te maken heeft... ze komen niet uit hetzelfde nest maar misschien zijn ze wel familie. ??? (kan ik nog es navragen!).
Maar straks worden ze groter en geslachtsrijp hoe gaat het dan verder, krijg je zeker weten nestjes/eitjes.. Of kun je ze foppen met kalk eitjes? Heeft iemand hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2007, 10:31:10 am door Martijn »

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #22 Gepost op: mei 08, 2007, 10:43:27 am »
ja zou kunnen dat het broer/zus is. Je kunt de eitjes gewoon vervangen door nepeitjes, die kun je in de meeste dierenwinkels wel kopen.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #23 Gepost op: mei 10, 2007, 01:16:38 am »
Maar hoe weet de kweker zo zeker dat het 2 mannetjes zijn?  ???
Ze zijn toch nog erg jong als ik het goed heb?

Martijn

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: mei 10, 2007, 08:16:31 am »
Nou we hadden 3 aga's meegenomen en naast elkaar op de keuken tafel (bij de fokker/kweker) gezet... Ze zijn allemaal ongeveer even oud... binnen de 8/11 weken, 2 van de drie waren een stuk minder fors. We wisten zelf al wel dat een pop groter en forser is dan een mannetje. Daarnaast kon hij ook voelen aan het bekken, deze is bij een vrouwtje breder dan bij een mannetje...
Maarja je moet maar afwachten of een kweker/fokker  het bij het juiste eind heeft! Hij deed iedergeval zijn best  :)

Maakt me ook niet uit of het een mannetje of vrouwtjes zijn... qua tamheid kreig ik ze er wel onder... (wat nou happen naar de baas   :cry: auchh)
Maar ik zou het sneu vinden als ze het vrouwtje al te vroeg belast word, als je begrijpt wat ik bedoel!

Daarnaast hebben ze een overeenkomende bloedlijn en dat lijkt me ook niet helemaal jofel!

Het gaat steeds beter met ze... ze maken lawaai voor 10  :)
Vooral de jongste (sip, de gele)  kan erg keuvelen in zijn slaap...    ::)

Jip die was nogal boosaardig als je hem benaderde, maar dat word steeds minder!! SUPER!!  :-*

Sip word nu groter en begint zo nu en dan eens een strijd in de kooi te winnen... (let the game begin AGAIN!!!  :CENS )

Wat ik me wel afvraag is ik lig nu een beetje grieperig op de bank te zitten  :seestars: ... maar hoe besmettelijk is griep/verkoudheid voor een aga!? Moet ik in quarantainne  ;)
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2007, 08:20:37 am door Martijn »

Dorian

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: mei 10, 2007, 08:34:30 am »
WHhahahaha, JA, in quarantaine. Onmiddelijk...

Hahah, nee, grapje.

Ik geloof niet dat het besmettelijk is. Ik heb griep gehad met mijn gaaitjes erbij en die leven iig nog...

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #26 Gepost op: mei 10, 2007, 08:57:23 am »
De bekkentest is niet 100% betrouwbaar hè, vooral bij jonge vogels kun je nog al eens de mist in gaan.
Ikzelf heb ook 1 'smalle' popje en 2 'brede' mannetjes  ;)

Nee hoor, het is niet besmettelijk voor je aga's, beterschap!

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #27 Gepost op: mei 10, 2007, 09:15:24 am »
Beterschap!

Martijn

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: mei 10, 2007, 10:36:55 am »

Martijn

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: mei 10, 2007, 17:18:49 pm »
En wat hebben we hier gedaan... :CENS  huhh wij.... niks hoor... hoezo....  :)

Ze hebben zojuist een 2e functie van hun drinkbakje ontdekt!  OEPSSSS.... Ik had gelezen dat jonge aga's nog niet mogen baden ivm. dat ze zo vatbaar zijn!?
Is dat waar of valt het mee.....