Auteur Topic: wat kan ik een jonge grijze als voer geven  (gelezen 1472 keer)

jos

• Gast
wat kan ik een jonge grijze als voer geven
« Gepost op: mei 10, 2007, 09:53:53 am »
zoals jullie weten is coco onze ouwe gaai er niet meer.
maar als alles goed gaat hebben wij eind juni begin juli een jonge grijze roodstaart(congo)
coco at alleen maar een zadenmix(premium van sluis)maar we willen onze jonge grijze ander voer geven.
we lezen hier veel over pellets maar wat is nu beter de pellets of zadenmix :-[
verder hoe oud moet hij zijn om aan de palmnoten te mogen beginnen(hat net voor coco zijn dood een kilo laten komen)deze liggen nu in de vriezer en volgens de verkoper kunnen we ze heel lang bewaren.
en dan het volgende mogen de oude speeltjes van coco gewoon in de kooi blijven hangen of is het verstandiger om ze te vervangen.
dit omdat coco gestorven is aan een luchtweg infectie en ik weer dus niet als dat besmettelijk is.
weer een hoop vragen maar we willen allemaal natuurlijk het beste voor onze gaai.
de kooi en alle stokken zijn wel ontsmet maar het houten speelgoed niet.

jos

Edit Cosch: titel aangepast!
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2007, 10:40:04 am door Cosch »

ede

• Gast
Re: waar kan ik een jonge grijze als voer geven
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2007, 10:11:02 am »
Ik zou persoonlijk ook even het speelgoed ontsmetten. Gewoon voor de zekerheid/frisheid.

Palmnoten mogen ze al snel hebben. Voor grijze roodstaarten is dat een goede aanvulling. Mijn grijsjes lusten het helaas echt niet. soms lukt 1 hapje maar meer ook niet!

Wat betreft de pellets en zaad.. Tja daar zijn de meningen wat over verdeeld. Ik persoonlijk vind Pellets beter voor ze omdat ze zo alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Papegaaien zijn snel geneigd om alleen het lekker eruit te eten (het vette dus) en de rest te laten staan. En dat is niet goed voor ze. En met pellets kan dat niet.. dus alle voedingstsoffen en mineralen enzo zitten in 1 brokje. Maar om een beetje zaadjes als extra erbij te geven kan geen kwaad en is zelfs goed voor ze!

Tja het soort pellet is nog lastiger. Ik denk dat je dat moet uitproberen waar jouw vogel het het beste op zal doen.

Vraag er maar rustig op los.  ;)

Neem je een zelfstandig etende jonkie? Is tie al geboren?
Spannend hoor!

jos

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2007, 10:21:55 am »
cosch.
ze zijn al geboren en twee weken geleden is de laatste geringt.
nu worden ze met de hand gevoerd en als wij hem krijgen dan eet hij zelfstandig.
en spannend is het zeker voor ons betekent het helemaal op nieuw beginnen met opvoeden van de gaai.
maar we zullen blij zijn als hij hier is. :a036:
als alles naar wens verloopt gaan we rond 17 juni kijken naar de vier jonge grijzjes.
en daar kiezen we er een van uit dus spannend.
bij deze kweker hadden we er al een bestelt met de bedoeling een speelmaatje voor coco er bij te pakken.
en omdat de kooi die ik heb toch groot is was de bedoeling deze jonge dan tzt bij coco in de kooi te zetten
blij toe dat ik hem bestelt heb want er is momenteel een ware hype op jonge grijsjes en de prijzen schieten aardig omhoog.
maar ik zal de speeltjes meteen ontsmetten in een grote bak met dettol. :thumsup:

jos

Dorian

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2007, 10:33:49 am »
ik zou de titel even veranderen...
nu is het net of je je jonge grijze als voer wil aanbieden  :)

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2007, 10:39:27 am »
Lig hier helemaal in een deuk. cheesy2
ik zal de titel even aanpassen!

jos

• Gast
Re: wat kan ik een jonge grijze als voer geven
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2007, 11:40:20 am »
dat was niet mijn bedoeling :-[ maar ik zie dat de titel al is aangepast :
zal nooit mijn grijzje als voer aanbeiden.

jos

Dorian

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2007, 11:52:20 am »
Het was wel heel grappig die 'verschrijving'  :)

Nou, ik zal ook even vertellen wat wij wat betreft voer allemaal doen en hebben gedaan, want ook wij kregen Pinkey (rose kaketoe) als kuikentje.
Zij kreeg al scenic pellets aangeboden bij haar kweker, dus dat was niet zo'n probleem eigenlijk.
Daarnaast voerden we nog wat zaadjes bij in de avond, als ze goed gegeten had van de pellets. Elke dag boden en bieden we fruit aan, maar dat at ze niet en eet ze nog steeds erg slecht.

We hadden toen van scenic de gewone, rode en bruine.

We hebben ook nog de ecobird geprobeerd, maar die staat hier nog steeds. Ze eet het gewoon echt niet.
We zijn na een tijdje overgestapt op de paradise van scenic. Dat zijn wat kleinere bolletjes en die at ze wat makkelijker.

Ook hebben we de Harrisons gegeven, maar ook die eet ze niet.

Toen ze ziek was moest ze van Bastiaansen (onze VA) de weaning van Scenis eten, ik weet alleen niet meer waarom.
Nu eet ze die nog steeds, omdat ze die zelfs verkiest boven haar zaadjes.

Inmiddels krijgen ze 4 dagen per week pellets en 3 dagen per week zaadjes met een paar pellets.
Zowel Mick, onze grijze, als Pink, eten beiden eerst de pellets.

Mick eet trouwens Harrisons. Stapte daar echt makkelijk op over.
Hij heeft 10 jaar alleen zaadjes gehad en at van de ene op de andere dag de Harrissons.

Ze krijgen bijna iedere dag een (stukje) noot, iedere dag bieden we fruit en groente aan en in het weekend krijgen ze een pastamix.
Pink is dol op amandel en krijgt dus maar een klein stukje per dag (zonder schilletje).
Mick is helemaal weg van walnoot en krijgt nu 1 keer in de 2 dagen een hele, lekker slopen.
Palmnoten eten ze beiden niet, maar ik heb het ook niet heel lang geprobeerd.

Dit is trouwens een invulling van hoe je kunt voeren. Iedereen doet het anders natuurlijk.

chantal

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2007, 12:11:08 pm »
Inderdaad doet iedereen het anders. Wij hebben Chico na de pap gelijk op de pellets van ecobird gezet. Toen hij die eenmaal goed at zijn we daar een schepje zadenmix door gaan doen met een theelepeltje eivoer. En dat krijgt hij nu nog dagelijks. Wij mengen alles dus gewoon door elkaar en wij geven het meeste pellets.

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2007, 12:15:40 pm »
krijgt Chico dagelijks eivoer??
da's wel erg veel hoor...

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2007, 12:21:42 pm »
Kaya heeft een tijdje nutribird pellets gegeten, maar toen hij ziek werd en ook daarna weigerde hij die pellets. Ik ben toen overgestapt op Harrison en die eet hij heel erg goed!
30 brokjes per dag en als ze op zijn krijgt hij 3 kleine schepjes zaadjes. Verder krijgt hij iedere dag  wat groente (olvarit  ::) ) en fruit (echt fruit  :) ). En een dessert lepel biograde.

jos

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2007, 14:16:09 pm »
biogarde?
wat een verwende vogel ;D
nou ik weet zeker dat ik dus pellets geef met zaadjes.
welke pellets dat zal wel uitzoeken worden.
maar wat voor een variatie krijgen jullie gaaien te eten.
toen ik coco kreeg zat deze alleen op witte zonnepitten want hij knoeide zo met het voer dus daarom alleen witte zonnepitten.
de zak meteen weggegooit en degelijk voer bij de dierenwinkel gehaald.
maar pellets heeft hij nooit aangekeken.

jos

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2007, 15:11:13 pm »
Biogarde was een aanrader volgens Hedwig (vogelarts)  ;)