Auteur Topic: Spiegel ja of nee ?  (gelezen 1624 keer)

Offline coc040

• Net geringd
  • Geslacht: Vrouw
  • Dieren heb je niet even, maar voor heel je leven !
    • parfum en cosmetica en nagelstyliste verkoop
Spiegel ja of nee ?
« Gepost op: juni 22, 2007, 11:51:39 am »
Zoals jullie weten krijgen we binnenkort onze jonge roodstaart... en zijn we bezig de kooi aan het inrichten.
Nu willen we een spiegel erin hangen net als bij coco....maar nu las ik het volgende...

Papegaaien zijn vogels die in het wild nooit alleen leven. Het liefst zijn ze de hele dag samen met hun partner. Als je in de kooi een spiegel ophangt, dan ziet je vogel in de spiegel zijn eigen spiegelbeeld. Hij weet alleen niet dat hij/zij dit zelf is: Je vogel denkt dat er een andere vogel naast hem/haar zit die de hele dag aan het na-apen is. In het begin vinden vogels dit vaak wel een plezierige afleiding, maar uiteindelijk geven spiegels vaak aanleiding tot ongewenst of schadelijk gedrag. De vogels kunnen boos worden op "de andere" papegaai of verliefd worden. Omdat de "andere vogel" niet op een natuurlijke wijze reageert ontstaat er altijd een gefrustreerde stress situatie. Er zijn vogels die hierdoor gaan plukken, of die de heel vaak tegen de spiegel aan gaan overgeven ("de andere vogel voeren").

Je kan het beste dus geen spiegel ophangen. Het beste is om je vogel zelf zoveel mogelijk aandacht te geven en ook in de kooi andere voorwerpen en speeltjes op te hangen als afleiding.

Wat is hier van waar en kan ik er nu wel of geen in hangen voor onze jonge roodstaart?

Groetjes jos & Gerrie.

ede

• Gast
Re: Spiegel ja of nee ?
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2007, 12:06:38 pm »
Ik zelf ben niet zo voor een spiegel.
Ik persoonlijk vind dat er genoeg andere leuke speeltjes zijn, waarmee je niet het risico loopt dat er gedragsproblemen ontstaan. Ik weet niet in hoeverre dat echt waar is hoor, maar ik vind het niet waard om risico te lopen.

Ik vind wel dat elke papegaai een bel moet hebben!  ;D  ;D

jos

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2007, 12:54:24 pm »
nou cosch dan word het geen spiegel.
zo simpel is dat een bel hebben we voor hem/haar en vandaag moeten de overige speeltjes binnen komen.

jos

Sanco

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2007, 13:47:54 pm »
Ik ben het ook met corina eens. ik sta in de badkamer wel eens met tony voor de spiegel en dan reageert ie al zo vreemd. helemaal dansen en z'n spiegelbeeld uitdagen.  ::) ik loop dan altijd maar weer gauw weg..

charon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2007, 14:37:33 pm »
ik zou het niet doen
het is maar een vreemd ding met een maatje die niets zegt en doet

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2007, 17:38:10 pm »
Het schijnt neit goed te zijn, waarom precies weet ik niet. Het levert alleen maar frustratie op volgens mij! ;)

giggles

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2007, 12:20:25 pm »
Het schijnt neit goed te zijn, waarom precies weet ik niet. Het levert alleen maar frustratie op volgens mij! ;)

Ik meende ook dat het met frustratie te maken had ja.
Ze gaan een partner zien in hun spiegelbeeld en van hun spiegelbeeld krijgen ze nooit de gewenste reactie waar ze op hopen.
Ik meende dat het zoiets was.
Dus bij ons ook geen spiegel in de kooi.

Als je straks je grijsje hebt, moet je hem maar een keer voor een spiegel houden. Dan zal je zien dat hij/zij er heel apart op reageert. (de meeste vogels wel in ieder geval)

Groeten Jarno

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2007, 17:50:16 pm »
Ja dat van die frustratie heb ik ook gelezen. En daarnaast heb ik ook nog gelezen dat het tam maken/houden moeilijker gaat worden, omdat de frustratie voor die spiegel veel aandacht en energie opeist.
Ik weet niet of dat ook allemaal zo is, maar er zijn zoveel speeltjes, dat ik voor dat ene speeltje maar geen risico ga lopen. ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2007, 23:53:12 pm »
hier kijken ze er niet naar om
en in de badkamer ,de grote spiegel,tjah ,dan kijkt ie zo van " wasdanou"  ;D

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: juli 09, 2007, 01:16:52 am »
Orrie heeft al sinds ik me kan herinneren een spiegeltje in zijn kooi hangen.

Naar mijn weten heeft het bij Orrie nooit geleid tot gedragsproblemen.  ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: juli 09, 2007, 11:11:17 am »
Maar dat spiegeltje is geen echt spiegeltje, het is een vrij matte spiegeling (metaal), dus dat is wel een verschil met een echte speigel. Orrie kijkt er hier helemaal niet naar om ook hoor! ;)

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2007, 11:43:34 am »
Orrie heeft al sinds ik me kan herinneren een spiegeltje in zijn kooi hangen.

Naar mijn weten heeft het bij Orrie nooit geleid tot gedragsproblemen.  ???

Idem bij Lorre , hij had alleen een spiegel en een bel in zn kooi toendertijd , maar sinds hij bij Diesel in het speelparadijs zit , heeft ie naar allebei niet meer omgekeken , terwijl ik ze er nog wel in heb hangen voor hem .....

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2007, 22:59:35 pm »
Volgens mij is het ook niet zo DAT het gebeurt als je een spiegel in de kooi hebt, maar het KAN gebeuren als je een spiegel in de kooi hebt...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: juli 10, 2007, 00:09:44 am »
Denk ik ook! ;)