Auteur Topic: Keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara  (gelezen 10776 keer)

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: Keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara
« Reactie #75 Gepost op: juli 14, 2007, 17:25:16 pm »
Ik zal gelijk ook maar het meyertje beschrijven:

Ik heb een HEEEEEEEL lief meyertje, erg speels, een ontzettende kroelkont :hart:, wat beweeglijker als een jardine, sneller, en tot mijn grote verbazing begint ze te praten. ;D

Met haar ben ik ook erg blij maar is totaal anders van je 4-tal waaruit je wilt kiezen.

Succes ermee, Nel

Oeda

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: juli 15, 2007, 17:31:34 pm »
Ik heb geen van de vier in mijn bezit, maar ken van alle 4 wel een aantal verschillende vogels en heb 3 van de 4 soorten te logeren gehad, dus er wel wat ervaring mee.
Ik zal je mijn mening geven, dat zijn ds geen vaststaande feiten, maar conclusies gebaseerd op mijn ervaringen. Bedenk ook dat als je 10 mensen hoort vertellen dat soort X geweldig kan praten er toch een kans is dat jij er eentje tegen komt die dat niet doet! (ik heb zo'n amazone, maakt alleen amazonegeluiden, ondanks 16 jaar pogingen om de meest simpele fluitjes te leren)
Onder stress versta ik alles wat maakt dat een vogel zich niet optimaal voelt; dat kan alleen zijn betekenen, maar ook verandering in huis; lichamelijk ongemak; drukte etc.

Blauw-gele ara:
Leuke vogels, superslim gek op kunstjes leren, klauteren en slopen; niet al te beste praters, maar wel bereid het te proberen. Erg aanhankelijk, willen graag de aandacht van de baas. Zeker in de pubertijd geen makkelijke vogels, consequent kunnen zijn is echt een vereiste. Verder moet je een groot huis hebben (24 uur per dag in een kooi houden is niet tof, zulke grote kooien hebben ze gewoon niet) en bereid zijn te leven met kasten en deurposten waar gegarrandeerd in een onbewaakt ogenblik een stuk uit gehapt wordt. Ze kúnnen heel veel herrie maken, maar met een goede opvoeding hoeft dat geen probleem te zijn.

Edelpapegaaien:
De pop is eigenlijk geen optie, hoewel ze wel mooier zijn dan de mannen (in mijn ogen) Gaat goed totdat ze broeds worden en dan gaan ze gillen, bijten of partnergedrag naar de eigenaar vertonen waardoor ze andere mensen aan gaan vallen. Ik ken 4 mensen die het geprobeerd hebben en 1 daarvan heeft de pop uiteindelijk samen met een man in een volliere gezet, de rest heeft ze naar kwekers/opvang gedaan.
De man is een stuk zachtaardiger, zijn leuke bewegelijke vogels die ook graag over de grond lopen te spelen. Je kan een edel veel leren, zowel "kunstjes" als praten zijn ze goed in.

Rosé kaketoe:
Vriendelijke vogels, van alle kaketoe'sd e meest geschikte soort om in de huiskamer te houden volgens mij. Zijn niet snel gestrest, goede imitators en leergierig. Nadeel vind ik het stof wat ze veroorzaken. Ze zijn vrij druk en hebben een schelle roep. (die overigens in het niet valt naast een ara of een edelpop)

Grijzeroodstaart:
Gevoelige erg inteligente vogels; makkelijk in de omgang, waanzinnige imitators zowel van geluiden als stemmen. Erg aanhankelijk en makkelijk met andere vogels (zowel eigen soort als andere) samen te houden. Kunnen zich heel erg goed op mensen richten, wat gelijk ook weer stress kan veroorzaken. Nadeel vind ik dat ze behoorlijk stressgevoelig zijn en dan kunnen gaan plukken.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #77 Gepost op: juli 15, 2007, 18:06:15 pm »
beetje raar dat je de pop geen optie vind met de juist opvoeding kom je een heel eind

giggles

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: juli 15, 2007, 18:10:42 pm »
Op de manier waarop gaaitje zich inleest en leert zou het op zich best een optie kunnen zijn inderdaad.

Maar goed het is de mening van 1 persoon Wesly...
Iedereen mag zijn mening geven  ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #79 Gepost op: juli 15, 2007, 18:28:44 pm »
het karakter van je vogel ligt niet alleen aan het soort maar ook aan de opvoeding die hij mee krijgt.

Net een kind dat kakrakter word ook gevormd door de opvoeding en niet alleen door de gene.

Het kakrakter moet alleen bij je passen dat vind ik belangrijk een pop is lekker iegenwijs heeft een eigenwilletje en moet strenge regels hebben.
Net als ik dus daarom heb ik caro gekozen en om de kleuren.

Oeda

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: juli 15, 2007, 18:31:26 pm »
beetje raar dat je de pop geen optie vind met de juist opvoeding kom je een heel eind

Daarom heb ik er ook heel duidelijk boven gezet dat het mijn mening is op basis van mijn ervaring en die van mijn directe omgeving. Ik kan alleen een mening geven over vogels die ik persoonlijk ken en waarvan ik de eigenaren goed ken. Natuurlijk staat heel internet vol met verschillende ervaringen, maar zolang ik die mensen niet persoonlijk ken weet ik niet in hoeverre ze hun verhalen mooier of juist minder mooi zullen maken en kan ik al helemaal geen mening of advies daarop baseren.
Mijn stukje over edelpoppen is dus gebaseerd op vier poppen die ik persoonlijk ken waarmee ik het niet echt goed heb zien gaan. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat deze alle 4 een jaar of ouder waren toen ze in huis kwamen bij de mensen waar ik ze heb leren kennen en de problemen begonnen (waren) toen ze een jaar of 2,5 / 3 werden. Naar aanleiding van een van de vier heb ik het uitgebreid over gehad met iemand die al lang veel in opvang en kweek met papegaaien doet en die bevestigde mijn vermoeden dat een edelpop niet ideaal is als huiskamervogel, zeker geen aanrader voor iemand die aan een vogel wil beginnen en verder geen ervaring heeft. (dat is tenminste wat ik opmaak uit de post van de vragensteller)

Maar uit pure nieuwsgierigheid (en om mijn mening een beetje te kunnen nuanceren) hoe oud was jouw pop toen je haar kreeg en hoe lang heb je haar? En is het door mij beschreven gedrag jou onbekend?
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2007, 18:41:13 pm door Oeda »

Oeda

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: juli 15, 2007, 18:36:05 pm »
het karakter van je vogel ligt niet alleen aan het soort maar ook aan de opvoeding die hij mee krijgt.

Net een kind dat kakrakter word ook gevormd door de opvoeding en niet alleen door de gene.

Het kakrakter moet alleen bij je passen dat vind ik belangrijk een pop is lekker iegenwijs heeft een eigenwilletje en moet strenge regels hebben.
Net als ik dus daarom heb ik caro gekozen en om de kleuren.

Natuurlijk ligt een groot deel van het gedrag aan de opvoeding; maar de basis eigenschappen zitten er in, aan de eigenaar wat hij/zij er uit haalt.
Ik ken ook een paar heel nare papegaaien, die met een goede opvoeding waarschijnlijk nooit zo waren geworden. Bij een sommige soorten vogels is dat gedrag "vrij makkelijk" om te draaien, bij (en daar komt mijn persoonlijke ervaring weer om de hoek) edelpoppen valt dat helemaal niet mee, dat zijn enorme vasthouders en doorzetters, als die eenmaal hebben geleerd dat bepaald gedrag iets oplevert dan zullen ze dat ondanks negeren/straffen/afleiden heel lang vasthouden.

gaaitje

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: juli 15, 2007, 19:00:02 pm »
Hoi hoi,
Bedankt tot nu toe voor de reacties allemaal en de ervaringen :thumsup:
Ik denk echter nog steeds dat het een grijze roodstaart gaat worden.
Wat ik tot zover heb gezien en gelezen en ervaren denk ik gewoon dat deze het beste bij me past om te beginnen en dat ik het grijsje ook wat te bieden heb.
En dat plukgedrag,het grijsje zal zeker genoeg aandacht krijgen en zal denk ik ook meer uit de kooi zijn dan in de kooi,ik wil hem in ieder geval niet eenzaam laten voelen,dus dat zal hopelijk wel goed zijn.
Als ik geluk heb kan ik dan ook een leuk gesprek met hem voeren en anders heb ik gewoon een rustig grijsje ;)
De andere soorten vind ik nog steeds ook allemaal heel leuk,maar na de voor- en nadelen te hebben doorgenomen denk ik echt dat het een grijsje wordt.
En qua probleemvogels,ik denk dat je daar net geluk mee moet hebben als je er een van iemand overneemt.
Want velen zijn toch probleemvogels[aangeleerd gedrag,misschien zelfs getraumatiseerd als ze naar een ander gezin moeten] zover ik zie.
Als ik op Marktplaats kijk naar hoeveel vogels daar aangeboden worden..zelfs geplukte vogels ik heb daar laatst namelijk een geplukte kaketoe op zien staan. :o
De edel vind ik even goed ook heel leuk,ook door zn kleuren,zowel de pop als de man vind ik heel mooi.
En ik vind de oogjes van de edel heel leuk :)
Alleen heb ik nog steeds wat onduidelijkheid over het praatgedrag van de edel.
De een zegt dat hij heel erg goed kan praten en de ander zegt dat een edel geen goede prater is.
Nu weet ik dat niet elke vogel gaat praten,maar ik ben toch wel benieuwd of edels over het algemeen goede praters zijn.
Ik spaar voorlopig zowieso nog even door,zodat ik daar dadelijk in ieder geval goed voorbereid mee ben ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #83 Gepost op: juli 15, 2007, 19:12:21 pm »
edles staan kwa praten op 2 De grijze op 1

Je mag wel een uurtje hier komen zitten als caro haar praat uurtje heeft.
Ze kan minuten achter elkaar praten en alles komt er zuiver uit.

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #84 Gepost op: juli 15, 2007, 21:32:55 pm »
Een edel kan goed praten als je de juiste treft.
Kijk hier maar eens http://www.youtube.com/watch?v=RMx10BUgzEM

Veel plezier.........duidelijk antwoord??

Rob

Dorian

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: juli 16, 2007, 11:16:14 am »
Nog even over de stress van een grijze: daarin zit heeeeeeeel veel verschil.

Onze grijze is echt niet snel gestressed. Moet wel wat langer wennen aan iets nieuws ( 5 minuten in plaats van 5 seconden).
Is daarentegen helemaal niet snel onder de indruk van veranderingen.
Dat kan allemaal makkelijk.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #86 Gepost op: juli 16, 2007, 11:22:45 am »
Ik denk dat de stress van de grijze afhangt met hoe hij is grootgebracht. Pika is hier ook idd alles gewend loop zelfs met haar door een kralen gordijn. Ballonnen geen probleem (de kinderen houden geregeld een ballonnengevecht) Nieuwe wilgetak in de kooi met blad en al terwijl ze erin zit. Nieuw speelgoed/eten (behalve nog de pellets  ;) ) alles prima (behalve het kleine rieten mandje  :) als ze ergens niet bij mag zet ik die er neer  :P)

gr jeannette

ede

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: juli 16, 2007, 11:27:36 am »
Helemaal mee eens.

Wat grappig van dat mandje!  :) Wel heel handig!  :CENS ( :CENS denk nu: waar kan ik Kaya bang voor maken dat hij niet meer van de kooi af komt  :CENS cheesy2)

Dorian

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: juli 16, 2007, 12:33:45 pm »
Toch schijnt Mick bij zijn vorige eigenaren best wel een stresskip te zijn geweest.

Hij is inmiddels 10, heeft 3 huisjes gehad en woont nu sinds half februari pas bij ons.
Het hangt ook af van karakter en eigen houding blijkbaar.
En ook dat klopt maar deels, want Pinkey is wel een stresskipje en puck dan weer helemaal niet...

gaaitje

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: juli 16, 2007, 19:36:27 pm »
Een edel kan goed praten als je de juiste treft.
Kijk hier maar eens http://www.youtube.com/watch?v=RMx10BUgzEM

Veel plezier.........duidelijk antwoord??

Rob

Hahaha,bedankt voor de link heel leuk ;D
Maar dit is volgens mij ook echt een uitzondering hoor,dat zie je niet vaak geloof ik.
Er staan trouwens nog meer filmpjes ook van Riley.
Ik vind dit ook een leuk fimpje trouwens,ga naar youtube en zet als trefwoorden; ruby the talking parrot[with subtitiles]
Ja, ik doe het op deze manier,want ik heb geen idee hoe ik die link kan vinden dus dan maar zo :hot:
Filmpje gaat trouwens over een grijze roodstaart :thumsup: