Auteur Topic: Keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara  (gelezen 10662 keer)

gaaitje

• Gast
Keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara
« Gepost op: juni 30, 2007, 20:30:48 pm »
Hallo iedereen,
eventjes voorstellen,ik ben dus gaaitje,in bezit van twee leuke lieve buldogjes en nu op zoek naar een vogel voor erbij.
Ik heb al een aantal topics gelezen op dit forum en me sinds vandaag ook maar aangemeld,misschien dat ik hier nog wat handige tips en adviezen kan krijgen. ::)
Zoals ik al zei ben ik dus al enige tijd aan het overwegen om een vogel te nemen en heb ook al de nodige dingen uitgezocht zodat ik natuurlijk ook een beetje weet waar ik aan begin.
Alleen ik heb 4 vogels in gedachte en het is voor mij nog heel moeilijk om een keuze te maken en om te kijken welke heb beste bij me past.
Ik vind namelijk een edelpapegaai,een grijze roodstaart congo,een rose en een blauw/geel ara heel leuk.
Ik heb tijd genoeg voor de vogel en ik wil graag een waar ik een goede band mee op kan bouwen,die ik los door het huis kan laten lopen een vogel die aanhankelijk kan zijn en als die speelt en praat zou ook heel leuk zijn[al weet ik dat ze dat niet allemaal doen]
In ieder geval een lieve leuke levensgezel voor erbij.
In de eerste instantie dacht ik dat de ara en kaketoe misschien niet zo geschikt zouden zijn,maar ik had vandaag gebeld met dieca en die zei dat nadat ik de leefsituatie enzo een beetje uitgelegd had dat een blauw gele ara een hele leuke vogel voor me zou zijn.
De keuze is ontzettend moeilijk moet ik zeggen,edel,grijsjes en roseetjes vind ik ook heel leuk,maar misschien dat iemand hier nog handige tips heeft ::)
Dat was het wel zo'n beetje,
groetjes gaaitje

Edit Cosch: topic titel veranderd en verplaats naar forum ivm gegeven informatie
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2007, 22:44:45 pm door Cosch »

ede

• Gast
Re: Hoi hoi,even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2007, 20:34:40 pm »
Moeilijk hoor. Ben benieuwd wat de keuze uiteindelijk word!

In ieder geval welkom op Parkieten-land!  :thumsup:

Gr Corina

gaaitje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 30, 2007, 20:49:12 pm »
Hoi Corina,
Dank je wel hoor ::)
Ja,ik ben ook heel benieuwd wat de keuze gaat worden,ik vind het echt moeilijk.
Uiteindelijk moet het toch ook een vogel zijn die bij me past,want ik kan een vogel wel leuk vinden maar ik moet hem natuurlijk ook alles kunnen geven wat hij nodig heeft.
Ik had eerst mijn keuze bijna gemaakt,toen ging het tussen een edel en een grijsje,[ook omdat deze veel kunnen praten,hoeft niet maar kan wel]maar nu twijfel ik nogal ook omdat diegene wat ik bij Dieca aan de telefoon had zei dat een ara liever kon zijn en meer van knuffelen hield dan een grijsje en een edel.En dat een ara ook veel kon praten.
Maar ik ga de komende tijd nog meer info lezen,kijken of ik ergens nog boeken vandaan kan halen en misschien een bezoekje brengen aan het NOP.
Maar de keuze is erg moeilijk hoor,ben zelf nog heel benieuwd wat het gaat worden :)

Sanco

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 30, 2007, 20:50:40 pm »
ik zou zeggen, lees eerst het boek van bonny talsma: "GEK van mijn vogel" eerst. is best verhelderend en heel duidelijk over de verschillende soorten gaaitjes. zal je zeker wel helpen! Succes! Groetjes Colette

gaaitje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2007, 21:00:42 pm »
Hoi Sanco,
Bedankt voor de tip :-*
Ik heb zo wel al het een en ander over de verschillende soorten gelezen,maar sommige dingen wat ik tegenkom op internet spreken elkaar dan weer erg tegen.
Dus dat is nog even uitzoeken en dan kijken welke van de 4 het beste bij me zou passen.
En eens kijken voor dat boek,staat daar echt alles heel uitgebreid in en is dat ook een beetje betrouwbare info?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2007, 21:10:10 pm »
 :welcomewave:

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2007, 21:12:09 pm »
De meeste grijsjes zijn niet echt knuffelerig. Dat klopt wel. Vaak word idd de Ara omschreven als meer knuffels en meer stoeien enzo. Het nadeel van Ara's is dat je ook veel ruimte kwijt ben. En ze hebben dingen snel gesloopt dus je moet constant nieuwe dingen aanleveren. Om het maar es zo plastisch te zeggen.

Grijsjes zijn de beste praters. Ik geloof niet dat veel Ara's daar in de buurt komen. Er zullen er vast een aantal zijn. Maar over het algemeen kunnen grijsjes beter praten dan Ara's.

Ik heb zelf geen ervaring met de Edel. Maar zoals ik wel es begrijp hebben die van alles een beetje!  :) Beetje meer knuffelen dan bijv een grijsje. Beetje praten, lekker levendig. Ook echt een maatje.

En rosetjes zijn ook heel speels en ook hele leuke huisgenootjes, maar zullen niet zo veel praten (bij mijn weten).

Pfff nu ik zo maar van me af babbel begrijp ik hoe moeilijk je keuze moet zijn!  :hot:  :hot:

gaaitje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2007, 21:32:21 pm »
Antonio,dank je wel :-*
Ik had toevallig net even je dagboek gelezen over de ara,jullie zijn dus nu zelfs al beroemd in de krant zag ik haha.
Mooi verhaal trouwens,vooral na de narigheid wat je had meegemaakt :cry:

Ja Corina,inderdaad een heeel moeilijke keuze,ik vind ze allemaal wel wat hebben :)
Qua ruimte heb ik al naar gekeken,dat is niet zo'n probleem,ik was namelijk aan het denken om beneden een grote voliere/villa te zetten en hem veel los te laten lopen en als ik vaker boven ben kan ik soms nogal eens lang op de pc bezig zijn.
Dus dan op die kamer zo'n grote stok,zodat hij daar ook op kan zitten als hij wil.
Want wat ik tot nu toe heb gelezen,kan ik als ik een van de vier neem het beste een mannetje nemen,die trekken het meest naar vrouwen?

Maar je hebt gelijk hoor,echt een moeilijke keuze,maar maakt niks uit,ik heb de tijd,beter dat ik de tijd neem en de juiste keuze maak dan te overhaast ::)

TWEETY

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2007, 23:54:42 pm »
welkom op plf  :-*

ik vind het fantastisch dat je tijd neemt en veel info zoekt voor je een gaai in huis neemt  :thumsup:
ik persoonlijk ben gek van grijsjes maar met mijn tweety ligt dat voor de hand  :) ben gewoon verliefd op mijn gaai  :hart:
ik wens je veel succes met je keuze en ben heel benieuwd

gr sandra, grijsje tweety en valkjes chevy en harley

ede

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2007, 23:58:19 pm »
Ja ik ben ook verliefd op grijsjes. Blijkbaar hebben die ook wat.. terwijl ze niet zo knuffelig zijn!  :CENS  :CENS

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2007, 09:08:22 am »
Welkom hier en succes met het maken van een moeilijke keuze!!  :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: juli 01, 2007, 09:42:45 am »
Ik heb hier een grijsje dat geen genoeg van knuffelen krijgt hoor! ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 01, 2007, 10:38:00 am »
Hey Gaaitje,

Wat ontzettend leuk dat je je hebt aangemeld. Welkom  :-* :-* :-*
Ik zie dat je Antonia al gevonden hebt... Hihi.

Ik wens je veel succes met je zoektocht.
En ik kan je verzekeren: zo'n zoektocht voorafgaande aan de uiteindelijke beslissing... dat maakt het krijgen van je gaaitje uiteindelijk echt super.

Hihi, nog steeds heb ik de neiging te zeggen: ga voor een roseetje  :)

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=25393.0 = dagboek van Giggles, zij hebben een Harlekijn Ara, een edel, een grijsje en een roseetje... Ook leuk om eens te bekijken...
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2007, 10:41:09 am door Dorian »

ede

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2007, 10:41:50 am »
Hihi, nog steeds heb ik de neiging te zeggen: ga voor een roseetje  :)

hahaha lig echt in een deuk.
Eerst al een promotie tour voor de grijsjes. Nu voor een rose. Antonia vast voor de Ara.
Straks gaat Janina de Agatjes nog aanbevelen en dan weet Gaaitje het helemaal niet meer! cheesy2
Leuk.

;D

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 01, 2007, 10:47:03 am »
Nja, ik denk, hoewel ik alleen maar ervaring heb met Mickey en die is gewoon raar, dat als je zoekt wat Gaaitje zoekt in een vogel, een grijze niet de beste optie is.

Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat een grijze niet leuk is, want ik vind ze echt geweldig leuk.
Maar ze zijn heel anders dan een rose of een ara.
Als je maar 1 vogel wil, dan uhm.. zou ik in Gaaitjes geval niet kiezen voor een grijze.

Zeker ook nog omdat Gaaitje als heel erg veel in aan het lezen is.
Over opvoeding enzo is al veel bekend.