Hee Dorian,
Ja,ik zal zeker nog eens op gaaitjestocht moeten gaan,voor meer info te verzamelen

Inmiddels ben ik ook al op jacht naar een aantal boeken over gaaitjes en kaketoes voor nog meer info,dus ik ben voorlopig wel weer even bezig

Giggles,dank je wel voor je welkom en je uitgebreide info,echt super

Als ik je verhaal zo lees is bij juist het eerste wat in me opkomt een grijsje en/of een rose.
Dit met name ook omdat de andere twee lang kunnen krijsen en de hele dag of een heel veel krijsende vogel,dat zie ik niet zo zitten.
Ik woon zelf namelijk ik een hoekhuis en de buurman langs mij zal het misschien niet zo'n ramp vinden,maar er wonen hier een stel

in de straat die hebben direct overal last van als het gaat om dieren.
Zo had ik pas mijn pup franse buldog en als ze stout was zette ik haar even voor straf acherom buiten in de bench omdat ik wist dat ze dat niet leuk vond.Maar dan ging mevrouw liggen huilen,soms alsof ze vermoord werd zo hard,zo klein en toch zo hard haha.Meestal liet ik haar dan 5 minuutjes in de bench en dan weer eruit.En dat huilen werd uiteindelijk steeds minder.
Nu doet ze het soms nog weleens als ze haar zin niet krijgt maar niet meer zo hard.
En ik moest dat dan wel negeren,want als ik erop reageerde,dacht ze van oh,aandacht,je kent het wel.
En je raadt het al,die mensen waren daar niet blij mee.
Dus laat staan met een enorme krijsende vogel...
En je zegt al dat de edel zomaar kan schreeuwen om niks en dit dan ook nog een tijdje volhoudt[ik weet niet hoe hard hij schreeuwt].
En de ara,is dat meestal 1 schreeuw wat hij dan laat of echt achter elkaar schreeuwen?[1 schreeuw om de tijd valt nog wel mee,maar de hele dag krijsen dat is weer wat anders]
En heb je nou ook dat bijvoorbeeld een van die 4 je 's morgens vroeg wakker schreeuwt,of is dat niet zo?
Sorry voor de vragen hoor,maar ik vind het wel interessant om zoiets te vragen aan iemand wat zelf van deze vogels heeft.
Ik ben nu geneigd om misschien meer naar de rose[wegens het spelen,aanhankelijk en lief] en naar de grijze te trekken.
Alle 4 kan ik ze inderdaad ook nemen ja haha,maar ik denk dat die mensen hier in de buurt dan een beroerte zullen krijgen en mijn hondjes misschien ook wel,ineens 4 vogels erbij

En ikzelf misschien ook wel als beginner

Nee,ik begin er met 1,heeeeel misschien met 2

De grijze is dan de beste prater[als ik geluk heb],kan spelen en is als het goed begrijp alleen niet zo'n kroelkip wat de rose wel is.
Alleen de rose zegt meestal weinig tot niks als ik het goed begrijp.Dat is wel jammer,want als de rose ook nog gezellig kon babbelen maakte het de keuze wat gemakkelijker.
Al is het natuurlijk altijd een verrassing of je vogel gaat praten of niet.
De edel is ook heel leuk vind ik,ik weet niet of er hier nog meer mensen zijn met edels en wat hun ervaring ermee is,of die daar ook zo kunnen schreeuwen?
Tot wat ik nu heb gelezen is elke vogel bij iedereen ook weer anders volgens mij,moeilijk te oordelen.
Zo heb je grijsjes wat niet praten,grijsjes wat wel praten,grijsjes wat meer aanhankelijker zijn dan een ander grijsje en zo heb je dat volgens mij bij elk ras.
En is het trouwens waar dat andere kaketoes,de geelkuif bv en de molukken een stuk rumoeriger zijn dan roseetjes?
En zijn ara's ook echt goede sprekers?
Ik woon trouwens in Limburg,ik weet niet waar jij ergens woont,maar Dorian stelde ook al een papegaaientocht voor,dus dan moet ik ook een eindje reizen,wie weet kom ik dan nog wel bij jou in de buurt.
Trouwens leuke foto's hoor,van je kaketoe en je gaaitjes echt schattig

Nou,tot zover nog maar meer info verzamelen poeh poeh

Groetjes gaaitje