Auteur Topic: Keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara  (gelezen 10660 keer)

ede

• Gast
Re: Hoi hoi,even voorstellen
« Reactie #15 Gepost op: juli 01, 2007, 10:57:19 am »
Helemaal mee eens. Ook al zijn grijsjes geweldig. Als ik het zo lees, denk ik ook als eerste: geen grijsje!

Is moeilijk zeggen wat bij iemand past, die je niet kent. Maar als eerste schoot bij mij te binnen de Edel.  :CENS
Maar ja.. ik denk dat als je een beetje de verschillende verhalen lees van de verschillende vogels... dat het een je meer aan zal spreken dan de ander.

Giggles heeft van bijna alle soorten waar je over denkt ook 1. Dus misschien kan hij hier wat over zeggen?

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Lorre en Diesel
« Reactie #16 Gepost op: juli 01, 2007, 15:29:44 pm »
Allereerst  :welcomewave:

Poeh , moeilijk zo'n keuze ...
Wat je al schreef , ga eens langs het NOP ...
Ikzelf ben gek van grijsjes en een ara gaat hier ook ooit komen ..
De edel heb ik persoonlijk helemaal niks mee , een kaketoe is werelds , maar past in mijn geval niet in mijn situatie..
Ik heb zelf een geelvoorhoofdamazone van tegen de 40 jaar erbij gekregen vorig jaar , ik zou hem voor geen goud meer kwijt willen hoor , ben echt gek op hem, maar ik zou bv nooit een baby amazone willen ..dat trekt me gewoon niet , mn hartje gaat er niet harder door kloppen...

Ik wil ermee zeggen , ga eens "live" wat vogels bekijken , bv bij forummers in de buurt ff een bakkie doen zodat je ze in een thuissituatie ziet ... of dus bij het NOP ofzoiets ... Als je bij 1 van de winkels al die schattige kuikens ziet , is er qua keus ook zowat niet doorheen te komen , dus kijk naar de volwassen versie of die je hartje harder doet kloppen , tenslotte zijn ze langer volwassen dan kuiken  :)

Succes met de keuze !!  :-*

gaaitje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: juli 01, 2007, 16:12:50 pm »
Hoi allemaal,
Allereerst tot nu toe bedankt voor het warme welkom en de adviezen :-*
Dorian,ik heb net het dagboek van Giggles gelezen,echt heel leuk :)
Inderdaad misschien beter eerst eens langs mensen te gaan die verschillende vogels hebben,ik ken hier wel een mevrouw in de buurt die een dierenwinkel heeft en zij heeft haar winkel genoemd naar haar grijsje.
Dat grijsje heb ik ook al ontmoet en ik vond het ook echt een schat.Die sprak ook,als als je zei aaien,boog hij zijn nek als hij er zin in had en dan kon je hem aaien.En als hij geen zin had om geaaid te worden hield hij zn kopje gewoon omhoog,dat was een teken dat hij geen zin had om geaaid te worden.
En hij trok alleen naar vrouwen,door mij liet hij zich wel aaien,maar ik had een vriend meegenomen en door hem liet hij zich echt niet aaien haha.
En in een andere dierenwinkel hier hebben ze twee ara's en een kaketoe in de winkel zitten en dat was ook heel leuk.
Dat was een geelkuifkaketoe en ik stond naar m te kijken en de hele tijd zei die;'lekker he,lekker he',hahaha dat vond ik wel heel leuk.
De ara's daar waren heel rustig,wel knuffelaars,maar spreken deden ze niet,tenminste niet toen ik daar was.
Maar ik moet wel zeggen,ik vind het echt moeilijk hoor :hot: :hot:
Want van binnen kriebelt het al enige tijd,maar ik wil gewoon echt de juiste keuze maken.
En een spraakzame vogel vind ik wel erg leuk en eentje die ook wel van aaien houdt.
Giggles heeft alle 4 de soorten wat ik leuk vindt,dus Giggles als je dit leest,misschien kan jij me een beetje wat vertellen over de vier verschillende,misschien wat voor- en nadelen van de 4?
En edels,zijn die ook erg spraakzaam?Ik heb wel gelezen dat ze in de top 4 staan ::)
En welke soort nou het minst rumoerig is,qua schreeuwen en krijsen enzo.
Qua geslacht ben ik er wel al uit,ik denk dat ik voor een mannetje ga,maar nu nog de vogel.
Ik denk dat ik nog wel even tijd nodig heb,voodat ik eruit ben wat voor een soort dat het gaat worden.
Ondertussen zijn adviezen en tips heeeeel welkom :thumsup:

Dorian

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: juli 01, 2007, 16:17:19 pm »
Hey Gaaitje,

De meeste gaaien trekken wel wat meer naar de 1 dan naar de andere toe. Grijsjes staan erom bekend, maar Pinkey, ons roseetje, doet dat ook.

Grijsjes kunnen het best spreken geloof ik.
Edels zijn ook goede praters en de Amazone komt ook een eindje.

Kwa geluid ligt het eraan wat jij schreeuwen vindt.
Ik weet zeker dat Pinkey harder schreewt dan Mickey.
Maar Mickey kan hoge geluiden immiteren en maakt daarmee een heel erg vervelend geluid.
Ik persoonlijk hoor liever Pinkey losgaan dan dat Mickey zij hoge toontjes oefent.
Daarnaast zul je van de soort die je het meest aanspreekt misschien ook meer kunnen hebben.

Er zijn algemene dingen te zeggen over de katakters van vogels, maar uiteindelijk hebben ze allemaal een eigen uniek karakter.
Onze grijze lijkt namelijk helemaal niet op de drie grijsjes van Tweety en Vivke hier op het forum.

En ik denk dat Pinkey ook heel anders is dan Diva van Giggles.

Waarom wil je voor een mannetje gaan en niet voor een popje?

Verder nogmaals een groot compliment voor je dat je je eerst verdiept.
Ik weet dat dat wel moeilijk is, maar op een gegeven moment komt jullie vogel wel op het pad hoor.

Succes,
Dorian
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2007, 16:22:26 pm door Dorian »

ede

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: juli 01, 2007, 16:17:31 pm »
Van die 4 waar jouw interesse naar uitgaat is het grijsje denk ik de rustigste!
Ik zal Jarno even een pb sturen, dat hij hier es naar gaat kijken en misschien jou kan helpen!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #20 Gepost op: juli 01, 2007, 16:47:38 pm »

Straks gaat Janina de Agatjes nog aanbevelen en dan weet Gaaitje het helemaal niet meer! cheesy2
Leuk.

;D

Hier een promotietour voor de agaatjes  ;D

Ze zijn leuk, lief, knuffelig, knettergek, echte acrobaten, zakformaatje,  clowntjes...met een ongelofelijke grote smo... uh snavel  ;D

Even een grapje tussendoor  :pics:

ede

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: juli 01, 2007, 16:48:56 pm »
cheesy2

gaaitje

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: juli 01, 2007, 17:10:40 pm »
Pfff,het wordt er allemaal niet gemakkelijker op,vooral nu iedereen een soort loopt te promoten haha cheesy2
Ik weet het dus echt nog lang niet volgens mij.
Waarom ik trouwens voor een mannetje wil gaan en niet voor een popje,is omdat ze me hebben verteld dat mannetjes wat gemakkelijker zijn dan de popjes en dat mannetjes ook meer naar de vrouwen trekken ook in het geval van bijvoorbeeld een grijsje.
Ik heb daarnet trouwens contact gehad met een kweker van edels,die had gevraagd of ik hem even wilde bellen.
Nou,een halfuur met die meneer aan de telefoon gehangen,lijkt me trouwens ook een prima kweker,maar hij vertelde me dus dat je beter twee vogels kunt nemen dan 1.Terwijl ik al veel heb gehoord dat dit juist niks uitmaakt.
Ook vertelde hij mij dat een edel ook heel spraakzaam kon zijn en dat ara's over het algemeen heel rumoerig kunnen zijn en ontzettend veel lawaai kunnen maken.
Ook vertelde hij mij dat je als je een koortslip hebt[gelukkig heb ik daar geen last van,afkloppen]je het beste uit de buurt kunt blijven van de vogel[herpes virus].
En hij raadde me als papegaai een edel aan[wellicht omdat hij een kweker is van edels misschien ::)]
Nou ja,ik weet het allemaal niet,als leek komt er zoveel informatie op je af als je je gaat verdiepen en ook zoveel tegenstijdigheid,de een zegt dit de ander zegt dat :hot:
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte,maar believe me,dit gaat volgens mij nog een tijdje duren voordat ik eruit ben heb echt nog niet een voorkeur voor een bepaalde soort.

Dorian

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: juli 01, 2007, 18:06:55 pm »
Hahaha... wat grappig.
Zo bijft er dus maar 1 ding over, kennis gaan maken met nog meer soorten, nog meer lezen en op je gevoel afgaan.

Mannetjes zijn overigens niet bij alle soorten makkelijker dan de popjes.
Bij edels lijkt dat zeer zeker te kloppen.
Bij amazones is het juist andersom.

Onze grijze is een echte stoere kerel. En hij trekt volledig naar mannen.
Dus ook dat is echt niet waar. Mannetjes trekken gewoon naar degene van hun voorkeur toe en dat kan zowel de man zijn als de vrouw.

Beter 2 dan 1 klopt naar mijn mening wel. Wat niet per se inhoudt twee van dezelfde soort.
Een gaai kan zeker ook goed alleen gehouden worden, maar een tweede erbij is voor de aanspraak als er niemand is wel leuker.

giggles

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: juli 01, 2007, 20:52:46 pm »
Dag gaaitje...

allereerst welkom op het forum  :-*
Ik zie dat je je al hebt ingelezen over mijn gezinssituatie  ;D

Ik heb even je hele verhaal gelezen hier en begrijp hoe moeilijk je keuze is.
Ik zeg. Neem ze gewoon alle 4  :P :a036: :) (geintje hoor  ;) )

Ik zal nu even proberen om een zo realistisch beeld proberen neer te zetten van de soorten, zoals ik ze ervaar.

Ten eerste de grijze:
Balou is echt mijn maatje. Ze vindt het heerlijk om bij me te zitten en is echt een hele vrolijke fluiter. Balou is mijn/ons eerste gaaitje.
Algemeen bekend van grijzen is dat ze snel eenkennig kunnen worden. Nu moet ik zeggen dat dat hier niet het geval is. Ze heeft wel voorkeur naar mij toe, maar is voor de rest totaal niet gemeen naar andere mensen of dieren. Wat praten betreft zijn het echt de beste praters in papegaaienland, maar die van ons is uitzondering op de regel, want praten zit er bij mijn monster niet in. Voor rest kan ze heerlijk met je kusjes geven, maar kroelen zit er absoluut niet in. Als je echt een knuffel gaai zoekt dan is de grijze niet echt aan je besteed dus. Voor de rest is het wel een vogel die heel druk kan zijn met spelen en de raarste capriolen daarbij uithaalt. Ik kan met veel plezier naar Balou kijken.

Onze 2e vogel is Tigo de edel:
Wij hebben een mannetje, omdat ons verteld was dat de popjes wat pinniger kunnen zijn dan de mannetjes. Wij vielen in eerste instantie voor de schoonheid van het popje, maar nu we het mannetje hebben vinden we deze eigenlijk net zo mooi. De kleuren zijn zo intens van het verendek en de snavel dat je er uren naar kan kijken.
Ons edeltje is erg druk en zelfstandig. Wij hebben het minste omkijken naar hem ten opzichte van de andere gaaien. Ook de edel is een erg goede prater. De op één na beste in papegaaienland. Maar net als bij de grijzen hebben wij waarschijnlijk weer de uitzondering op de regel, want praten of fluiten doet hij allebei niet, alhoewel ik moet zeggen dat het fluiten heel langzaam begint te komen. Een nadeel van de edel is dat ze zonder reden kunnen gaan schreeuwen. Gewoon rustig zittend op zijn stok begint hij dan te krijzen en houdt dit soms wel hele lange tijd vol. Als je een aparte kamer voor je vogel hebt, dan is dit niet echt een probleem. Er gaan 2 verhalen over de edel de ronde. De ene is dat het een prima huisvogel is en de andere dat het meer een voiliere vogel is.
Wij hebben onze edel ook als huiskamervogel, maar merken toch als deze heel druk is en we hem buiten zetten dat die gelijk weer rustig is. Dus ik neig nu met een beetje ervaring dat een edel in de buitenlucht gelukkiger is als binnen. Hier zijn ze ook alle 4 dagelijks buiten te vinden, dus is het niet echt een probleem. Als je van plan bent veel met je gaai op pad te gaan, dan is de edel wel een aanrader, maar edels zijn ook geen knuffeldieren. Wel zijn het net als de grijsjes echte acrobaten en het zijn ook slopers.

Onze 3e vogel is de rosé:
Diva is onze kroelkip. Onze rosé kan heel goed zelfstandig bezig zijn, maar vindt het oh zo heerlijk om lekker bij jou te komen zitten voor een lekkere kroelbeurt. Ze gaat er dan helemaal voor zitten en het is zo erg dat als je je hand weghaalt en ergens anders weer neerlegt dat ze gelijk naar je hand toeloopt met dr koppie naar beneden van... je weet wel wat ik wil, dus kroelen  :)
Hoewel de rosé een heel lief beessie is en één van de makkelijkste kaketoesoorten is. (minder kans op pluk- en schreeuwgedrag) Is het wel een zorgenkindje. De rosé kaketoe is van alle papegaaiensoorten het meest gevoelig voor het Polyoma virus, dus bij het aanschaffen van een rosé raad ik je zeker aan om ook te testen op Polyoma en niet alleen op PBFD.
Ook Dorian zal bevestigen dat de rosé wel echt een zorgenkindje is. Maar je wel elke dag in een deuk zal laten liggen door zijn rare capriolen.

Onze 4e vogel is de ara:
Lola is via een omweg bij ons terrecht gekomen, maar desalnietemin minder gewenst. Lola is echt een schat en een echte kroelkip.
Onze ara kan totaal niet zelfstandig bezig zijn en vraagt constant aandacht. Wel kan ik heerlijk met Lola stoeien.
Als je besluit een ara te nemen, hou er dan rekening mee dat ze alles verwoesten en de kracht van de snavel onvoorstelbaar is. Ondanks dat Lola mij nog nooit tot bloedens toe heeft gebeten kan ze tijdens het stoeien mij wel onbedoelt erg hard bijten. (niet zo hard als dat ze kan, maar toch wel hard af en toe hoor)
Oh ja, als een ara het op de heupen heeft kan het ook HEEEEEEEEEEL hard schreeuwen.
Ook heb je veel ruimte nodig voor een ara, omdat ze erg bewegelijk zijn.

Als ik je verhaal zo lees dan neig ik te zeggen dat een ara of een rosé meer aan jou besteed zijn als de grijze of de edel.
Ara's kunnen ook wel redelijk praten. Rosé's niet, dus als je ook nog kans op praten zoekt, dan is de ara meer jou vogel als een rosé.

Ze hebben mij altijd verteld. Hoe groter de vogel, hoe liever. Of dat waar is weet ik niet, maar Lola is hier bij ons wel de allerliefste, maar ook het meest tijdrovend in de omgang.

Ik ben erg benieuwd naar je keuze. Ik weet niet waar je woont, maar als je wilt, mag je altijd een keer komen kijken  ;)

Groeten Jarno

gaaitje

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: juli 01, 2007, 21:41:34 pm »
Hee Dorian,
Ja,ik zal zeker nog eens op gaaitjestocht moeten gaan,voor meer info te verzamelen ::)
Inmiddels ben ik ook al op jacht naar een aantal boeken over gaaitjes en kaketoes voor nog meer info,dus ik ben voorlopig wel weer even bezig :)

Giggles,dank je wel voor je welkom en je uitgebreide info,echt super :-*
Als ik je verhaal zo lees is bij juist het eerste wat in me opkomt een grijsje en/of een rose.
Dit met name ook omdat de andere twee lang kunnen krijsen en de hele dag of een heel veel krijsende vogel,dat zie ik niet zo zitten.
Ik woon zelf namelijk ik een hoekhuis en de buurman langs mij zal het misschien niet zo'n ramp vinden,maar er wonen hier een stel  :-X in de straat die hebben direct overal last van als het gaat om dieren.
Zo had ik pas mijn pup franse buldog en als ze stout was zette ik haar even voor straf acherom buiten in de bench omdat ik wist dat ze dat niet leuk vond.Maar dan ging mevrouw liggen huilen,soms alsof ze vermoord werd zo hard,zo klein en toch zo hard haha.Meestal liet ik haar dan 5 minuutjes in de bench en dan weer eruit.En dat huilen werd uiteindelijk steeds minder.
Nu doet ze het soms nog weleens als ze haar zin niet krijgt maar niet meer zo hard.
En ik moest dat dan wel negeren,want als ik erop reageerde,dacht ze van oh,aandacht,je kent het wel.
En je raadt het al,die mensen waren daar niet blij mee.
Dus laat staan met een enorme krijsende vogel...
En je zegt al dat de edel zomaar kan schreeuwen om niks en dit dan ook nog een tijdje volhoudt[ik weet niet hoe hard hij schreeuwt].
En de ara,is dat meestal 1 schreeuw wat hij dan laat of echt achter elkaar schreeuwen?[1 schreeuw om de tijd valt nog wel mee,maar de hele dag krijsen dat is weer wat anders]
En heb je nou ook dat bijvoorbeeld een van die 4 je 's morgens vroeg wakker schreeuwt,of is dat niet zo?
Sorry voor de vragen hoor,maar ik vind het wel interessant om zoiets te vragen aan iemand wat zelf van deze vogels heeft.

Ik ben nu geneigd om misschien meer naar de rose[wegens het spelen,aanhankelijk en lief] en naar de grijze te trekken.
Alle 4 kan ik ze inderdaad ook nemen ja haha,maar ik denk dat die mensen hier in de buurt dan een beroerte zullen krijgen en mijn hondjes misschien ook wel,ineens 4 vogels erbij ;D
En ikzelf misschien ook wel als beginner cheesy2
Nee,ik begin er met 1,heeeeel misschien met 2 ::)
De grijze is dan de beste prater[als ik geluk heb],kan spelen en is als het goed begrijp alleen niet zo'n kroelkip wat de rose wel is.
Alleen de rose zegt meestal weinig tot niks als ik het goed begrijp.Dat is wel jammer,want als de rose ook nog gezellig kon babbelen maakte het de keuze wat gemakkelijker.
Al is het natuurlijk altijd een verrassing of je vogel gaat praten of niet.
De edel is ook heel leuk vind ik,ik weet niet of er hier nog meer mensen zijn met edels en wat hun ervaring ermee is,of die daar ook zo kunnen schreeuwen?
Tot wat ik nu heb gelezen is elke vogel bij iedereen ook weer anders volgens mij,moeilijk te oordelen.
Zo heb je grijsjes wat niet praten,grijsjes wat wel praten,grijsjes wat meer aanhankelijker zijn dan een ander grijsje en zo heb je dat volgens mij bij elk ras.
En is het trouwens waar dat andere kaketoes,de geelkuif bv en de molukken een stuk rumoeriger zijn dan roseetjes?
En zijn ara's ook echt goede sprekers?

Ik woon trouwens in Limburg,ik weet niet waar jij ergens woont,maar Dorian stelde ook al een papegaaientocht voor,dus dan moet ik ook een eindje reizen,wie weet kom ik dan nog wel bij jou in de buurt.
Trouwens leuke foto's hoor,van je kaketoe en je gaaitjes echt schattig :)
Nou,tot zover nog maar meer info verzamelen poeh poeh :hot:

Groetjes gaaitje :-*

ede

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: juli 01, 2007, 21:53:33 pm »
Ik denk dat het een realistisch verhaal is van Jarno(giggles)
Heb je er al over nagedacht vanaf hoe oud je em wil hebben?
Laat je alsjeblieft niet wijsmaken dat een jonkie die je zelf handvoeding moet geven (dus een klein baby vogeltje) tammer word dan een zelfstandig etende jonkie. Als je een zelfstandig etend jonkie koop dan kun je een hoop ellende en verdriet voorkomen.
Er kan zo veel fout gaan. En de voordelen van een kleine baby wegen bij lange na niet op tegen het risico wat je loopt.

Ik denk dat je met de zoekfunctie van het forum op veel informatie kunt komen van de verschillende vogels.

Kijk ook eens in het dagboek van Lejah voor verhalen over de Edel. En de berichten van Antonia en Giggles voor de Ara. Dorian heeft hartstikke leuke verhalen over de Rose. En grijsje verhalen staan er hier heel veel.

gaaitje

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juli 01, 2007, 22:09:36 pm »
Hoi Cosh,
Ik ben ook heel blij met de info van giggles :thumsup:
En ik ga zeker nog eens in wat dagboeken hier rondspioneren haha.
In de eerste instantie maakte het me niet uit of ik een jonge zou nemen of een oudere van iemand anders omdat ik ook graag een gaaitje een tweede kans wou geven.{1 van mijn hondjes komt ook uit het asiel en was ook echt een probleemhond,heeft me een hoop moeite en geld gekost,maar is nu echt een hele lieve bijzondere hond,heel apart :hart:}
Toch is die optie om een ouder gaaitje te nemen me echt afgeraden en na alles wat ik gelezen heb ben ik daar ook wel een beetje huiverig voor.Je kan een gaaitje immers niet vergelijken met een hond.
Dus de beste optie lijkt me een baby gaaitje.
Sommigen geven de voorkeur aan zelf voeren,sommigen geven de voorkeur aan een zelfstandig etend gaaitje.
Ik ga ook voor de laatste optie,hoewel sommigen inderdaad zeggen dat de eerste optie beter is voor de band en dat het helemaal niet zo moeilijk is.
Maar ik heb daar al genoeg over gelezen,ik wil ook echt een zelfstandig etend gaaitje,zelf voeren vind ik in mijn geval echt te riskant,wat er allemaal mis kan gaan,ook met de krop enzo brrrrr,moet er niet aan denken.
Dus om een lang verhaal kort te maken,ik denk dat het een baby gaaitje of kaketoe gaat worden die wel al zelfstandig eet.
Of ik moet een kans krijgen om er een van iemand over te nemen,maar dan moet ik er wel echt een goed gevoel over hebben..

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #28 Gepost op: juli 02, 2007, 06:28:36 am »
Ik zou gaan voor een rose.
Ik blijf er bij dat dit ideale kaketoes zijn voor in de huiskamer.
Ze houden van knuffelen en aandacht maar kunnen daar in tegen zichzelf goed vermaken.
Soms wel uren lang met een stukje touw.

Een edel heb ik gemerkt dat ze veel aandacht en training nodig hebben.
Als je niet op zijn tijd van een flinke schreeuw houd zou ik niet aan een edel beginnen.
Het vrouwtje is meestal dominanter dan het mannetje.

TWEETY

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: juli 02, 2007, 08:13:40 am »
wat moet dat verschrikkelijk moeilijk zijn om te kiezen  ???
ieder heeft zen eigen ervaringen natuurlijk.
het blijkt dat grijsjes van nature niet zo een kroelers zijn maar hier op het forum zitten er toch een paar die dat wel zijn hoor  :hart:
mijn tweety wringt zich soms in alle bochten om gekroelt te worden  :)
en zeg nou zelf, een vogel die zegt i love you, als ik de senseo aanzet roept ze kopje koffieeeeee
ze zit altijd te kletsen en leert ongelooflijk snel bij, ik ben misschien bevooroordeeld hoor  :-[
het is wel fantastisch dat je hier zoveel uitleg krijgt hè
ik wens je veel succes met je keuze en ben reuze benieuwd.
misschien nog even mijn mening ivm handvoederen, ik zou zeker voor een zelfstandige gaaike opteren hoor.
meestal gaat het wel goed met handopfok maar als het mis gaat vergeef je het jezelf nooit.

gr san