Auteur Topic: Keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara  (gelezen 10661 keer)

gaaitje

• Gast
Re: Hoi hoi,even voorstellen
« Reactie #30 Gepost op: juli 02, 2007, 14:36:12 pm »
Hoi Wesly en Tweety,
Bedankt voor jullie reacties :-*
Als ik nou erover nadenk en ik moet heel snel een keuze maken en mag er twee kiezen,gaat het tussen de rose en een grijze.
De edels kunnen behoorlijk wat geluid produceren en zonder reden heb ik al gelezen,precies ook wat Wesly zegt.
En een ara kan dat volgens mij ook.
En het gekke is,toen ik me net ging orienteren op een vogel was mijn eerste keuze de grijze roodstaart.
En een roseetje vind ik gewoon ook echt super vooral als hij zn kuif opzet,zo schattig :hart:En roseetjes schijnen van knuffelen te houden ook een pre.Kunnen deze twee over het algemeen trouwens ook goed samen,een roseetje en een grijze?
Ik heb vandaag een papegaaienboek besteld,hopelijk staat daar nog wat handige info in.
Tot zover in ieder geval nogmaals iedereen bedankt voor de reacties,echt super :-*

giggles

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: juli 02, 2007, 17:26:54 pm »
Onze grijze trekt meer naar de edel toe, maar zo af en toe kunnen de rosé en de grijze ook heerlijk samen kroelen hier.

Wat onze ara betreft. Hij kan wel schreeuwen, maar doet het niet spontaan. Als ze vervelend is en ze moet in de kooi, laat ze duidelijk merken dat ze het er niet mee eens is, door een of een paar flinke brullen te geven. Voor de rest valt het erg mee wat onze ara betreft.

Wat de leeftijd betreft zeg ik ook dat je het beste een gaaitje kan nemen die net zelfstandig is. Dit, omdat ik geen voorstander ben van zelf papvoeren ivm de risico's die daaraan kleven. Verder een "2e hands" papegaai is vaak één met een verleden en mensen doen nooit zonder reden de gaai weg. Dus voor de volgende eigenaar is het vaak een hele kluif om het beestje her op te voeden. Aangezien je begint met vogels raad ik je dit dus ook af.

Onze vogels zitten in een aparte kamer en voor wij naar bed gaan doen wij bij hun een verduisteringsgordijn naar beneden. Dit scheelt een paar uur nachtrust voor ons (en de buren  ;) )

Als ik jou was zou ik de ara niet gelijk afschrijven, want de kans dat een ara gaat praten is groter dan de rosé.
En geloof mij maar; Alle papegaaien schreeuwen hoor  ;D
Hoe vaak ze dat doen, hangt van de opvoeding af, maar het is normaal dat ze af en toe een brul geven. In de natuur doen ze dit ook. Het is een natuurlijk gedrag.

Kijk ook eens op deze site Parrotbunch.com voor heel veel nuttige info.

Groeten Jarno

Dorian

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: juli 02, 2007, 18:07:02 pm »
Haha, ik ga het niet makkelijker maken.

Pinkey begint te praten. Ze zegt duidelijk Hallo en begint nu met Kom op. (ze is nu net een jaar en 2 maanden)
Het is zeker minder dan onze grijze, maar ik geloof meer dan de grijze van Giggles  ;D :)

Een andere rose die ik ken, kan zelfs veel meer zeggen en dus wel praten.
Het klinkt ook heel grappig en hij probeert echt een mannenstem te immiteren.
Nu moet ik eerlijk toevoegen: ik denk dat dat de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.

En in iets anders is Pinkey OOK de uitzondering die de regel bevestigt: ze heeft het te druk om te kroelen sinds ze niet meer ziek is.
Dus een kroelkip is het zeker niet.

Maar inderdaad: Pinkey was ons grote zorgenkindje.
Ik hoop dat dat nu voorbij is, maar er heeft nogal wat gespeeld bij ons meisje.
Ik denk dat dat meer te maken heeft met pech dan standaard.

Hoewel ze gevoeliger zijn voor polyoma, schijnen ze niet vaak ziek te zijn (voglens VA).
Ze zijn alleen gevoeliger voor wormpjes, omdat het scharrelvogels zijn.
Maar daar is een kuurtje voor een ontlasting 2 keer per jaar opsturen naar de VA sluit al veel uit.

(je merkt het: ik promoot de rose  :hart:  :) )

oja, op een ander forum zitten een rose en een edel samen en die waren zo'n dikke maatjes dat de edel de rose had overvoert.
de rose was zo dik geworden dat het echt ongezond was.  :)
en onze grijze en rose zijn echt geen maatjes.
ze dulden elkaar.
ik denk niet dat samen in 1 kooi ooit gaat lukken.

« Laatst bewerkt op: juli 02, 2007, 18:10:47 pm door Dorian »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #33 Gepost op: juli 02, 2007, 18:52:18 pm »
rose's kunnen echt wel praten hoor zelfs onze voliere rose's doen het.
Alleen is het nartuurlijk niet zo duidelijk als een grijze of een edel.
de woordeschat is niet zo groot.

daar in tegen kun je ze veel truukjes leren en dat is net zo leuk als dat ze praten.

helpt het als ik mijn eigen mening geef?

Ik zou gaan voor een rose!

gaaitje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: juli 02, 2007, 19:51:54 pm »
Hihihi,zo heeft iedereen wel zijn eigen voorkeur heb ik al gemerkt :)
Zo zegt Giggles dat ik de ara niet direct af moet schrijven,Dorian promoot het roseetje en na even een vergrootglas erbij gepakt te hebben,zag ik dat Wesly ook de rose promoot{nee hoor grapje Wesly,kon het zo ook lezen :)}
Ik heb nog even op wat sites gekeken waaronder ook de site die Giggles me zei en daarna nog even op de site van NOP,papegaai.org.
Daar heb je een link over papegaaien,dan ga je naar aanschaf en dan naar welke papegaai kiezen.
Het viel me hier op dat de beschrijving van een aantal soorten op enkele punten niet erg overeenkomt met wat velen zeggen.
Er staan ook genoeg dingen bij die wel kloppen,maar bijvoorbeeld bij de ara staat over het algemeen geen bijzondere praters.
Terwijl ik tot nu toe heb gehoord dat de ara wel degelijk een goede prater is.

Maar tot zover gaat het mij nu toch tussen een roseetje en een grijze.
Alleen een roseetje is wel een stuk duurder zag ik al[tussen de 1000 en 1200 euro] en dan zal ik toch nog een poosje moeten sparen.
Want ik heb inmiddels wel wat gespaard,maar dat is ook al voor de kooi ,speeltjes en eventuele DA kosten.
En qua praten,persoonlijk denk ik ook dat je de meeste kans hebt als een vogel gaat praten als je hem van jongs af aan hebt.
Want hetzelfde wat hier ook al eerder gezegd wordt,op diverse sites worden wel kaketoes en gaaitjes aangeboden maar meestal doen die mensen hem niet voor niks weg.
En soms kan dat goed gaan,maar vaker zit je dan denk ik ook met een probleemvogel wat misschien al bepaalde dingen aangeleerd heeft en wat dan weer heel moeilijk is af te leren[tenminste voor mij als beginner]
Dus ik denk dat als het een roseetje wordt dat ik dan toch nog even moet sparen.
Ook als ik voor een grijsje wil gaan,wil ik toch ook nog wat extra's sparen.
Of er moet ineens een geweldig aanbod komen dat ik echt niet af kan slaan.

Ik ben wel al geneigd om nu al een kooi te kopen,ik heb er al op dierenvilla zien staan,hier heb ik al een paar mooie tussen zien staan.
Ik wil wel een lekkere ruime dat de vogel lekker veel plaats heeft op de momenten dat hij in de kooi zit ::)

ede

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: juli 02, 2007, 19:58:42 pm »
Je bent al veel gevorderd  :thumsup:
Van de keuze uit 4 zit je nu op 2!  ;D  ;D

Ik heb geen idee hoe duur baby roses zijn! Alles bij elkaar is het sowieso een smak geld. Kooi + speelgoed enzovoorts.
Maar ja je krijgt er een hoop voor terug!
De kosten voor de 'onderhoud' vallen best wel mee. Een hond is duurder ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 02, 2007, 21:21:58 pm »
en een gaai wordt veel ouder.

als je bij een hobbykweker gaat kijken, weet je zeker dat de prijzen voor een roseetje lager zijn dan in een winkel.
maar inderdaaad het is een dure vogel.

maar lekker wel de leukste  :P :P :P

gaaitje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: juli 02, 2007, 21:39:03 pm »
Ja Cosh,stukje voor stukje en beetje bij beetje kom ik er wel[hoop ik] cheesy2
En hondjes kunnen inderdaad duur zijn.
Zo'n 1,5 jaar geleden,ietsje langer werd mijn Max erg ziek,ik had m toen net een half jaar[hij kwam uit het asiel]
Zn vorige eigenaar had m gedumpt,zo uit de auto en zo had hij van tevoren nog meer meegemaakt met die eigenaar wat ik hier maar niet allemaal zal neerzetten >:D
In ieder geval,op een gegeven moment had ik m dus een half jaar[het is nu trouwens echt een schatje]en was ik tv aan het kijken.
Max verdween op een gegeven moment in de keuken en nadat hij na een poosje niks meer van zich had laten zien of horen[was niks voor hem,want slapen doet hij altijd in de woonkamer langs de bank in de mand]ging ik maar eens kijken.
Ik schrok toen behoorlijk,want Max lag helemaal plat te trillen in een hoekje.
Ik met spoed naar de dichtsbijzijnde DA,het was ook inmiddels al erg laat,zei die tegen mij doodleuk dat hij dacht dat het een hersenbloeding was en dat als de situatie niet binnen 48 uur veranderde ik hem in moest laten slapen.
Maar Max was behalve dat hij niet meer liep heel alert,dus ik voor een second opinion.Deze DA kon ook niet veel doen.
Uiteindelijk het adres van iemand gekregen van een dierenkliniek in Brabant,dus daarheen.
Foto's gemaakt,scheen dat er iets versprongen was in zijn nek en het zag er slecht uit.DA gaf Max 30% overlevingskans en zei dat als ik echt alles gedaan wou hebben wat ik kon,dat ik dan naar de dierenkliniek in Gent moest gaan.
Maar dat ik me dan wel moest voorbereiden,dat als zij hem ook niet konden helpen dat ik dan voor het belang van Max moest kiezen...
Ik moet zeggen het is toen echt een hectische tijd geweest,verschrikkelijk.
Maar goed,ik naar Gent,daar werd hij geopereerd,ben de hele dag daar geweest,want wilde er zijn als Max bijkwam.
Daarna heb ik hem nog even gezien en toen was het afwachten,de operatie was goed gegaan en het was afwachten of hij weer ging lopen of niet.
Na 4 weken in de kliniek en 4 weken revalidatie en hem 4 weken met de hand eten en drinken te hebben gegeven begon hij godzijdank langzaamaan te lopen,precies met Kerst.
Het was echt een hele armoedzaaige kerst,geen kerstdiner helemaal niks met al die rekeningen,maar dat Max ging staan toen maakte alles goed,dat was mijn mooiste kerstcadeautje ooit.
En inmiddels rent en loopt hij weer als de beste en ravot hij weer met mijn andere bulletje :thumsup:
Maar inderdaad,dat heeft mij toen een flinke smak geld gekost,vandaar dat ik nu ook een potje heb voor onverwachte DA kosten,laat ik hopen dat het niet nodig is,maar je weet maar nooit...
En mocht er zo'n moment komen wil je toch de beste zorg aan je geliefde huisdier aan kunnen bieden,zodat het hopelijk beter wordt ;)

ede

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: juli 02, 2007, 21:40:54 pm »
Absoluut!  :thumsup:  :thumsup:

Dorian

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: juli 02, 2007, 21:45:56 pm »
Nou wat een verhaal.

Het is wel meer dan duidelijk dat dieren het bij jou ontzettend goed hebben.
Aan jou zou ik zo mijn eigen dieren toevertrouwen  :-*

gaaitje

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: juli 02, 2007, 22:21:38 pm »
Bedankt voor het compliment hoor Dorian :-*.
Ga er gewoon van blozen :-[ :-[
Ik vind het trouwens echt een leuk en informatief forum hier,vooral beginners kunnen hier handige tips krijgen en vinden:thumsup:
En wat ook grappig is,ik heb nog nooit ergens zo snel promotie gekregen,
ik begon hier als eitje en ben nu al binnen twee dagen gepromoveerd tot bevrucht eitje cheesy3,
ging dat nou altijd maar zo snel promotie krijgen :thumsup:

ede

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: juli 02, 2007, 22:24:40 pm »
Jij ook bedankt voor het compliment over Parkieten-land.

Volgens mij duren de volgende promoties wat langer hoor.
 :)

Dit is een erg informatief topic geworden. Vind je het goed als ik em verplaats en hernoem? Zo hebben anderen er misschien ook wat aan, doordat het dan makkelijker te vinden is.
Ik hoor het wel!

Gr Corina

gaaitje

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: juli 02, 2007, 22:31:25 pm »
Mmm,eens zien hoe lang het duurt voor de volgende promoties komen :)
Ik heb er geen bezwaar tegen hoor als je dit topic gaat verplaatsen,als ik het zelf dan ook nog maar kan vinden haha.
Maar het is inderdaad wel een goed plan,want ik denk ook dat meer beginners daar mee zitten,met welke vogel ze moeten beginnen.

Want even een off topic vraagje als dat mag;heb je hier ook een instelling dat je een mailtje krijgt als iemand op je topic of op  je reactie gereageerd heeft?Die heb ik namelijk nog niet ontdekt.

Groetjes gaaitje :-*

ede

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: juli 02, 2007, 22:43:40 pm »
Ja dat heet hier notificatie! Staat bovenaan de 'bladzijde'!
Ik ga je topic 'keuze maken tussen Grijsje, Edel, Rose en Ara' noemen.
En verplaats het naar Papegaaien Overig! ;)

giggles

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: juli 02, 2007, 22:46:37 pm »
Voor beginners is het een heel informatief forum dit ja...
En hoe langer je hier zit, hoe verslavender als het werkt. Ik ben ook begonnen met vragen stellen en inmiddels hebben de meeste leden elkaar allemaal al een keer ontmoet en is het voor de meeste van ons hier dagelijkse routine om even te kijken wat de rest allemaal heeft uitgevroten vandaag, samen met hun beestenboel...

We zijn vooral gek op foto's en niet alleen van gaaien hoor... HINT HINT  ;) foto's van andere lieve huisdieren bijvoorbeeld...

Wat knap dat je voor een second opnion bent gaan vragen toen het er zo hopeloos uitzag. Veel mensen zouden dat niet doen volgens mij.
Ik weet ook niet of ik snel zou twijfelen aan het oordeel van een gediplomeerd arts, maar dit zet je wel te denken zeg.

En wat betreft de keuze van je gaai... Welke je ook neemt. Zodra als je één in huis hebt, ben je op slag verliefd. Elke gaaien soort heeft bepaalde karaktertrekken, maar elke gaai individueel is ook weer heel anders.

Wat het praten betreft... Dit heeft niks met het jong of oud krijgen van een gaai te maken. Het heeft te maken met zijn omgeving (meer drukte, is meer gepraat, is grotere kans op napraten) en of de gaai het daadwerkelijk leuk vindt om na te apen. Ik heb een keer ergens gelezen dat 1 op de 10 papegaaien maar gaat praten.
Maar je zei in een bericht eerder al dat het je niet veel uitmaakt of het gaaitje zal gaan praten of niet, dus is ook niet echt een probleem  ;)

PS: ik zou nog geen kooi gaan kopen, want zo'n lege kooi nodigt alleen maar meer uit om zo snel mogelijk een gaaitje te kopen ;)
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2007, 22:50:58 pm door giggles »