Auteur Topic: kieskeurige jonge grijze roodstaart  (gelezen 9976 keer)

kyra/destiny

• Gast
kieskeurige jonge grijze roodstaart
« Gepost op: juli 02, 2007, 14:01:20 pm »
Hallo,

Onze Gizmo is ondertussen bijna 12 weken oud.  Hij zit mooi in de pluimen, is actief en begint al toontjes na te fluiten.  Het gaat er dus erg goed mee.

Toch hebben we een probleempje : mijnheer is namelijk heel erg kieskeurig wat zijn eten betreft.

's morgens krijgt hij fruit in kleine blokjes gemengd met eivoer en fruitpaté.  Als we hier appel onder mengen eet hij braaf zijn appel op.  Eender welk ander fruit gunt hij geen blik waardig.  Hij proeft, schudt met zijn hoofd en gaat weg.  Ook het eivoer en de fruitpaté raakt hij niet aan.
Overdag bieden we hem pellets (Harrisons) aan.  Ook deze eet hij niet, hooguit verkruimelt hij ze een beetje.
's avonds rond 5 uur krijgt hij een bakje zadenmengeling (Versele Laga) en daar is hij werkelijk verzot op!  Hij kan rustig meer dan een halfuur aan één stuk door eten.  Rond 10 uur krijgt hij nog ongeveer 50CC papvoeding (hij lijkt dan wel uitgehongerd)
Dit alles op aanraden van de kweker.

Onze vraag nu : hoe krijgen we hem aan de pellets en het andere fruit?
Kunnen we de avondvoeding al afbouwen ook al eet hij totaal geen pellets?
Hij is ongeveer 30 gram afgevallen bij het afbouwen van de papvoedingen maar ik veronderstel dat dit normaal is?

Alle nuttige tips en tricks zijn welkom!

zogauw ik nog eens meer tijd heb zal ik nog eens  :pics: :pics: maken en posten

groetjes

Kyra

ede

• Gast
Re: kieskeurige jonge grijze roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2007, 14:22:19 pm »
Tja sommige gaaien zijn erg moeilijk met nieuw eten enzo.
Ik denk dat zolang je 's avonds zo'n bak met zaadjes geeft dat hij zijn harrisons niet gaat eten.
Mijn inziens kun je het beste 's avonds een eetlepel zaadjes geven.
En de rest van de dag harrisons aanbieden.
Zo kan hij zicht niet vol eten aan zaadjes en daar de hele dag op teren. Want dat is wat hij doet. Hij heeft geen honger genoeg om aan de harrisons te beginnnen. Ik weet zeker dat hij die zal lusten alleen de zaadjes zijn lekkerder.

Wat betreft het fruit: soms moet je het stukje fruit een beetje onder hun neus houden. En achter eklaar blijven aanbieden. Zodat hij tenminste een hapje neemt. Want vaak zijn grijsjes al te eigenwijs om het te proeven. En als ze het geproefd hebben vinden ze het vaak wel lekker. Tenminste dat is mijn ervaring hier.

Dus ik zou em eerst maar es een beetje uithongeren.  :)  En aangezien hij al aan de harrisons knabbelt zal het niet zo lang gaan duren.
Sterkte dit is een van de moeilijkste dingen waar iedereen door moet of door heeft gemoeten! ;)

Gr Corina

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2007, 17:25:28 pm »
bedankt Corina

vind het inderdaad zielig voor hem als hij zo weinig eet! 

zou ik dan niet beter zijn avondvoeding ook afschaffen?  Misschien teert hij daar ook wel op ganse dag?

Ben alleen bang dat hij teveel zou afvallen.  Hij weegt nu 420 gr en heeft er op zijn zwaarst 450 gewogen.  Ook las ik ergens dat een grijze nooit met een lege krop mag gaan slapen?

groetjes

Kyra

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2007, 17:36:02 pm »
Klopt. Daarom die eetlepel zaad 's avonds.

Het is op zich normaal dat ze een beetje afvallen. Omdat ze ander eten krijgen en misschien gaat vliegen en actiever worden.
Wel verstandig om in de gaten te houden!

Maar als hij honger heeft gaat hij echt eten! Hij weet al dat Harrisons eten is... Dat is erg gunstig!  :thumsup:

giggles

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2007, 17:51:39 pm »
Als ze wat actiever worden in de kooi, gaan ze inderdaad wat afvallen. Daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Dat het gaaitje zo zielig lijkt, komt omdat de meeste gaaien in de ochtend de benodigde voedingsstoffen naar binnen werken en daar de rest van de dag op teren. Jouw gaaitje doet het nu precies andersom. Die gaat zich 's avonds vol zitten bunkeren aan de overvloed aan zaadjes en pap die hij krijgt.

De papvoeding 's avonds is een troostvoeding. Je kan dus beginnen met afbouwen, maar vaak merk je wel aan je gaaitje dat hij er vanaf wil, doordat hij meer zelfstandig gaat eten.

Ik ben het met Corina eens. Begin maar met minder zaad te geven 's avonds, zodat hij 's ochtends meer honger heeft. Schroom ook niet om de pellets wat te mengen met de zaadjes. Begin bijvoorbeeld met een verhouding van veel zaad en minder pellets en als je ziet dat hij af en toe wat pellets eet begin dan de verhouding te veranderen.

Gaaien zijn erg kieskeurig.... Wat een gaai niet kent, dat vreet ie niet  ;D
Succes met je eigenwijze roodstaartje  :P

Groeten Jarno

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2007, 17:53:36 pm »
Ze zijn idd kieskeurig ook wat fruit betreft. Pika luste eerst ook alleen maar appel toen ze zo klein was, alle fruitsoorten gewoon blijfen geven en vooral laten zien dat je het zelf zo lekker vind. Hierdoor worden ze vaak nieuwsgierig en gaan het ook proberen. Pika nu ca 1,5jaar eet alle fruitsoorten graag behalve de appel die hoeft ze niet meer  ???
Bedenk wel dat als een grijsje gaat vliegen ze zowiezo afvallen! Pika is ook van 450gr baby teruggevallen naar nu constant 400gr

gr jeannette

Franny71

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 02, 2007, 19:43:02 pm »
Diesel is nu ook 12 weken en krijgt ook 's avonds nog een spuit pap....
Wij hebben ook diverse pellets aangeboden maar dat vertikt ie tot nu toe....
Nu krijgt ie een mengsel omdat ik toch wel wil dat ie zelfstandiger gaat worden.

Wat fruit betreft zijn we aan het uitproberen wat ie lekker vind en dat is tot nu toe :Kersen,cherrytomaatjes en druiven....
Appel en kiwi vind ie niet echt lekker.
Maiskorrels zijn ook een groot succes.
Zo voegen we ieder keer weer wat toe en ik denk dat hij uiteindelijk wel normaal gaat eten en misschien ook de pellets wel.

Blijven proberen denk ik,dat is wat wij doen iig.
Diesel is ook afgevallen van 415 gram naar 365 gram nu.
Hier blijft ie steeds op hangen,het is een klein gaaitje blijkbaar.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 02, 2007, 20:56:12 pm »
dus als ik effe samenvat :

1.  avondvoeding pap afbouwen
2.  zaadjes 's avonds maar niet te veel ( 1 eetlepel)
3.  's morgens fruit en pellets
4.  overdag buiten de pellets niets anders

laten we dat dan maar es uitproberen!

(wanneer valt hij echt teveel af en moet ik me zorgen beginnen maken?)

ede

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 02, 2007, 21:34:50 pm »

3.  's morgens fruit en pellets

Klein beetje fruit. Pellets vind ik voorrang hebben op fruit!

Tja wanneer valt hij te veel af? Het is normaal dat je vogel nu een beetje afvalt.
Bij een gaai die stabiel op gewicht is word > 10% aangehouden. Dus ja bij jou zal het vast meer zijn.
Probeer ook op gedrag te letten.
Hij zal ongetwijfeld zielig doen... maar probeer daar door heen te kijken.

ede

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 05, 2007, 22:15:52 pm »
En hoe gaat het?

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 05, 2007, 23:41:12 pm »
Nog steeds hetzelfde eigenlijk

Las net het topic van Diesel (leeftijdsgenoot van Gizmo) en ben geneigd ook overstag te gaan.
alhoewel Gizmo geen uitgehongerde indruk geeft  ???

Voorlopig geven we dus smorgens fruit, savons zaadjes (+/- 1 soeplepel) en tussendoor pellets en savons pap!!!

Ik ben vandaag zelfs zover gegaan dat ik een pellet heb opgeknabbeld voor zijn neus!

Voorlopig hou ik dus vol

sinds vandaag kan Gizmo dus Echt vliegen (heeft +/- 5 meter gevlogen) en dat vinden we ook wel leuk!  Hoe oud moeten ze zijn om te wieken??? las dat diesel al gewiekt is????

We genieten echt van hem is een acrobaat, manipulator, knuffelaar en dat allemaal in 400 gr vogel!!!! :)

groetjes

Kyra

Franny71

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2007, 07:39:25 am »
Hoi Kyra,

Diesel is al 2 weken geleden gewiekt omdat hij toen al 2 x tegen het raam aan was gevlogen.
Het was niet meer verantwoord om hem uit zijn kooi te laten dus de keus was snel gemaakt.

Lastig hé om die eigenwijsjes aan de pellets te krijgen!
Wij gaven hem ook geen fruit meer en echt alleen pellets(die hij dus niet at) vandaar dat ie op een gegeven moment echt wel honger had en dus zelfs met gewiekte vleugels naar ons toe kwam vliegen.

Nou ik hoop dat Gizmo overstag gaat en uiteindelijk toch de pellets gaat eten.
Gr,
Franny

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2007, 08:43:40 am »
weer even een update!

Onze Gizmo begint steeds minder kieskeurig te worden.  Sinds enkele dagen eet hij meer en meer verschillende fruitsoorten : druif, nectarine, pruim, komkommer, paprika,...  en we zijn nog volop aan het testen.

Alleen de pellets blijven een probleem.  Gisteren hebben we hem gekleurde pellets gegeven van Kaytee en daar is hij blijkbaar meer in geïntresseerd (misschien juist vanwege de kleurtjes? lijkt meer op zaad/fruit?) ik denk dus dat we deze maar effe doorgeven gemengd met enkele Harrison's.

Hij is nog altijd zeer hevig op zijn avondvoeding dus die laten we voorlopig nog maar even of is het verstandig ze langzaam af te bouwen?

Sinds enkele dagen kan hij dus vliegen en dat zullen we geweten hebben!!!!  Als een rasechte Kamikazepiloot vliegt hij door het huis!  Landen gaat steeds beter!  Dus is nu mijn vraag : wanneer is voor de Gaai de meest ideale moment om hem te laten wieken?
We mogen hem bij de kweker laten wieken, die zei ons dat hij enkele weken moest vliegen om zijn borstspieren mooi te laten ontwikkelen en hem de technieken van het landen te leren zodat hij niet meteen te pletter stort na het wieken.
Hij wiekt zodanig dat je geen vliegpennen kan zien zei hij me.  Is dat een goede methode?  of neem ik de tekeningen van het forum hier mee?

amaai dat zijn weer voldoende vragen voorlopig!

groetjes

Kyra

ede

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2007, 10:04:36 am »
Kijk hier maar eens over het wieken: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=25360.0

Ik zou em nog eventjes laten vliegen en over een weekje/2 weekjes kortwieken.

(wel eerst van te voren binnen testen of hij echt niet omhoog kan vliegen voordat je em mee naar buiten neemt)

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2007, 11:48:04 am »
bedankt voor de reactie

het topic over wieken heb ik al uitvoerig bestudeerd maar zal hem voorlopig nog maar even laten vliegen.  Alhoewel ik het zeer benauwd krijg met het idee dat hij wel es zou kunnen wegvliegen  :hot:  !!

Eergisteren was het al bijna zover.  Ondanks de ketting die we hem voor alle zekerheid hadden aangedaan vloog hij onder het douchen weg (ketting niet goed vastgehouden) gelukkig belande hij bij zijn soortgenoten tegen de voliere en konden we hem snel laten opstappen  :hot:

maar goed we wachten nog even