Auteur Topic: kieskeurige jonge grijze roodstaart  (gelezen 10013 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: kieskeurige jonge grijze roodstaart
« Reactie #45 Gepost op: juli 16, 2007, 10:51:24 am »
sorry Cosh ik weet dat je een groot voorstander bent van pellets. Ik daarentegen ben nog altijd sceptisch bij een jonge vogel. Een jonge vogel kun je heel veel dingen leren te eten. Een oudere vogel die nog op "ouderwets" voer staat (lees alleen zaad geen fruit/groente gewend) zal idd baat bij pellets hebben. Immers dan hoef je ze maar te leren om 1 ding te eten wat ze niet kennen, daarna blijf je met deze vogels ook proberen om ze fruit/groente ed lekker te laten vinden. Mijn schoonouders hebben een grijsje die idd alleen maar zaad lust en verder niets! Die heb ik ook aangeraden om pellets te gaan geven. De vogel is wel vrolijk en kletst, maar is dof en plukt soms. Kan het ook zo zijn dat als een jong grijsje alle benodigde voedingstoffen binnenkrijgt het daarom vertikt om de pellets te gaan eten? Kijk maar eens bij kleine kinderen die weten in het begin verdraaid goed wat ze wel of niet kunnen hebben, vooral als ze zich niet lekker voelen. Later verdwijnt dit omdat de grote mensen zo goed weten wat goed voor ze is. (laatste een beetje met een  ;) lezen)

gr jeannette

Nee, het is puur dat hij het fruit en zaad nu lekkerder vindt.  Dus geef je dat er naast en voldoende, eet hij de pellets niet. In de pellets zit alles wat ze nodig hebben, dus het is erg handig dat ze die eten. Dan kun je daarna, als ze het eenmaal eten, fruit, groente etc. bijgeven en af en toe een schepje zaadjes als traktatie. Eten ze eenmaal de pellets, vallen ze daar 's morgens net zo op aan als op het zaad hoor!

ede

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: juli 16, 2007, 10:52:13 am »
Als hij normaal pellets eet dan zou ik ook lekker gaan varieren met groentes, fruit en zaadjes mengen enzo. Is alleen maar goed!
Maar om over te zetten is elk extratje een stap terug! Dus als je nou even alleen maar pellets geef totdat hij het goed eet. (1 of 2 weekjes lang) dan kun je al gaan varieren want hij heeft de smaak te pakken en hij weet dat hij het lust!
Ik ben ook absoluut voor variaties. Is ook goed voor de vogel.

ok dus ook geen fruit meer smorgens?

Nee alleen 's avonds een eetlepel zaadjes. Even totdat hij het goed eet!

(Hou natuurlijk wel de grens in de gaten. Realistisch gezien. Mocht hij nou echt zwak worden en zijn gezondheid in gevaar komen dan moet je het op een later tijdstip nogmaals proberen)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #47 Gepost op: juli 16, 2007, 10:56:40 am »
Precies hou het gewicht in de gaten. Ik bemoei me meestal niet zo erg met dit soort topics (ik lees ze wel) Pika ging na de overstap op pellets te proberen te maken van 460g naar 390gr toen werd het mij te gortig en heb gezegd ik probeer het later nog een keer.

gr jeannette

ede

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: juli 16, 2007, 10:57:16 am »
Een grijze roodstaart is niet zielig!!!!!
Een grijze roodstaart manipuleert.
Een grijze roodstaart is een meester in het lezen van non-verbale communicatie.
(geldt trouwens ook voor alle andere kromsnavels).

Wat dat betreft zjin grijsjes helemaal niet leuk!  :P Ze zijn echt moeilijk met dit soort dingen.

Zie het maar als een uitdaging... dan word het misschien ook leuk.  :)

En op het moment dat ze het gaan eten en je weet hoe ze er dan van smullen dan kun je je ze wel helemaal achter het behang plakken.
Maar dat sterkt je ook voor de volgende keren... want je herinnert je nog hoe hij je met de pellets voor de gek hield. ;)

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #49 Gepost op: juli 16, 2007, 11:03:22 am »
ben het wel met Wickingh eens er zouden geen onzelfstandig vogels mogen worden verkocht, maar ja het gebeurd en de meeste eigenaren komen pas daarna hier op het forum. Gelukkig dat dit forum er is!  :a036: Hoe zou het anders met de meeste jonge vogels aflopen! En een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus wordt het verhaal doorverteld. Ik heb m'n standaard verkocht aan een vrouw die een grijsje had gekocht, gelukkig zelfstandig. Ze wou hem laten wieken door de da. Heb haar eerst maar even doorverwezen naar dit forum. Dankzij dit forum wordt je goed voorgelicht en de 'voorgelichten" vertellen het weer aan vrienden enz. Maar eigenwijsjes houd je altijd. Sorry even  :offtopic:

gr jeannette

ede

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: juli 16, 2007, 11:10:10 am »
Ja een echt jonkie is niet altijd zo makkelijk en leuk als het voorgespiegeld word.
Als je verder zoekt en op forums terecht komt dan lees je inderdaad andere dingen van mensen die er niet financieel beter van worden!

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: juli 16, 2007, 11:12:14 am »
klopt als een bus jeanette!!
Het is hier precies zo gegaan.  Gelukkig hebben we een kweker die ons met raad en daad bijstaat, waar we altijd terrecht kunnen (weekend, savonds laat, smorgens vroeg), met hart voor zijn dieren!  (als hij niets van ons gehoord heef belt hij zelf of mailt hij)         Alleen jammer dat hij inderdaad vogels van 8 weken meegeeft. (gizmo was zelf nog niet helemaal 8 weken)  We hebben wel genoten van de baby/paptijd maar als we hier alle risico's lazen was het toch met angst in ons hart! 
Volgende week gaan we met Gizmo naar de kweker om hem te laten wieken en ik ga zeker deze problematiek met hem aankaarten, ik laat jullie hier wel weten wat zijn reactie was.

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #52 Gepost op: juli 16, 2007, 11:18:15 am »
Precies wat ik bedoel  :) :a036:

gr jeannette

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: juli 16, 2007, 21:17:05 pm »
ok ik heb hem om 8 uur precies één eetlepel zaadjes gegeven
Sinds die tijd zit hij al de ganse tijd heel zielig te "pwieten" !
heb hem nog maar es zijn pellets getoond en heb er eentje "gegeten" maar of het veel helpt?

Ik blijf voorlopig maar uit zijn buurt zodat hij merkt dat het echt wel dat is wat hij krijgt!

Ik hou me voor : hij is niet zielig,........, hij manipuleert,........, hij is niet zielig,........., hij manipuleert,.........

ede

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: juli 16, 2007, 21:19:27 pm »
 :thumsup: Goed zo.
Nu maar afwachten!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #55 Gepost op: juli 16, 2007, 22:24:14 pm »
oohh rita ,wat goed voor je dat je het echt probeert
hij is idd niet zielig,hij manipuleert je idd
maar ze kunnen toch ozoo lief "pwieten" hé  :hart:

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: juli 16, 2007, 22:54:50 pm »
ja ik smelt helemaal   :cry:

Mocht van de kweker wel niet volledig ineens stoppen met de pap dus die bouwen we netjes af!

Hij was wel verontwaardigd daarnet dat hij na 20 CC al niets meer kreeg

Mja hij heeft pellets he  :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #57 Gepost op: juli 16, 2007, 23:01:13 pm »
Mja hij heeft pellets he  :)

idd  :thumsup:

secret helpt camenbert niet een beetje  cheesy2 cheesy2

giggles

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: juli 16, 2007, 23:02:34 pm »
De pellets weken in iets zoets wil ook nog wel is helpen, om het lekkerder te maken voor ze. Lees de verpakking van de pellets ook eens door, daar staan vaak ook wel tips om ze aan de pellets te krijgen.

Goed dat je doorzet  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #59 Gepost op: juli 17, 2007, 09:08:46 am »
Klein beetje jus dorange of appelsap of roosvicee er over kan je inderdaad ook proberen! Maar hou vol, kijk ook maar niet te veel naar hem hoor!! (hij heeft het dondersgoed in de gaten dat je bezorgd bent!!!) ;)