Auteur Topic: Gefrustreerde gaai  (gelezen 1519 keer)

Franny71

• Gast
Gefrustreerde gaai
« Gepost op: juli 05, 2007, 19:53:34 pm »
Diesel is 12 weken en krijgt 's avonds nog 40 cc pap.
Verder willen we hem aan de pellets krijgen en staat er dus heel de dag een bakje met pellets in zijn kooi.
Verder krijgt hij niks.

Inmiddels is ie wel zo gefrustreerd dat ie de laatste 2 dagen alleen maar zit te graven in een hoekje van zijn kooi.
Hij steekt af en toe zijn kop in het bakje met pellets maar eet er niks van.
Hij heeft inmiddels dus flinke honger en zit heel de dag te piepen.
Hij wordt er niet gezelliger op eerlijk gezegd en we zijn genijgd om gewoon zaad te gaan geven.

Mijn vraag is;" Hoe lang blijf je het volhouden om alleen die pellets te geven".
Hij is al wat afgevallen.
Zaadjes heeft ie al gehad en eet ie wel,ook fruit eet hij dus in principe eet ie wel zelfstandig, alleen geen pellets.
Tot wanneer geef je 's avonds pap??

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
Re: Gefrustreerde gaai
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2007, 20:45:03 pm »
Ik weet niet alles,maar een paar vraagjes.
1 wat is Diesel voor een gaai.
2 krijgt hij nog pap voeding.
3 heb je onlangs een papvoeding laten vallen
4 heb je iets in zijn direkte omgeving veranderd(andere kooi,plaats,speeltjes)

Ieder gaai is verschillend en heeft zijn eigen ontwikkelings tempo.Ik heb een edel gehad die met 10 weken bijna zelfstandig was terwijl zijn broertje er 16 weken erover gedaan heeft.
Als je te snel papvoeding afbouwt kan hij uit "tegendradigheid"stoppen met eten.Geef hem dan nog maar weer een paar daagjes eten.Je hebt dan kans dat hij weer een paar daagjes later weet zelf gaat eten.
AlsDiesel nog jong is (en dat is hij met 12 weken)kan hij een kleine verandering groot oppaken en in de "stress"schieten.

Met zulke problemen is iets meer info nodig om advies te kunnen geven.

Rob

Ik zie net dat hij `s avonds nog 40 cc  voeding krijgt.Heb je dus onlangs een voeding laten vallen
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 20:46:44 pm door lisianthus »

Franny71

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2007, 21:29:16 pm »
Diesel krijgt al twee a drie weken alleen 'savonds pap..
Hij nam op een gegeven moment 's morgens en 's avonds nog maar 20 cc per keer en toen zijn we over gegaan op 1 x 50 á60 's avonds.
Nu krijgt hij nog 40 cc en hij heeft steeds zaad erbij gehad en dat vond ie prima.
Maar omdat we steeds lezen dat die pellets zo goed zijn zijn we daar op over gegaan maar dat eet hij echt niet.

Diesel is een grijze roodstaart,even voor de duidelijkheid.
We hebben nu besloten dat we hem maar gewoon weer zaad,gemengd met pellets geven en hij is er een stuk van opgeknapt,moet ik zeggen.

We vinden het erg zielig om hem uitgehongerd in zijn kooi te moeten zien zitten.
Gefrustreerd gravend op de grond en hij vliegt ons tegemoed met gewiekte vleugels en al.
Dan maar geen pellets denken we nu.

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2007, 21:33:33 pm »
tja dat ligt moeilijk  :CENS

diesel is een grijsje hè ?  bij mijn tweety is het ook niet gelukt om pellets te geven, ze eet nu gewoon een zaadmengeling , en een bakje fruit en een bakje groenten per dag.en ze is in uitstekende gezondheid.
de situatie lijkt mij nu toch niet ideaal voor jullie, beter toch een gelukkige vogel zonder pellets .
maar ik wil niet beïnvloeden.

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2007, 21:37:28 pm »
Grijsjes zijn vaak moeilijk omdat ze zo eigenwijs kunnen zijn.
Ik zou het over een poosje weer proberen. Als hij van de pap af is en wat sterker is geworden.
Een paar weken meer of minder pellets maakt ook niet uit.

Maar dan moet je wel proberen sterk te zijn. Bijna iedere grijsjes eigenaar heeft er door heen gemoeten. Als ze honger krijgen gaan ze echt eten.
Maar ze zullen ver gaan om jou er van te overtuigen dat ze zielig zijn en gewoon hun zaadjes willen! ;)

Succes!

Gr Corina

TWEETY

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2007, 21:46:52 pm »

Maar ze zullen ver gaan om jou er van te overtuigen dat ze zielig zijn en gewoon hun zaadjes willen! ;)

Gr Corina

zoals tweety   :-[

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2007, 22:15:33 pm »
Ja idd ze kunnen echt ver gaan hoor.  :(

Franny71

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2007, 23:02:07 pm »
We hebben hem vanavond zijn zaadjes weer gegeven en hij knapte er echt enorm van op.
Dat vind ik toch wel belangrijker dan dat ie persé aan de pellets moet.

In de vrije natuur krijgen ze toch ook geen hapklare brokken maar moeten ze ook hun kostje bij elkaar scharrelen.

Hij lust nu al een aantal soorten groente en fruit en we blijven de pellets gewoon erbij doen maar we zijn eigenlijk een beetje opgelucht dat we de knoop door hebben gehakt.

En Diesel ook volgens mij ;)

TWEETY

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2007, 08:47:07 am »
je kan zoals corina zegt nog altijd later opnieuw proberen ,
nu is het inderdaad belangrijker dat jullie niet gefrustreerd geraken, ik geef ook zaden maar geef er vitamine supplementen bij.
en veel fruit en groentjes ook.
succes

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2007, 15:52:03 pm »
Als je de pap geeft zou je er wat pellets doorheen kunnen verkruimelen.Dan heeft hij toch de smaak.En als je hem fruit of groente geeft kan je ook daar de pellets doorheen doen.Dan krijgen de pellets de smaak erbij van het fruit cq de groente en dat zou ook positief kunnen werken.

Veel plezier met Diesel

giggles

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2007, 23:42:49 pm »
Een pellet is niet meer of minder dan gezonde voedingsstoffen voor je gaai geperst in een brokje.
Een goed zaadmengsel gemengt met groente en fruit is geen slechte voeding voor je gaai. Zorg met een grijsje wel voor extra kalk. Grijsjes hebben meer kalk nodig als andere kromsnavels.

Het gevaar met zaad zit hem in dat mensen het goedkopere vogelzaad gaan kopen en dat zit vol met vette pitten. Een goed gebalanceerd zaad/groente/fruit dieet is niks mis mee.

Franny71

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 07, 2007, 13:55:03 pm »
We hebben voor Diesel de vogeljungle zaden gekocht.
Hij krijgt verder fruit en we moeten ook extra calcium gaan geven begrijp ik.

Hoe zit dat met maagkiezel?
Vanaf welke leeftijd moet je dat gaan geven.
En is grit hetzelfde of heeft dat hetzelfde effect??

Ik moet zeggen dat hij nu echt lekker in zijn vel zit..
Hij eet nu ook,na een aantal dagen weinig te hebben gegeten,meer zaadjes dan voordat we de pellets gingen geven.
Toen was hij nog wat kieskeuriger maar nu eet ie netjes zijn bakje leeg.

Noten hebben we nog niet geïntroduceert maar dat komt gaandeweg wel.

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 07, 2007, 14:23:29 pm »
Vogeljungle zaad is een erg goede keus. Het is namelijk de enige zaad leverancier die een garantie geeft op de versheid van de zaden.
Maagkiezel zijn de meningen over verdeeld. De één zegt wel geven, de ander niet. Ik zou het als ik jou was niet geven, omdat je ze op een zaden dieet zet.
Grid is iets anders als maagkiezel. Maagkiezel is een grovere korrel als grid. Je geeft ze kiezel en of grid, omdat de vogel zijn maag bijna niet hoeft te malen, als deze op een pellet dieet zit. Pellets zijn namelijk al vermalen. Daarom mengen wij de pellets ook altijd nog met zaden. De vogel vindt de zaden lekker, het houdt ze bezig (ze moeten de schil eraf pellen) en het is goed voor de maag en de rest van de spijsvertering.
Als ik jou was zou ik je vogel wel 1x in de week een beetje grid geven, omdat dit geen kwaad kan en het alleen maar bevordelijk kan werken voor de spijsvertering van je vogel.
Wat de extra kalk voor je grijsje betreft. Hier zijn voedingssupplementen voor te krijgen bij de betere dierenspeciaalzaken. Pas alleen op met de dosering, aangezien deze nergens wordt aangegeven op de verpakkingen.

Gelukkig zit Diesel weer wat lekkerder in zijn vel zeg  :thumsup:

Groeten Jarno