Auteur Topic: Ervaringen met overzetten op pellets!  (gelezen 2390 keer)

ede

• Gast
Ervaringen met overzetten op pellets!
« Gepost op: juli 16, 2007, 11:12:12 am »
Misschien is het leuk om hier allerlei ervaringen en verhalen te verzamelen van het overzetten op pellets.
Zodat degene die er nu mee worstelen merken dat ze niet de enige zijn!  :)

kyra/destiny

• Gast
Re: Ervaringen met overzetten op pellets!
« Reactie #1 Gepost op: juli 16, 2007, 11:14:07 am »
Bedankt Cosh!

Ik kijk al uit naar alle tips en tricks!

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #2 Gepost op: juli 16, 2007, 11:19:00 am »
Blij het topic volgen  :)

gr jeannette

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 16, 2007, 11:19:37 am »
Bij mijn Coco is het overzetten altijd een probleem.
Ik moet em altijd uithongeren totdat hij gaat eten. Eerst kreeg hij Nutribird. vanwege de vieze ontlasting heb ik em omgezet naar Eco-bird.
Dat ging vrij snel kan ik me herinneren. Maar toen ik em over wilde zetten op Harrisons kwamen de problemen. Hij wilde het echt niet.
Op een gegeven moment zat ik met em televisie te kijken en heb ik net gedaan alsof ik de harrisons aan het eten was. Terwijl ik geen aandacht aan hem bestede. Hij zat op mn arm en telkens wilde hij hebben wat ik op at. (de harrisons dus) en ik een aantal keer geirriteerd gezegd: Coco niet doen.  (hihi :)  :) ) en dan van em weg houden enzo (gemeen he?  :) )
En uiteindelijk 'gaf ik toe' en kreeg hij ook een Harrisons en sindsdien eet hij het gewoon!
Maar zou ik em weer ergens anders op overzetten dan zou ik weer een probleem hebben.

Kaya kreeg pure zonnebloempitten. Maar had af en toe wel es een nutribird pellet gehad. Dus was het voor mij logisch om em eerst op nutribird te zetten terwijl coco toen eco-bird at. Dat was ook een hele strijd met Kaya. Die moest ook eerst flink honger hebben. Uiteindelijk voor elkaar gekregen dat hij Nutribird at. Toen ik em ook Harrisons ging geven ging het eigenlijk heel makkelijk. Hij at het na 1 dagje. Maar Kaya is niet zo moeilijk!

Dat is mijn ervaring met eigenwijze grijsjes!
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2007, 11:21:55 am door Cosch »

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2007, 18:56:24 pm »
Zijn er nog meer die hun ervaring willen delen?  :)

Offline Angelique

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2007, 19:17:38 pm »
Mijn ervaring...alleen hebben ze er hier (de aga´s) er geen problemen mee gehad.
Van zowel eco-bird als scenic en dieca-pellets zijn ze op de eerste dag dat ik het voor zette al gaan eten.
Wat een voorbeeldige vogels  heb ik toch  ::)

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 17, 2007, 19:18:07 pm »
Ohh heerlijk!  Dat lijkt me erg makkelijk!  ::)

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 17, 2007, 19:20:22 pm »
mag ik onze Gizmo niet brengen ?  Dan kunnen zij hem vertellen hoe het moet  :)  :)
jammer trouwens dat onze vogels niet op het forum kunnen lezen dan zouden jullie schatten mijn koppigaard wel terrechtwijzen  ;D

Offline Angelique

• Net zelfstandig
« Reactie #8 Gepost op: juli 17, 2007, 19:26:34 pm »
 ;D we hebben het hier alleen over pellets hè, want verder................

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: juli 17, 2007, 23:47:37 pm »
flip kreeg al een soort van pellets bij de kweker die ging vrij snel over naar de H
maar arthur dat is een ander paar mouwen,die hebben we bijna letterlijk uitgehongerd en alle trucjes geprobeerd met 3/4 soorten verschillende pellets
géén één is er in zijn snavel binnengegaan ,geen enkele,na een week dan maar weer gewoon de zaadmengeling

ik zou het wel nog eens willen proberen,nu hij meer en meer ons vertrouwt ,dus wie weet  :CENS

Oeda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2007, 10:24:18 am »
Tara eet al 12 jaar pellets en aangezien ik toen een stuk minder wist van papegaaien heb ik ze gewoon in haar bakje gedaan en niet opgelet of ze wilde eten. Maar ook later met het overstappen op andere soorten is ze niet moeilijk geweest.
Yentl is overgezet door ballen te maken van gemalen pellets met noot en fruit erdoor.
Verder heb ik een aantal vogels van anderen overgezet en ik denk dat het eerste waar je naar moet kijken is de conditie van de vogel. Hoe beter die is, hoe rigoreuzer je de vogel kan overzetten.

Goede conditie ---> overdag alleen pellets aanbieden; eind van de avond een half uur lang een bakje zaadvoer aanbieden en daarna weer weghalen en pellets aanbieden (de meeste vogels die moeilijk doen gaan 's ochtends vroeg als jij nog ligt te slapen overstag)
Matige conditie ---> (9 dagen plan) dag 1t/m 3 1/3 zaadvoer vervangen door pellets dag 4 t/m 6 2/3 zaadvoer vervangen door pellets dag 7 t/m 9 pellets met een klein beetje pitjes aanbieden. Vanaf dag 1 's nachts alleen pellets in de bak laten zitten.
Slechte conditie ---> Zoals hierboven, maar geen dagen bijhouden, pas naar 2/3 pellets overgaan als je ziet dat er pellets verkruimeld zijn.

De hoeveelheid extra's tijdens het overzetten halveren, anders vullen ze zich met lekkers zodat de honger weg is en duurt het allemaal een stuk langer.

Wat vaak helpt om ze aan de smaak te laten wennen is wat pellets met een nootje in de keukenmachine malen en met heet water of fruitsap tot een soort kneedgumbal maken en dat aanbieden. Vaak vinden ze dat erg lekker door het nootje en door de substantie. Op die manier wennen ze aan de smaak en stappen makkelijker over.

Wat je in iedergeval NIET moet doen is krampachtig opletten of ze wel eten van de pellets. Hoe drukker jij je maakt hoe groter de kans dat ze er een aandachtspel van gaan maken.

Het langste wat ik heb meegemaakt was een amazone die pas na 6 weken van de pellets ging eten. Daar was ik vrij rigoreus mee begonnen, maar daar ben ik na 2 weken alleen een half uurtje zaad per dag overgestapt op het 9 dagen schema en heb dag 7 t/m 9 de rest van de weken mee volgehouden.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: juli 18, 2007, 12:41:27 pm »

Wat je in iedergeval NIET moet doen is krampachtig opletten of ze wel eten van de pellets. Hoe drukker jij je maakt hoe groter de kans dat ze er een aandachtspel van gaan maken.

Erg belangrijk!! Ze hebben het dondersgoed in de gaten hoor dat jij wilt dat ze eten!!  ;)

Mijn amazone Yiska vertikte ook de pellets te eten, maar ik heb echt volgehouden om de hele dag alleen pellets in het bakje te doen, 's avonds eeb schepje zaad en meer ook écht niet. hij wachtte natuurlijk op het schepje 'savonds, maar op een gegeven moment werd de honger hem toch te veel!! (uiteindelijk at hij na een week al pellets!! :thumsup:). ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #12 Gepost op: juli 18, 2007, 17:59:54 pm »
maar langer dan één week mag men toch echt niet wachten hé
wij hebben het na een kleine week opgegeven bij arthur,die wou het toen echt niet,kga het wel nog eens proberen ,vb de dagen dat marc naar canada is ,die word veel sneller week dan ik  :)

Oeda

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 18, 2007, 18:27:37 pm »
Je mag het zo lang proberen als je wil, alleen de eerste methode zou ik geen weken volhouden. Maar als jij 1/3 van zijn voer vervangt door pellets dan kan je dat maanden volhouden als het moet bij een volwassen gaai. Hij krijgt dan vanzelf een keer per ongeluk pellets binnen en merkt dan dat het best meevalt.

Echt niet willen bestaat niet, dat hij liever zaad eet is een ander verhaal en sommige kunnen dat heel lang volhouden.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 18, 2007, 18:32:23 pm »
Die van mij is nog maar 13 weekjes dus nog niet volwassen
heb je daar ook tips voor Oeda?