Auteur Topic: Gevaren van papegaaienmeetings (door Wickingh)  (gelezen 3257 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Gevaren van papegaaienmeetings (door Wickingh)
« Gepost op: juli 23, 2007, 21:57:16 pm »
Op Parrotcare kwam ik het volgende bericht tegen en ik ben in de veronderstelling dat het niet moet kunnen dat er over 1 van onze leden wordt geschreven en dat die zich niet kan verdedigen in het verhaal.

Met goed keuring van Wickingh citeer ik hier letterlijk zijn verhaal en biedt daarmee de persoon in kwestie de mogelijkheid om hierop te reageren.

Citaat van: Wickingh
Hallo,

ik weet het , het is niet het leukste onderwerp ,zeker niet omdat het over een leuke bezigheid gaat.
Maar toch wil ik het aanstippen , omdat lang niet iedereen dezelfde verantwoordingszin heeft als de meeste onder ons.

Meetings hebben helaas echter wel een duidelijk gevaar.
Er zijn nu eenmaal zeer besmettelijke en dodelijke papegaaienvirussen.

Ik noem Kds, polyoma,PBFD en papegaaienziekte, de laatste kan zelfs dodelijk zijn voor onszelf.

Op de meeste ziektes is te testen, alleen voor KDS is op dit moment geen test beschikbaar en eigenlijk alleen een vermoeden van vast te stellen bij levende vogels.
Bij autopsie van een overleden vogel is dit meestal wel vast te stellen.

Ik volg meerdere fora en lees op een ander forum met stijgende verbazing dat 1 van de leden daar zeer wss KDS in het vogelbestand heeft.
Bij de vogel waarmee de meetings door betreffende lid bezocht worden is trouwens tot op heden de ziekte niet vastgesteld (kan zijn om dat de vogel pas onlangs in de collectie terecht is gekomen).
Dat de besmette vogels in een andere ruimte worden gehouden sluit helaas besmetting niet uit.

Nu was dat niet echt verbazingwekkend, wel dat de vogel meegenomen wordt naar meetings.

De voorstanders van meetings zullen wel zeggen maar het is in de buitenlucht en dan is het gevaar nihil, maar is dat echt zo?
Over KDS is nog te weinig bekend helaas , wat wel bekend is dat de ziekte dodelijk is op termijn. Ook kan de besmetting wss overgebracht worden via lucht,ontlasting en verenstof.

Klein voorbeeld, besmette vogel zit op een tak bij de meeting. De vogel poept op de tak, even later komt een nieuwesgierig gaaitje op die zelfde tak banjert door dat poepje heen en......

mvg Frank

Ps is dit geen nadenkertje, dat van dat forumlid is trouwens niet verzonnen de rest van het verhaal is dat onmogelijk?Wie wil het leed meemaken die voor een papegaai heeft gekozen en er rekening meehoud dat de vogel een mensenleven meegaat?

ede

• Gast
Re: Gevaren van papegaaienmeetings (door Wickingh)
« Reactie #1 Gepost op: juli 23, 2007, 22:12:28 pm »
Ik ga hier niet verder over wat ik van deze actie vind, maar ik ben aan de ene kant blij dat het nu ook gewoon open hier staat! Aan de andere kant erg verdrietig dat het zo moet aangezien hier gewoon open en bloot over gepraat is op Parkieten-land.

Inhoudelijk gezien heb je gelijk. Er is altijd risico dat er personen zijn, die niet zo zorgvuldig omgaan met de ziektes, of het zelfs niet weten. En dan kun je inderdaad van een hele koude kermis thuis komen.
Over de mate van risico buiten is vaak gesproken. En ik denk dat niemand van ons dat met zekereheid kan zeggen aangezien wij er niet voor geleerd hebben. Degene die er voor geleerd hebben zeggen dat het risico buiten niet groot is.
Of je dat risico neemt is gewoon een persoonlijke keuze!

Voorzichtigheid is altijd goed!

« Laatst bewerkt op: juli 23, 2007, 22:14:07 pm door Cosch »

old john

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2007, 22:17:05 pm »
waarom kan niet iedereen hierop reageren kreeg net een mailtje van een lid dat hij niet kon reageren op dit topic
 :CENS

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 23, 2007, 22:19:42 pm »
Dat is niet slim van dat lid om jou een mailtje te sturen!
Kan beter naar een van ons, aangezien wij er wat aan kunnen doen!  ???

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 23, 2007, 22:22:38 pm »
Nu wel met dank aan Pascal  :thumsup: .

Laat ik verduidelijken dat ik er niet op uit ben of zal zijn om iemand in discrediet te brengen.
Wel om te waarschuwen heb ik dit verhaal met een zo groot mogelijke zorgvuldigheid trachten te omschrijven.

Mijn persoonlijk mening is heel simpel, ik waardeer de eerlijkheid en openheid van het lid in kwestie , ik snap daarom dan weer niet hoe ze dit soort risico's kan nemen,

mvg Frank

Wickingh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 23, 2007, 22:24:15 pm »
Dat is niet slim van dat lid om jou een mailtje te sturen!
Kan beter naar een van ons, aangezien wij er wat aan kunnen doen!  ???

Ik had Jan gevraagd om even te vragen waarom ik hier niet kon/mocht reageren leek me wel zo snel gaan, is nu verholpen dus verder geen punt voor mij.

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 23, 2007, 22:27:09 pm »
Waarom zeg je dat niet gewoon dan? Er word hier toch open over gepraat?
En zoals je gelezen hebt word er ook eerlijk gevraagd over de meeting of we het erg vinden en er word geantwoord: ja we durven het niet aan.
En daarmee is alles goed, geen scheve gezichten.

Dat is toch de mooiste en beste manier om hier mee om te gaan tegenover elkaar?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2007, 22:27:18 pm »
ik waardeer de eerlijkheid en openheid van het lid in kwestie , ik snap daarom dan weer niet hoe ze dit soort risico's kan nemen,

Ik heb het lid in kwestie telefonisch op de hoogte gesteld van dit topic om te voorkomen dat dit koud op het dak komt vallen bij inloggen op het forum. Er zal zo dus wel uitleg komen dat er geen risico is genomen. Zoals ik het begrijp is er geen contact geweest met andere vogels omdat de vogel bij de eigenaar is gebleven.

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 23, 2007, 22:30:08 pm »
Waarom zeg je dat niet gewoon dan? Er word hier toch open over gepraat?
En zoals je gelezen hebt word er ook eerlijk gevraagd over de meeting of we het erg vinden en er word geantwoord: ja we durven het niet aan.
En daarmee is alles goed, geen scheve gezichten.

Dat is toch de mooiste en beste manier om hier mee om te gaan tegenover elkaar?

Als dit een voorstel van je is om met elkaar op een open en eerlijk manier om te gaan dan neem ik dat graag aan.
Vergeef me als ik de laatste tijd de indruk heb gekregen dat dit wel eens moeilijk lag,

mvg Frank

ede

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 23, 2007, 22:32:53 pm »
Ok. Hier ga ik niet op in.

Sanco

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 23, 2007, 22:34:34 pm »

Vergeef me als ik de laatste tijd de indruk heb gekregen dat dit wel eens moeilijk lag,

mvg Frank

:offtopicninja:   dit is toch een redelijk serieus onderwerp. misschien moeten we het daar over hebben en niet over andere onbelangrijke zaken?

Jeffrey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 23, 2007, 22:36:56 pm »
is die persoon in kwestie antonia met jacky?.. als dat zo is moet ik wel zeggen dat ze er echt goed op heb gelet dat de vogel niet in aanraking kwam met andere vogels  ;) heeft ook afstand gehouden met jacky en andere vogels en goed opgelet dat er geen aanraking tussen jacky en andere vogels was  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #12 Gepost op: juli 23, 2007, 22:39:03 pm »
Haaa die Frank,

Leuk dat je nou toevallig net mijn voorbeeld moet noemen  :thumsup:
Waar haal jij het vandaan dat ik ZEER WAARSCHIJNLIJK kds in mijn bestand heb ? ? ?
Volgens mij zouden twee van mijn vogels mogelijk kds hebben,en zoals je zelf al zegt
is het op levende vogels niet voor 100 % vast te stellen.Er is trouwens ook een biopt
onderzoek mogelijk bij LEVENDE vogels.

Het is helemaal niet zo dat Jacky de mogelijke oorzaak is,beter gezegd ..... dit is bijna onmogelijk,
omdat Max pas echt ziek werd toen Jacky er nog maar net was maar al een langere tijd heel
stil was,dus hij was ws al ziek aan het worden zonder dat ik het door had.

IK GA DUS HELEMAAL NIET MET EEN WAARSCHIJNLIJK ZIEKE JACKY NAAR MEETINGS,
BETER GEZEGD ..... IK BEN DAAR NIET EENS WELKOM MET JACKY !!!
EN ZELFS DAT RESPECTEER IK
NAAR OPENBARE GELEGENHEDEN NEEM IK HEM IDD MEE MAAR HIJ ZIT ABSOLUUT NIET
BIJ ANDERE GAAIEN,ZELFS NIET BIJ ANDERE MENSEN

Op een ander forum had ik al een beetje verteld over het probleem hier,het zijn bijna allemaal
H aanhangers,zeggen ze tegen mij op een p& p drive inn:zet hem lekker in de boom bij de andere gaaien,
dat heb ik niet gedaan en gezegd waarom niet maar er zaten daar allemaal vogels bij elkaar waarvan niemand
wist waar ze de dag of zelfs de week ervoor hebben gezeten.

PS
TROUWENS HEEL ONSPORTIEF VAN JE OM HET EERST ERGENS ANDERS TE MELDEN IPV HIER
BEN JE BANG DAT JE ANDERS JE VOGELS NIET KWIJT RAAK OFZO  :CENS

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: juli 23, 2007, 22:40:12 pm »
is die persoon in kwestie antonia met jacky?.. als dat zo is moet ik wel zeggen dat ze er echt goed op heb gelet dat de vogel niet in aanraking kwam met andere vogels  ;) heeft ook afstand gehouden met jacky en andere vogels en goed opgelet dat er geen aanraking tussen jacky en andere vogels was  ;)

bedankt voor de bevestiging Jeffrey  :-*  Want JIJ hebt het WEL met je eigen ogen gezien  :-*  :-*

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #14 Gepost op: juli 23, 2007, 22:42:31 pm »
Thanks Jef  :-*