Auteur Topic: De verschillende papegaaien beten  (gelezen 22142 keer)

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
Re: De verschillende papegaaien beten
« Reactie #45 Gepost op: juli 26, 2007, 00:36:07 am »
Het berichtje hiervoor bedoelde ik dus dus he, over de amazone.
Ik vertelde ZELF al dat normaal gesproken een bv Ara,eerst al door z,n gedrag laat blijken ergens niet van gedient te zijn.

Gr Kees.

Eefjuh

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: juli 26, 2007, 01:14:47 am »
Ik gok er op dat er weinig tot geen mensen zijn die een waarschuwing van een grote ara of kaketoe zullen negeren of gaan uittesten hoever zo'n vogel gaat als hij zich in het nauw gedreven blijft voelen.

Beter: je kunt gewoon maar beter de waarschuwing van een ara of kaketoe negeren of gaan uittesten  :)

Nog HEEL veel mensen kennen nog steeds niet al het lichaamstaal van een gaai. En ik ben daar ook 1 van, want lichaamstaal groeit met de jaren. Lichaamstaal is namelijk niet bij elke vogel hetzelfde.

Mazzel bij mij is dat Kodi (en dat is de enige van de drie) zijn staart spreid als hij boos is, dit kun je horen (veren die over elkaar schuren) en zien.
Nadeel is dat Kera Kodi en Kina is het "pin pointen" wat bij kaketoes HEEL moeilijk is te zien vanwege hun donkere oogkleur. (voordeel is dat die 3 nooit "zomaar" hebben gebeten)
Nog een groter nadeel zijn de kuiven, deze worden namelijk om meerdere redenen gebruikt, en het is nou niet altijd goed te zien of dit uit nieuwschierigheid, boosheid, blijheid of wat dan ook omhoog gaat....

Over zomaar bijten te beginnen, zomaar bijten gebeurt NOOIT. Je kan niet zomaar worden gebeten, er is altijd een reden achter het bijten. Kera heeft wel eens mensen gebeten, waarom? Ze test je uit door heeeeeel zachtjes in je vinger te bijten, trek jij weg? Haha! Dan ben je bang! Probeer je het dan nog een keer, bijt ze wat harder.. enz enz enz. Ze bijt dus niet zomaar... Iik waarschuw altijd mijn gasten: ze test je uit, gewoon gaan kriebelen en niet schrikken van het zachtjes bijten! En wat gebeurt er? Ze schrikken en zijn gelijk bang voor die kleine gniep die ze gaf... en wat is Kera dan voor een vogel? Een bijtvogel!

Stoer is het absoluut niet dat je bent gebeten, beter, het is iets waar je helemaal niet trots op mag wezen als kromsnaveleigenaar. Het overkomt echt iedereen, zeker als je net een gaai hebt, maar achteraf zie je altijd dat het gewoon je eigen dikke vette schuld is dat je gebeten bent, en nou eerlijk, dat is toch niet iets om trots op te wezen?  :)

ede

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: juli 26, 2007, 07:04:17 am »
Nee vind ik ook niet!  :CENS

* Kijkt Kaya aan en zegt: je hoeft er ook niet trots op te zijn dat je bijt! *

Zooooo   :bruce:

Aestiva

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: juli 26, 2007, 10:03:58 am »
Over zomaar bijten te beginnen, zomaar bijten gebeurt NOOIT.

Dan heb je Kaya nooit ontmoet ;)

Die dag was ik zo lief tegen de vogel en kreeg ik de vogel zo ver dat hij opstapte. Uiteraard ervoor beloond en toch beet hij. Ja, zomaar!

Je zou eens vaker Amazones moeten zien, dan merk je ook dat je stelling niet altijd klopt.

Ook kan ik mij herinneren dat ik Kodi op mijn hand had ooit. Toen zei je ook dat hij ''Kijk uit, hij gaat bijten''...
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2007, 10:18:14 am door Aestiva »

Eefjuh

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: juli 26, 2007, 11:38:32 am »
Inderdaad, en waarom zei ik dat? Hij had zijn staart gespreid, hij had zijn kuif steeds omhoog en hij zou je gewoon keihard hebben gebeten! Waarom? Interreseert me vrij weinig (reden zal wezen dat je nog steeds een vent bent en hij naast mij vrij weinig mensen mag), hij gaf de signalen al af, het wat alleen nog een kwestie van bjiten.

Ik denk dus dat je mijn tekst niet goed genoeg hebt gelezen. Zo gaat het namelijk:

1. Gaai word boos (om wat weten we 9 van de 10 keer niet eens)
2. Gaai geeft signalen af dat hij boos is door lichaamstaal te gebruiken (wat bij elke gaai kan verschillen)
3. Eigenaar negeert/ziet het niet, de signalen die er worden gegeven
4. HAP!

*edit*
Kaya was zo lief! Je praatte lief tegen haar dus dan moeten we er maar gelijk vanuitgaan dat Kaya je mag. Ze stapte zelfs bij je op, dus we nemen maar aan dat ze dat wou.

Laten we even in dat gaaienhoofd kijken.

We zien een Ashvin, die perse elke gaai moet laten opstappen ondanks hij meerdere malen is gewaarschuwd dat de gaai gekke fratsen kan uithalen (en me niet gaan vertellen dat het niet zo is jongen, ik heb je al meer dan 100 keer gewaarschuwd voor Kodi en je BLIJFT volhouden  :P )

Kaya zit lekker waar ze zit, heeft ABSOLUUT geen behoefte om bij die irritante kerel die de hele tijd lief tegen haar lult op te stappen, en kaya blijft dus koppig zitten (jaja lichaamstaal!). Die kerel BLIJFT maar proberen, dus Kaya gaat netjes opstappen, is opgestapt en neemt wraak. Want Kaya wou lekker blijven zitten, en als Kaya bijt, denkt die kerel de volgende keer misschien wel: Opstappen gaat samen met bijten, en kan Kaya lekker blijven zitten......

Snappie? Kaya beet echt niet zomaar ;)

Kaya bijt niet zomaar, Kaya is net als Kodi een heel verneukt vogeltje! En misschien is Kaya wel zo verneukt geweest, dat ze niet eens lichaamstaal laat zien (het is een ze toch?). Kaya kan je alleen al bijten omdat ze verschrikkelijk boos is dat ze uit haar kooi is gehaalt! Wraakbijt dus :P

Kera is ook gebeten door Kaya, Kera herkent geen grijze lichaamstaal, eefjuh wel redelijk, Kera wou dus langs Kaya, wat je duidelijk zag dat Kaya dat niet wou, HAP, Kera verdrietig, Kaya blij want die kan gewoon lekker op dr plekkie blijven zitten.

*praat ook een hartig woordje met Kodi*  :)
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2007, 11:42:59 am door Eefjuh »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #50 Gepost op: juli 26, 2007, 11:43:20 am »
Kera is ook gebeten door Kaya, Kera herkent geen grijze lichaamstaal, eefjuh wel redelijk, Kera wou dus langs Kaya, wat je duidelijk zag dat Kaya dat niet wou, HAP, Kera verdrietig, Kaya blij want die kan gewoon lekker op dr plekkie blijven zitten.

*praat ook een hartig woordje met Kodi*  :)

cheesy3

ede

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: juli 26, 2007, 11:46:55 am »
 ;D  ;D

Aestiva

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: juli 26, 2007, 11:58:07 am »
Eef,

De volgende keer dat ik Kodi zie stapt hij mij bij op! Je moet mij alleen niet bang en onzeker maken dat hij mij gaat bijten ;)

Ik geloof dat bepaalde papegaaien en zeker amazones, aan het borderline syndroom lijden ;)

Oeda

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: juli 26, 2007, 12:33:46 pm »
Ik heb van het voorjaar een workshop bij Bonny Talsma gedaan en een van dingen die behandeld werd was lichaamstaal. Ik heb daar heel veel van geleerd. Ondanks dat ik Tara nu al 16 jaar heb waren er dingen die ik totaal verkeerd begreep en ineens op hun plaats vielen toen ik dat hoorde.

@Ash: voor jou lijkt het zomaar, maar de vogel heeft er wel degelijk een reden voor. Al is het alleen maar dat hij wil dat jij je hand weg haalt of alleen maar om jouw reactie te zien.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2007, 12:39:58 pm door Oeda »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #54 Gepost op: juli 26, 2007, 13:54:17 pm »
Ik geloof dat bepaalde papegaaien en zeker amazones, aan het borderline syndroom lijden ;)

wasda nou weer  ???

Oeda

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: juli 26, 2007, 15:03:29 pm »
wasda nou weer  ???

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die ernstige beper-kingen kan geven aan degene die hieraan lijdt. Mensen met Borderline hebben vaak last van een reeks symptomen. Voor velen is het leven erg onaangenaam.

Officiële symptomen zijn;

zwart-wit denken
stemmingswisselingen
impulsiviteit
moeilijk contact kunnen leggen
moeilijk alleen kunnen zijn
woede uitbarstingen
dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koopverslaving, dissociatieve en psychotische verschijnselen.
Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat rea-geert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie.

De binnenwereld ziet er anders uit;
angst, soms door agressie bedekt
eenzaamheid, zelfs in gezelschap
leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt
een kloof tussen gevoel en verstand
overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn
relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk
periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

Overigens hoef je niet aan alle criteria te voldoen om borderline te hebben en geen enkel criterium op zich is specifiek voor borderline.

Aldus de stichting borderline

Eefjuh

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: juli 26, 2007, 16:02:39 pm »
Eef,
De volgende keer dat ik Kodi zie stapt hij mij bij op! Je moet mij alleen niet bang en onzeker maken dat hij mij gaat bijten ;)

Ash, volgende keer ga jij helemaal niks met Kodi doen. Kodi maakt tegenwoordig eindelijk grote stappen etgenover Bart waar ik al heel blij mee ben. het gaat zelfs zo ver dat bart ni staat is geweest tot 3 keer aan toe Kodi uit de kooi te laten klimmen (dat ik er niet was) en vervolgens weer terug de kooi in kon lokken zondat dat kodi hem aanvloog.

Weet je wat het is? kodi doet het best bij ons, is eindelijk op zijn plekkie, en dan maar lekker niet modern. kodi is Kodi, en ik wil niet van kodi verwachten dat hij bij jou gaat opstappen. ik heb het al meerdere malen meegemaakt (ook zelf) dat hij spontaan vreemd kan gaan doen en je gewoon keihard bijt. Ik wil niet dat dat gebeurt dus ik ga het risico uitsluiten, en dat risico ben jij op dat moment, dus laat ik kodi niet bij jou opstappen. kera, prima, Kina, prima, maar Kodi hoeft niet modern te wezen........

Is het nou zo verschrikkelijk dat er 1 gaai is die ik niemand toe vertrouw? IK zie de signalen, IK zie dat het op het punt staat te gebeuren, IK zie dat kodi het helemaal niet leuk vind, dus daarom zou ik het van jou dan toelaten? ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #57 Gepost op: juli 26, 2007, 18:45:10 pm »
Dat begrijp ik héél goed hoor Eef. Het is ook goed om oorzaken van bijten te vermijden toch? ;)

Eefjuh

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: juli 26, 2007, 19:34:05 pm »
Inderdaad ;)

Het meest moeilijke zijn gewoon de "opvanggaaitjes". Je jonkie creeer je zelf, je kent het gedrag vrijwel door en door, bij een opvang krijg je er gedrag bij kado wat als advertkalender elke dag een hokje met "kijk dit kan ik ook" opent.

Ik vind wel dat wij als eigenaren zelf mogen bepalen wat goed is of niet. Je zult mij in een huis met een gaai ook nooit direct op een gaai aflopen die ik niet ken. Beter nog, ik weet nog goed toch Ashvin hier voor het eerst was met Chico, je kan het navragen, ik heb het eerste kwartier de kat uit de (speel)boom gekeken voordat ik uberhaupt op Chico af durfte te stappen. Ash keek me gek aan en zei dat ik wel gelijk wat kon doen, maar ik "bestudeer" het beessie liever even eerst voordat ik eraan ga zitten.

Al moet ik zeggen, met kaketoes is het wel een ander verhaal, immers, ik ben de lichaamstaal van een kaketoe gewend, en dat is echt even 10 keer anders dan dat van een grijze of een amazone natuurlijk haha!

Bijten moet je gewoon zien te voorkomen, en dat doe je door veel te gaan leren over lichaamstaal, wat me gelijk weer doet denken aan het volgende: Eefjuh moet gauw verder met het veranderen van haar artikelen en layout :P Heb nu gelijk weer wat nieuwe info om mee te nemen over bijten en lichaamstaal  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #59 Gepost op: juli 26, 2007, 21:16:25 pm »
Succes!  ;) Ik herken dat wel van de opvanggaai die je nog helemaal moet leren kennen.. Yiska mijn amazone van 30 jaar , die ik pas een half jaar heb, is nog steeds moeilijk, maar ik heb geduld! :)

En ik heb de foto's van jou en Chico van Ashvin toen gezien. ;D En ook dat kan ik me ook goed voorstellen! Amazones zijn toch ook best wel onberekenbaar! Maar toch, inderdaad als je die lichaamstaal in de gaten houdt, zie je het ook best!! ;)