Precies Els! Ze hoeven inderdaad niet, tuurlijk is het leuker als ze het wel doen, maar komop, als ze maar bij de verzorger(s) opstappen toch???
In het geval van Kodi (die het hele opstappen en niks kende) en de vooruitgang die hij heeft gemaakt in de bijna 2 jaar dat hji hier is, mag ik ECHT NIET klagen.
Ik kan me overigens (en dit bedoel ik niet lullig) best voorstellen dat Ash vaak is gebeten. Hij heeft absoluut geen "angst" voor gaaien en soms (SORRY) kan hij best zijn zin willen doordrukken.
Wat ik vooral door Kodi heb geleerd, en op Kina heb toegepast: geduld is een schone zaak......
Kijk naar Bart, Kodi bijt Bart, ik weet niet wat het is, ik zal er ook noooit achterkomen wat er is, maar Kodi heeft gewoon eigenlijk een hekel aan iedereen buiten mij om, en vooral aan Bart. Toch blijft Bart proberen. De "Ash theorie" van doordouwen met wat je wilt, werkt gewoon niet. Resultaat: een aardige greep met bijtfoto's. Nu doet hij het rustig aan, leert nu wanneer Kodi het niet leuk vind enz.. en nu zie je, hij kan Kodi loslaten zonder te worden aangevallen als ik er niet ben!
De key ligt gewoon bij lichaamstaal, en dit is een heel complex iets, waar je nog jaren over doet om die te leren kennen, maar beetje bij beetje leer je je vogel steeds meer voorspellen

En de pleisters? Die kun je dan gewoon veilig opbergen