Auteur Topic: Weet niet hoe ik dit piepen moet oplossen  (gelezen 7605 keer)

Bettie

• Gast
Weet niet hoe ik dit piepen moet oplossen
« Gepost op: juli 25, 2007, 20:21:08 pm »
Hallo

Zit met een groot probleem, zit er al te denken om hem te verkopen want ik weet niet meer hoe ik dit kan oplossen.
Jopie mijn grijze roodstaart is al heel lang heel vervelend wat ik ook doe negeren of kwaad worden het helpt allemaal niks.
Hij vraagt constant aandacht door heel irritant te gaan piepen.
Ben nu bezig om een doek over de kooi te doen en dat helpt zolang ik er de doek over laat hangen dan gaat hij leuk zitten kletsen en fluiten.
Maar zogauw ik de doek er weer af haal begint hij weer opnieuw.
Haal ik hem op het eind van de middag uit de kooi om hem op de boom te zetten dan is hij rustig zolang iedereen ook rustig op de bank zit.
Maar gaat er iemand weg dan begint hij er ook weer mee.
Heb ik visite en word er druk gepraat doet hij het ook. (irritant piepen)
Heb er al over nagedacht om er een ander soort gaai bij te zetten maar als dat niet klikt ben ik waarschijnlijk nog verder van huis.
Ga ik teveel tegen hem kletsen of aandacht geven dan vertoont hij partnergedrag, dus moet ik hem weer negeren.
Weet echt niet meer hoe ik dit kan oplossen, hij bezorgt ons allemaal hoofdpijn zo erg is het.
Kan iemand mij hier nog een oplossing geven of heeft iemand hier ervaring mee dat het beter word als ik er een andere gaai bijzet.
En wat kun je dan het beste doen ook een grijze of een ander soort?
Nog even wat info heb hem gekregen toen hij drie jaar was hij is nu vijf geweest.
Zijn vorige eigenaar heeft hem weg gedaan doordat ze last had van migraine aanvallen alleen heb ik nu het gevoel dat ze dat van hem kreeg :CENS
Naar haar vertoonde hij ook al partnergedrag weet niet hoe ze daar mee omging, had het gevoel dat ze dat wel leuk vond.
Hoop dat iemand mij kan helpen, want dit is echt niet leuk meer.

Groetjes Bettie

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2008, 14:34:34 pm door Cosch »

Grecia

• Gast
Re: Weet niet hoe ik dit moet oplossen
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2007, 20:27:16 pm »
Hoi, ik heb ooit van iemand gehoord dat ze met een plantenspuit haar hond ging spuiten als ie negatief gedrag toonde en tegelijkertijd nee erbij zeggen. De hond is er mee gestopt, maar ik weet niet of dit ook bij een papegaai werkt.
Maar je klinkt al zo wanhopig, dus je kan het wel proberen. Beter alles geprobeerd te hebben voordat je echt besluit om hem weg te doen. Beetje water kan geen kwaad denk ik.
Misschien heeft iemand anders een beter idee?
Ik probeer mee te denken.....

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2007, 20:44:35 pm »
Nee, nee, niet met een plantenspuit. Als het goed is gebruik je de plantenspuit ook om hem te sproeien en het moet niet zo zijn dat hij de plantenspuit als straf ziet. Straf help zo wie zo niet, want dan krijgt ie er toch aandacht mee, al is het negatieve aandacht.  :)

Eigenlijke is het enige dat helpt negeren, negeren en nog eens negeren van dit gedrag. Dus geen enkele aandacht aan geven. Als hij wél vrolijk zit te kletsen en lief is moet je dit dan wel belonen door aandacht te geven!! Het is een kwestie van volhouden!! ;)

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2007, 20:55:08 pm »
Negeren kan ook door de vogel in een andere kamer te zetten...
Laat hem daar tot hij ophoudt... Is de vogel rustig, haal je hem weer naar de woonkamer... Begint ie weer... zelfde verhaal...
Papegaaien zijn gezelschapsdieren en hebben een hekel aan alleen zijn.
Hij zal snel genoeg doorhebben dat je hem wegzet omdat hij vervelende geluiden maakt.
Als hij het doet niet boos worden of schreeuwen, maar gewoon de vogel wegzetten in een andere kamer waar hij geen kwaad kan doen...

Als de vogel positief gedrag vertoont, belonen door tegen hem te praten of misschien wat lekkers te geven.
Geef je de vogel wel genoeg aandacht???

En het allerbelangrijkste, wil je dat dit werkt.... Consequent zijn en niet met een dag opgeven...
Negatief gedrag is snel aangeleerd en om het eruit te krijgen moet je veel geduld hebben...

Een andere kamer waar je de vogel neer kan zetten heeft 2 voordelen. Ten eerste voelt de vogel zich alleen en ten tweede heb jij er meer rust van.
Vergeet niet je vogel aandacht te geven als deze positief gedrag vertoont.

Succes ermee en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

Groeten Jarno

PS: Het hoort erbij dat vogels af en toe even een schreeuwbui hebben, dus helemaal stil zal je hem nooit krijgen...

Bettie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2007, 22:16:07 pm »
Hallo

Zal even een reactie geven het advies van de plantenspuit lijkt me niet goed want ben bang dat hij daar agressief van gaat worden want daar heeft hij toch al een hekel aan, hij gaat liever gewoon onder de douche de volle straal vind hij heerlijk ;D
En negeren proberen we ook wel maar het gaat op een gegeven moment zo hard dan gaat het echt door merg en been.
Wegzetten heb ik ook al geprobeerd en dan is het even goed gaat hij leuk zitten kletsen en fluiten, maar zodra ik hem weer binnenhaal is het weer mis.
En als het alleen een schreeuw bui is zou ik er mee kunnen leven, maar dit is vele malen erger omdat het ook zolang door gaat.
Maar hoe denken jullie erover om er een andere vogel bij te zetten zou ik daar wat mee opschieten, heeft iemand daar ervaring mee.
Want heb zelf echt het vermoeden dat hij ontzettend veel aandacht nodig is en vind dat hij dat van mij te weinig krijgt.
Speelgoed heeft hij ook genoeg en hij krijgt elke dag nieuwe takken maar spelen doet hij niet echt.
Een enkele keer zie je hem er wel mee bezig, maar niet vaak.
Zou het ook kunnen dat hij nu broedrijp is, want hij gaat tijdens het piepen ook heel vaak voorover hangen en doet dan de vleugels wijd zeg maar uitgestrekt horizontaal, of is dat meer een teken dat hij ergens heen wil.

Groetjes Bettie

Grecia

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2007, 13:45:07 pm »
Hallo ik ben verder gaan vragen en negeren, kooi afdekken of in een andere ruimte apart zetten schijnen de beste oplossingen te zijn voor negatief gedrag. Belonen bij goed gedrag! Consequent blijven en het altijd blijven doen als je vogel er weer mee begint.
Veel succes ermee.

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2007, 13:59:18 pm »
Belonen bij goed gedrag!

Dit is inderdaad het belangrijkste. Ze doen alleen iets waar ze beter van worden.
En dat word nog wel es vergeten.

Ik doe het ook niet vaak genoeg!  :-[

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #7 Gepost op: juli 26, 2007, 14:13:45 pm »
Hallo

Zal even een reactie geven het advies van de plantenspuit lijkt me niet goed want ben bang dat hij daar agressief van gaat worden want daar heeft hij toch al een hekel aan, hij gaat liever gewoon onder de douche de volle straal vind hij heerlijk ;D
En negeren proberen we ook wel maar het gaat op een gegeven moment zo hard dan gaat het echt door merg en been.
Wegzetten heb ik ook al geprobeerd en dan is het even goed gaat hij leuk zitten kletsen en fluiten, maar zodra ik hem weer binnenhaal is het weer mis.
En als het alleen een schreeuw bui is zou ik er mee kunnen leven, maar dit is vele malen erger omdat het ook zolang door gaat.
Maar hoe denken jullie erover om er een andere vogel bij te zetten zou ik daar wat mee opschieten, heeft iemand daar ervaring mee.
Want heb zelf echt het vermoeden dat hij ontzettend veel aandacht nodig is en vind dat hij dat van mij te weinig krijgt.
Speelgoed heeft hij ook genoeg en hij krijgt elke dag nieuwe takken maar spelen doet hij niet echt.
Een enkele keer zie je hem er wel mee bezig, maar niet vaak.
Zou het ook kunnen dat hij nu broedrijp is, want hij gaat tijdens het piepen ook heel vaak voorover hangen en doet dan de vleugels wijd zeg maar uitgestrekt horizontaal, of is dat meer een teken dat hij ergens heen wil.

Groetjes Bettie

Dat vaak voorover hangen en de vleugels wat wijd is volgens mij een teken dat ie aandacht wil of uit de kooi wil.
Doe je ook dingen met hem? Spelen, fietsen etc.

Tja, een andere vogel erbij..... :CENS, volgens mij wordt je nu al wanhopig en als je er 1 bij neemt en het geeft niet het gewenste resultaat dan heb je helemaal de poppetjes aan het dansen.

Zelf denk ik dat de tips die hier gegeven worden (keihard negeren en dan dus niet eens met je ogen knipperen want de minst opvallende lichaamstaal valt hun al op) het beste werken (na lange tijd). Kooi afdekken vind ik zelf geen oplossing.

Wat denk je van een logeerpartij. Kan hij niet ergens logeren, dan doorbreek je zijn gedrag en situatie als het goed is. Als hij het daar dan niet doet is er iets bij jullie thuis wat het gepiep uitlokt (bv jullie reactie hierop :-[)

Ik wens je veel succes, als me nog wat te binnen schiet meld ik het.

Groetjes, Nel

Bettie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2007, 14:35:05 pm »
Citaat
Dat vaak voorover hangen en de vleugels wat wijd is volgens mij een teken dat ie aandacht wil of uit de kooi wil.
Doe je ook dingen met hem? Spelen, fietsen etc.
Dit doet hij dus altijd als hij op de boom zit en niet in de kooi en meestal als ik bij het aanrecht sta.
En hij krijgt overdag inderdaad denk ik wel wat te weinig aandacht, maar gaaien die bij mensen wonen die de hele dag werken daar krijgen ze toch ook geen aandacht. Ik praat wel een boel tegen hem, maar hij komt overdag niet uit de kooi. Vandaar dat ik zelf ook aan denk om er een andere gaai bij te nemen.

Citaat
Wat denk je van een logeerpartij. Kan hij niet ergens logeren, dan doorbreek je zijn gedrag en situatie als het goed is. Als hij het daar dan niet doet is er iets bij jullie thuis wat het gepiep uitlokt

Dit zal ook niet gaan want er is niemand die ik ken die niet bang is voor Jopie.

Maar ik zal nog even verder gaan met negeren en misschien de kooi in een andere ruimte zetten zodat we zelf ook wat rust krijgen.

Groetjes Bettie

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #9 Gepost op: juli 26, 2007, 14:53:33 pm »
Dit doet hij dus altijd als hij op de boom zit en niet in de kooi en meestal als ik bij het aanrecht sta.
En hij krijgt overdag inderdaad denk ik wel wat te weinig aandacht, maar gaaien die bij mensen wonen die de hele dag werken daar krijgen ze toch ook geen aandacht. Ik praat wel een boel tegen hem, maar hij komt overdag niet uit de kooi. Vandaar dat ik zelf ook aan denk om er een andere gaai bij te nemen.

Dit zal ook niet gaan want er is niemand die ik ken die niet bang is voor Jopie.

Maar ik zal nog even verder gaan met negeren en misschien de kooi in een andere ruimte zetten zodat we zelf ook wat rust krijgen.

Groetjes Bettie

Misschien js er iemand op deze site die bij je in de buurt woont en waar Jopie mag logeren, je weet maar nooit. :)

Als je aangeeft in welke stad je woont is er misschien wel iemand die zich aanmeldt.

Succes, Nel

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #10 Gepost op: juli 26, 2007, 14:59:55 pm »
Trouwens, begrijp ik hieruit dat je de kooi voorlopig voor langere tijd in een aparte kamer wilt zetten? Dan zit je gaai toch niet in het gezinsleven?

Mijn papegaaien zitten ook apart, in mijn vogelkamer. Maar daar ben ik van 's middags 14.00 uur tot 's avonds 22.00 uur en de dagen dat ik vrij ben nog langer.

Ik begreep dat het apart zetten was bedoeld voor de momenten dat hij zo piepte? Toch? En als hij weer gestopt was met piepen hij dan terug zou gaan naar de huiskamer? Toch? ???

Grecia

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 26, 2007, 17:41:43 pm »
Inderdaad, de kooi apart zetten als hij piept, en terug als het weer rustig is. Niet permanent!
Das geen doen voor het beestje.

Bettie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 26, 2007, 18:54:50 pm »
Dat bedoelde ik ook even apart zetten als hij piept een uurtje of zo, en dan weer binnenhalen.

Maar hij heeft nog een slechte eigenschap wou wel eens weten of andere grijzen dat ook hebben.
Het ene moment kan hij mooi zitten kletsen en dan word dat steeds harder met hele schelle fluiten er tussen door, soms zo hard dat je het aan het eind van de straat nog kunt horen.

Zoals nu zit hij lekker op de boom snaveltje te knarsen, dan is hij zo lief he :thumsup:

Dorian

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 27, 2007, 11:33:29 am »
En heb je hem ook beloond voor het lekker zitten knarsen enzo, dit moment waarop je hem zo lief vond?

Over dat apart zetten: niet een uurtje...
Terughalen als hij stopt met piepen. En als hij weer begint weer wegzetten. En zodra hij stopt met piepen en meer aangename geluidjes maakt weer terughalen. Hij moet wel begrijpen WAAROM hij apart is gezet. En dat het nut heeft stiller te doen. Anders heeft apart zetten geen zin

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: juli 27, 2007, 11:35:24 am »
Het schelle fluiten is waarschijnlijk ook een teken van aandacht vragen. Zodra je ook maar enigszins reageert op die geluiden (door boos te zijn of je handen voor je oren te doen of weet ik veel wat krijgt ie aandacht! Hier negeer ik alle geluiden die ik akelig vind en dat heeft ze snel door hoor. Ik reageer wel op het leuke en gezellige, dus ze weet best wat gewenst is en wat niet!!  ;)