Auteur Topic: Gestart met onderzoek naar biologisch via SKAL en PVDD  (gelezen 4206 keer)

roebie007

• Gast
Gestart met onderzoek naar biologisch via SKAL en PVDD
« Gepost op: juli 28, 2007, 17:36:22 pm »
Er zijn nogal wat leden die roepen dat men alleen biologisch voer koopt. Dit ivm gif wat in het buitenland soms met vliegtuigjes tergelijk over de velden wordt gesproeid.
Buiten dat deze leden veelal niet het biologisch fruit kopen, maar gewone bananen, sla, tomaten, etc. ben ik toch zo brutaal geweest om SKAL en de PVDD te benaderen.

PVDD (Partij Voor De Dieren 2e kamer) is voorstander van biologisch ook voor dieren. SKAL geeft aan dat men op de verpakking biologisch mag zetten, maar dat er geen EKO keurmerk of SKAL registratienummer op hoeft te staan. Er is dan ook geen controle of we wel biologisch voer kopen voor onze vogels. Ook hier kunnen landbouwgifstoffen in zitten, die na jaren de vogels hun organen aan tasten.

Door mijn mail / briefwisseling met PVVD en SKAL zo breed mogelijk uit te zetten zijn er twee reacties naar mij gekomen van de leveranciers Eco-Bird en Harrissons.
Harrissons heeft een registratie in Amerika. En is ook in Europa bekend.
Happybird (Eco-Bird) heeft mij een vervoersregistratie toegezonden en is zelfs lid geworden van onze club. Happy Bird wil dus wel. Alleen een vervoers keurmerk zegt niet of het product in de verpakking ook voor de volle 100% hieruit bestaat.

Door dit breeduit te communiseren, moet het wel bij de leveranciers uitkomen. En ze leven van de verkoop. Om deze verkoop in stand te houden zullen ze net als bij honden en katten met een strenger beleid moeten komen over de voeding.

Eco-Bird heeft ingezien dat een EKO keurmerk op de verpakking omzet kan verzekeren en is bezig om te kijken wat ze hiermee kunnen.

Ik gebruik nu naast HP ook vogeljungle. Maar moet de vogeljungle in hun mooie blauwe ogen geloven of het wel allemaal biologisch is.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Gestart met onderzoek naar biologisch via SKAL en PVDD
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2007, 18:40:39 pm »
al lezende kan ik voor mijzelf niets anders dan conlcuderen dat ik het een vaag topic vind. Snap de bedoeling niet echt.

Leveranciers/fabrikanten van dierenvoeding hoeven voor zover mij bekend niet exact op de verpakking te vermelden waaruit het product allemaal bestaat.

ecobird

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2007, 20:25:57 pm »
zaden zijn gewoon te certificeren door skal is nl een argraries product ligt bij diverse natuur winkels met keurmerk gewoon in de winkel
dit geld ook voor noten,palmpitten,gedroogde fruit noten en groenten

roebie007

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 29, 2007, 11:10:13 am »
al lezende kan ik voor mijzelf niets anders dan conlcuderen dat ik het een vaag topic vind. Snap de bedoeling niet echt.

Leveranciers/fabrikanten van dierenvoeding hoeven voor zover mij bekend niet exact op de verpakking te vermelden waaruit het product allemaal bestaat.

Misschien moet ik het kort uitleggen. Als je bij de AH biologische tomaten koopt, zijn ze als 1e stukken duurder en jij weet dat het een product is waar men deze niet met gif en dergelijke heeft behandeld om een mooi pruduct te krijgen. Door het EKO keurmerk op de verpakking is dit herkenbaar. Als je iets biologisch noemt, is het zelfs verplicht om het EKO keurmerk te voeren en geregistreerd te zijn bij SKAL.

Volgens SKAL mag men op verpakking van diverse vogelproducten biologisch zetten zonder keurmerk. Zonder keurmerk gaat met niet controleren en als er toch landbouwgif inzit, krijgt men ook geen boete. Het is wettelijk geregeld.

De insteek van dit verhaal is dat vele vogelliefhebbers meer geld uitgeven om biologisch voer te kopen, terwijl men misschien bij sommige merken ook gewoon schepzaad kan kopen. Wij zijn zonder EKO keurmerk overgeleverd aan de mooie blauwe ogen van de leverancier.

Ik vind als papegaaienliefhebber dat men ook hier een EKO keurmerk verplicht moet stellen als er biologisch op staat. Dan zal men ook de vogelproducten keuren en beboeten als dit niet het geval is.

Waar komen de grondstoffen vandaan? Hoe lang staan ze opgeslagen? Hoe lang zijn ze onderweg met schepen en hoe bewaard men deze in de laadrtuimten? Hoe lang staan ze in Europa opgeslagen?

Er gaan veel vogels vroegtijdig dood aan een verkeerde of giftige voeding.

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2007, 11:19:20 am »
Helemaal mee eens.
 :thumsup:

papegaai007

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2007, 12:34:41 pm »
de voeding van de vogeljungle is helemaal niet biologisch :angry: :angry: :angry:stelletje neppers
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2007, 21:21:51 pm door papegaai007 »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: augustus 17, 2007, 17:33:17 pm »
Is dat zo? :CENS

papegaai007

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 17, 2007, 23:44:15 pm »
ja vind niemand het raar dat ze geen certifikaat willen laten zien ???de spullen die ze in het buitenland verkopen opeens niet biologisch zijn ???
bij navraag bij een duitse bio winkel dat een aatal zaden die ze gebruiken hellemaal niet biologisch te verkrijgen zijn :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2007, 09:35:38 am »
Waarom verbaast mij dit niet? :CENS

papegaai007

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 20, 2007, 22:21:40 pm »
ik weet niet waarom het jou niet verbaast het verbaast mij wel dat ze al vanaf 2000 idereen doen geloven dat alles wat ze verkopen biologisch is sorry maar de term biologisch in het bedijfslogo slaat in iedergeval niet op biologische geteelde zaden
http://www.vogeljungle.com/Engels/                                 in het buitenland durven ze het zeker niet
voor mensen die bewust biologisch voeren vind ik dit een tegenvaller je verwacht tog iets extra hoewel hun kiemtest voor de kwalitiet ook bij mij niet zo goed uitpakte er kiemde namenlijk niet veel dus tgaan we maar weer naar wereldwinkel voor mijn zaden
hoewel het aanbod beperkt is worden we daar in iedergeval niet bedonderd

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2007, 09:45:04 am »
Welke zaden haal jij dan bij de Wereldwinkel? ;)

papegaai007

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2007, 23:19:16 pm »
sorry voor mijn late reactie bij de wereldwinkel koop ik hooftzakenlijk noten vooral de amazone noten vinden ze erg lekker de zaden die ik gebruik zijn zonnebloemzaden lijnzaad en sesamzaad zit veel calcium in
ze verkopen er ook gedroogt fruit maar dat geef ik liever vers behalve de banaan die krijgen ze wel gedroogt voor de rest geef ik pellets en let goed op welke fruit soorten ik er bij geef zoals appel,peer,meloen,druiven
geef ik alleen bio daar dit normaal zwaar bespoten word :a036:

papegaai007

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2007, 21:22:58 pm »
en ook de aardnoten zijn daar erg goed

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: augustus 23, 2007, 22:35:38 pm »
Oké, dank je voor de informatie..  ;)

papegaai007

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 28, 2007, 00:05:22 am »
   bij de vraag of de vogel jungle iets zou willen laten zien krijg je het antwootd dat het op de site staat nou niet dus
en ze draaien het verhaal om ik moet maar laten zien dat ze niet biologisch zijn  :angry: wat zijn dit voor manieren ze zegen veel en laten niks zien over hun zogenaamde bio producten shootme

Van: papegaai papegaai [mailto:papegaai007@gmail.com]
Verzonden: zondag 26 augustus 2007 11:46
Aan: info@vogeljungle.com
Onderwerp: biologisch

zouden jullie hier op willen reagern ik denk dat een hoop mensen nu wel wel eens zekerheid willen omtrend biologisch
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28392.0
bij geen reaktie weet ik voldoende  zo laat nu dus maar eens zien

Eric Veneman <e.veneman@vogeljungle.com>    
aan ml.stam, d.dijkstra, a.kuipers, mij

details weergeven
    14:01 (9 uren geleden)

U vind alle gegevens hieromtrent op de intersite van de vogeljungle.

Verder vind ik uw aankondiging nogal vreemd. Geen naam en geen fatsoenlijk verzoek.

Wij wensen u dan ook veel succes met uw onderzoek.

Met vriendelijke groet,

De Vogeljungle.