Auteur Topic: Wanneer ringen?  (gelezen 2927 keer)

ester

• Gast
Wanneer ringen?
« Gepost op: juli 30, 2007, 09:52:02 am »
hallo allemaal,

ik heb een jonge oranjevleugelamazone die morgen 2 weken wordt, kan iemand mij vertellen wanneer de ring erom moet.... ik vind m nu nl nog zo enorm op dat kleine vogeltje??
ik hoop dat iemand me een indicatie kan geven?

groetjes ester

Edit Cosch: titel iets verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 17:08:26 pm door Cosch »

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: ringen
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2007, 09:59:01 am »
Hij kan gewoon om als de ring er niet meer afvalt. Weet zo de leeftijd niet van amazone wanneer ze hem om doen. In het begin lijkt de ring idd groot.

gr jeannette

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2007, 10:46:43 am »
Spannend hè Esther? Er zijn vast wel mensen die weten wanneer ongeveer de tijd is voor een amazonejong!! ;)

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2007, 10:56:36 am »
Hij kan gewoon om als de ring er niet meer afvalt. Weet zo de leeftijd niet van amazone wanneer ze hem om doen. In het begin lijkt de ring idd groot.

gr jeannette

Dag Ester,heb je de juiste ringmaat?

Zelf weet ik die niet zo snel uit m,n hoofd,maar zal plm 10 of 9 mm  zijn vermoed ik,zoja ringen vanaf plm 18 dagen,dit verschilt per vogel per nest en is ook afhankelijk van de grootte van het nest ,1 of 4 jongen.

Als je gaat ringen,drie tenen naar voren en de,ik zal maar zeggen duim naar achteren als laatste door het ringetje halen,14 dagen is idd veel te vroeg,veel sucses,kijk voor de juiste ringmaat nog even hier ergens op de site,er staat geloof ik wel ergens een verwijzing,maar daar weet loes wel meer van dan ik,nogmaals sucses en ook gefeliciteerd met je jong(en).

gr Kees.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2007, 11:27:04 am »
Ze heeft ringmaat 9,5, dat hebben we van te voren goed uitgezocht!! ;)

ester

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2007, 12:26:43 pm »
kleine correctie loes,
ik wou inderdaad 9,5 bestellen maar bij de parkietensocieteit zeiden ze dat ik beter een stalen ring kon gebruiken bij de amazone en dat die er alleen in 9 of 10 mm waren en dat ik dan een 10 moest nemen dus dat advies heb ik maar opgevolgd dus ben in het bezit van een stalen 10mm ring.
volgens hem verschilde het ene naslagwerk met het andere wat betreft de oranjevleugel, bij de ene werd 9,5 aangeraden en bij de ander 10.... vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt....

en het is (en blijft) 1 jong want 1 ei was onbevrucht en de ander had allang uit moeten komen dus daar is iets niet goed mee gegaan maar die functioneert nu als kruik cq hoofdsteuntje en daar is onze kleine erg blij mee volgens mij :thumsup:
ben in ieder geval blij met alle tips en ik ga denk ik zo rond het weekend maar weer eens passen.... ik kan het jong prima in de hand nemen zonder dat paps en mams boos worden dus ik kan rustig 'passen'.
dank jullie wel!!
groetjes ester

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2007, 12:44:13 pm »
kleine correctie loes,
ik wou inderdaad 9,5 bestellen maar bij de parkietensocieteit zeiden ze dat ik beter een stalen ring kon gebruiken bij de amazone en dat die er alleen in 9 of 10 mm waren en dat ik dan een 10 moest nemen dus dat advies heb ik maar opgevolgd dus ben in het bezit van een stalen 10mm ring.
volgens hem verschilde het ene naslagwerk met het andere wat betreft de oranjevleugel, bij de ene werd 9,5 aangeraden en bij de ander 10.... vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt...

Aha, dat had ik niet meegekregen of wel, maar dan was ik het weer vergeten!! :)

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2007, 12:56:31 pm »
Dag Ester,het is goed dat je er een ei bij laat liggen ivm een lekker stuentje,als het ei gaat ruiken (hoeft niet,maar kan wel gaan gebeuren),kun je het vervangen voor een kunstei,indien nodig.

Als het kuiken groot genoeg is haal je het gewoon weg,veel sucses.

Gr  kees.

ester

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 30, 2007, 18:43:40 pm »
Dank je wel, ook voor de goeie tips. Zoals je bij de andere topics kan zien, heb ik 'm vandaag geringd en als je me niet gewaarschuuwd dat er bij 1 jong in het nest misschien wel eerder geringd moest worden, was ik misschien wel te laat geweest.

Groetjes ester.