Auteur Topic: Gizmo wordt gewiekt!!!  (gelezen 4281 keer)

kyra/destiny

• Gast
Gizmo wordt gewiekt!!!
« Gepost op: juli 30, 2007, 13:16:32 pm »
Vanavond gaan we met Gizmo terug naar de kweker om mijnheer te laten wieken!

Ergens vind ik het best jammer want hij vliegt ondertussen heel erg goed en ik blijf het een heel mooi gezicht vinden.

Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen : ofwel alle deuren/vensters dicht ofwel moet hij ganse dag in de kooi blijven.  Aangezien ze eindelijk beetje beter weer geven vrees ik dat we wel eens voor verrassingen zouden komen te staan.  Als hij gewiekt is kan hij ook lekker mee naar buiten wat nu ook bijna onmogelijk is.

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe hij gaat reageren als hij niet langer als een volleerde kamikaze-piloot door het huis kan vliegen  :)

Ik hou jullie op de hoogte

ede

• Gast
Re: Gizmo wordt gewiekt!!!
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2007, 13:37:03 pm »
 :thumsup:

Zorg je dat hij op de goede manier gewiekt word?
Neem anders even een plaatje mee van het topic wiek methodes.
Je zult de eerste niet zijn die terugkomt met een 'verminkte' papegaai.

En als je denkt dat hij het niet goed doet. Gewoon rustig zeggen tegen hem hoor. Het is jouw vogel! ;)

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2007, 14:37:21 pm »
Doe ik !

maar ik heb er wel vertrouwen in , hij zei ons dat als we het bij hem lieten doen hij wiekt zodat enkel de dekveren nog zichtbaar zijn.  Vind hij zelf het mooist en het efficiëntst

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2007, 14:46:59 pm »
Ok.  :thumsup:

Als hij maar niet in de dekveren knipt. Dat is te kort. Dus hij moet echt onder de 2e laag veren blijven!
Oh jaa niet gelijk mee naar buiten nemen hoor. Eerst binnen testen of hij nog omhoog kan vliegen. Dit kun je doen door hem bijv op de grond te zetten of boven een bed in de lucht gooien!  :)
Sorry dat ik er zo over door ga maar we hebben hier zoveel schrijnende verhalen gezien van papegaaien die verminkt terug kwamen!  :cry:

Succes!
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2007, 14:49:03 pm door Cosch »

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2007, 20:03:44 pm »
Hij heeft met onze goedkeuring een nieuwe methode geprobeerd die hij onlangs van een franse kweekster heeft geleerd;
Het bestaat eruit om 5 tot 6 slagpennen met een plakband bij elkaar te plakken.  Het voordeel is dat de vogel niet "misvormd" wordt en dat ze automatisch zouden weten dat ze niet kunnen vliegen.  Het moet wel toegepast worden wanneer ze jong zijn.  We hebben dus toegestemd om dat te proberen, kan hij toch nog te ver vliegen kunnen we nog van gedacht veranderen.  Ik hou jullie op de hoogte

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2007, 20:08:40 pm »
 :o  :o
Sorry maar dat lijkt mij ten eerste niet zo veilig voor de vogel want stel ze knagen aan het plakband en ze krijgen die troep binnen. Ten tweede kunnen ze zo ver knagen dat als ze buiten verder gaan ze zo weg zijn.
Hun instict zal altijd zeggen dat ze kunnen vliegen. Als haal je de vleugels eraf dan nog zouden ze het proberen!

Sorry maar dit lijkt me geen kweker waarbij je je vogel moet kortwieken, als hij zulke ideeen heeft. Krijg er ook een heel naar gevoel
over!  :(

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2007, 20:12:41 pm »
oei !!!!

Leek me wel een goed idee anders, nuja er is nog geen man overboord.  Volgens zijn informatie zouden ze dat dus niet overknabbelen :s  nu voorlopig ben ik super voorzichtig hoor, zeker nog niet naar buiten voor ik superzeker ben dat hij inderdaad niet vliegt (en niet knabbelt)
Ik kijk het even aan, kwaad voor de vogel zal het zeker niet kunnen (denk ik dan toch)

giggles

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2007, 20:34:43 pm »
Het lijkt me voor de vogel ook niet echt comfortabel...

Dus ze plakken gewoon de buitenste 6 slagpennen aan elkaar met tape???  :o

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 30, 2007, 20:41:12 pm »
ja, is een nieuwe methode zo het schijnt!

hij schijnt er totaal geen hinder van te hebben, zit nu lekker te kletsen op zijn staander en is er inderdaad nog niet afgekomen heeft zelfs nog geen poging ondernomen.  Toen de tape er pas op zat was hij onwennig en begon hij ijverig zijn vleugels te poetsen, maar nu probeert hij er niet meer naar.  Ik ben benieuwd!

Zoals ik al zei als ik ondervind dat hij er last van heeft of als ik merk dat hij toch nog vliegt of de tape lospeuterd dan kan ik alsnog besluiten om "klassiek" te gaan wieken.  Maar ik wou dit wel eens uitproberen!  Gizmo is toch nog niet gewoon om lekker naar buiten te kunnen en die week meer of minder gaat het niet uitmaken.  Voordeel van deze methode zou zijn dat je gewoon de plakband eraf kunt halen en dan kan de vogel weer vliegen. Het is ook geen gewone plakband of tape maar van die speciale anti-allergische kleefband die ze ook in ziekenhuizen gebruiken.

Ik geef het dus enkele dagen en dan zien we wel weer verder

ede

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2007, 20:45:13 pm »
Waar precies zit dat er om heen?
Bij de schacht? of bij de uiteindes?
Ik kan me er niet zo'n goede voorstelling van maken!  :CENS

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2007, 20:57:50 pm »
Als je vanaf de schouder van de vogel tot aan de punt van de slagpennen neemt, wel dan ongeveer juist in de helft!

De tape komt dus net onder de dekveren van de vleugels, je ziet er eigenlijk niets van.  Van het ogenblik dat ik merk dat Gizmo er "last" van heeft gaan ze er onverbiddellijk vanaf.  Heb dat ook zo afgesproken met de kweker.  We hadden vrije keuze methode 1 of methode 2 of deze methode uitproberen.  We hebben de voor- en nadelen besproken en gekozen om dit een kans te geven.  Knippen kan altijd nog!

giggles

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2007, 20:58:34 pm »
Kan je er foto's van maken?

Ik ben ook wel benieuwd...

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2007, 20:59:47 pm »
hmmm fotos zijn beetje een probleem moet ik de camera van mijn dochter lenen

Ik vraag effe of haar batterijen geladen zijn.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 30, 2007, 21:28:35 pm »
ok ik heb een poging gedaan hopelijk lukt het en zijn ze een beetje duidelijk

ede

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 30, 2007, 21:30:33 pm »
Ok!  :CENS

Het is zo niet vertrouwd om em mee naar buiten te nemen hoor! ;)