Laten kortwieken: in mijn geval een goed idee of (nog) niet?
Ook bij angstige vogels is kortwieken zeker een goed idee.
Ikzelf heb mijn jongste aga met krap 7 weken gewiekt.
Ze moeten dan wel goed kunnen vliegen.
De kleintjes van Sammy en Vinnie waren ook echte paniekkippen en scheurden door het huis en knalde overal tegenaan.
Ik was heel bang dat ze tegen het raam aan zouden vliegen,dood.
Daarnaast, als ze los mochten, kreeg ik ze ook echt nooit meer te pakken en moest ik ze op gaan jagen, anders bleven ze bovenaan de kast zitten

en dat opjagen is ook echt niet bevordelijk voor het tammer worden.
Hier hadden ze het gedrag van de ouders gekopieerd, Sammy en Vinnie konden zich heel goed aanstellen. Als ik in het nestkastje kwam ging Sammy ( aanstellerij ) onder haar kipjes liggen ipv haar vogels beschermen, zogenaamd in paniek

maar de ukkies wisten natuurlijk niet dat Sammy zich aanstelde, dus waren ze behoorlijk gestresst.
Na het wieken waren ze een stuk rustiger waarna ik het opstappen en gewend laten maken aan de hand ben begonnen en nu is er niks meer aan de hand.
Zo doe ik het:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=11455.0Het voordeel hiervan is dat ( goed ) wieken geen pijn doet en dat je sneller resultaat ziet, waardoor je vogels niet meer maanden in ansgt hoeven zitten als je de voer/drinkbakjes nog maar komt verschonen.
Binnen een korte tijd zie je vorderingen, waarna je altijd nog kunt kijken of je de vogels gewiekt houdt of niet.
Mijn ervaring leert dat gewiekt vooral veiliger is voor de vogels en dat de felle popjes beter te hanteren zijn

Mijn aga's zijn alle 18 gewiekt en ik laat het zo, ze zien er zeker niet uit als ongelukkige aga's

Ze kunnen niet meer goed vliegen, maar krijgen er zoveel andere dingen voor terug.