Eerst nog even naar het begin.
Ik heb het eerst geprobeerd met gerst in mijn hand de aga's proberen te voeren. Na een tijdje lukte dit aardig. Hand in de kooi en gelijk eten. Tot Time met zijn pootje onder een ringetje vast kwam te zitten. Ik ben naar de kooi gesneld om hem te helpen, maar dat werd niet gewaardeerd, Sinds dien hebben we ruzie en is Timo een stressertje geworden. Als ik de kooi al naderde begon hij al met zijn staart te trillen. Daarnaast ging hij jaloers gedrag vertonen naar Woody toe. Timo jaagde Woody bij mijn hand weg en maakte regelmatig bijtende bewegingen naar Woody toe.
Ik heb destijds de handleiding van Janina aandachtig gelezen en vond daar een oplossing voor het gedrag van Timo. Daarnaast vind ik het heel erg zonde om die twee constant in de kooi te laten. Ik hou zelf totaal niet van doktoren, ziekenhuizen en dus ook niet van dierenartsen. Uiteindelijk na weken heb ik toch een afspraak gemaakt bij de dierenarts. Je hoort ze krijsen, zoals je ze nog nooit gehoord hebt en aangezien ik toch wel erg op die twee gesteld ben geraakt, was het een niet erg leuke belevenis, ondanks dat het een aardige en kundige dierenarts was. Komt misschien wel zwak over, maar toch...
De rest van de dag zitten die twee braaf op de bovenste stok en verroeren geen veer. af en toe huppen ze naar de andere tak en dat is alles. De dag erna ben ik met Janina's instructies begonnen. De enige toevoeging die ik op haar verhaal heb is dat je wel nat kunt worden. Door het gefladder heb ik zo'n beetje het hele zwembad over me heen gekregen.
Door onwennigheid heb ik Timo na meer dan twintig minuten bij poging twee te pakken gekregen. Met een hoop enthousiasme werd ik beloond met een stevige beten in mijn hand. Vlak achter de kooi bevind zich een geschikte hoek waar ik Timo naar gezet heb. Voor Timo was dit een hele vreemde gewaarwording. Helemaal in het hoekje heb ik hem toegesproken en na een paar minuten heb ik langzaam mijn hand over de vloer naar hem toegeschoven. Dit lukte tot ongeveer 30 centimeter. toen zakte Timo door zijn pootjes en twee tellen later een hoop gefladder en hub over mijn schouder heen. Langzaam heb ik hem weer de hoek in gedreven en heb er maar een positieve draai aangegeven door hem was gerst te geven. Toen kwam het volgende probleem. Hoe krijg ik hem weer de kooi in. De ruimte ten op zichte van de kooi is een heel stuk groter en uiteindelijk heb ik de kooi maar op de grond gezet en hem naar de ingang gelokt met gerst.
Dag twee ging een stuk beter. Binnen vijf minuten had ik Timo weer te pakken. En hup de hoek weer in. Niet voor straf, al ziet hij dat volgens mij nog wel anders. Ik heb hem weer een paar minuten tot rust laten komen en toen hij met zijn veren schudde en er als een pluizebolletje er uit zag, ben ik weer toenadering gaan zoeken. Langzaam met mijn hand naar hem toe, maar weer ging hij weer de hoek in. Ditmaal probeerde hij niet meer weg te vliegen, maar te lopen. Iedere keer drijf ik hem weer terug de hoek in. zolang ik hem met mijn hand stuur lukt dat wel, maar op deze manier blijft hij dit wel als de 'boze' hand zien. Door de kooi weer op de grond te zetten, was hij snel weer thuis.
Op dag drie had ik hem aardig snel te pakken. Aldoende leert men. al vind ik het zelf nog wel wennen. als je het einddoel voor ogen houd, wordt het een stuk gemakkelijker. Dit maal heb ik hem gelokt met gerts in mijn hand. Deze poging is aardig mislukt. Zelfs al is mijn hand op 40 centimeter afstand, durft hij te zeggen dat gerst vies is. Ik blijf op ongeveer 60 centimeter voor hem zitten en probeer af en toe met mijn hand naar hem toe te schuiven om hem aan mijn hand te laten wennen. Tot op heden nog zonder resultaat.
Ik heb het gevoel dat Timo gewent gaat raken aan de omgeving. Mijn hand blijft nog steeds de boeman. Mijn hand is dat vervelende ding die hem in zijn kooi opjaagd en beet pakt. Hem de kooi in krijgen is daar in tegen geen enkel probleem.. Binnen een minuut zit hij weer in zijn kooi. Het is alleen niet de manier, maar dat komt later wel.
Voordat Woody jaloers wordt moet ik het ook even over hem hebben. Hij zit op de laagste tak aandachtig op te letten. Ik hoop dat hij de goede dingen op pikt, al heb ik het idee dat hij af en toe wel aanwijzingen geeft. Alleen niet aan mij. Hij is voorlopig nog de lachende derde, maar zijn beurt komt nog.
Tot op heden heb ik Timo ook geen happende bewegingen zien maken naar Woody en is hij zelfs minder gestresst. Voor wat dat betreft is het knippen wel positief voor ze geweest.