hoi Yves,
Ik heb zelf twee aga's 1 mannetje rosseicolis Koekie en een vrouwtje(personata) die Bokito heet, dit is zijn derde echtgenote zal ik maar zeggen.
Het mannetje is nu 13 jr en het vr ongeveer 4 jr.
Ze huizen in een kamervoliere op wieltjes waarvan de bovenkant opengezet kan worden, in deze kooi hangt ook hun huisje wat is ingericht met allerlei katoenen lapjes (van oude t-shirts). Ze slapen/liggen s'nachts dus echt onder een "lakentje"
De kooi staat voor het raam in de keuken..dit omdat in de winter door de cv de lucht droog is en in een keuken kan je de luchtvochtigheid beter kan regelen door bijv. pan water op te zetten.
Ook staat de kooi in de zon (als die schijnt) want aga's zijn dol op zonnen heb ik gemerkt
s'zomers gaan ze naar buiten.
Het mannetje is erg tam, eet uit je hand en zit op je schouder of je hoofd en zat ook regelmatig op de rug van de bull terrier die helaas 7mnd geleden is overleden, of nam een bad in zijn waterbak.
Een ding heb ik nooit gedaan en dat is kortwieken.

.en ze met de handen beetpakken. :(Vreselijke ingreep die enorme stress geeft)
Ik heb ze trouwens wel gewiekt gekocht en het duurde vele maanden voor alles er weer aangegroeid was
Mocht je echt bang zijn dat ze wegvliegen dan kun je altijd nog een kant/vleugeltje om en om kortw. Ze kunnen daarna nog wel vliegen maar geen rechte stukken meer maar rondjes.
Zoals je het beschrijft is deze reactie vrij normaal..Houd er altijd rekening mee dat om je vogel tam te maken je er niet met je handen aan moet zitten of met je handen in hun kooi (enorm bedreigend voor zo'n klein vogeltje wat niet weg kan vliegen) maar wacht tot hij/zij zelf naar je toe komt.
Vrouwtjes zijn veel moeilijker te benaderen als mannetjes en ook een stuk feller..
Het eerste vr. van Koekie (ook een roseicollis) was erg dominant en twee keer zo dik als hij, aangezien hij "alles" moest doen van haar, zoals hij moest haar voeren etc. Op zesjarige leeftijd is zij plotseling dood neergevallen..(ik vermoed door een hartstilstand zij was ook veel te dik)
Ook heeft zij hem veertjes uitgeplukt waardoor een deel van zijn ruggetje en zijn borstje kaal zijn. Desondanks is hij een zeer dapper ventje en geeft hij het goede voorbeeld..m.a.w. Probeer het mannetje tam te maken en het vrouwtje een beetje links te laten liggen, zij komt vanzelf wel als ze ziet dat het mannetje het ook doet. Zij vertonen namelijk immitatiegedrag.
Bij ruzie of bijten.. spreek de "dader" er op aan en zeg dat je dit helemaal niet leuk vind enz..(Ze begrijpen veel meer dan je denkt)
In de wc zetten (de afzonderingstactiek) lijkt mij niet zo'n goed idee voor een vogeltje ...voor een hond is dat wel een goede methode.
groetjes